Min configuration för TELIA IPTV via Router

Permalänk
Medlem

Min configuration för TELIA IPTV via Router

Hej!
Här kan du se hur jag configurerat min Ubiquiti router för att kunna se IPTV.

https://www.youtube.com/watch?v=yXLBfQ1Wc7k

Permalänk
Medlem
Skrivet av bz2:

Hej!

Om du har en switch som kan hantera VLAN, varför inte koppla direkt till switchen?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

@BrusE: Ja det kanske också fungerar. Jag vet inte hur du hade tänkt. Hur skall du göra med Brandvägg, IP-adresser? Jag har haft en typ av sådan lösning förut då Internet gick först till switchen, sen till Router, sen tillbaka till switchen.

Personligen tycker jag det blev en bra och flexibel lösning.
Tex så kan jag ha ett eget LAN med skilda nät för Guest och Home.

Jag funderar på att ansluta fibern direkt till SFP på router. Då skulle jag slippa medikonverteraren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bz2:

@BrusE: Ja det kanske också fungerar. Jag vet inte hur du hade tänkt. Hur skall du göra med Brandvägg, IP-adresser? Jag har haft en typ av sådan lösning förut då Internet gick först till switchen, sen till Router, sen tillbaka till switchen.

Jag funderar på att ansluta fibern direkt till SFP på router. Då skulle jag slippa medikonverteraren.

Alla de intressanta delarna såsom hur du konfigurerar dhcp & routing för iptv är ju inte med i klippet. Hur vet du vad som ska routas ut på iptv-linan?

Eller är det en L2-lösning du gjort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bz2:

Hej!

Varför har du gjort guiden på engelska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bz2:

Vad gör du med din brandvägg som du inte kan göra med switchen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Alla de intressanta delarna såsom hur du konfigurerar dhcp & routing för iptv är ju inte med i klippet. Hur vet du vad som ska routas ut på iptv-linan?

Eller är det en L2-lösning du gjort?

Ja. IPTV är en L2 lösning direkt från Telia. Så där behövs inte routing, firewall. Setup boxen får IP adress direkt från Telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Varför har du gjort guiden på engelska?

Jag valde engelska då allt konfigureras på engelska så det känndes enklast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bz2:

Detta kan du vanligtvis glömma om det är en större leverantör.
De flesta nät-leverantörer tillåter bara sin egen hårdvara kopplad till fibern.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Vad gör du med din brandvägg som du inte kan göra med switchen?

Hmmm ...Vilka utmanade och svårtolkade frågor du ställer.
Jag har inte lagt ned så mycket tid på att kolla upp switchen. Som jag förstår har den möjlighet till även viss L3 config som bla DHCP.
Jag valde en router för att hantera L3 och switchen för L2.
Brandväggen skyddar bla Local IN trafik , samt hindrar Guest nätet att nå Home nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Detta kan du vanligtvis glömma om det är en större leverantör.
De flesta nät-leverantörer tillåter bara sin egen hårdvara kopplad till fibern.

Det kanske är så men....

Permalänk
Medlem
Skrivet av bz2:

Hmmm ...Vilka utmanade och svårtolkade frågor du ställer.
Jag har inte lagt ned så mycket tid på att kolla upp switchen. Som jag förstår har den möjlighet till även viss L3 config som bla DHCP.
Jag valde en router för att hantera L3 och switchen för L2.
Brandväggen skyddar bla Local IN trafik , samt hindrar Guest nätet att nå Home nätet.

Eftersom Telias TV levereras med Layer 2 så behöver du ingen router. Din switch kan hantera VLAN (layer 2) vilket betyder att du inte behöver blanda in din router.

Du tar in Telia TV på en port på din switch och släpper ut den på en annan där du kopplar din box.
Resten av ditt näver separerar du i ett annat VLAN som du skyddar med din brandvägg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Eftersom Telias TV levereras med Layer 2 så behöver du ingen router. Din switch kan hantera VLAN (layer 2) vilket betyder att du inte behöver blanda in din router.

Du tar in Telia TV på en port på din switch och släpper ut den på en annan där du kopplar din box.
Resten av ditt näver separerar du i ett annat VLAN som du skyddar med din brandvägg.

Ja det är precis det jag gör med min configuration. Men jag använder Router istället för switch och slipper att koppla Mediakonverterare-Switch-Router-Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av bz2:

Ja. IPTV är en L2 lösning direkt från Telia. Så där behövs inte routing, firewall. Setup boxen får IP adress direkt från Telia.

Då ter det sig väldigt onödigt att ens blanda in din routern i lösningen - speciellt med tanke på att du även utnyttjar en vlan-switch.

En intressantare lösning hade varit om du ersatt din switch med din Ubiquiti router, dvs att du använder din Ubiquiti dels som en router för Internet och dels som en switch för IPTV. Nu är jag ingen expert på Ubiquiti men den borde väl ha möjlighet att brygga ihop ett wan-vlan med en ottagad LAN-port? På så sätt skulle du kunna ta bort din switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Då ter det sig väldigt onödigt att ens blanda in din routern i lösningen - speciellt med tanke på att du även utnyttjar en vlan-switch.

En intressantare lösning hade varit om du ersatt din switch med din Ubiquiti router, dvs att du använder din Ubiquiti dels som en router för Internet och dels som en switch för IPTV. Nu är jag ingen expert på Ubiquiti men den borde väl ha möjlighet att brygga ihop ett wan-vlan med en ottagad LAN-port? På så sätt skulle du kunna ta bort din switch.

Hmmm. Jag använder min Router för Internet och som switch för IPTV.
Problemet är att jag behöver många portar därför behöver jag switchen.
3 stationära-PC
6 Trådlösa enhet
2 IPTV boxar
1 Playstation
2 Smart-TV
1 Skrivare
1 Router
1 Switch
1 AP
+
10 Gästnätverksanslutningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av bz2:

Hmmm. Jag använder min Router för Internet och som switch för IPTV.

Jaha, då missuppfattade jag eftersom ditt klipp inte berörde konfigurationen i din router. I alla fall vad jag kunde se, YT är inte det snabbaste eller tydligaste sättet att kommunicera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Jaha, då missuppfattade jag eftersom ditt klipp inte berörde konfigurationen i din router. I alla fall vad jag kunde se, YT är inte det snabbaste eller tydligaste sättet att kommunicera.

Jag skulle vilja förtydliga tråden men det går inte att redigera första inlägget.
Detta är en konfiguration för både Surf och TV.

Medikonverterare-Router-Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av bz2:

Jag skulle vilja förtydliga tråden men det går inte att redigera första inlägget.
Detta är en konfiguration för både Surf och TV.

Medikonverterare-Router-Switch

Den bästa lösningen är följande

Medikonverterare -> switch -> Router -> Switch -> surf |_ -> Telia IPTV BOX -> TV

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Den bästa lösningen är följande

Medikonverterare -> switch -> Router -> Switch -> surf |_ -> Telia IPTV BOX -> TV

Men varför så många burkar.
När jag är klar blir min lösning

Fibersvans->Router->Switch->Whatever

En fråga med din configuration. Om du skall ha 2 IPTV Boxar hur löser du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bz2:

Men varför så många burkar.
När jag är klar blir min lösning

Fibersvans->Router->Switch->Whatever

En fråga med din configuration. Om du skall ha 2 IPTV Boxar hur löser du det?

Två portar på din switch.

Medikonverterare -> switch -> Router -> Switch -> surf |_ -> Telia IPTV BOX #1 -> TV |_ -> Telia IPTV BOX #2 -> TV

Telia leverera TV på layer 2, dvs VLAN. Du kan ha hur många portar du vill på din switch.
Det du har gjort med din router är att konfigurera om två portar till switch portar vilket är helt i onödan när du har
en switch som kan hantera VLAN.

Har du endast routern och ingen switch, då ska man göra som du har gjort.

EDIT:

https://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_LAN

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Två portar på din switch.

Medikonverterare -> switch -> Router -> Switch -> surf |_ -> Telia IPTV BOX #1 -> TV |_ -> Telia IPTV BOX #2 -> TV

Telia leverera TV på layer 2, dvs VLAN. Du kan ha hur många portar du vill på din switch.
Det du har gjort med din router är att konfigurera om två portar till switch portar vilket är helt i onödan när du har
en switch som kan hantera VLAN.

Har du endast routern och ingen switch, då ska man göra som du har gjort.

EDIT:

https://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_LAN

Ja det är så jag har gjort men första switchen sitter inne i Routern och därmed slipper jag en switch.

Mediakonverterare-Router-Switch-What ever

Permalänk
Medlem
Skrivet av bz2:

Ja det är så jag har gjort men första switchen sitter inne i Routern och därmed slipper jag en switch.

Mediakonverterare-Router-Switch-What ever

Du tänker fel. Eftersom din switch kan hantera VLAN så behöver du inte använda din router som en.
Allt kopplas till samma switch och du segmenterar med VLAN.

Visa signatur