Permalänk
Medlem

i7 6700k Core VID vs Core Voltage

Tjena Sweclockers,

Har stött på ett nytt problem jag inte förstår mig på.

Har nyligen köpt en i7 6700k tsm med Asus z170 Pro Gaming som jag överclockat till 4.5 Ghz (än så länge) och har en vcore på 1.335 i Bios, LLC level 5 med manual overclock, dvs inge adaptive eller offset ännu.

Dock visar CPU-Z och HWMonitor något som heter Core VID som visar allt mellan 1.395 - 1.425 voltages.

Jag har tidigare jobbat med Fixed Mode när jag overclockade på min gamla Asrock Extreme4 z77 och där stämde alltid den voltage jag ställde in i bios.

Nu verkar dock CPU'n dra mer voltage än jag ställer in, varför gör den det?

Är medveten om att Core VID och Core Voltage är två olika saker dock visar varken CPU-Z eller HWMonitor något annat än Core VID, men är det fortfarande på tok för högt eller är det normalt?

Exempel: https://gyazo.com/ea9eb68582e76273e6a05a24ac44709f

Tack i förhand.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Arnzeal:

Tjena Sweclockers,

Har stött på ett nytt problem jag inte förstår mig på.

Har nyligen köpt en i7 6700k tsm med Asus z170 Pro Gaming som jag överclockat till 4.5 Ghz (än så länge) och har en vcore på 1.335 i Bios, LLC level 5 med manual overclock, dvs inge adaptive eller offset ännu.

Dock visar CPU-Z och HWMonitor något som heter Core VID som visar allt mellan 1.395 - 1.425 voltages.

Jag har tidigare jobbat med Fixed Mode när jag overclockade på min gamla Asrock Extreme4 z77 och där stämde alltid den voltage jag ställde in i bios.

Nu verkar dock CPU'n dra mer voltage än jag ställer in, varför gör den det?

Är medveten om att Core VID och Core Voltage är två olika saker dock visar varken CPU-Z eller HWMonitor något annat än Core VID, men är det fortfarande på tok för högt eller är det normalt?

Exempel: https://gyazo.com/ea9eb68582e76273e6a05a24ac44709f

Tack i förhand.

ViD är spänningen cpu ber om. Denna modifieras av offset, t ex vid turbo. Den modifierade spänningen är din Vcore.

Olika moderkort har olika sensorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

ViD är spänningen cpu ber om. Denna modifieras av offset, t ex vid turbo. Den modifierade spänningen är din Vcore.

Olika moderkort har olika sensorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för ditt snabba svar,

Så om jag förstår rätt så är VID den spänning CPU'n tror/vill ha men den vcore jag ställer in manuellt är den som processorn faktiskt får?

VID har därför ingen stor betydelse i mitt fall, eller?

Hur byter jag så CPU-Z visar Core Voltage istället för VID som jag ser alla andra har på sina CPU-Z?

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Arnzeal:
Korrekt observation!

Att ställa in tror jag inte är möjligt, CPU-Z visar lite olika beroende på vad det är för moderkort och chip man har. Testat moderkortstillverkarens egna mjukvaror?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin