Permalänk
Medlem

Programmering - Utbildning

Då slutar man gymnasiet om ett par månader och nästa vecka så ska ansökningen till högskolor vara inlämnad. Men jag har inte hittat ngn utbildning som har fått mig att tänka *wow*. Jag är intresserad av programmering och även olika *nix system. Vilken utbildning skulle ni rekomendera? Ni som jobbar som programmerare vad har ni gått för utbildningar?

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre? - Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
If we not supposed to eat animals, then why are they made out of MEAT?

Permalänk
Medlem

Jag jobbar inte som programmerare men det är ett stort intresse.
Jag är mest självlärd men jag har 5p på högskola i C (grundkursen i programmering som teknisk fysikstudenter, tror det var dom, läser). 5p på distans. Läste via internet och skrev en tenta på högskolan.

Bra kurs men... man skulle kanske läsa fortsättningskursen... men jag programmerar mest i Pascall men det blir mer och mer C...

/Magseg

Visa signatur

// Magseg

Permalänk
Medlem

KTH? går i högstadiet men den högskolan e den första jag kommer att tänka på.

Permalänk
Medlem

Det finns en massa universitet och högskolor, brevkurser etc som har programmering. Jag läste på Mitthögskolan. Har läst under Luleå tidigare. Har en massa p på annat men bara 5 på programmering Totalt (172p) högskola... Det finns en massa bra böcker etc och hemsidor med tutorials. Ladda hem & skriv ut... läs sedan då du har tid (ireklamen på tv-filmen, i bilen, på pendeln/T-banan på dass....). Men då får du det inte på papper...
//Magseg

Visa signatur

// Magseg

Permalänk
Medlem

Och det är det man nästan måste ha om man ska jobba inom yrket, jag säger inte att jag e uber inom design men någon som är sämre än mig får jobbet om han har papper på att han är utbildad och jag inte har det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wasqer
Och det är det man nästan måste ha om man ska jobba inom yrket, jag säger inte att jag e uber inom design men någon som är sämre än mig får jobbet om han har papper på att han är utbildad och jag inte har det.

Du är förvånad över att en högskoleutbildad får jobb framför dig, en högstadieelev?

Jag vill inte verka nedvärderande men jag har lite svårt att tro att du skulle kunna mäta dig med någon utbildad.

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin
Länk.

Permalänk
Medlem

det var inte min poäng.

Permalänk
Medlem

Re: Programmering - Utbildning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kamikaze
Jag är intresserad av programmering och även olika *nix system.

Jag är själv väldigt intresserad av programmering och jag har sökt till Programvaru Utvecklingsteknik 120P.

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Hedersmedlem

Datavetenskap 120p och Systemteknik 120p finns väl på de flesta skolor. Vill du ha mer matematik kan du ju gå Datateknik (civilingenjör) 180p. Linköping var den första skolan med datateknik-program.

Titta lite på www.lith.liu.se/sh , där finns vilka kurser man läser (i Linköping då) på de olika programmen.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk

Om det är någon som tänkt gå på Jensen Education här i Sthlm (brukar ha annonser i dagstidningar och i tunnelbanan etc) avråder jag er å det yttersta.

Går nu en 1-årig utbildning kallad Gränssnittsprogrammering. Hah. Det enda jag haft användning för är databashanteringen och det berodde mest på läraren och intressanta uppgifter. Läser nu C# och att det går okej är mest att jag sitter hemma och labbar, inte lär man sig mycket på lektionerna inte.

Dålig organisation, skumma kurser (Kommunikation, Verksamhetsprocesser, Projekt)...och det faktum att vi spenderade hela kursen Webbserveradministration med att installera Win2k 3(!) gånger utan att ens röra IIS eller liknande gör att jag inte är särskilt nöjd med året.

Söker nu till Nackademin (Programutveckling) och till Högskolan i Kalmar (Webprogrammering).

Visa signatur

www.uu.se - some kind of university | www.hirr.org.uk - ain't no mountain high enough | www.bajenfans.se

Permalänk
Medlem

Vill du bli programmerare/systemutvecklare så skall du söka Programvaruteknik 160p på Blekinge Tekniska Högskola som nästan bara inriktat sig på IT.

Permalänk
Medlem

Spelar egentligen ingen roll var du går då det ser ung. likadant ut överallt.

Här i kalmar kan du bli högskoleingenjör i tex följande:

programmering
spelutveckling
mobil kommunkikation

eller läsa 80 p inom:

webdesign
nätversk / systemadmin
music engineering (hultsfred)

Permalänk
Medlem

Är du beredd att lämna landet så är det Californinen som gäller. Utan tvekan världen bästa utbildning i programmering.

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin
Länk.

Permalänk
Medlem

Hehe, jag sattsar på en magisterexamen i både Datavetenskap och Matematik Alltså två stycken.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

Nem: e det högskola eller gymnasie som gäller då menar du?

Finns säkert båda men du fattar nog vad jag försöker få reda på.

Permalänk
Medlem

Läser Datavetenskap 160p i Växjö och här ingår det programmering i varje kurs i stort sett. Har snart läst klart 3:e året och vi har hunnit med mycket C, C++, Java och Ada. Har även testat på smalltalk, prolog och haskell. Tror det är ganska likadant på de flesta datavetenskapliga linjerna runt om i Sverige.
Alla labbsalarna som vi har är Unix-system så det skulle nog passa dig bra eftersom du sa dig vara intresserad av det

Visa signatur

Tjohoo...

Permalänk

bobamatics: Det tråkiga är det inte står på nätet eller i deras broschyrer hur många poäng kurserna ligger på.

Jag är intresserad av deras NÄTSYSTEM kurs eller PROGRAMVARUUTVECKLING men vet inte hur långa utbildningarna är. står bara injenjörsutbildningar. är det automatiskt 120p då?

EDIT: Sedan nätsystemsprogrammet. Är det ALLA nät då? eller är det nätverk? alltså datornätverk?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darkrebel
bobamatics: Det tråkiga är det inte står på nätet eller i deras broschyrer hur många poäng kurserna ligger på.

Jag är intresserad av deras NÄTSYSTEM kurs eller PROGRAMVARUUTVECKLING men vet inte hur långa utbildningarna är. står bara injenjörsutbildningar. är det automatiskt 120p då?

EDIT: Sedan nätsystemsprogrammet. Är det ALLA nät då? eller är det nätverk? alltså datornätverk?

Menar du Nackademin? Alla utbildningar där är två år.

Och nätsystem...vilka andra nät än datornätverk skulle det vara? Syjuntor? Ne, men det är lokala nätverk, routrar och switchar och sladdar och sånt jag inte kan ett skvatt om.

Visa signatur

www.uu.se - some kind of university | www.hirr.org.uk - ain't no mountain high enough | www.bajenfans.se

Permalänk
Medlem

Du ska helt klart gå på en teknisk högskola av rang om du vill ha en bra utbildning som leder till bra jobb. När det gäller datautbildningar är Linköping och KTH de överlägset bästa, även om vissa hävdar annat ;), men alla stora tekniska högskolor (Linköping, KTH, Chalmers, Luleå, Lund och Umeå) är bra så sök dig till den stad du tycker passar dig vad gäller studentliv och storlek.

Du kan ju dels läsa ren datavetenskap och dataingenjör, eller om du vill ha lite intressantare jobb i framtiden som inte enbart involverar programmering/datorer, även civilingenjör. Fördelen med civilingenjör är att man läser mycket mer teori än högskoleingenjörerna, så man har mycket större chans att få de allra roligaste jobben. Även om man läser mer matte på dataingenjör än på datavetenskapliga programmet så är det förtfarande mycket mindre än civilingenjör.

Dessutom lär du dig Unix väldigt snabbt på alla tekniska högskolor, eftersom universiteten är överkåta på Solaris.

Fundera inte ens på att läsa på privata skolor eller små skolor utan rykte, du kommer bara bli missnöjd och stå utan arbete med stora studielån.

Visa signatur

Väskan: Apple PowerBook 12" 1,33GHz 768Mb RAM 80GB HDD
Skrivbordet: P4 2,4GHz, 768 Mb RAM, 120GB HDD, Radeon 9600
Jeansfickan: iPod Mini - SonyEricsson T68i

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bmb
Fundera inte ens på att läsa på privata skolor eller små skolor utan rykte, du kommer bara bli missnöjd och stå utan arbete med stora studielån.

Nu har jag inte så stor koll på om Nackademin har "bra rykte" eller inte, men det jag tycker verkar intressant är att 1/4 av lästiden består av praktik. Jag har tre kompisar som alla gått olika program/inriktningar (Nätverk, Webdesign och Webteknik) på Nackademin och två av dem har nu fått jobb där de praktiserade. SEB är ett av dessa företag.

En annan grej är att gick man inte Natur på gymnasiet vilket jag inte gjorde får man snällt läsa ett eller flera tekniska basår...och inte är kemi och fysik mina starka sidor precis

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, dom har väl mer eller mindre bekräftat det jag har funderat på innan. Kommer förmodligen söka in på bth, kth och lith. Hade gärna studerat i Californien (MIT?) men där är det nog den ekonomiska biten som säger stopp!

Men om jag har förstått er rätt så får man i princip läsa in den grova biten på högskolor/universitet..dvs lära sig en massa olika språk. Men sen får man finslipa den på egen hand genom att lära sig koda med olika API'er?

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre? - Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
If we not supposed to eat animals, then why are they made out of MEAT?

Permalänk
Medlem

Sök datavetenskap-magisterutbildning vid Lunds Universitet. Där kan du läsa klassiskt datalogi men också den mer praktiska.

Visa signatur

mvh trullec

Permalänk
Medlem

Plugga datateknik 120p, här i Linköping. Utbildninen är väldigt programmeringsinriktad, om man väljer just den inriktningen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kamikaze
Tack för svaren, dom har väl mer eller mindre bekräftat det jag har funderat på innan. Kommer förmodligen söka in på bth, kth och lith. Hade gärna studerat i Californien (MIT?) men där är det nog den ekonomiska biten som säger stopp!

MIT (Massachusetts Institute of Technology) ligger som namnet antyder i delstaten Massachusetts, dvs på östkusten. Nära staden Boston för övrigt. De skolor NeM syftar på i Californien skulle jag tro är Stanford, Caltech och Berkeley.

Kan ju föreslå Chalmers som alternativ till de andra skolorna, ska snart tenta av en kurs där föreläsaren har undervisat på just Stanford. Dock inte programmering utan signalbehandling.

Permalänk
Medlem

Jag läser fjärde året på civilingenjörsprogrammet i datateknik med inriktning mot programvarukonstruktion i Luleå. Det är helt klart en utbildning jag kan rekommendera. Mycket programmering och ganska god variation. Allt från projektplanering och användarvänlighet till hardcore assembler.

Eftersom det är en civilingenjörsutbildning så består dock första året mest av matte och fysik. Det är senare i utbildningen som de flesta programmeringskurserna är.

Permalänk
Medlem

Matte är bra som grund om man ska programmera enligt mig, gör att man får till logiken bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av subliminal
MIT (Massachusetts Institute of Technology) ligger som namnet antyder i delstaten Massachusetts, dvs på östkusten. Nära staden Boston för övrigt. De skolor NeM syftar på i Californien skulle jag tro är Stanford, Caltech och Berkeley.

Caltech och Berkeley i synnerhet. Även om allt är flera ljusår framför Sverige (enligt en svensk som undervisat på båda ställena).

Visa signatur

Länk.

Permalänk
Medlem

Fun fact. Utav alla programmerare jag har träffat, dom tre som jag klassar som dom bästar har inte läst längre än gymnasiet. :\

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matricks
Fun fact. Utav alla programmerare jag har träffat, dom tre som jag klassar som dom bästar har inte läst längre än gymnasiet. :\

Klart, dom värsta lär sig hemma. Men hur lätt är det att få jobb? Iofs har jag inte testat men kan anta att företag tittar bara på pappren.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matricks

Jo, men hur lätt är det för en spelutvecklare som är självlärd och stenhårt insatt i DX, Assembler osv. att börja programmera mobiltelefonsystem i Erlang? Det man lär sig på högskoleutbildningar är ju just att klara alla möjliga jobb, inte bara de inom det område som man har valt som profil.

Visa signatur

Väskan: Apple PowerBook 12" 1,33GHz 768Mb RAM 80GB HDD
Skrivbordet: P4 2,4GHz, 768 Mb RAM, 120GB HDD, Radeon 9600
Jeansfickan: iPod Mini - SonyEricsson T68i