290X låg upplösning efter uppvaknande från Sleep

Permalänk

290X låg upplösning efter uppvaknande från Sleep

Hej forumet!

Jag uppgraderade precis mitt grafikkort från ett 7950 Boost (BIOS-fix) till ett MSI Lightning 290X. Det fungerar fint med bra fps i Doom men vid uppstart efter att datorn varit i viloläge så ändras min primära skärms upplösning från 2560x1440 till 1920x1080 och den högre upplösningen går inte att välja i Skärmupplösning i Windows. Om jag går in i Radeon-inställningar och ändrar på GPU-scaling så löser sig problemet och skärmen hoppar tillbaka till högre upplösning. Detta har bara hänt två gånger än och första gången aktiverade jag GPU-scaling och andra gången stängde jag av det med samma resultat.
Jag kör Windows 10 med senaste drivrutinerna, huvudskärmen är ansluten via Displayport och min sekundära skärm via DVI (det är en 1280x1024-skärm som inte påverkas alls av det hela).

Om någon har något förslag för felsökning eller lösning är jag tacksam för input!

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Hur blir det om du tar bort din sekundära skärm?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag hade exakt samma problem på min hemdator i signaturen när jag hade skärmen inkopplad via displayport. På jobbet hände samma grej igen, denna gång med en dator med Intels integrerade grafik i en Haswell processor mot en annan skärm.

Båda funkar dock felfritt om jag kopplar dem med DVI - så det känns som en displayport-relaterad bugg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Hur blir det om du tar bort din sekundära skärm?

Skrivet av Xyborg:

Jag hade exakt samma problem på min hemdator i signaturen när jag hade skärmen inkopplad via displayport. På jobbet hände samma grej igen, denna gång med en dator med Intels integrerade grafik i en Haswell processor mot en annan skärm.

Båda funkar dock felfritt om jag kopplar dem med DVI - så det känns som en displayport-relaterad bugg.

Tack för svaren!

Problemet kommer inte varje gång vilket gör det svårtestat (angående att bara ha en skärm) men misstänker också en DP-bugg. Tyvärr har jag inte kablar nog att koppla in båda skärmarna på annat sätt, måste skaffa en DVI till först bara.
Jobbigt om det är DP som spökar eftersom DP känns som framtiden..
Men ni misstänker inte mjukvara iallafall så jag borde kunna lägga ner det spåret då.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

Jag gav upp:

Nästa gång det hände hjälpte det inte att ändra i menyer och inställningar, det enda som funkade var att starta om skärmen. Valde därför att ändra om så stora skärmen går via HDMI och lilla via DVI. Inga problem längre men egentligen ingen lösning på problemet, bara att gå kring det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Händer mig hela tiden när jag använder min DP-port på min dator. Bra observation! Än så länge så har jag inte hittat någon lösning.

Visa signatur

Macbook Pro 13" Retina 2015 - i5 @ 2.7Ghz - Intel Iris 6100 1536MB - 8GB 1867Mhz

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Kanske @Laxpudding kan svara på om detta är en vanlig Displayport-bugg eller om vi tre bara har haft maximal otur?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem, från Sleep-läget så blir upplösningen alltid 1920x1080 istället för 2560x1440.
Kör med Displayport och ett GTX 1080.

Permalänk
Bildexpert 📺

Låter som ett typisk problem med äldre Displayport-kretsuppsättningar i skärmar. Det brukar vara grafikkortet som anser att förbindelsen inte klarar mer än 1920x1080/60 Hz. Brukar framför allt hända med just då lite äldre DP-skärmar efter viloläge.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Låter som ett typisk problem med äldre Displayport-kretsuppsättningar i skärmar. Det brukar vara grafikkortet som anser att förbindelsen inte klarar mer än 1920x1080/60 Hz. Brukar framför allt hända med just då lite äldre DP-skärmar efter viloläge.

Jag har en AOC Q2770P från 2012 som fungerade bra med mitt 7950 (2011/12) men nu krånglar med mitt "nya" 290X som kom 2013 så inte så stor åldersskillnad tycker jag. Visserligen är det nog en omdesign av AMDs DP-kretsar för att fullt stöda FreeSync etc.

Tack för svaren, intressant att jag inte lyckades hitta något om detta när ganska många verkar drabbade.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

Det kan vara en rent programmeringsfel i någon kretsuppsättning någonstans som utlöser detta. Något som inte kanske inte kan repareras eller där man valt att inte lösa problemet. En del väljer att stänga av skärmens viloläge helt. Eller åtminstone stänga av "deep sleep"-funktionen (där det är möjligt) för att slippa problemen.

Skulle även kunna vara relaterat till problemet med felkonstruerade DP-kablar där skärmen skickar ström till grafikkortet och därmed skapar en kortslutning. Olika kort kan reagera på olika sätt med den här typen av kablar. Fast då är problemet mer att grafikkortet stänger av sig och man får ingen bild alls innan man startar om.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Laxpudding:

Det kan vara en rent programmeringsfel i någon kretsuppsättning någonstans som utlöser detta. Något som inte kanske inte kan repareras eller där man valt att inte lösa problemet. En del väljer att stänga av skärmens viloläge helt. Eller åtminstone stänga av "deep sleep"-funktionen (där det är möjligt) för att slippa problemen.

Skulle även kunna vara relaterat till problemet med felkonstruerade DP-kablar där skärmen skickar ström till grafikkortet och därmed skapar en kortslutning. Olika kort kan reagera på olika sätt med den här typen av kablar. Fast då är problemet mer att grafikkortet stänger av sig och man får ingen bild alls innan man startar om.

Det sistnämnda problemet har jag också drabbats av med skärmen i signaturen. Trodde inte att en skärm och medskickade kablar i den prisklassen (var ju åtminstone inte budget alternativet när jag köpte den) skulle dras med sådant.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Skicka ett meddelande till AMD, de brukar faktiskt ta itu med problem som deras köpare hänvisar till..man kan to.m få fina belöningar som ett tack om man även har en lösning på eventuella problem.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk

Hade samma problem efter jag köpte min AOC Q2770P för något år sedan tillsammans med mina 290-kort.
Lösningen för mig va att installera drivrutinerna som följde med på skivan till skärmen.
Hoppas det löser sig för dig

Visa signatur

Amd Ryzen r7 3700x, Asus TUF B450-plus gaming, Ballistix Tactical 16gb ram, Asus Gtx 1080 Strix, Samsung SSD 970 500GB Nvme m2,
Phanteks Enthoo Pro, HyperX Fury 240GB SSD Western Digital Caviar Blue 500Gb, och EVGA SuperNOVA 1000W G2

Permalänk
Skrivet av Mustangarn:

Hade samma problem efter jag köpte min AOC Q2770P för något år sedan tillsammans med mina 290-kort.
Lösningen för mig va att installera drivrutinerna som följde med på skivan till skärmen.
Hoppas det löser sig för dig

Ah, intressant! Jag köpte min begagnad och har inte manuellt installerat någon drivrutin. Nu löste jag det med andra sladdar men ska se om jag kan hitta någon drivrutin ändå. Kanske går att överklocka skärmen då.. (tror inte det men vore trevligt )

Visa signatur