Permalänk
Medlem

Rockstor

Någon som har erfarenhet av Rockstor? Letade efter ett nytt NAS os och stötte på det men har aldrig hört något om det tidigare.
Vore intressant att höra för och nackdelar om någon har testat.

http://rockstor.com/

Permalänk
Medlem

Det vill jag också veta! Det är det enda NAS alternativet jag känner till som kör BTRFS, så av den anledningen skulle det vara riktigt intressant att få höra folks erfarenheter.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Testade rockstor under en kortare tid. S.M.A.R.T monitoreringen och energispar funktionerna funkade inte alls för mej (ingen hårddisk spin-down). Klarade inte heller av att hitta mina externa USB diskar. Kort sagt, jag gick tillbaka till Openmediavault.
Om jag förstått rätt så testar rockstor sin mjukvara på gratisversionen först, medan man endast får stabila uppdateringar om man prenumererar. Verkar också ha problem att återställa BRTFS raids ifall en disk går sönder.
En liten sidnotis, DSM 6 (synology, xpenology) stöder också BRTFS.