Ojoj, var jag skall börja?
Även om du vill skriva kod så kommer det inte att funka förrän du TÄNKT färdigt. Jag uppfattar det som att du just nu tänker i for-loopar, vill uttrycka saker i for-loopar och då blir det bara for-loopar även om det borde bli någonting annat. Du måste bryta ner problemet du jobbar med till lämpligt stora delproblem. Se programmet som instruktioner till din någon av dina polares mest korkade lillebrorsor. Du skall skriva instruktioner som den korkade lillebrorsan kan följa. Om du börjar skriva instruktionerna innan du själv har klarat ut hur problemet skall lösas kommer den korkade lillebrorsan aldrig att kunna följa din instruktioner. Om du skriver "Ta översta kortet" måste du själv ha klurat ut hur lillebrorsan skall veta vilket kort som ligger överst i leken och vilka som redan är utdelade till spelarna. Om du själv inte har någon aning om hur det skall gå till är det ingen ide att börja koda.
Varför tror du din lärare vill att du skall använda struct och pekare och annan du inte behärskar? Detta är en övningsuppgift som du fått för att lära dig hur dessa saker fungerar. Du borde nog ta fram din kursbok och läsa på om structar och pekare och annat du inte behärskar än.
En struct är bara ett sätt att samla data som hör ihop för att kunna referera till dem som en enhet. Till exempel kan man vilja representera en punkt i ett diagram genom att lägga dess x-koordinat och y-koordinat i en struct. I ditt fall kan man vilja para ihop korten i leken med en variabel som talar om vilket som är det översta kortet. Kolla på Yoshmans kod tidigare i tråden.
Om du inte får använda globala variabler för att skicka information får du hitta på ett annat sätt. Du kan exempelvis skicka information via funktionsparametrar eller i dina structar.
Jo, jag förstår hur du menar men mitt förråd med funktioner och förståelse för C är INTE stort alls. Läraren har faktiskt inte tagit upp någon bok på föreläsningarna som vi ska ha vad jag vet och hon ger inte heller ut några rekommenderade sidor till någon bok i föreläsningarna. Det hon däremot gör är att förklara små begrepp som hur loopar fungerar samt arrayer. Tycker faktiskt att uppgiften vi har nu är allt för svår för undervisningen vi fått tagit del av... Uppgiften ska in 10Jan och jag sitter med tenta i digitalteknik 4jan och analys1 12Jan eller något. Så sjukt mycket just nu och jag har lagt ner sjukt mycket tid på denna projektuppgift i programmering för att få den klar, men får väl starta om från början helt enkelt...
Förstår inte hur jag ska få en pekare från min void funktion... Dessutom vill jag förminska mina 2000 rader långa kod för att skriva ut individuell indexkort's färg och värde.
Gigabyte 1070 G1 8GB | Ryzen 3600 | Corsair 16GB @3200MHZ | Razer DeathAdder | MK-85 RED | Logitech G533