Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Zitius har problem...... vilket vi kommit fram i tråden sedan veckor tillbaka.

http://www.speedtest.net/result/5731833027.png

Jag är väl medveten om det.
Det har pågått i månader, inte veckor...
Och jag kommer fortsätta visa mitt missnöje med mina dåliga siffror för att uppdatera för de som vill ha info om läget. Du behöver inte läsa eller kommentera om du inte vill bar för att du kommer här och skryter med bra värden

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jag är väl medveten om det.
Det har pågått i månader, inte veckor...
Och jag kommer fortsätta visa mitt missnöje med mina dåliga siffror för att uppdatera för de som vill ha info om läget. Du behöver inte läsa eller kommentera om du inte vill bar för att du kommer här och skryter med bra värden

Jag läser och skriver exakt var jag vill, inget du kan bestämma.
Och nej jag skryter verkligen inte, visar att det tuffar på bra hos oss.

Tele2 Frankfurt.

Får ringa och klaga..

Permalänk
Medlem

Som aktieägare blir man lite orolig när man läser denna tråd. Även om vi också har haft problem med Telias fiber-tv efter sommaren... Hur står det till med Bahnhofs fiber-tv? Problem där med? Om det bara är spel som berörs då är nog problemet relativt begränsat för Bahnhofs del. 200ms går ju faktiskt att surfa och kolla på Youtube med.

Grävde även lite i Bahnhofs delårsrapporter för att se hur mycket kunderna ökat senaste tiden. Hittar då detta i KV2 rapporten:

Citat:

Det som särskilt utmärker det andra kvartalet är att Bahnhof storsatsar på infrastruktur. Aldrig tidigare har vi gjort så stora tekniska investeringar som under det andra kvartalet år 2016.

På tre månader gör vi investeringar på 46 miljoner kronor i teknisk utrustning, där det nya höghastighetsnätet (nu under pågående utrullning) står för en betydande del av satsningen. Det nya nätet kommer att färdigställas under det tredje och fjärde kvartalet.

Höghastighetsnätet kommer inte bara att ge bättre teknisk prestanda för befintliga och nya kunder, utan det öppnar också dörren för en bredare positionering på marknaden. I ett slag kommer Bahnhof att ha tillgång till en parallell infrastruktur i många regionala stadsnät. Det ökar möjligheten till en mer dynamisk och flexibel försäljning av nättjänster. Det blir valbart att angöra slutkunder med olika fiber på olika tekniska nivåer, utan att vara låst till bara ett alternativ.

Temporärt problem pga uppgradering kv3-4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av endy:

Som aktieägare blir man lite orolig när man läser denna tråd. Även om vi också har haft problem med Telias fiber-tv efter sommaren... Hur står det till med Bahnhofs fiber-tv? Problem där med? Om det bara är spel som berörs då är nog problemet relativt begränsat för Bahnhofs del. 200ms går ju faktiskt att surfa och kolla på Youtube med.

Grävde även lite i Bahnhofs delårsrapporter för att se hur mycket kunderna ökat senaste tiden. Hittar då detta i KV2 rapporten:

Temporärt problem pga uppgradering kv3-4?

Detta är så luddigt att det kan betyda vad som helst. De kanske får hyra fiber istället för att köpa kapacitet?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Rätt intressant att följa när teknikerna åker landet runt och trixar.

Bahnhof technicians at work

Tex:

"100Gbps-våglängden går mot Norrköping"
"Efter att ha varit i Karlstad och preppat ny stamnätsite."

Permalänk
Medlem

Har blivit bättre för min del, däremot har pingen ökat när jag spelar. Från tidigare 30-32ms till 37-40ms på samma server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av howsmyscripts:

Har blivit bättre för min del, däremot har pingen ökat när jag spelar. Från tidigare 30-32ms till 37-40ms på samma server.

bara kvällstid för dig med va?
har du kört pingplotter?
jag får mycket paketloss till Bahnhofs gw...
100-150ms igårkväll mellan 20:00-00:00

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@griid: Nej hela tiden, något har dem fixat men har inte fått reda på vad eller någon återkoppling från Bahnhof/Zitius.

edit; körde pingplotter när jag hade strul och då visade den packetloss, testperioden tog slut innan problemet löste sig så jag kan tyvärr inte testa längre.

Permalänk
Medlem

@griid: Nej hela tiden, något har dem fixat men har inte fått reda på vad eller någon återkoppling från Bahnhof/Zitius.

edit; körde pingplotter när jag hade strul och då visade den packetloss, testperioden tog slut innan problemet löste sig så jag kan tyvärr inte testa längre.

ladda ned winmtr, det är gratis och där kan man se packetloss, som tracert-kommando i cmd fast lite mer info.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Flikar bara in att mina problem med Banhof på kvällar är numera borta, bor i norrbotten.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

@griid: Ska låta den stå ett tag, men så här ser det ut nu.

Permalänk
Medlem

@griid: Ska låta den stå ett tag, men så här ser det ut nu.

http://i.imgur.com/XENiyod.png

precis. 3e punkten är där jag for PL kvällstid mer intressant är hur det ser ut ikväll.

Visa signatur

Permalänk

Själv bytte jag inom 3 veckor efter att pingen började spåra ur.

Det jag märkt med mina nya ISP är att jag faktiskt kan tanka i 100 mbit utan att bli throttlad. Även innan Bahnhof fick problem så kom jag sällan upp i 100 mbit ner när jag förde över från tex min server. Nu ligger linan KONSTANT på max.

Det typiska med Bahnhof var att hastigheten började på 100 och sedan gick ner under överföringen. Är detta något Bahnhof gör med flit? Få bra på speed-tests men inte behöva leverera i praktiken.

Permalänk
Medlem

@griid: Så här var det i början.

Permalänk
Medlem

Vill bara poängtera att den visar inte på några som helst problem.

Man kan se att det är "ok" genom att ALLA efterföljande hopp inte lider av samma problem. Se goo.gl/0YLtyk, hopp 7-8 ökar "dramatiskt" och alla efterföljande hopp har samma delay + mer.
Anledningen till att man tappat paket på just den noden men inte efterföljande är kort sagt för att:
Skicka vidare paket till nästa router sköts av hårdvaran, den är designad för det och väldigt duktig på det
Öppna upp paketet, processa, formulera ett svar och skicka svaret sköts av CPU. Den prioriterar rimligtvis inte att svara på dina ping, därav resultatet.

Visa signatur

Nätverkstekniker, home@/r/networking.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Androoz:

Vill bara poängtera att den visar inte på några som helst problem.

tracert ger inte hela bilden. saknas packetloss-mätare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@griid: Absolut kan det vara intressant, men om en nod i kedjan tappar paket / inte svarar alls medans efterföljande hopp levererar normala 2-4ms så är det ointressant i alla aspekter.

Visa signatur

Nätverkstekniker, home@/r/networking.

Permalänk
Medlem

Har idag fått ett lite mer utförligt svar av mitt problem med Bahnhof.
Är för övrigt ordförande i en förening där vi har avtal med Bahnhof tillsammans med 41 radhus.

Till en början trodde jag enbart att detta latency och packetloss problemet var hos mig. Men, efter en veckas loggar inskickade till bahnhof och även inkopplad till företagssupporten får jag till slut detta svar.

"Vi har nu upptäckt att problemet är större än vad vi trott från början. Vi har lokaliserat problemet till stamnätet och i kombination med utrustning som börjar bli lite till åren skapar detta ett nätt som inte är 100% stabilt. Vi har inte riktigt någon tidsplan till när problemet ska vara löst, troligen några månader och som tidigast till årsskiftet".

Så uppenbarligen har ni andra problem pga att deras byggda stamnät, som köps av någon i sin tur är underskaligt till vad det behövs till med en kombination av dålig utrustning.

Tycker verkligen att Bahnhof ska bli nerringda av hela tråden och klaga gärnet på att det kvällstid hackar, buffrar och pendlar mellan 720p och 480p på SVT Play och Netflix lever sitt egna liv.

Det här är helt ohållbart!

//

Permalänk
Medlem

Drog iväg ett mail till Zitius tidigare idag och fick precis svar (nedan). Fick även ett samtal från Bahnhof som fråga hur det fungerat sen senast vi hade kontakt. (undra om de har haft kontakt med varandra idag :thinking emoji: /conspiracy )

Citat:

Hej (mitt namn),

Vi känner till att vissa Bahnhof kunder kan uppleva kapacitetsproblem i våra stadsnät.

Vi har dock tyvärr inte lyckats lokalisera orsaken till att felet uppstår, men våra tekniker fortsätter att jobba tillsammans med Bahnhof för att så snart som möjligt kunna hitta och åtgärda problemet.

Med vänliga hälsningar
Nils Sandström

Permalänk
Medlem

@howsmyscripts: Men är dom helt konstiga eller... jag får svar att det är problem i stamnätet om du läser mitt inlägg precis innan!

Permalänk
Medlem

90ms ikväll igen...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaceN:

@howsmyscripts: Men är dom helt konstiga eller... jag får svar att det är problem i stamnätet om du läser mitt inlägg precis innan!

Bahnhofs support är inte konsekventa... har fått prata med en reko kille av 6st.
En sa att jag inte ens hade Zitius och att jag inte berördes av problemet. Den jag fick prata med i veckan sa att jag visst hade zitius...
helt bedrövliga problem de verkar ha =/

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Då jag noterat att Battlefield 1 varnar för packet loss så har jag börjat köra köra mtr för att kolla vad som händer.

Det ser relativt okej ut i mitt tycke, kan vara problem med servrarna. Även Origin och Battlefield 1 drabbades under fredagens DNS-attacker.

|------------------------------------------------------------------------------------------| | WinMTR statistics | | Host - % | Sent | Recv | Best | Avrg | Wrst | Last | |------------------------------------------------|------|------|------|------|------|------| | 192.168.x.x - 1 | 5000 | 4999 | 0 | 0 | 46 | 0 | | gw176.a328.priv.bahnhof.se - 1 | 4991 | 4988 | 2 | 2 | 82 | 2 | | 46.59.116.5 - 1 | 4999 | 4998 | 2 | 3 | 186 | 2 | | gav-cr1.sto-cr1.bahnhof.net - 0 | 5004 | 5004 | 5 | 6 | 56 | 8 | | sto-cr1.sto-cr3.bahnhof.net - 0 | 5004 | 5004 | 5 | 7 | 58 | 6 | | 72.14.212.128 - 0 | 5003 | 5003 | 5 | 7 | 53 | 5 | | 209.85.250.192 - 0 | 5003 | 5003 | 5 | 9 | 119 | 9 | | 108.170.235.65 - 0 | 5004 | 5004 | 6 | 6 | 52 | 7 | | arn09s11-in-f4.1e100.net - 0 | 5004 | 5004 | 5 | 6 | 58 | 6 | |________________________________________________|______|______|______|______|______|______| WinMTR v0.92 GPL V2 by Appnor MSP - Fully Managed Hosting & Cloud Provider

Pingat Google.

Permalänk
Medlem

Nu skall man öka farten i nätet mot kunderna. Kommer det att choka igen ännu mer då? https://www.bahnhof.se/ftg/bredband/bredband-med-northern-lig...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gaist:

Nu skall man öka farten i nätet mot kunderna. Kommer det att choka igen ännu mer då? https://www.bahnhof.se/ftg/bredband/bredband-med-northern-lig...

Det är ett nytt nät som byggs, borde minska belastningen på nuvarande nät.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det är ett nytt nät som byggs, borde minska belastningen på nuvarande nät.

Inte i Sthlm i alla fall
Samma skit ikväll igen. Spelade nyss med 150ms inte roligt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Inte i Sthlm i alla fall
Samma skit ikväll igen. Spelade nyss med 150ms inte roligt...

Nedräkningen får mig att tro att dom inte tagit det nya nätet i drift...

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Nedräkningen får mig att tro att dom inte tagit det nya nätet i drift...

Mjo verkar som att allt är klart om 3 månader ish.
Kan mycket väl tänka mig att det eventuellt är arbetet med uppgraderingen som delvis orsakar driftstörningarna?

Själv sitter jag på 100/10-lina med Bahnhof och har sällan full speed.
Och nu i och med att jag hörde om uppgraderingarna så blev jag nyfiken och plitade in min adress på deras sida.
Man kan tydligen inte längre välja 100/10 eller 100/100 längre. Det finns bara två alternativ:
500/100 och 1000/100 för 295 kr och 395 kr per månad.
Dock står det att det är en installationsavgift på 6500 kr. Undrar lite vad som menas med det?
Då måste ju alla nya kunder betala skitmycket för att ens ansluta till Bahnhof.
Och jag som redan är kund får sitta kvar med 100/10 då?
Borde inte installationsavgiften vara något Svenska Bostäder får stå för för hela fastigheten så att alla boende kan få internet på samma villkor?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 128 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sir_Manfred:

Kan mycket väl tänka mig att det eventuellt är arbetet med uppgraderingen som delvis orsakar driftstörningarna?

Och nu i och med att jag hörde om uppgraderingarna så blev jag nyfiken och plitade in min adress på deras sida.
Man kan tydligen inte längre välja 100/10 eller 100/100 längre. Det finns bara två alternativ:
Dock står det att det är en installationsavgift på 6500 kr. Undrar lite vad som menas med det?
Borde inte installationsavgiften vara något Svenska Bostäder får stå för för hela fastigheten så att alla boende kan få internet på samma villkor?

Det är ju ett nytt fibernät som inte använder det gamla så det behövs förmodligen en ny installation.

Men ja, lite mer info från Bahnhofs håll hade varit intressant. Själv får jag upp de långsammare anslutningarna där jag bor om jag söker på förstasidan. Från kontosidan kan jag bara uppgradera anslutningshastigheten.

Själv ser jag dagligen fiberutbyggnaden i södra Norrland. Grävmaskiner överallt och fiberstumpar som sticker upp vid tomtgränser i väntan på installation. Och då även hos folk som bor glest och i ingenstans typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

hast. bryr jag mig inte så mycket om. att få svarstider ~100ms och 5% PL stör mig otroligt mycket
men intressant hur det löser sig med det nya nätet. 6,5k känns väldigt mycket..

Visa signatur