Hur få internet och IPTV Viasat med 1 nätverkskabel? Har fiber.

Permalänk

Hur få internet och IPTV Viasat med 1 nätverkskabel? Har fiber.

Hej!

Vi bor i ett stort hus där vi har öppenfiber från Telia och en mediaomvandlare (Inteno) som är monterad i källaren.
LAN 1 används för Internet (Bredband 2/ 1000 mbit) och Lan 2 ska användas för IPTV enligt Viasat som är vår tvleverantör.
Både internet och tv fungerar när det kopplas på detta sätt, dvs i dessa portar utan någon router eller dylikt.
Från källaren har vi tidigare dragit ett nätverkskabel till andra sidan huset och på så sätt finns internet tillgängligt för den delen av huset.
Nu vill jag ha IPTV även till den andra sidan av huset men det går bara en nätverkskabel dit.
Jag har idag köpt en Netgear GS108T v2 och kopplat in en kabel från LAN1 samt en från LAN 2 till den. Vidare är det kopplat en nätverkskabel ut till andra sidan huset samt 2 andra kablar till andra delar av huset.

Min fråga är att hur jag kan få switchen att skicka både internet och iptv från varje kabel ut till de olika delarna av huset.
I andra sidan av huset går nätverkskabeln in i ett Asus RT-AC68U och det finns även en Inteno XG6846 switch ledig.
Hur kan jag därefter skicka vidare tv signalen in i Viasat HD box från antigen RT-AC68U eller Inteno XG6846? Eller behöver jag köpa en annan switch?
Jag är total okunnig i ämnet och är tacksam för all hjälp jag kan få.
Har läst en del på forumet om VLAN och annat men inte förståt det så väl-

Tack på förhand.

Permalänk
Rekordmedlem

Viaplay är kanske enklast om du är osäker på hur du ska göra
I princip behöver du 2 smartswitchar för att köra data via ett vlan och tv via ett, mellan switcharna ska trafiken gå i en trunk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Viaplay är kanske enklast om du är osäker på hur du ska göra
I princip behöver du 2 smartswitchar för att köra data via ett vlan och tv via ett, mellan switcharna ska trafiken gå i en trunk.
http://www.examcollection.com/design/wikipic/750.jpg

Kan tillägga att det ska vara otaggat på alla portar utom trunkportarna.

Sw1_port_Inteno_1 : otaggat vlan100
Sw1_port_Inteno_2 : otaggat vlan200
Sw1_port_trunk: taggat 100 och 200

Sw2_port_trunk: taggat 100 och 200
Sw2_port_till_tvbox: otaggat vlan200
Sw2_port_till_internet: otaggat vlan100

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Viaplay är kanske enklast om du är osäker på hur du ska göra
I princip behöver du 2 smartswitchar för att köra data via ett vlan och tv via ett, mellan switcharna ska trafiken gå i en trunk.
http://www.examcollection.com/design/wikipic/750.jpg

Skrivet av madtop:

Kan tillägga att det ska vara otaggat på alla portar utom trunkportarna.

Sw1_port_Inteno_1 : otaggat vlan100
Sw1_port_Inteno_2 : otaggat vlan200
Sw1_port_trunk: taggat 100 och 200

Sw2_port_trunk: taggat 100 och 200
Sw2_port_till_tvbox: otaggat vlan200
Sw2_port_till_internet: otaggat vlan100

Tack för era svar.
Dock blev jag inte så mycket klokare.
Ska jag köpa ytterligare en switch alltså? Räcker det att jag köper en Netgear GS108 eller behöver jag köpa ytterligare en GS108T v2?
Ändrar man i netgears inställningar?
Hur ändrar man i Intenos inställningar?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Leon_Azzaro:

Tack för era svar.
Dock blev jag inte så mycket klokare.
Ska jag köpa ytterligare en switch alltså? Räcker det att jag köper en Netgear GS108 eller behöver jag köpa ytterligare en GS108T v2?
Ändrar man i netgears inställningar?
Hur ändrar man i Intenos inställningar?

Du behöver 2 smartswitchar, en i varje ände som på bilden, inget ska ändras i Intenon.
Viaplay är som sagt ett alternativ, då kör du tv via internetanslutningen men behöver nått att spela upp det med om tvn inte kan göra det direlt, tex en dator eller en androidsticka funkar som spelare om tvn inte stödjer det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du behöver 2 smartswitchar, en i varje ände som på bilden, inget ska ändras i Intenon.
Viaplay är som sagt ett alternativ, då kör du tv via internetanslutningen men behöver nått att spela upp det med om tvn inte kan göra det direlt, tex en dator eller en androidsticka funkar som spelare om tvn inte stödjer det.

Ok då köper jag en till switch.