Permalänk

koppla LED i bil.

Ledsen om jag la tråden fel men jag är helt ny på forumet och admin får gärna flytta

Jag har precis köpt min första bil och tycker inte att den är tillräckligt pörrig för min smak Hade tänkt installera ledslingor vid pedaler, under sätena och även enstaka dioder vid tex. dörrhandtag, dörrficka etc.

Det jag undrar är hur jag ska koppla elen, vill ha möjlighet att släcka och tända med en brytare.

Hittils har jag tänkt mig 5st brytare vänster om ratten, men hur ska jag få ström och ska jag använda mig utav relä?
Antar även att batterier ger ifrån sig mer än 12v så var får jag tag på en billig ''voltregulator?'' eller vad det kan kallas med lite finare ord

Det jag tänkt hittils? Batteri(+)- 12v regulator - säkring - en sida på strömbrytare - led - (-) på batteriet

Gjorde en bild i paint och undrar om detta är rätt sätt att koppla. Max Ampere som får gå egenom strömbrytaren är 16A så det är inga problem: http://imgur.com/a/o7fMW

Permalänk

Bor du nära Malmö så kan jag hjälpa dig

Permalänk
Skrivet av sharadkingboy:

Bor du nära Malmö så kan jag hjälpa dig

bor tyvär i kalmar :/

Permalänk
Permalänk

tror inte det ska vara något problem att driva dem direkt på batteriet dock iom att generatorn laddar med typ 13.5V eller något liknande så kommer du eventuellt övervolta lite men tror inte det kommer vara något större problem men om du vill vara på den säkra sidan köp en dc/dc converter ställ in på 12 output och montera på strömmatningen till din ledslingor.

kostar typ 50-100:- på ebay för en kina converter
http://www.ebay.co.uk/itm/DC-DC-15A-Buck-Adjustable-4-32V-12V...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

tror inte det ska vara något problem att driva dem direkt på batteriet dock iom att generatorn laddar med typ 13.5V eller något liknande så kommer du eventuellt övervolta lite men tror inte det kommer vara något större problem men om du vill vara på den säkra sidan köp en dc/dc converter och montera på strömmatningen.

kostar typ 50-100:- på ebay för en kina converter
http://www.ebay.co.uk/itm/DC-DC-15A-Buck-Adjustable-4-32V-12V...

Tack för svar, ska jag alltså koppla + och - från batteriet på ena sidan och utgående+- på andra sidan?

Och om jag tänkt köra flera led är det bara att paralellkoppla? Hört något om att det inte ska funka i likspänning

Och om jag kör enskilda dioder, måste jag då ha resistorer av någon anledning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusGölf:

Ledsen om jag la tråden fel men jag är helt ny på forumet och admin får gärna flytta

Jag har precis köpt min första bil och tycker inte att den är tillräckligt pörrig för min smak Hade tänkt installera ledslingor vid pedaler, under sätena och även enstaka dioder vid tex. dörrhandtag, dörrficka etc.

Det jag undrar är hur jag ska koppla elen, vill ha möjlighet att släcka och tända med en brytare.

Hittils har jag tänkt mig 5st brytare vänster om ratten, men hur ska jag få ström och ska jag använda mig utav relä?
Antar även att batterier ger ifrån sig mer än 12v så var får jag tag på en billig ''voltregulator?'' eller vad det kan kallas med lite finare ord

Det jag tänkt hittils? Batteri(+)- 12v regulator - säkring - en sida på strömbrytare - led - (-) på batteriet

Gjorde en bild i paint och undrar om detta är rätt sätt att koppla. Max Ampere som får gå egenom strömbrytaren är 16A så det är inga problem: http://imgur.com/a/o7fMW

Du tänker rätt där. Dock behöver du inte jorda på batteriet, Det går likabra att gjorda i valfri skruv i chassit(kan behöva skrapas lite färg under skruven) , så underlättar detta dragningen.

har du en baslåda i bilen kan man "fuska" genom att dra LEDn på samma kabel som baslådan, Har du en remotekabel via stereon så släcks även LEDe av när du stänger av stereon, dock kommer du då inte enbart kunna stänga av ledden utan att koppla en brytare mellan baslådan och LEDn,

en LED drar inte så särkilt mycket, så du borde kunna kunna tjuvkoppla det på innerbelysningen tillexempel
En regulator ska du inte behöva, LED är inte så känsliga så några volt extra ska de klara.

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Skrivet av Ipzen:

Du tänker rätt där. Dock behöver du inte jorda på batteriet, Det går likabra att gjorda i valfri skruv i chassit(kan behöva skrapas lite färg under skruven) , så underlättar detta dragningen.

har du en baslåda i bilen kan man "fuska" genom att dra LEDn på samma kabel som baslådan, Har du en remotekabel via stereon så släcks även LEDe av när du stänger av stereon, dock kommer du då inte enbart kunna stänga av ledden utan att koppla en brytare mellan baslådan och LEDn,

en LED drar inte så särkilt mycket, så du borde kunna kunna tjuvkoppla det på innerbelysningen tillexempel
En regulator ska du inte behöva, LED är inte så känsliga så några volt extra ska de klara.

Och med jorda menar du att jag inte behöver dra -kabel tillbaka till batteriet eller?

Har tyvär ingen baslåda, och stereon har jag tänkt byta ut senare så blir nog lättare om jag inte börjar pilla där nu.....

Permalänk
Medlem

Säkringen bör sitta mellan batteriet och voltregulatorn. Sedan räcker det med att som @ipzen sa att du drar endast + kabel till de olika ställena och använder chassit som -.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

Säkringen bör sitta mellan batteriet och voltregulatorn. Sedan räcker det med att som @ipzen sa att du drar endast + kabel till de olika ställena och använder chassit som -.

Så detta är bättre då? http://imgur.com/a/dauyT

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusGölf:

Så detta är bättre då? http://imgur.com/a/dauyT

Japp! Och beroende på vad för led du använder är det inte säkert du kommer behöva transformator heller.

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Skrivet av Ipzen:

Japp! men jag tror du ska klara dig utan regulatorn med.

Köper hellre en sån så slipper jag trasiga led i förtid (förmodar att det är det som händer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusGölf:

Så detta är bättre då? http://imgur.com/a/dauyT

yes, du kan även seriekoppla leds'en där det är enklare

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

ett tips är att sno strömmen till dem på t.ex possitionsljusen eller bakljuset eller annan strömkälla som bryts automagiskt när bilen stängs av helt.

är jäkligt lätt att glömma stänga av dem annars och bli stående pga att batteriet har körts tomt medans man var borta.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Haptic:

yes, du kan även seriekoppla leds'en där det är enklare

Vid seriekoppling, ska jag koppla så här då eller tänker jag fel? : http://imgur.com/a/Xndzd

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

ett tips är att sno strömmen till dem på t.ex possitionsljusen eller bakljuset eller annan strömkälla som bryts automagiskt när bilen stängs av helt.

är jäkligt lätt att glömma stänga av dem annars och bli stående pga att batteriet har körts tomt medans man var borta.

Gör jag det genom säkringsbehållaren under ratten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusGölf:

Vid seriekoppling, ska jag koppla så här då eller tänker jag fel? : http://imgur.com/a/Xndzd

yes. Precis som man sätter batterier i fjärren
+ => + - => +- osv osv

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Sen som inte rör själva kopplandet, Placera inte LEDn så du kan se dom från förarplatsen under tiden du kör, Ljuset kommer garanterat störa dig vid mörkerkörning.

DVS det är inte klokt att ha en ledstrip vid framrutan eller instrumentpanelen

När jag hade lite ljus i bilen hade jag de vid fötterna fram, sen var de mesta i baksätet o bagaget, Hade även runt stereon men den hade egen brytare.

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Skrivet av MarcusGölf:

Gör jag det genom säkringsbehållaren under ratten?

beror på om säkringarna till ev lysen sitter där eller inte. du får kolla instruktionsboken helt enkelt.

på min tror jag de sitter under huven i reläboxen men beror ju på vad det är för bil.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

beror på om säkringarna till ev lysen sitter där eller inte. du får kolla instruktionsboken helt enkelt.

på min tror jag de sitter under huven i reläboxen men beror ju på vad det är för bil.

Bakljusen brukar vara lättåtkomliga att koppla på direkt vid lampan bak.

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

beror på om säkringarna till ev lysen sitter där eller inte. du får kolla instruktionsboken helt enkelt.

på min tror jag de sitter under huven i reläboxen men beror ju på vad det är för bil.

Skrivet av Ipzen:

Bakljusen brukar vara lättåtkomliga att koppla på direkt vid lampan bak.

Hur kan det vara lättåtkomligt att dra från baklykta till förarsäte?

Permalänk
Skrivet av Ipzen:

Bakljusen brukar vara lättåtkomliga att koppla på direkt vid lampan bak.

jo det var så jag också hade gjort iaf.
och typ så jag menade för att slippa meka i säkringsboxen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Ipzen:

Sen som inte rör själva kopplandet, Placera inte LEDn så du kan se dom från förarplatsen under tiden du kör, Ljuset kommer garanterat störa dig vid mörkerkörning.

DVS det är inte klokt att ha en ledstrip vid framrutan eller instrumentpanelen

När jag hade lite ljus i bilen hade jag de vid fötterna fram, sen var de mesta i baksätet o bagaget, Hade även runt stereon men den hade egen brytare.

Det vet jag, lärde mig det när jag satt led vid datorn första gången och knappt såg vad som stod på skärmen

Permalänk
Medlem

Jag hade tjuvkopplat direkt på närliggande lämpliga lampor i interiörbelysningen så att allt släcks när du kör. Saker som lyser i bilen stör i längden om man ska köra en längre sträcka. Den extra lasten är så liten att det kvittar.

Som alternativ 2 är ex cigguttag ett bra ställe att sno små mängder ström på. Klart med säkring, oftast lätt att komma åt och stängs av med bilen.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk

Hade även tänkt koppla in en usb-hub med 4 USB uttag i mittkonsolen på gamla golfen, var får jag denna ström ifrån? Hade tänkt ladda mobiler etc, hur många ampere drar det?

Permalänk
Skrivet av Rattnalle:

Jag hade tjuvkopplat direkt på närliggande lämpliga lampor i interiörbelysningen så att allt släcks när du kör. Saker som lyser i bilen stör i längden om man ska köra en längre sträcka. Den extra lasten är så liten att det kvittar.

Som alternativ 2 är ex cigguttag ett bra ställe att sno små mängder ström på. Klart med säkring, oftast lätt att komma åt och stängs av med bilen.

Hade tänkt ha olika brytare till olika ljus-sektioner i bilen så t.ex alla lampor bak kan vara tända under färd men jag kan stänga av de lampor som lyser fram.
Vill bara inte att någon lampa ska börja lysa i instrumentpanelen men det kanske inte är några problem att sno från annat i bilen

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusGölf:

Hur kan det vara lättåtkomligt att dra från baklykta till förarsäte?

1, Du slipper försöka komma igenom torpedvägg om du ska dra från motorrummet då man enkelt kan dra en sladd under sidolisten under dörrarna,
2, Du slipper grejja vid säkringsboxen och riskera att andra kablar skadas/åker ut/felkopplas.

Men allting beror såklart vad för bil du har och hur tillgängligt allting är.

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Skrivet av Ipzen:

1, Du slipper försöka komma igenom torpedvägg om du ska dra från motorrummet då man enkelt kan dra en sladd under sidolisten under dörrarna,
2, Du slipper grejja vid säkringsboxen och riskera att andra kablar skadas/åker ut/felkopplas.

Men allting beror såklart vad för bil du har och hur tillgängligt allting är.

Tror inte det ska vara så svårt att dra från olika platser. Bilen jag har är en golf mk2 från 1990

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusGölf:

Hade även tänkt koppla in en usb-hub med 4 USB uttag i mittkonsolen på gamla golfen, var får jag denna ström ifrån? Hade tänkt ladda mobiler etc, hur många ampere drar det?

En usb-hub är oftast ganska klena, så välj en modell som klarar lite högre amphere, Hubben delar dessutom ampheren så fler kopplade telefoner = mindre styrka och inte säkert den laddas,

Räkna iallafall 1 amphere per telefon

Eftersom du har en äldre bil vet jag inte om säkringarna är särskilt glada att ladda flera mobiler, Så det kan vara klokt att dra egen kabel från batteriet och en regulator därimellan för att få jämn strömstyrka.

Alternativt att du drar en 12v laddare via cigarettuttaget och nöjer dig med en telefon på laddning. Dina polare har säkert powerbanks ändå efter pokemon hysterin

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Skrivet av Ipzen:

En usb-hub är oftast ganska klena, så välj en modell som klarar lite högre amphere, Hubben delar dessutom ampheren så fler kopplade telefoner = mindre styrka och inte säkert den laddas,

Räkna iallafall 1 amphere per telefon

Då blir det nog att köpa flera usb hubs med 1 uttag per hub så slipper jag slö laddning

Vad är regulatorn till för och var får jag tag på den?