Raspberry Pi lanserar Zero för femtiolappen

Permalänk
Melding Plague

Raspberry Pi lanserar Zero för femtiolappen

Den populära enkortsdatorn Raspberry Pi släpps i utförandet Zero, vilket innebär krympta mått och ett slagkraftigt pris motsvarande "en eller två kaffe latte".

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu snackar vi!
Hemautomation.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Lego Master

Nice! Men hur stabilt är det med USB-ethernet till de här maskinerna?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Hah, ha-begäret för denna £4-pryl blev för stort, så jag beställde en med Essentials-kitet och USB-wifi...Bam! 250kr fattigare inkl frakt. Galet att Raspberryn är billigare än extra-kitet

EDIT: Kan väl tillägga att det var på thepihut.com som jag köpte den.

EDIT2: Mjaha...slutsålt på thepihut.com när jag kollade igen.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

åååh coolt. Jag behöver en jag med

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Oväntat att dom är slut på lager direkt... Fan också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Snusfri

Har en RPI 2 redan men nog fasen blev man sugen iaf...

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Perfekt för egna små elektronikbyggen. Det som saknas jämfört med den stora modellen är ju framför allt nätverksanslutningen (visst modell A saknar också nätverksanslutning så det är väl den man ska jämföra mot).

Permalänk
Medlem

Vore kul att köpa denna om den är så billig för att leka lite

Permalänk

Crysis 3 på denna tro?... Nä men fan va trevligt.. skräll att den va slut i lager dock.. :/

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk

Skulle det finnas en enkel lösning för att hosta ts-server på en raspberry skulle det vara guld

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Shudnawz:

Nice! Men hur stabilt är det med USB-ethernet till de här maskinerna?

Beror mest på vilken Ethernet-krets som sitter i USB-till-Ethernet enheten. Både första och andra generationen RPi har faktiskt sin inbyggda Ethernet sittandes på USB, här är output från kernel-loggen från min RPi

smsc95xx 1-1.1:1.0 eth0: register 'smsc95xx' at usb-bcm2708_usb-1.1, smsc95xx USB 2.0 Ethernet, b8:27:eb:4b:27:99

Har inte haft några som helst problem med stabilitet vad det gäller Ethernet. Sorgebarnet för RPi är att den är kinkig vad det gäller SD-card, väldigt vanligt problem att filsystemet blir korrupt och det beror nästan alltid på att RPi och det SD-card man valt inte är polare...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Då måste man ju nästan köpa en och leka lite
Gratis dator vid köp av datortidning haha vilka tider man lever i.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Yoshman:

Beror mest på vilken Ethernet-krets som sitter i USB-till-Ethernet enheten. Både första och andra generationen RPi har faktiskt sin inbyggda Ethernet sittandes på USB, här är output från kernel-loggen från min RPi

smsc95xx 1-1.1:1.0 eth0: register 'smsc95xx' at usb-bcm2708_usb-1.1, smsc95xx USB 2.0 Ethernet, b8:27:eb:4b:27:99

Har inte haft några som helst problem med stabilitet vad det gäller Ethernet. Sorgebarnet för RPi är att den är kinkig vad det gäller SD-card, väldigt vanligt problem att filsystemet blir korrupt och det beror nästan alltid på att RPi och det SD-card man valt inte är polare...

Bra info. Antar att det finns sidor med listor över kompatibla SD-kort så man inte köper nåt dyrt skit som inte funkar? Nog för att GoPron sväljer det i värsta fall, men ändå.

EDIT:
Yes, yes it does: http://elinux.org/RPi_SD_cards#Working_.2F_Non-working_SD_car...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

älskar att medan alla andra företag gör praktiskt talat samma skit bara 10% starkare varje år, men 10% dyrare också. men gällande raspberry så är det verkligen att göra datorer tillgängliga för alla.
enormt stort plus till dom!

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Lyckades lägga en beställning på sista exemplaret på thepihut.com. Detta blir min första Raspberry Pi. Kommer bli väldigt skoj då jag länge velat köpa en, och detta var ju grymt. Tack Sweclockers!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Beror mest på vilken Ethernet-krets som sitter i USB-till-Ethernet enheten. Både första och andra generationen RPi har faktiskt sin inbyggda Ethernet sittandes på USB, här är output från kernel-loggen från min RPi

smsc95xx 1-1.1:1.0 eth0: register 'smsc95xx' at usb-bcm2708_usb-1.1, smsc95xx USB 2.0 Ethernet, b8:27:eb:4b:27:99

Har inte haft några som helst problem med stabilitet vad det gäller Ethernet. Sorgebarnet för RPi är att den är kinkig vad det gäller SD-card, väldigt vanligt problem att filsystemet blir korrupt och det beror nästan alltid på att RPi och det SD-card man valt inte är polare...

Så är det. Men jag skulle också vilja påstå att en mycket vanlig orsak till att SD-kortens filsystem blir korrupta är pga. för klena laddare till enheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Älskar när sådana saker kommer in på marknaden. Ser fram emot det

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

De tog slut snabbt, hittar inte en sida som har några i lager.

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Ska fan ta och beställa några sånna när det finns att få tag i

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Hittar den inte på något annat ställe än Inet, men där priset satt på 99 kr... Är det bara en påhittad summa eller kommer det kosta så i Sverige?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

But can it play crysis, Nope men blir snyggt som bokmärke

Visa signatur

NZXT Phantom | 4790k 4.8Ghz | GA-Z97X-Gaming 7 | 16GB | ASUS 1080 TI Strix | 3 x 525GB SSD | XFX P1-1050-BEFX Full custom watercooling loop.
Acer 28" Predator XB281HK G-Sync 4K

Permalänk
Medlem

Var beställer man den till ett bra pris med frakt ?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Christley:

älskar att medan alla andra företag gör praktiskt talat samma skit bara 10% starkare varje år, men 10% dyrare också. men gällande raspberry så är det verkligen att göra datorer tillgängliga för alla.
enormt stort plus till dom!

Vilka företag syftar du på nu? CPU-prestandan på x86 har rört sig långsamt för att det är fruktansvärt svårt att få ut mer prestanda än så. Yoshman kan nog ge en djupare förklaring men det är relaterat till hur mycket parallellism man kan få ut från vanliga program. Tittar vi på Raspberry Pi så hade första versionen en väldigt gammal CPU som var klen och gammal redan när den släpptes. ARM har också haft fördelen av att de var rätt klena innan men nu börjar utvecklingen plana ut även där för de styrs av samma hårda gränser som Intel stångats med länge nu. Bör noteras att Intel inte rört sina priser i dollar på 10 år. Även GPUer har stått hyfsat stilla med någorlunda konstanta prissegment och där har vi även sett betydligt mer än 10 % per år.

I det här fallet har de även skalat bort en del funktionalitet för att pressa ner priset. De har skippat det integrerade nätverkskortet vilket sparar pengar. De har färre anslutningsmöjligheter och mindre kort och så vidare. Så mer prestanda är relativt. Till exempel kostar en billig USB till ethernet-adapter 169 kr och sen behöver du en USB-adapter för en 50 kr till så behöver man en nätverksanslutning så försvinner en rätt stor del av prisskillnaden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vilka företag syftar du på nu? CPU-prestandan på x86 har rört sig långsamt för att det är fruktansvärt svårt att få ut mer prestanda än så. Yoshman kan nog ge en djupare förklaring men det är relaterat till hur mycket parallellism man kan få ut från vanliga program. Tittar vi på Raspberry Pi så hade första versionen en väldigt gammal CPU som var klen och gammal redan när den släpptes. ARM har också haft fördelen av att de var rätt klena innan men nu börjar utvecklingen plana ut även där för de styrs av samma hårda gränser som Intel stångats med länge nu. Bör noteras att Intel inte rört sina priser i dollar på 10 år. Även GPUer har stått hyfsat stilla med någorlunda konstanta prissegment och där har vi även sett betydligt mer än 10 % per år.

I det här fallet har de även skalat bort en del funktionalitet för att pressa ner priset. De har skippat det integrerade nätverkskortet vilket sparar pengar. De har färre anslutningsmöjligheter och mindre kort och så vidare. Så mer prestanda är relativt. Till exempel kostar en billig USB till ethernet-adapter 169 kr och sen behöver du en USB-adapter för en 50 kr till så behöver man en nätverksanslutning så försvinner en rätt stor del av prisskillnaden.

det handlar inte om att dom endast ökar 10%. utan att dom tar 10% extra av orginalpriset. det jag syftar mest på är mobiler.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Blir att lägga en beställning på några st kommer nog på vad man ska göra med alla. Kul och lärorikt att experimentera lite med!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alpha: Cpu: i7 920 @ 2.67 Gpu: msi 970

Permalänk
Medlem

Det är nice med en billig och liten maskin. Jag hade dock gärna sett att det funnits ett NIC på den (det är väl ändå nånslags IoT-pryl?) och framför allt "rätt" kontakter från början. Jag menar, att trolla fram en mini-HDMI-adapter och micro-USB->USB-A kostar ju mer en pajen i fråga, och de kommer man ju inte ifrån.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.