Nvidia Shield Tv, eller behålla Raspberry Pi med Openelec?

Permalänk
Medlem

Nvidia Shield Tv, eller behålla Raspberry Pi med Openelec?

Någon här som använder Nvidias Shield Tv med Android Tv Os? Vore kul att höra vad ni tycker om engeten, och operativsystemet. Idag kör jag Raspberry Pi med Openelec (kodi) och det fungerar super, även om jag inte kan köra några flashiga skins vilket jag inte är i behov av, streamar enabart ifrån mina smb shares. Kommer jag få bättre ljud och bild med en Nvidia shield tv?

Permalänk
Medlem

Nvidia Shield TV det bästa jag testat sedan XBMC på XBOX

Jag har båda enheterna du nämner och min Raspberry Pi 2 (med openelec plex och retroPie ) har jag inte haft igång sedan jag tryckte på strömknappen till Shield TV - det är utan motstycke det bästa jag testat sedan XBMC på XBOX. Jag kan inte säga att val av enhet kommer göra någon större skillnad för uppspelning av ditt media bibliotek men det är stor skillnad på hårdvarans prestanda och helhetsupplevelsen, tex kan du röstsöka SvtPlay utan att ens öppna den appen. Tex kan du från startskärmen säga "Tiffany Arbetstränar" och du kommer direkt få förslag på att det finns sökträffar på SvtPlay. Acceptanströskeln hos de övriga i min familjen att använda Shield TV har dessutom varit extremt låg - min 5 åring fattade direkt hur han skulle göra och kan tidigt på morgonen själv hitta avsnitt att titta på. Övrig tid ockuperar min fru den så jag har verkligen svårt att komma åt att spela några RetroArch eller Steamspel på den.

Permalänk
Medlem

Håller med om Shielden.
Och nu när Kodi finns med bitstreamat HD ljud så har den sista nackdelen försvunnit.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.
Försöker verkligen motivera mig, men det är svårt. Min Rasp med Openelec gör allt den ska. Och har inga direkta problem med lagg och dylikt. Är ingen gamer, och kommer inte använda mig av något annat än just Kodi. Hmm. Får se i morgon hur det blir.

Permalänk
Medlem

Onödig investeringa anser jag i ditt fall om du är nöjd med din Rpin och den gör de du önskar utan att bråka.
Sen om du har för mycket pengar och inte vet du ska göra av dem är en annan femma, samt att Shield öppnar upp mer möjligheter kan dock vara kul.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

känns som en utmärkt enhet för kodi, och för att streama netflix och dyl. Men spelen går så vitt jag vet inte köra i mp över Internet? och utbudet är ganska litet än så länge.

får se vad det blir i morgon.

Permalänk
Medlem

Se på det som att köpa en HTPC med flera användningsområden, undantaget är väl tv kort(om inte USB kort stödas, inget jag vet något om, eller själv har interess av i dag), du får en snabb maskin för Kodi, med möjlighet för så mycket mera.

I mitt tycke fattar jag inte varför inte alla har behov av en, det bästa som har hänt senaste åren.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

SKulle köpt en på Elgig. 100+ i lager, när jag kom dit. Visste de knappt vad en Nvidia Shield var. Blir att beställa ifrån komplett istället!

Finns samtliga svenska Play tjänster som app till Android tv, eller får man använda sig av någon plugin till Kodi?

Vad har ni mera för tips på appar som är nödvändiga? Tänker inte använda netflix eller hbo-liknande tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hardrade:

Finns samtliga svenska Play tjänster som app till Android tv, eller får man använda sig av någon plugin till Kodi?

Enklast är väl att köra med Retrospect-addonet i Kodi, där finns de flesta svenska (och en massa till) Playkanaler.

http://www.rieter.net/content/

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Har båda men kör enbart shielden. Nu klarar ju Kodi av alla HD ljuden tex HD-Ma osv. Men kör man inget sånt utan dts så funkar ju rpi bra.

Kör dessutom shielden rootad.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

Shielden ligger verkligen i framkant numera, fantastiskt kul att se en produkt som aktivt utvecklas så mycket:
http://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=14...

Permalänk
Medlem

Ni bör vara medveten om att kodi antagligen inte kommer att uppdateras mer, åtminstone enligt Fritsch som är en av utvecklarna. Han rekomenderar istället Rpi där kodi kommer att fortsätta att uppdateras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabi12:

Ni bör vara medveten om att kodi antagligen inte kommer att uppdateras mer, åtminstone enligt Fritsch som är en av utvecklarna. Han rekomenderar istället Rpi där kodi kommer att fortsätta att uppdateras.

Jag glömde skriva att det gällde Nvidia Shield.

Permalänk
Medlem

@Gabi12: Har du lust att länka till påståendet?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@backspace: Dels står det på androiddelen på kodiforum och dels på ett tyskt kodiforum där han själv skriver om de stora svårigheterna med att få kodi fungera bra på Shielden. Återkommer med länkadressen om en stund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabi12:

@backspace: Dels står det på androiddelen på kodiforum och dels på ett tyskt kodiforum där han själv skriver om de stora svårigheterna med att få kodi fungera bra på Shielden. Återkommer med länkadressen om en stund.

Här är länken till det tyska forumet där han själv skriver om vilka problem det är, post nr 6 är det och tyska kunskaper är en fördel :
http://www.kodinerds.net/index.php/Thread/50938-Neuling-Kodi-...

Permalänk
Medlem

@Gabi12: Tack, det vore snällt.

Några saker jag funnit under den lilla stunden jag sökt efter detta påstående är:

Fritsch verkar ha blivit en "svår" person att sammarbeta med på sista tiden.
https://www.reddit.com/r/kodi/comments/3yrkrj/to_all_the_kodi...

Nvidia är sponsor till Kodi.
https://kodi.tv/

Inget är nämnt på Kodis twitter.
https://twitter.com/KodiTV

Visa signatur

SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@backspace: Förr hade han en sida på androiddelen av kodiforum där han hade en länk till sina versioner av kodi för shield, men efter ca 90 sidor med kommentarer så skrev han att på grund av svårigheterna med api:ier bl.a och annat så slutade han med det. Om jag förstår alla kommentarer som finns på nätet så är han nu involverad med LibreElec. Som jag förstår (kan ha fel i detta) så bygger även Milhouse nu enbart för LibreElec.
Dessutom det allra senaste var att alla utom 1 utvecklare har lämnat OpenElec och gått över till LibreElec, vet inte om det sistnämnda verkligen stämmer till 100%. Får väl kanske tas med en stor nypa salt.

Permalänk
Medlem

Jag diggade min Nvidia Shield TV Pro perfekt för en som äger 4K TV sålde dock enheten för par månader sedan då jag kommer vara så upptagen den närmaste tiden med jobb att den skulle bara damma, men ska köpa mig en ny enhet senare när man får mer tid och titta och gamma

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Medlem

@Gabi12: Intressant. Dock verkar Shield vara en väldigt populär enhet så jag har nog lite svårt att se att utveckligen kommer läggas ner inom en snar framtid.
Visst, det kanske stagnerar lite men det är nog ingen fara på taket, tror jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@backspace: Kan till viss del hålla med dig där, ännu så länge har jag kvar min Shield, men den dagen då Magine kommer till Kodi så gör jag mig av med Shielden. Har även en Intel Nuc där kodi körs varje dag. Shielden använder jag i princip bara för Magine.