Sänka DPI värdet i Windows / Göra allting mindre

Permalänk

Sänka DPI värdet i Windows / Göra allting mindre

Hej!

Har en 1080p skärm och tycker allting är för stort i Windows.

Kan jag på något sätt förminska saker och ting? Hittar bara guider på hur jag gör allting större..

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Kontrollpanelen-bildskärm-skärmupplösning. Där kan du förminska upplösningen eller förminska objekt. Zooma in och ut etc.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Hedersmedlem

Går väl att ändra lite i registret.

Här är en guide för detta. Har inte testat själv däremot:
http://www.download3k.com/articles/How-to-Change-the-DPI-Scal...
Metod ett och två är inte intressanta här för minsta skalningen man kan ställa in med färdiga kontroller i windows är 100% och du vill sätta detta värde lägre.
Så metod tre i så fall. Kanske 75%? Alltså siffran 72.

But beware. Det kommer nog uppstå problem med viss funktionalitet för en del grafik när du går under 100%. En del element cch grafik är bara en pixelrad tjocka och ska du visa dem på 0,75 pixlar så kommer du få en del oskärpa och fula kanter.

Edit:
Jag har antagit att du redan har DPI scaling på 100% i windows sedan innan. Har du mer än detta i nuläget och vill få allt mindre så är det metod ett eller två i guiden som gäller. då är det bara att dra ner scalingen till 100 så är det löst.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck