Permalänk
Glömsk

Ocaml eller Lisp?

Känner för att ta en paus med C och lära mig något nytt. Har länge tittat lite på Ocaml och Lisp (Common, Scheme eller något), frågan är bara om det finns någon strategisk fördel att lära sig det ena före det andra? Vad ska jag börja med?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Hedersmedlem

Får jag föreslå? Python isåfall.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vet förvisså inte vad Ocaml är, men LISP är väldigt lätt att komma igång med och när man har vant sig med dem rekursiva uppbyggnaden, är det också väldigt trevligt. Om du börjar lära dig LISP, kom ihåg att programmera funktionellt och inte imperativt, man skall icke blanda paradigmer.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damme
Jag vet förvisså inte vad Ocaml är, men LISP är väldigt lätt att komma igång med och när man har vant sig med dem rekursiva uppbyggnaden, är det också väldigt trevligt. Om du börjar lära dig LISP, kom ihåg att programmera funktionellt och inte imperativt, man skall icke blanda paradigmer.

objective calm... bygger på ml. www.ocaml.org

Kan du rekommendera någon bra lisp (common lisp?) tutorial, bok eller liknande?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
objektorienterad caml, bygger på caml, bygger på ml. Säger kanske inte så mycket dock.

Kan du rekommendera någon bra lisp (common lisp?) tutorial, bok eller liknande?

ML vet jag ungefär vad det är, en kompis läser (läste) det i Uppsala.

Tyvärr kan jag inte det, kurslitteraturen jag hade var så pass ihopflätad med kursen att den nog inte är så bra men om du kan låna den kan du skumma igenom den. Programmering i LISP av Anders Haraldsson, utgiven av Studentlitteratur.

Ska se om jag hittar någon bra tutorial.

edit: Sökte men hittade inget som direkt tilltalade mig. Försök låna boken, jag har inte läst så mycket i den, den ska kunnas användas fristående från kursen.

edit2: Får jag fråga varför du vill lära dig ocaml och lisp?

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damme
edit2: Får jag fråga varför du vill lära dig ocaml och lisp?

Verkar vara bra språk att kunna som komplement till C. Rätt skilda syntax. Kan man de språken är det nog inte så svårt att lära sig andra språk.

Visa signatur