Jag var ju tvungen att testa...
Programmet var vansinnigt enkelt att använda och spottade ur sig ett giltigt cert för domänen efter några enkla frågor. Domänvalidering löste programmet själv. Certifikatet är ganska sparsamt populerat med metadata och endast giltigt i tre månader. Programmet kan dock användas för att med ett enkelt handgrepp förlänga giltighetstiden och jag har blivit lovad en påminnelse att förlänga via mail. Varken FF eller Chrome tyckte att certifikatet var underligt på något sätt.
I och med att certifikatutgivaren inte får in pengar genom certifikathantering borde det inte finnas några dolda kostnader (vissa utgivare av gratis certifikat vill t ex ha betalt för att återkalla cert).
Jag kommer nog att köra Letsencrypt för alla mina hobbysajter. För mer seriösa projekt (framför allt sådana som behöver cert med Extended Validation, vilket Letsencrypt nog aldrig kommer att ha stöd för) kommer jag nog att fortsätta att använda utgivare som också kan sköta domänregistrering och andra liknande tjänster.
Kommer det här att påverka andra certifikatutgivares produktutbud? Njae. Det extrema lågprissegmentet för certifikatutgivare ses nog mer som marknadsföring än som en produktkategori som bidrar till utgivarens lönsamhet i någon större utsträckning -- jag tror att huvuddelen av intäkterna kommer från några få kunder som köper många och dyra tjänster, inte folk som kör servrar för hobbybruk.