iLO, hur fungerar det?

Permalänk
Medlem

iLO, hur fungerar det?

Hej!

Jag köpte för ett tag sedan en bättre begagnad server (HP SE1220, dubbla CPU (X5550), 64GB RAM, RAID-kort med cache och BBU, plats för 12x3,5" HDD) för lite virtualiseringar. På servern finns, inte särskilt överraskande, även en iLO-port (iOL2).

Hur använder jag iLO-porten egentligen, alltså rent praktiskt? Vilka program behöver jag? Var hittar jag dem (har försökt hitta på HP:s supportsida men alla nedladdningar leder till iOL4)? Behöver man någon slags licens? Finns möjlighet att den licensen isåfall redan är köpt till servern? Följer den med servern? Kan jag nollställa iOL-inställningarna och ändå behålla licensen om den medföljer servern?

P.s. jag vet alltså hur iLO-porten är tänkt att användas, frågan är istället vad jag mer behöver för att använda den...

/C

Permalänk
Medlem

du kopplar in nätverksporten till ilo sen surfar du till ipn den porten har helt enkelt kommer inte ihåg om jag var tvungen att installer något extra på servern dock....

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Koppla in nätverkskabel till iLO porten och anslut till servern med iLO ip adressen, inte adressen som servern har. Förhoppningsvis har du fått inloggningsuppgifterna till iLO från personen som du köpte den av i webbläsaren får du ett interface för lite olika inställningar samt fjärrstyrning om det är som iLO4? Var det du var ute efter?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

@cbtcp: Du lär behöva ett nytt lösenord på iLO-kontot. En snabb googling gav detta.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Avstängd

Ja du behöver en licens de är mycket möjligt att de redan finns en licens inlagd för din iLO (finns livstids licenser) om du saknar licens finns de att köpa billigt på ebay/amazon.. på egen risk. Att återställa iLO inställningar kommer i regel inte plocka bort din licens isåfall får du en varning om det först.

Permalänk
Medlem

Under boot kan man hoppa in i ILO inställningar och sätta en statisk IP och port DL 180 G6 har ingen egen port om inte detta köpts till. Inloggningsuppgifter finns någonstans på maskinen. Administrator är användarnamn.

Ska du uppgradera ILO rekommenderas Firefox som webbläsare, har testat i chrome och det fungerade "sådär". Det sitter en ILO2 i maskinen.

EDIT:

http://h20566.www2.hpe.com/hpsc/doc/public/display?sp4ts.oid=...

Där finns manual

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Har för mig att ilo's ip finns i bios att se och ställas in, osäker dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

@cbtcp: Du lär behöva ett nytt lösenord på iLO-kontot. En snabb googling gav detta.

Tack! Kollar när jag kommer hem...

Skrivet av Ruggs:

Ja du behöver en licens de är mycket möjligt att de redan finns en licens inlagd för din iLO (finns livstids licenser) om du saknar licens finns de att köpa billigt på ebay/amazon.. på egen risk. Att återställa iLO inställningar kommer i regel inte plocka bort din licens isåfall får du en varning om det först.

Tack, då hoppas jag att det är en licens kopplad till porten

Skrivet av mini-ryttge:

Under boot kan man hoppa in i ILO inställningar och sätta en statisk IP och port DL 180 G6 har ingen egen port om inte detta köpts till. Inloggningsuppgifter finns någonstans på maskinen. Administrator är användarnamn.

Ska du uppgradera ILO rekommenderas Firefox som webbläsare, har testat i chrome och det fungerade "sådär". Det sitter en ILO2 i maskinen.

EDIT:

http://h20566.www2.hpe.com/hpsc/doc/public/display?sp4ts.oid=...

Där finns manual

Tack för manualen och tipset med Chrome/Firefox även om jag inte tror att jag behöver uppgradera (såvida jag inte kan uppgradera från iLO2 till iOL4 )... Någon DL180 har jag däremot inte

Skrivet av SolidReactor:

Har för mig att ilo's ip finns i bios att se och ställas in, osäker dock.

Kollar när jag kommer hem, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Tack för manualen och tipset med Chrome/Firefox även om jag inte tror att jag behöver uppgradera (såvida jag inte kan uppgradera från iLO2 till iOL4 )... Någon DL180 har jag däremot inte

ILO2 går inte att uppgradera till 3 eller 4 då det är en hårdvara. HP SE1220 är en speciell modell av DL180 G6 med ett lite annat moderkort speciellt gör för SAN applikation AFAIK. Kan ha helt fel här.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

ILO2 går inte att uppgradera till 3 eller 4 då det är en hårdvara.

Därav min smiley...

Skrivet av mini-ryttge:

HP SE1220 är en speciell modell av DL180 G6 med ett lite annat moderkort speciellt gör för SAN applikation AFAIK. Kan ha helt fel här.

Det kan du säkert ha rätt i, men jag kan upplysa om att SE1220 har en dedikerad iLO-port.

Permalänk
Medlem

Tadaaa, det fungerade! Inloggningen stod på en etikett på servern och fungerade finfint, åtminstone i Internet Explorer...
Någon licens var tyvärr inte installerad men lite sökningar gav mig en nyckel som funkade!

Tack för alla svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Tadaaa, det fungerade! Inloggningen stod på en etikett på servern och fungerade finfint, åtminstone i Internet Explorer...
Någon licens var tyvärr inte installerad men lite sökningar gav mig en nyckel som funkade!

Tack för alla svar

Glad att det fungerade, ILO 2 V 2.29 tror jag är den senaste version och finns att finna på internet, har du licensierad version så kan du ladda up .img filer och säga till servern att boota från den, enklare än t.ex USB eller CD för OS installation. Jag tror även om jag inte missminner mig att du har fina Intel NIC i den brädan istället för Broadcom.

Ger Proxmox en rekommendation om du ville virtualisera.

Visa signatur

CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Glad att det fungerade, ILO 2 V 2.29 tror jag är den senaste version och finns att finna på internet, har du licensierad version så kan du ladda up .img filer och säga till servern att boota från den, enklare än t.ex USB eller CD för OS installation.

Rätt firmware från början, licensen löste jag via nätet, tack för tipset!

Skrivet av mini-ryttge:

Jag tror även om jag inte missminner mig att du har fina Intel NIC i den brädan istället för Broadcom.

Windows säger "Intel 82756 Gigabit Dual Port...", ingen aning om de är bra eller inte, det kanske du kan svara på?

Skrivet av mini-ryttge:

Ger Proxmox en rekommendation om du ville virtualisera.

Tack, kör Hyper-V dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Rätt firmware från början, licensen löste jag via nätet, tack för tipset!

Windows säger "Intel 82756 Gigabit Dual Port...", ingen aning om de är bra eller inte, det kanske du kan svara på?

Tack, kör Hyper-V dock

Då kom jag ihåg rätt, Intel NIC's är bättre än de Broadcom som annars sitter i "vanliga DL 180 G6"

Visa signatur

CITERA CITERA CITERA