Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusGölf:

Då blir det nog att köpa flera usb hubs med 1 uttag per hub så slipper jag slö laddning

Redigerade mitt inlägg lite fall du missade

Regulatorn är till för att stabilisera volten från batteriet så du inte får strömspikar och riskerar att skada telefonen vid laddning.

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Avstängd

ciggaretttändare utag är väll lite klassiskt att sno ström i från då dom flesta inte använder dom även när dom är rökare sen en brytare i mellan och man ska kunna dra rätt mycket där om man så vill och kan ha en tidsenlig julbelysning eller ditt eget lilla disco med leds utan minsta problem

har för mig jag hört 100-150w men är osäker och nån annan kanske har bättre koll

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av Ipzen:

Redigerade mitt inlägg lite fall du missade

Regulatorn är till för att stabilisera volten från batteriet så du inte får strömspikar och riskerar att skada telefonen vid laddning.

Skrivet av lord_vasagos:

ciggaretttändare utag är väll lite klassiskt att sno ström i från då dom flesta inte använder dom även när dom är rökare sen en brytare i mellan och man ska kunna dra rätt mycket där om man så vill och kan ha en tidsenlig julbelysning eller ditt eget lilla disco med leds utan minsta problem

har för mig jag hört 100-150w men är osäker och nån annan kanske har bättre koll

En sån DC/DC som länkades i början av tråden?

Hade tänkt ta bort tändaren när jag gör en egen frampanel men kan använda strömmen därifrån sålänge då

Permalänk
Skrivet av MarcusGölf:

En sån DC/DC som länkades i början av tråden?

Hade tänkt ta bort tändaren när jag gör en egen frampanel men kan använda strömmen därifrån sålänge då

den brukar vara avsäkrad med 10A eller 15A så du ska rent teoretiskt kunna ta ut ca 120-180W beroende på vad den är avsäkrad med.

sätt för guds skull inte i en större säkring bara om du vill ha ut mer än standard... är som att be om en bilbrand.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

den brukar vara avsäkrad med 10A eller 15A så du ska rent teoretiskt kunna ta ut ca 120-180W beroende på vad den är avsäkrad med.

sätt för guds skull inte i en större säkring bara om du vill ha ut mer än standard... är som att be om en bilbrand.

Nejdå, speciellt inte i en bil med 30 år gammla kablar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Det är spec för säkringens max om dom är på 10/15A fast ofta går flera saker på samma säkring som är en grej värd att kolla och är risk för varma kablar om man börjar gå på max belastning längre tid så tror man bör lägga sig lite under teoretiskt max och kan vara värt att kolla men har själv kört 100w lampa i sånna utag utan problem i olika bilar men 180w skulle jag nog akta mig lite för

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

Det är spec för säkringens max om dom är på 10/15A fast ofta går flera saker på samma säkring som är en grej värd att kolla och är risk för varma kablar om man börjar gå på max belastning längre tid så tror man bör lägga sig lite under teoretiskt max och kan vara värt att kolla men har själv kört 100w lampa i sånna utag utan problem i olika bilar men 180w skulle jag nog akta mig lite för

Ja det är klart fast blir den överbelastad så löser ju säkringen. Dvs det den ska göra poängen var att man inte ska bara byta den mot en större har för mig det finns upp till 25A säkring passar i samma sockel på bilar så man kan utan problem sätta i en 25A säkring och riskera elda upp bilen

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

Ja det är klart fast blir den överbelastad så löser ju säkringen. Dvs det den ska göra poängen var att man inte ska bara byta den mot en större har för mig det finns upp till 25A säkring passar i samma sockel på bilar så man kan utan problem sätta i en 25A säkring och riskera elda upp bilen

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

Detta blir nog inte något problem då jag inte lär dra några gögre Ampere med mina små led lampor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

yes. Precis som man sätter batterier i fjärren
+ => + - => +- osv osv

Nja det kan man väl ändå inte göra, då för man ju en spänningsdelning, om man har två likadana dioder så kommer varje bara få 6v.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharadkingboy:

Bor du nära Malmö så kan jag hjälpa dig

Gäller det erbjudandet andra än TS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ph33r:

Nja det kan man väl ändå inte göra, då för man ju en spänningsdelning, om man har två likadana dioder så kommer varje bara få 6v.

ja jo, det är sant.. men han kan i sådana fall köra lågspännings ledar eller öka spänningen med en dc till dc converter.

http://www.ledsupply.com/blog/wiring-leds-correctly-series-pa...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Gäller det erbjudandet andra än TS?

Nej då, vad skulle du vilja ha hjälp med?

Permalänk
Avstängd

Japp dom gör det men problemet med bilar är att varma kablar inte löser säkringen utan den går vid överbelastning eller kortslutning och du kan säkert köra spik som säkring och pumpa 100A en kort tid igenom kablarna men hård belastning under lång tid är mer problemet för isoleringen flagnar sönder och kan bli kortis och vet inte om det är klent tilltagna kablar eller åldern eller väder å vind som tar ut sin rätt men är inget problem för trådskaparen men ska man dra tunga saker kan det vara värt att lägga en egen plus med säkring från batteriet med lite tjockare kabel

Och blir lite som för mitt framlyse på bilden som fungerade och säkring har INTE gått men kände det luktade bränt och är ett känsligare ställe p.g.a väder och vind värme och vid en kontakt men är lite samma fenomen som kan inträffa men är i dom flesta fall inget problem när man inte ligger så nära max belastning kontinuerligt och i mitt fall är var det säkert bara dålig kontakt och kablarna är bytta

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

Japp dom gör det men problemet med bilar är att varma kablar inte löser säkringen utan den går vid överbelastning eller kortslutning och du kan säkert köra spik som säkring och pumpa 100A en kort tid igenom kablarna men hård belastning under lång tid är mer problemet för isoleringen flagnar sönder och kan bli kortis och vet inte om det är klent tilltagna kablar eller åldern eller väder å vind som tar ut sin rätt men är inget problem för trådskaparen men ska man dra tunga saker kan det vara värt att lägga en egen plus med säkring från batteriet med lite tjockare kabel
http://i.imgur.com/MQiAyex.jpg
Och blir lite som för mitt framlyse på bilden som fungerade och säkring har INTE gått men kände det luktade bränt och är ett känsligare ställe p.g.a väder och vind värme och vid en kontakt men är lite samma fenomen som kan inträffa men är i dom flesta fall inget problem när man inte ligger så nära max belastning kontinuerligt och i mitt fall är var det säkert bara dålig kontakt och kablarna är bytta

Drar nog 2,5mm2 från +pol på batteriet in i karossen och kopplar därefter in led på den kabeln så slipper jag oroa mig för brand

Permalänk
Skrivet av MarcusGölf:

Drar nog 2,5mm2 från +pol på batteriet in i karossen och kopplar därefter in led på den kabeln så slipper jag oroa mig för brand

osäkrat är risken ännu större...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarcusGölf:

haha är inget att oroa sig för när man kan belasta mycket på ciggutaget så du utan problem klarar dig och det blir över utan att få kabelbrand och skulle kunna ha sjukt många leds utan minsta fara och även ha en matchande dräkt

Men som tidigare sagts så ska du dra egen kabel så tänk på säkring och biltema har haft billiga socklar med säkring som kan vara rätt dyra ..iaf modellerna för billjud man annars hittar

Visa signatur

Permalänk

@MarcusGölf: Kolla på "EL wire" kanske kan vara något för din styling?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusGölf:

Ledsen om jag la tråden fel men jag är helt ny på forumet och admin får gärna flytta

Jag har precis köpt min första bil och tycker inte att den är tillräckligt pörrig för min smak Hade tänkt installera ledslingor vid pedaler, under sätena och även enstaka dioder vid tex. dörrhandtag, dörrficka etc.

Det jag undrar är hur jag ska koppla elen, vill ha möjlighet att släcka och tända med en brytare.

Hittils har jag tänkt mig 5st brytare vänster om ratten, men hur ska jag få ström och ska jag använda mig utav relä?
Antar även att batterier ger ifrån sig mer än 12v så var får jag tag på en billig ''voltregulator?'' eller vad det kan kallas med lite finare ord

Det jag tänkt hittils? Batteri(+)- 12v regulator - säkring - en sida på strömbrytare - led - (-) på batteriet

Gjorde en bild i paint och undrar om detta är rätt sätt att koppla. Max Ampere som får gå egenom strömbrytaren är 16A så det är inga problem: http://imgur.com/a/o7fMW

Ett tips, köp LED 5050 vattentät istället. Lyser mycket starkare

Permalänk
Skrivet av sharadkingboy:

@MarcusGölf: Kolla på "EL wire" kanske kan vara något för din styling?

Skrivet av Repair:

Ett tips, köp LED 5050 vattentät istället. Lyser mycket starkare

Vart menar du att jag ska kolla på det?

5050led är det jag beställt, en 40cm slinga

Permalänk

@MarcusGölf: Googla vet ja:) Så kan du se bilder, sedan finn butik som säljer, tror det passar din typ av styling, dessutom enkel och lätt att sätta dit och ta bort när du tröttnat.

Permalänk
Medlem

@MarcusGölf: Av ren nyfikenhet så undrar jag hur långt du kommit med projektet?

Permalänk
Skrivet av brixinho:

@MarcusGölf: Av ren nyfikenhet så undrar jag hur långt du kommit med projektet?

Har lagt all tid åt ljudet i bilen men samtidigt som jag drog 20mm2 kabeln genom brandvägg så drog jag även en 1,5mm2 RK kabel och la bakom instrumentpanelen. Väntar på att snyggare strömbrytare ska komma hem från Kina.
Har tänkt om lite och tänkt lägga röda led på alla springor och under säten mm, sen även lägga vita leds på ställen där man behöver se saker, tex. Lådor, vid fötterna, behållaren under stereon m.m
MVH

Skickades från m.sweclockers.com