Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Priset på DDR4-minne väntas fortsätta stiga under 2017

Permalänk
Melding Plague

Priset på DDR4-minne väntas fortsätta stiga under 2017

Förra årets trend med stigande priser på DDR4-minnen ser inte ut att avta den närmaste tiden, med bland annat upp till 30 procent dyrare minnen för datorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag tänker skylla detta på Donald Trump

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Det märks att priserna har stigit, man kunde fått 2x8Gb för 600kr i sommras.

Visa signatur

Dator 1: Thermaltake Core P5 | Asus z97-Pro Gamer | i7 4770K | A-Data 16GB 1600MHz | Evga 980 Ti Classified | Samsung 840 EVO 250 GB | Seagate 2 TB | Evga Supernova G2 750W | Custom Waterloop
Dator 2: NZXT H230 | Asus Z87-A | i5 4690k | CM 212 EVO | Corsair 8GB 1600MHz | Gigabyte 1660 Ti | Samsung 850 EVO 250 GB | Be Quiet Pure Power 630W

Permalänk
Medlem

förlåt om jag inte förstår mig på sånt häre så bra, men varje gång jag läser sånt här att priserna kommer öka för efterfrågan ökar och ökar..

varför ökar de inte tillgången då? är det inte värt det för dem? vet att de fortfarande kommer sälja sina minnen, måste väl vara någon aktör på marknaden som vill knycka andelar.

kan väl inte vara dyrare att utöka produktion änn vad vinsterna kan tänkas bli om efterfrågan bara växer?

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Konsolgrävare

Kan någon ringa brandkåren!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin153:

Det märks att priserna har stigit, man kunde fått 2x8Gb för 600kr i sommras.

Minnen jag kollat på kostar 1800kr för 16GB, känns inte helt värt att köpa ramminne när det kostar mer än ett helt ok moderkort.

Permalänk
Inaktiv

Priserna har alltid gått upp och ner på minnen. Jag tror den som köper nu troligen inte kommer få något lägre pris detta år som det står i artikeln.

För min del ska jag snart skaffa 64GB till min Ryzen, men köpa minne innan man vet mer för att spara lite pengar gör jag ej. Förhoppningsvis kommer dessa 30% prishöjning ej före Rysen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Jag tänker skylla detta på Donald Trump

Jobbar du på Aftonbladet?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

En sån tur att man inte är i behov av minnen just nu.

Skrivet av heffaklumpmamma:

Jag tänker skylla detta på Donald Trump

Dom extra höjningarna går för muren.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laggzor:

förlåt om jag inte förstår mig på sånt häre så bra, men varje gång jag läser sånt här att priserna kommer öka för efterfrågan ökar och ökar..

varför ökar de inte tillgången då? är det inte värt det för dem? vet att de fortfarande kommer sälja sina minnen, måste väl vara någon aktör på marknaden som vill knycka andelar.

kan väl inte vara dyrare att utöka produktion änn vad vinsterna kan tänkas bli om efterfrågan bara växer?

Därför att det är svårt att öka produktionen, de har byggt nya svindyra fabriker, men det tar tid. Om vi tar SSD så var den väl bara Samsung som kunde använda den nya billigare tekniken?

Problemet är alltså att efterfrågan har ökas snabbt och inte så många klarar av att göra konkurrensvärdiga minnen.

Skrivet av Vangen:

En sån tur att man inte är i behov av minnen just nu.

Dom extra höjningarna går för muren.

Jag hade för mig att miljöpartiet sa att de tänkte använda svenska skattepengar till denna mur..

Sedan att hamstra, så är det inte många kronor för den större skaran, lägger man till risken att man köper fel minne så tror jag det är bättre att inte köpa före om man just nu behöver. Men sitter man idag med bara 16Gb och har lite skoj på datorn, javisst kan det vara värt att köpa mer minne nu. Sitter man dock med en ddr3 maskin och köpa ddr4 minne nu för framtida bruk, så använd hellre pengarna tilll annat är mitt råd.

Permalänk

Jo, såg att 4x16GB DDR4 Vengeance 2400MHz gått från 3200:- i somrat till över 6000:-. Tur man byggde datorn i somras och inte nu. Blir å vänta med att bygga ihop en liten hemserver med de här priserna.

Visa signatur

🎮 → 7800X3D • EVGA RTX 2080s • 64GB DDR5 • Asus B650 • Corsair HX1000i
🖥️ → Skärm: Iiyama G-Master GB3461 - 34" 21:9 144hz • 🥽 → VR: Oculus Quest 2
🎧 → Logitech G933 🖱️ → Corsair Sabre RGB | ⌨️ → Corsair K70 Lux

Permalänk
Medlem

Vilken tur att man slog till på ordentligt med minne när det fortfarande var billigt.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Minnen jag kollat på kostar 1800kr för 16GB, känns inte helt värt att köpa ramminne när det kostar mer än ett helt ok moderkort.

Vad för minnen har du kollat på?
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s306446218&o=produkt_p...

Köpte f.ö mina för strax över 900 på Inet under Black Friday (var ingen rea på minnen)

Permalänk
Skrivet av Streamdog:

Vilken tur att man slog till på ordentligt med minne när det fortfarande var billigt.

32GB@3000MHz för 1400kr jag gjorde en bra affär på Webhallen i somras.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så det är säkrast att investera sina besparingar i DDR4-minnen alltså?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Hjälpsam

Slog till på 4*16GB 3000MT/s från Webbhallen för 4500, deras sista ex i lager.
Hoppas nu bara att de passar till Ryzen.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/239711-corsai...

edit Lustigt! enligt deras order säger de att de saknas i lager, skitsamma! Ryzen kommer först om ca en månad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

förlåt om jag inte förstår mig på sånt häre så bra, men varje gång jag läser sånt här att priserna kommer öka för efterfrågan ökar och ökar..

varför ökar de inte tillgången då? är det inte värt det för dem? vet att de fortfarande kommer sälja sina minnen, måste väl vara någon aktör på marknaden som vill knycka andelar.

kan väl inte vara dyrare att utöka produktion änn vad vinsterna kan tänkas bli om efterfrågan bara växer?

Därför efterfrågan kan ändras ganska snabbt, men bygga nya fabriker tar flera år. T.ex. så bygger man kanske en fabrik för att klara 14mm tillverkning av CPUs, men den kanske då inte är bra nog för att klara av 10mm CPUs. Om då 14mm är på slutskedet i produktion så är det dumt att bygga en ny fabrik som bara klarar 14mm när den tekniken inte kommer fortsätta säljas länge till. Samma sak gäller ju även minnestillverkning, man behöver avväga behovet nu och flera år framöver. Tidigare så har ju priser varit för låga för man just tillverkat för mycket, då tjänar man inte heller lika mycket. Man tjänar mer på att sälja till överpris än att kanske ligga på underpris på större volymer...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

förlåt om jag inte förstår mig på sånt häre så bra, men varje gång jag läser sånt här att priserna kommer öka för efterfrågan ökar och ökar..

varför ökar de inte tillgången då? är det inte värt det för dem? vet att de fortfarande kommer sälja sina minnen, måste väl vara någon aktör på marknaden som vill knycka andelar.

kan väl inte vara dyrare att utöka produktion änn vad vinsterna kan tänkas bli om efterfrågan bara växer?

Flera faktorer.
Det är inte så lätt att öka tillgången, fabrikerna kostar enorma summor att bygga, i flera fall över 100 miljarder kr samt det tar 3-4 år så ingen vill sitta med överkapacitet om 4 år bara för att man inte riktigt hinner med alla beställningar under ett halvår.

Nu är det inte så att tillverkarna sitter stilla med sina fabriker precis, det byggs nytt hela tiden men de gamla fabrikerna skrotas eller uppgraderas också, t.ex. så behövs det antagligen inte så stor tillverkning av 65nm-kretsar längre så de fabrikerna stänger igen nu eller byggs om för kommande process-tekniker. Men allt sådant tar tid och kostar enorma summor.

Samsung håller på att bygga Pyeongtaek semiconductor plant vilket kommer vara klart om 8-16 månader tror jag. Det är en jättefabrik som förmodligen kommer tillverka DRAM vilket borde öka tillgången rejält men den är inte klar än.

Sedan handlar det även om order-prio, har du ett kontrakt med t.ex. Sony att leverera X antal GDDR5-kretsar till Playstation Pro så kan du inte styra om tillverkningen till DRAM bara för att det är ökad efterfrågan på DRAM-kretsar just nu på spot-marknaden.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Vad för minnen har du kollat på?
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s306446218&o=produkt_p...

Köpte f.ö mina för strax över 900 på Inet under Black Friday (var ingen rea på minnen)

G.Skill Trident Z 3200 MHz.

Permalänk
Medlem

Och priset kommer gå ner förr eller senare. Vare sig det är p.g.a. ny teknik eller ökad tillverkning, så löser det sig alltid.

Skrivet av LeVvE:

Minnen jag kollat på kostar 1800kr för 16GB, känns inte helt värt att köpa ramminne när det kostar mer än ett helt ok moderkort.

Allt är ju relativt. Finns ju folk som köper grafikkort som är värt mer än alla deras tillbehör och alla andra datordelar tillsammans...

Permalänk
Medlem

Det behöver byggas fler DDR4 minnen så att bristen byggs bort. Sen när räntan närmar sig 3-4% igen så återgår vi till det normala.

Solklar bubbla om du frågar mig.

Permalänk
Medlem

Tänkt uppdatera efter ryzen släpps. Varesig det blir intel eller amd kanske man ska köpa 2(billiga) stickor 4gb och vänta med att köpa prestanda minnen, fast det känns fel det med...köpte 16gb ddr3 när det var billigt, gav lite över 500kr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Det behöver byggas fler DDR4 minnen så att bristen byggs bort. Sen när räntan närmar sig 3-4% igen så återgår vi till det normala.

Solklar bubbla om du frågar mig.

En bubbla hade varit om det trissats upp artificiellt. Nu trissas det upp för att efterfrågan överstiger tillgången. Många som inte riktigt verkar förstå vad en bubbla är.

Permalänk
Medlem

Inet tar nästan dubbla priset på det minnet jag köpte 2016-08-07
Från kvittot "Kingston HyperX 16GB (1x16GB) DDR4 2133MHz 749 kr "
och idag 1 449kr https://www.inet.se/produkt/5310296/kingston-hyperx-16gb-1x16... skulle nog kört på 32GB direkt men samtidigt räcker nog 20Gb till den dagen DDR4 sjunker till lägre priser igen

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

4X16GB @2400MHz i somras för 2400kr :/

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Och det är fortfarande dålig tillgång på DDR3-minnen...

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk

Jag hörde någonstans att en liten anledning till det här var att samsung köpt upp stora mängder ddr4 för sin note7. Stora mängder bortkastat då om man inte kan återanvända det på något sätt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

känns dom de har fått ett dåligt ramavtal

bam-dum-tisch..... konsultskämt...

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

32GB@3000MHz för 1400kr jag gjorde en bra affär på Webhallen i somras.

Oj! Ja det var inte dåligt Jag gav 849kr för 16GB. Idag ligger samma minnen på 1299kr hos trovärdiga återförsäljare..

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Laggzor:

förlåt om jag inte förstår mig på sånt häre så bra, men varje gång jag läser sånt här att priserna kommer öka för efterfrågan ökar och ökar..

varför ökar de inte tillgången då? är det inte värt det för dem? vet att de fortfarande kommer sälja sina minnen, måste väl vara någon aktör på marknaden som vill knycka andelar.

kan väl inte vara dyrare att utöka produktion änn vad vinsterna kan tänkas bli om efterfrågan bara växer?

Alltså, de kan ju vara för att produktionen påverkas, men antagligen för att konsument minnen inte är de enda som tillverkas. Och tillverkning kan ha flyttats till t.ex. laptops eller mobilminnen, bara spekulation

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X