Mäklararvode vid försäljning av fritidshus.

Permalänk

Mäklararvode vid försäljning av fritidshus.

Hej! Har tidigare bara sålt bostadsrätter, har då tillämpat ett mäklararvode om 1-1,5% + en fast bonus om mäklaren når ett gemensamt satt målpris. Detta har varit på heta bostadsmarknader som jag är bekant med och det har fungerat mycket bra. Mäklarna har alltid nått det uppsatta målet vilket gynnat både mig och dem.

Nu ska jag sälja ett ärvt fritidshus på andra sidan landet (känner inte till marknaden och har varken köpt eller sålt hus tidigare), vad är ett skäligt arvode till mäklaren? Jag misstänker att det är en betydligt trögare marknad när det kommer till hus vilket innebär mer jobb för mäklaren men vad är rimligt? Vad har ni haft för överenskommelser med era mäklare vid den här typen av affärer?

Även andra tips angående försäljning av fritidshus mottages tacksamt!

Permalänk
Inaktiv

vänta tills tyskarna kommer så kommer det att gå fort.

Permalänk
Skrivet av anon34061:

vänta tills tyskarna kommer så kommer det att gå fort.

Tack för tipset, orkar du konkretisera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knypplarn:

Tack för tipset, orkar du konkretisera?

Om jag får gissa. Utan att ha direkta källor till påståendena

Säsongen för sommarstugor är främst på sommaren. Och då är det i mitten av våren, senare delen av våren det kliar i fingrarna att köpa sig en sommarstuga. Tyskar brukar vara ganska sugna på sommarstugor här uppe i norr. Men mitt i vintern är det väl ingen direkt rusning.

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Om jag får gissa. Utan att ha direkta källor till påståendena

Säsongen för sommarstugor är främst på sommaren. Och då är det i mitten av våren, senare delen av våren det kliar i fingrarna att köpa sig en sommarstuga. Tyskar brukar vara ganska sugna på sommarstugor här uppe i norr. Men mitt i vintern är det väl ingen direkt rusning.

Även om jag ser det som ett fritidshus är det nog snarare att betrakta som en villa. Tanken är att sälja under hösten för att ge köparen möjlighet att totalrenovera innan sommaren 2017.

Det jag undrar över är huruvida mäklare är dyrare eller billigare när det kommer till hus än när det kommer till lägenheter. Naturligtvis är det beroende av fastighetens värde. Men är det ens möjligt att hitta en mäklare som kan tänka sig runt 1-1,5% + bonus utanför Stockholm?

Har bokat träff med tre olika mäklare men vill ha någon form av underlag att utgå från innan jag diskuterar med dem.

Permalänk
Inaktiv

Jag vet att när mina föräldrar sålde sitt hus så valde de en mäklare som hade fast pris oberoende på vad de fick för huset.... men det var trots allt bara 16 mil norr om STHLM

Permalänk

Har nu träffat två mäklare. Båda ville ha runt 200k i arvode. Får gå på magkänslan vem som kan kräma ur mest deg ur köparen. Så nu finns svar på topic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knypplarn:

Har nu träffat två mäklare. Båda ville ha runt 200k i arvode. Får gå på magkänslan vem som kan kräma ur mest deg ur köparen. Så nu finns svar på topic

200k säger inte så mycket för sig. Vad är utgångspriset, accepterat pris samt vad tror mäklaren att det kan landa på? Då kan vi ju se vad procenten hamnar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knypplarn:

Rent spontant låter det väldigt mycket? Hoppas huset ligger bra till med högt beräknat värde med tanke på den uppskattningen.

Permalänk

@lanbonden @tino 200k motsvarar 3% på förväntat försäljningspris. Tycker också det var mycket men blev å andra sidan positivt överraskad av mäklarnas värderingar. Får de ut förväntat pris spelar det inte så stor roll om arvodet blir lite dyrare, innebär ju fortfarande en vinst för mig. Det enda som slår mig är hur dåliga alla referenser gällande mäklarkostnader är på nätet.