Möjligt att prova annan ADSL-operatör?

Permalänk

Möjligt att prova annan ADSL-operatör?

Hej!

Möjligtvis en väldigt dum fråga; men jag hittade jag inget när jag sökte.

Är det möjligt att prova t.ex. Telia ADSL i samma bostad som redan har ADSL från BBB?

Jag vill helt enkelt se om det på något magiskt sätt funkar bättre med Telia + Telias modem då vår uppkoppling hos BBB dör ett par gånger i timmen periodsvis.

Permalänk
Medlem

Jag antar att du måste säga upp BBB före det, kan ha fel. Jag själv skulle ta Telia före BBB alla dagar i veckan. Har haft bredbandsbolagets adsl-tjänst förut och hade samma problem som du upplever med att internetet dör periodvis.

Visa signatur

5700X3D, 7900XT @ 1440p

Permalänk
Medlem

Vi har BBB nu men ska byta till telia. För att få telia var vi först tvungen att säga upp BBB som tar en månad, sedan skickar telia sitt modem hem till oss.

Har haft liknande problem som dig. Internet kan bete sig väldigt konstigt ibland

Permalänk
Medlem

Först måste du i sådana fall beställa ett analogt jack från den som äger nätet, t ex Telia, Skanova eller liknande.
Då kan du ha 2 st abonnemang i samma bostad.

Har du tur så har du redan 4 tråd indragna i huset och det blir då billigare att få ett jack till.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan inte ha 2 operatörer samtidigt via samma teleabb så det blir i praktiken dyrt att skaffa 2 abb för att testa, däremot kan du väl byta operatör om du inte bundit dig, Telia har tex ingen bindningstid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

När jag hade ADSL var det samma problem i början, det löstes genom att ställa ner hastigheten från max 8 till max 6 Mbit.
Då försvann problemen med plötsligt döende anslutning i princip helt. Kunde väl hända nån gång ibland att det gick ner i några minuter när det var regnigt.
Sen gick det några år och plötsligt hade de ökat hastigheten till 24 Mbit, men då måste en del utrustning eller kablar ha bytts för det blev inga problem.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

När jag hade ADSL var det samma problem i början, det löstes genom att ställa ner hastigheten från max 8 till max 6 Mbit.
Då försvann problemen med plötsligt döende anslutning i princip helt. Kunde väl hända nån gång ibland att det gick ner i några minuter när det var regnigt.
Sen gick det några år och plötsligt hade de ökat hastigheten till 24 Mbit, men då måste en del utrustning eller kablar ha bytts för det blev inga problem.

Nu när du säger det så hade faktiskt jag samma problem när jag bodde i lägenhet.
Jag hade ett adsl på 8/1 och hade många avbrott.
Då berättade supportkillen att den stod inställd på max/max, när han ställde ner den till 8/1 så var det inga problem längre.

Permalänk
Medlem

bästa är att köra telia är ju deras grejer ändå bbb hyr bara platser i din telestation av telia/skanova ändå

Visa signatur

[Fractal Design Define C TG] [Corsair RM750] [AMD Ryzen 7 5800X] [Gigabyte X570 AORUS ELITE] [Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB GAMING OC] [Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance] [Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB + Kingston KC2500 1TB M.2 NVMe] [Corsair Hydro H100x]

Permalänk
Medlem
Skrivet av svartklubb:

Hej!

Möjligtvis en väldigt dum fråga; men jag hittade jag inget när jag sökte.

Är det möjligt att prova t.ex. Telia ADSL i samma bostad som redan har ADSL från BBB?

Jag vill helt enkelt se om det på något magiskt sätt funkar bättre med Telia + Telias modem då vår uppkoppling hos BBB dör ett par gånger i timmen periodsvis.

Tja
Nej du kan i vanliga fall inte ha två abonnemang på samma adress, det som styr är i fall om du har olika jack slingor, har du två sådana kan du ha två abonnemang annars kan man inte det.
Telia kommer inte kunna lägga en beställning på det då det kommer larma på att det redan finne en abonnent och du måste säga upp ditt befintliga som flera här redan sagt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SNorkSWE:

Tja
Nej du kan i vanliga fall inte ha två abonnemang på samma adress, det som styr är i fall om du har olika jack slingor, har du två sådana kan du ha två abonnemang annars kan man inte det.
Telia kommer inte kunna lägga en beställning på det då det kommer larma på att det redan finne en abonnent och du måste säga upp ditt befintliga som flera här redan sagt

Det går väl att beställa en till analog lina? Men han får nog nej om han ringer direkt till operatören och ber om ett abonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Det går väl att beställa en till analog lina? Men han får nog nej om han ringer direkt till operatören och ber om ett abonnemang.

Oj lite sent
Ja man kan beställa en indragning av en till kopparledning och det gör man vanligt vis genom operatörerna.
Jag har själv bett om en offert på det och dom skulle ha 12 000SEK för att dra från kopplings plinten i stolpen in i huset, finns befintlig ledning men det är två bostäder i huset

Permalänk
Medlem
Skrivet av SNorkSWE:

Oj lite sent
Ja man kan beställa en indragning av en till kopparledning och det gör man vanligt vis genom operatörerna.
Jag har själv bett om en offert på det och dom skulle ha 12 000SEK för att dra från kopplings plinten i stolpen in i huset, finns befintlig ledning men det är två bostäder i huset

Det verkar ju som att det finns lite kopplingar in i fastigheten.