Lagerhållningssystem

Permalänk
Medlem

Lagerhållningssystem

Hej!

Jag är ekonomiansvarig i en pubförening på Chalmers, och vi vill uppdatera det system vi använder för att hålla koll på vår lagerhållning och fakturering.

I dagsläget använder vi google sheets, men det börjar bli lite otympligt med tanke på vår verksamhets storlek samt okunskapen av hur spreadsheets fungerar inom vår organisation. Vi vill alltså byta till en lösning där själva koden inte sitter i datan som vår personal redigerar.

Jag har letat runt lite under gårdagen efter inventarielösningar men inte hittat något som passar vår arbetsordning. I en normal butik gör en kund en beställning och detta plockas ur lagret för att sedan betalas. I vår pub är det andra föreningar som arrangerar och vi behöver därmed räkna lagret varje gång för att se så att de inte fuskar och snor öl. Dessutom får arrangörerna en del av vinsten som görs på varje vara, vilket också måste in i vårt system. Eftersom vi arbetar efter att varan först försvinner, sedan räknas till skillnad från den normala ordningen att varan räknas och sedan försvinner fungerar inte något av de "vanliga" systemen för vår organisation. Dessutom måste vi kunna fakturera baserat direkt på hur mycket av varje vara som gått åt vilket är var skon verkligen klämmer eftersom vi annars bara kunnat använda vilket lagerhanteringssystem som helst.

Min fråga är helt enkelt - har någon stött på något program eller system som kan passa vår arbetsordning?

Mvh
Oscar

Permalänk
Medlem

Får det kosta något, eller måste det vara gratis, samt om det ska vara en molntjänst eller inte?

Rent spontant så känner jag att Visma måste ha något, men då kostar det väl en slant,

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Rekordmedlem

Med tanka på var du befinner dig så borde det väl finnas någon/några programmeringskunniga studenter som kan skräddarsy ett passande system ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Paffs:
Visma har "små" lösningar för en vettig peng. Och förr så hade de en trial som aldrig gick ut. Den fungerade för ca 8 bitars inventariehållning samt 16 bitars pris sättning. Så man hade cirkus 200 saker att värdera (inklusive macrotillägg) och 60k+ med prissättningar på service och/eller diverse tillägg.
Jag har för mig att Vismas var gratis om man studerade... det är bara att kolla med deras hemsida och eventuella kontaktpersoner där.
Fråga efter utgångna produkter till det du vill ha det till.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Jag skulle bygga en lösning där all kod finns på ett låst ark och hämtar data från ett annat spreadsheet.
Tror jag är lättast. Låter ju som att ni redan har ett fungerande ark att utgå ifrån.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

@Paffs: Chalmers är medlem i SANTE Academy (http://cfa.handels.gu.se/utbildning/sante_academy), ni kanske kan få tillgång till ett lämpligt ERP där att använda er av med tanke på att verksamheten är knuten till ert lärosäte och inte privat?

Kanske är det ett long shot, men kanske värt att kika på.

Visa signatur

Intel i7 6700k | MSI GTX 1070 Gaming X | MSI Z170A Gaming M5 | Corsair 16GB DDR4 2133MHz CL13 Vengeance | Corsair RM750x | Samsung 850 EVO 250GB | Seagate Desktop 2TB | Be queit! Pure rock | NZXT Noctis 450 Vit | AOC G2460PG 144Hz G-Sync | QPAD MK-80 Pro MX Blue | Logitech G502 Proteus Spectrum | Kingston HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bber:

Får det kosta något, eller måste det vara gratis, samt om det ska vara en molntjänst eller inte?

Rent spontant så känner jag att Visma måste ha något, men då kostar det väl en slant,

Jag har använt visma tidigare för bokföring men tyvärr är deras lagerhanteringssystem baserat på fel arbetsordning, men finns rätt program får det gärna kosta en slant!

Skrivet av mrqaffe:

Med tanka på var du befinner dig så borde det väl finnas någon/några programmeringskunniga studenter som kan skräddarsy ett passande system ?

Ja självklart kan jag hitta någon student som känner sig villig att utveckla något, men med tanke på hur känsligt det vi hanterar är för fel (alkohollagen är en b*tch)så vill jag helst ha ett gediget system som används i näringslivet

Skrivet av Lengab:

@Paffs:
Visma har "små" lösningar för en vettig peng. Och förr så hade de en trial som aldrig gick ut. Den fungerade för ca 8 bitars inventariehållning samt 16 bitars pris sättning. Så man hade cirkus 200 saker att värdera (inklusive macrotillägg) och 60k+ med prissättningar på service och/eller diverse tillägg.
Jag har för mig att Vismas var gratis om man studerade... det är bara att kolla med deras hemsida och eventuella kontaktpersoner där.
Fråga efter utgångna produkter till det du vill ha det till.

Som jag svarade på b0bber så bygger Visma sin arbetsgång från fel håll för vår del.

Skrivet av SunQ:

Jag skulle bygga en lösning där all kod finns på ett låst ark och hämtar data från ett annat spreadsheet.
Tror jag är lättast. Låter ju som att ni redan har ett fungerande ark att utgå ifrån.

Helst ska en lösning inte involvera att vi programmerar någonting själva eftersom vi saknar rätt kunskaper (ingen i personalen läser programmering)och dessutom inte har tid (driva pub är jobbigt nog som det är ).

Skrivet av hd_Jehu:

@Paffs: Chalmers är medlem i SANTE Academy (http://cfa.handels.gu.se/utbildning/sante_academy), ni kanske kan få tillgång till ett lämpligt ERP där att använda er av med tanke på att verksamheten är knuten till ert lärosäte och inte privat?

Kanske är det ett long shot, men kanske värt att kika på.

Detta låter väldigt intressant, ska ta och skicka ett mail och beskriva min situation och fråga om de har några tankar eller idéer

Permalänk
Medlem

Det är inte direkt programmering. Är mest bara lite formler och inställningar i Excel men jag förstår, man har inte oändligt med tid när man pluggar + driver något liknande vid sidan om

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Micros 3700. Kika på det. Ett riktigt restaurang system.

Skickades från m.sweclockers.com