Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ny server - tyst, många diskar, gärna kraftfull

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Nej, den är ju inte speciellt tyst. Jag vet att när den kom så kastade sig Gen7-moddarna på SPCR över den och försökte byta fläktar även i denna, men misslyckades. Kräver visst specialfläktar, och det är inte så kul för den dan fläkten skär. Men det kanske är löst nu? Inget för mig i alla fall - för liten och för klen CPU.

Tidiga versioner av BIOS hade en bugg som gjorde att fläkten gick i för hög hastighet under vissa förutsättningar.
En anledning var om en hårddisk kopplades in i extra Sataporten som är tänkt för en dvd.
En annan var om det inbyggda kontrollerkortet kördes i AHCI läge istället för RAID.
Den första buggen är i alla fall fixad, jag är osäker på status på "AHCI buggen".

När/om man får ner fläkten till ca 7% fläkthastighet som är idle är den relativt tyst.
Jag skulle inte ställa den i sovrummet, men det funkar bra att ha den i en klädkammare med öppen dörr.

Angående fläkten så är ju anslutningen någon special 6pinskontakt.
Jag har sett kopplingsschema för att byta ut den och läst att flera lyckats men inte provat själv.
Såg något om att det vart strul med fläktvarvövervakningen och då tappade jag lite intresset för denna modd.

Det går att byta ut original CPUn, men om du både ska ha flera stycken servrar och köpa extradelar som knappt tillverkas längre så drar priset nog iväg mer än vad går att motivera.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att du splittar lagring och beräkningar. Enklast och billigast tror jag. En stor Synology NAS för lagring (BTRFS på vissa x86-modleler) och något annat för beräkningar.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av Micke O:

Jag skulle rekommendera att du splittar lagring och beräkningar. Enklast och billigast tror jag. En stor Synology NAS för lagring (BTRFS på vissa x86-modleler) och något annat för beräkningar.

Jag inser attraktionen i det. Men hur är det med ljudnivån på NAS:ar, speciellt stora? Blir det inte mycket bullrigare med t.ex. DS3617xs jämfört med ett bygga baserat på PC-Q26 (se tråden ovan)?

[För att inte tala om att även DS3615xs (enligt deras hemsida den billigaste med plats för 10 diskar (som PC-Q26)) kostar över 20 000 kr!]

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Jag inser attraktionen i det. Men hur är det med ljudnivån på NAS:ar, speciellt stora? Blir det inte mycket bullrigare med t.ex. DS3617xs jämfört med ett bygga baserat på PC-Q26 (se tråden ovan)?

[För att inte tala om att även DS3615xs (enligt deras hemsida den billigaste med plats för 10 diskar (som PC-Q26)) kostar över 20 000 kr!]

Den här då? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2965026

Jag har inte kört just den där men har erfarenhet av en 2411+ och den är inget jag skulle ställa bredvid huvudkudden, men det beror ju också på hur diskarna i den låter, maskinen i sig låter inte speciellt mycket. Nätagget (ser ut att vara vanligt ATX) och 2st 120mm för ventilation av diskar/chassie. Sen kan man ju i DSM välja olika fläktlägen.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Om du tycker att ett externt hdd-chassi eller DAS är ett alternativ kan du bygga ett ok rätt billigt med DS380.

Ang. tysta 4U 19" chassi så är bredden på dessa nästan exakt 3x140mm. Bara slänga in tysta fläktar....

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk

Nu är det bestämt. Det blev ett Lian-Li PC-Q26, med 4 st extra BP2SATA för att få "hotswap" på alla platser. Jag kommer att beställa ett separat RAID/SAS-kort för att ansluta diskarna (se separat diskussion på http://www.sweclockers.com/forum/trad/1454104-sas-kort-for-8-sata-diskar)

Nu är den stora frågan vilken ITX moderkort/CPU-kombination som är den "bästa" givet förutsättningarna i det första inlägget. Jag har skapat en ny tråd här för den som vill hänga med.