Netonnet säljer fyndvara även fast den inte finns i lager

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Så av alla mina frågor så kokar du ner det till detta?
Du vägrar alltså lämna svar på de inkonsekventa ståndpunkterna du framfört?

Det är ju återigen konstigt hur ARN kunde uppmana säljaren att betala skadestånd när konsumenten gick till en konkurrent, då säljaren valde att bryta avtalet. För täckningsköp var ju inte ett alternativ enligt dig...

För det första handlar det inte om 20% rabatt, det är nästan hälften av det (12,5%). Detta är definitivt inte att betrakta som ett "starkt reducerat pris".

Nu så specificerar ARN även närmare vad man menar med "sekunda" med ett exempel "t. ex. på grund av nån defekt". Detta för att förmedla andemeningen med lagen. Du kan inte köpa en begagnad 5 år begagnad bil och förvänta dig att få en ny. I detta fall så marknadsförs produkten som fullt fungerande och där det på sin höjd saknas originalförpackning (alltså inte på något sätt en defekt vara):

Nu är det ju så att hela diskussionen här handlar om huruvida Netonnets köpvillkor är helt förenliga med KKL eller inte. Du kan ju inte komma in och dra "och som inte strider mot övrig svensk lagstiftning" utan någon som helst motivering. Grundregeln är att köparen kan kräva att säljaren fullgör köpet, vilket inte Netonnets köpvillkor tar hänsyn till.

Återigen försöker du hänvisa till ett ärende gällande något helt annat, två orderbekräftelser och ärenden som är helt skilda ifrån varandra och du tar inte in något av det du svarar på du försöker enbart böja allting till din fördel, men faktum är att du har fel.

"Grundregeln är att köparen kan kräva att säljaren fullgör köpet, vilket inte Netonnets köpvillkor tar hänsyn till."
Har du läst lagen du citerar?

Diskussionen har spårat alldeles för långt ifrån ämnet, tråden handlar om ifall han kan kräva en likadan produkt eller om dom inte kan leverera den, en ny DYRARE produkt eller inte, vilket han inte har lagligt stöd att göra.

Det du startade hela diskussionen med är "Du har rätt att få en likvärdig vara (vara sig den är ny eller en annan fyndvara)."
Sen hoppar du till ett ärende i lagen gällande något helt annat och menar att man kan böja på lagen så länge det är i din fördel.

Det finns flera lagar som tidigare hänvisats till som klart och tydligt visar att så är inte fallet.

Det här anser Netonnet vara en anledning till prisreducering, när du beställer produkten så accepterar du det och som kompensation får du ett lägre pris.
En fyndvara är en produkt som vi av olika anledningar har fått i retur. Det kan bero på att försändelsen inte har lösts ut, har returnerats inom ångerrättsperioden eller att produkten är ett reparationsexemplar. Vissa produkter kan ha skadad eller helt sakna originalförpackning eller inneremballage.
Vissa produkter har alltså haft en tidigare ägare och är nu begagnade, du köper en begagnad vara inte en ny, Du som konsument accepterar att du köper en begagnad vara, inte en ny vara utan en vara som kan vara begagnad eller av annan anledning har fått ett nedsatt pris.

Sen har Netonnet gjort ett prisavdrag på 16,7%(gentemot sibas pris eftersom netonnet inte längre säljer den så är det här det närmaste täckningskostnaden eventuellt skulle vara som vi kan komma) på grund av defekter.
Hade varan inte haft defekter alternativt varit begagnad hade den inte sålts till det priset: Om prisnedsättningen är avsedd att utgöra enkompensation för att varan säljs som sekunda, t. ex. på grund av nån defekt, kan köparen inte göra gällande ett anspråk på ersättning för prisskillnad som tar sikte på en vara av fullgod kvalitet till ordinarie pris.

Men jag antar att ärendet du hänvisar så stolt till gäller en begagnad / defekt internettjänst med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Nu följer ju det här iaf.:
1. Konsumentköplagen
2. Distansköplagen
3. E-Handelslagen

(samt säkerligen ytterligare lagar)

Och i åtminstone två av dessa (i E-handelslagen finns en paragraf om Avtalsvilkor, som dessutom behandlas av Konsumentköplagen paragraf 3).
I Netonnets Köpvilkor (som ju TS's myndiga borgensman har godkänt, och som inte strider mot övrig svensk lagstiftning) så står det i första stycket:

"...

Vid uppenbara felaktigheter (t.ex. fel pris, tryckfel m.m.) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering har du självfallet rätt att avboka din order. Vi förbehåller oss också rätten att inte genomföra en beställning i de fall varan är slut i lager, om maxantal per kund överskridits eller vid tekniska fel.

Vi ingår endast avtal med myndig person, alternativt omyndig med målsmans medgivande samt med juridisk person."

Detta borde ju innebära att TS's myndiga borgensman skall få pengarna tillbaka + ev. ränta!
No more, no less! Eller?

Angående köpvillkor/reservationer. I tidigare nämnda ARN 2007-8330 så anför företaget att de reserverat sig mot fel, ngt som ARN inte tar någon som helst hänsyn till utan de konstaterar bara att ett giltigt avtal föreligger iom orderbekräftelsen.

Med detta i åtanke skulle man kunna tänka sig att en reservation i princip endast är något man kan hänvisa till om man väljer att avböja (inte acceptera/bekräfta) en beställning. Självklart betyder inte detta att säljaren är helt rättslös; vid fel som är, eller borde varit, uppenbara för kunden har säljaren enligt lag rätt att annullera en beställning även om beställningen initialt accepterats.

I avtalstexten som citerades så gör företaget det bra som påpekar att det är vid uppenbara felaktigheter de kan korrigera i efterhand, eftersom det är just i de fallen de har lagstöd för det. Att inte genomföra en beställning pga att varan slut i lager är också helt ok, men då får de naturligtvis meddela detta istället för att bekräfta ordern.

Det är helt enkelt så att en säljare får välja mellan att noggrant granska varje order innan accept eller stå för sina misstag (naturligtvis inom rimlighetens gräns).

-----------------------

Angående diskussionen om likvärdig vara istället för likadan vara. Om jag inte misstar mig nämner inte KKöpL heller något om likvärdig vara vid omleverans som reklamationsåtgärd (möjligtvis att det står i lagens förarbeten, har inte kollat), men likväl så är det vitt utbrett med detta alternativ.

Det är knappast osannolikt att konceptet med likvärdig vara skulle tillämpas analogt på fallet med utebliven leverans, särskilt då det är något som är till fördel för säljaren (som genom "likvärdig vara" får fler möjligheter att lösa situationen; även om köparen har en hel del att säga till om vad gäller likvärdigheten så ger det ju fler alternativ än om endast en identisk vara kom ifråga).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Så å ena sidan har netonet all rätt att anullera ordern med hänvisning till deras avtal jag godänt vid beställning, och å andra sidan kan jag anse att jag ingått ett avtal med Netonet och uppfyllt min del och kan förvänta mig att de uppfyller sin?

Det har nu gått 2 veckor sedan jag beställde kameran och inget har hänt från netonets sida, bara ett automatiserat svar om att en av produkterna inte finns i lager. Jag tänker ringa dem idag och se hur vi går vidare.
Tack för alla svar! Keep it up

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

Så å ena sidan har netonet all rätt att anullera ordern med hänvisning till deras avtal jag godänt vid beställning, och å andra sidan kan jag anse att jag ingått ett avtal med Netonet och uppfyllt min del och kan förvänta mig att de uppfyller sin?

Det har nu gått 2 veckor sedan jag beställde kameran och inget har hänt från netonets sida, bara ett automatiserat svar om att en av produkterna inte finns i lager. Jag tänker ringa dem idag och se hur vi går vidare.
Tack för alla svar! Keep it up

Skickades från m.sweclockers.com

Vad de borde ha gjort var att annullera ordern med hänvisning till villkoren istället för att bekräfta ordern. Nu har de ingått ett avtal, och deras möjlighet att annullera ordern i efterhand hänger på om du utnyttjat ett fel du kände, eller borde ha känt, till. Då du rimligtvis inte har insyn i deras lagerhållning så har du all rätt att kräva att de fullgör avtalet.

Jag gissar dock att de inte kommer krångla speciellt mycket utan lösa det om du pratar med dem.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/foto/kamera/canon-x-eos...

Den ligger kvar på hemsidan fast nu som listad ur lager?
Kanske inte tillhör problemet men är det inte riktigt konstigt att de lägger ut en fyndvara innan de ens har lagt händerna på den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mikael_a1:

Återigen blir man påmind om varför man inte skall handla från Netonnet.

Har inga problem att gå in i deras lagershop och komma ut nöjd. Dessutom så handlar detta om (med största sannolikhet) att lagersaldot i servern som håller reda på produkters tillgänglighet glömt att uppdatera sig.. vilket kan ske och sker hos varenda återförsäljare någon gång om sänder.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av xedoz1:

Återigen försöker du hänvisa till ett ärende gällande något helt annat, två orderbekräftelser och ärenden som är helt skilda ifrån varandra och du tar inte in något av det du svarar på du försöker enbart böja allting till din fördel, men faktum är att du har fel.

"Grundregeln är att köparen kan kräva att säljaren fullgör köpet, vilket inte Netonnets köpvillkor tar hänsyn till."
Har du läst lagen du citerar?

Diskussionen har spårat alldeles för långt ifrån ämnet, tråden handlar om ifall han kan kräva en likadan produkt eller om dom inte kan leverera den, en ny DYRARE produkt eller inte, vilket han inte har lagligt stöd att göra.

Det du startade hela diskussionen med är "Du har rätt att få en likvärdig vara (vara sig den är ny eller en annan fyndvara)."
Sen hoppar du till ett ärende i lagen gällande något helt annat och menar att man kan böja på lagen så länge det är i din fördel.

Det finns flera lagar som tidigare hänvisats till som klart och tydligt visar att så är inte fallet.

Det här anser Netonnet vara en anledning till prisreducering, när du beställer produkten så accepterar du det och som kompensation får du ett lägre pris.
En fyndvara är en produkt som vi av olika anledningar har fått i retur. Det kan bero på att försändelsen inte har lösts ut, har returnerats inom ångerrättsperioden eller att produkten är ett reparationsexemplar. Vissa produkter kan ha skadad eller helt sakna originalförpackning eller inneremballage.
Vissa produkter har alltså haft en tidigare ägare och är nu begagnade, du köper en begagnad vara inte en ny, Du som konsument accepterar att du köper en begagnad vara, inte en ny vara utan en vara som kan vara begagnad eller av annan anledning har fått ett nedsatt pris.

Sen har Netonnet gjort ett prisavdrag på 16,7%(gentemot sibas pris eftersom netonnet inte längre säljer den så är det här det närmaste täckningskostnaden eventuellt skulle vara som vi kan komma) på grund av defekter.
Hade varan inte haft defekter alternativt varit begagnad hade den inte sålts till det priset: Om prisnedsättningen är avsedd att utgöra enkompensation för att varan säljs som sekunda, t. ex. på grund av nån defekt, kan köparen inte göra gällande ett anspråk på ersättning för prisskillnad som tar sikte på en vara av fullgod kvalitet till ordinarie pris.

Men jag antar att ärendet du hänvisar så stolt till gäller en begagnad / defekt internettjänst med?

Återigen tror du att det går att hitta ett 100% identiskt ärende, annars kan man inte dra några som helst paralleller emellan ärenden, eller? Det är nästan på nivå att anser att ett fall inte är likt det andra för att konsumenten hetta Kalle i ena fallet och Greta i det andra!

Det jag säger är att man får plocka delar från olika ärenden och pussla ihop det.
Diskussionen började med att du hävdade att det inte fanns något avtal. Att det ARN-ärende jag hänvisade till inte på något sätt är applicerbart eftersom det gällde en produkt (modem) ihop med ett abonnemang och inte endast en produkt. Det verkar nu som att du har accepterat att avtal finns och vi har gått vidare.

Sedan hävdar du att man vid utebliven leverans (brutet avtal), endast har rätt till skadestånd (täckningsköp) ifall avtalet bryts för att säljaren vill ändra priset från det överenskomna. Om avtalet bryts av andra skäl så finns inga möjligheter till skadestånd enligt lagen (hävdar du alltså). Men du verkar även ha gått vidare från detta (utan att erkänna det), vilket är bra.

Kvar står alltså egentligen endast hur man ska tolka denna fyndvara. Jag håller med dig om att man kan tolka detta som att det handlar om en begagnad vara, och man därmed inte har rätt att kräva en ny vara. Men samtidigt öppnar ARNs utlåtande (som du alltså länkar till) för att produkten ska ha en form av defekt eller liknande. Jag är då inte alls säker på att man tolkar "skadad eller saknad originalförpackning" (vilket är den enda defekt Netonnet nämner om varan) som att varan i sig har en defekt. Som du själv säger "Vissa produkter har haft en tidigare ägare". Det nämns inte specifikt vad det är som gör just denna vara till en fyndvara. De listar bara tänkbara scenarior (där ett av dem är att paketet aldrig ens löstes ut, vilket alltså inte ens för den begagnad). Det skulle även kunna innebära att produktens originalförpackning skadats vid transport och säljaren väljer därför att sälja av den som ett fynd. Om man gör en så pass hård tolkning som du gör, utan att ta hänsyn till någon annan aspekt överhuvudtaget, så skulle alla företag kunna sälja alla sina produkter som "fyndvaror" och därmed ha ett gynnsammare juridiskt läge. Vilket alltså inte torde vara andemeningen med KKL.

Titta istället på webhallen som har delat in sina fyndvaror i olika klasser, där det tydligt framgår vilket skick varan är i. Där då till exempel klass 1 innebär

Citat:

Produkten bär inte spår av användning, men skyddsplast/plombering av yttre emballage har brutits. Är i övrigt i nyskick. Komplett med alla tillbehör.

Om produkten inte bär spår av användning, så har jag mycket svårt att se att det i KKLs mening ska tolkas som en begagnad produkt. Nu framgår det inte exakt vilket skick TS produkt var i. Men att Netonnet väljer att klumpa ihop allt (litet som stort) är ju inte till deras fördel.

Vidare så säger du:

Citat:

"Grundregeln är att köparen kan kräva att säljaren fullgör köpet, vilket inte Netonnets köpvillkor tar hänsyn till."
Har du läst lagen du citerar?

Menar du den här paragrafen(som jag tidigare citerat)?

Citat:

Rätt att kräva att säljaren fullgör köpet
12 § Köparen får hålla fast vid köpet och kräva att säljaren fullgör köpet.
Säljaren är dock inte skyldig att fullgöra köpet, om det föreligger ett hinder som han inte kan övervinna eller om fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till köparens intresse av att säljaren fullgör köpet. Om ett förhållande som nyss nämnts upphör inom rimlig tid, får köparen dock kräva att säljaren fullgör köpet.

På vilket sätt är inte grundregeln att säljaren ska fullgöra köpet (om det är vad köparen vill)? Att det finns undantag för den här grundregeln är en helt annan sak. Eller menar du kanske något annat?

När det sedan kommer till prisavdrag, så är det endast det prisavdrag som ÅF har gjort från sitt egna ordinarie pris som är relevant. Även om det näst billigaste konkurrenten saluför samma vara för det dubbla priset. Nu handlar det visserligen om 12,5% mot 16%. Ingen av dem är att betrakta som en kraftigt rabatterad produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Återigen tror du att det går att hitta ett 100% identiskt ärende, annars kan man inte dra några som helst paralleller emellan ärenden, eller? Det är nästan på nivå att anser att ett fall inte är likt det andra för att konsumenten hetta Kalle i ena fallet och Greta i det andra!

Det jag säger är att man får plocka delar från olika ärenden och pussla ihop det.
Diskussionen började med att du hävdade att det inte fanns något avtal. Att det ARN-ärende jag hänvisade till inte på något sätt är applicerbart eftersom det gällde en produkt (modem) ihop med ett abonnemang och inte endast en produkt. Det verkar nu som att du har accepterat att avtal finns och vi har gått vidare.

Sedan hävdar du att man vid utebliven leverans (brutet avtal), endast har rätt till skadestånd (täckningsköp) ifall avtalet bryts för att säljaren vill ändra priset från det överenskomna. Om avtalet bryts av andra skäl så finns inga möjligheter till skadestånd enligt lagen (hävdar du alltså). Men du verkar även ha gått vidare från detta (utan att erkänna det), vilket är bra.

Kvar står alltså egentligen endast hur man ska tolka denna fyndvara. Jag håller med dig om att man kan tolka detta som att det handlar om en begagnad vara, och man därmed inte har rätt att kräva en ny vara. Men samtidigt öppnar ARNs utlåtande (som du alltså länkar till) för att produkten ska ha en form av defekt eller liknande. Jag är då inte alls säker på att man tolkar "skadad eller saknad originalförpackning" (vilket är den enda defekt Netonnet nämner om varan) som att varan i sig har en defekt. Som du själv säger "Vissa produkter har haft en tidigare ägare". Det nämns inte specifikt vad det är som gör just denna vara till en fyndvara. De listar bara tänkbara scenarior (där ett av dem är att paketet aldrig ens löstes ut, vilket alltså inte ens för den begagnad). Det skulle även kunna innebära att produktens originalförpackning skadats vid transport och säljaren väljer därför att sälja av den som ett fynd. Om man gör en så pass hård tolkning som du gör, utan att ta hänsyn till någon annan aspekt överhuvudtaget, så skulle alla företag kunna sälja alla sina produkter som "fyndvaror" och därmed ha ett gynnsammare juridiskt läge. Vilket alltså inte torde vara andemeningen med KKL.

Titta istället på webhallen som har delat in sina fyndvaror i olika klasser, där det tydligt framgår vilket skick varan är i. Där då till exempel klass 1 innebär
Om produkten inte bär spår av användning, så har jag mycket svårt att se att det i KKLs mening ska tolkas som en begagnad produkt. Nu framgår det inte exakt vilket skick TS produkt var i. Men att Netonnet väljer att klumpa ihop allt (litet som stort) är ju inte till deras fördel.

Vidare så säger du:
Menar du den här paragrafen(som jag tidigare citerat)?
På vilket sätt är inte grundregeln att säljaren ska fullgöra köpet (om det är vad köparen vill)? Att det finns undantag för den här grundregeln är en helt annan sak. Eller menar du kanske något annat?

När det sedan kommer till prisavdrag, så är det endast det prisavdrag som ÅF har gjort från sitt egna ordinarie pris som är relevant. Även om det näst billigaste konkurrenten saluför samma vara för det dubbla priset. Nu handlar det visserligen om 12,5% mot 16%. Ingen av dem är att betrakta som en kraftigt rabatterad produkt.

"Sedan hävdar du att man vid utebliven leverans (brutet avtal), endast har rätt till skadestånd (täckningsköp) ifall avtalet bryts för att säljaren vill ändra priset från det överenskomna. Om avtalet bryts av andra skäl så finns inga möjligheter till skadestånd enligt lagen (hävdar du alltså). Men du verkar även ha gått vidare från detta (utan att erkänna det), vilket är bra."
Som sagt läs innan du kommenterar jag har aldrig skrivit något sådant.

Om du inte läser igenom inläggen innan du ska kommentera dom så kommentera dom inte alls.

Jag satt och skrev igenom med svar på ditt inlägg men dom svaren har jag redan skrivit tidigare, du är helt enkelt inte mottaglig för information om den går emot vad du tror och du försöker böja vad andra skriver till din egen fördel.

Pröva ärendet med ARN så Blomman90 får nått nytt att hänvisa till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xedoz1:

"Sedan hävdar du att man vid utebliven leverans (brutet avtal), endast har rätt till skadestånd (täckningsköp) ifall avtalet bryts för att säljaren vill ändra priset från det överenskomna. Om avtalet bryts av andra skäl så finns inga möjligheter till skadestånd enligt lagen (hävdar du alltså). Men du verkar även ha gått vidare från detta (utan att erkänna det), vilket är bra."
Som sagt läs innan du kommenterar jag har aldrig skrivit något sådant.

Om du inte läser igenom inläggen innan du ska kommentera dom så kommentera dom inte alls.

Jag satt och skrev igenom med svar på ditt inlägg men dom svaren har jag redan skrivit tidigare, du är helt enkelt inte mottaglig för information om den går emot vad du tror och du försöker böja vad andra skriver till din egen fördel.

Pröva ärendet med ARN så Blomman90 får nått nytt att hänvisa till.

Jag läser vartenda ord du skriver, noggrant. Du har hävdat att täckningsköp inte är aktuellt vid försenad/utebliven leverans. Sen har du accepterat att konsumenten de facto fick skadestånd (täckningsköp) i ärendet med modemet. Detta förklarar du med att säljaren ändrar priset, efter att avtalet har ingåtts. Som att det skulle innebära att en helt specifik lagparagraf aktiveras och ger extra rättigheter (jämfört med andra avtalsbrott). Jag hittar inte på vad du säger, jag sammanfattade det endast. Du är välkommen att backa i historiken och själv läsa igenom dina inlägg en gång till.

Det vore väl fantastiskt bra om ARN kunde pröva ett liknande fall (fyndvaror, lagersaldon, etc.), så vi slipper sitta och ha sådana diskussioner. Framförallt eftersom det (i alla fall i min mening) blir allt vanligare med olika fyndvaror och system som kollapsar under hög belastning (Black Friday) och så vidare. Så hur man än vrider och vänder på det så skulle det väl inte vara en nackdel om ARN prövar ärendet?

Permalänk
Medlem

På Netonet i Göteborg försökte jag köpa en Boze högtalare med nedsatt pris (demoex/fyndvara typ) de skulle ha på hyllan enligt deras hemsida.
Den fanns naturligtvis inte där och hade inte funnits där på typ ett år enligt försäljaren. Så svaret på frågan om Netonet slarvar med saldot på sina fyndvaror så är det ett rungande ja!. Enligt de själva till o med.
Däremot måste jag säga att jag gillar Netonet ändå på grund av priserna.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

På Netonet i Göteborg försökte jag köpa en Boze högtalare med nedsatt pris (demoex/fyndvara typ) de skulle ha på hyllan enligt deras hemsida.
Den fanns naturligtvis inte där och hade inte funnits där på typ ett år enligt försäljaren. Så svaret på frågan om Netonet slarvar med saldot på sina fyndvaror så är det ett rungande ja!. Enligt de själva till o med.
Däremot måste jag säga att jag gillar Netonet ändå på grund av priserna.

Om det har förekommit saldofel i flera år så kan man börja undra varför netonet inte ser över systemet. Eller är det bara jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Skrivet av eribo01:

Om det har förekommit saldofel i flera år så kan man börja undra varför netonet inte ser över systemet. Eller är det bara jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, tror inte det är systemen som är problemet med en sådan saldodiff. Utan snarare brist i rutin.
Men det bör väl så klart också ses över i så fall.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Det råkar inte finnas en representant från Netonet på Sweclockers?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk

Med tanke på att det är en fyndvara du köpt, som då inte finns enligt deras egna avtal. Så borde helt teoretiskt dittavtal redan hävas.

Enligt deras uppgifter :säger du: att det står att varan är testad mm. Eftersom varan inte finns är detta inte möjligt. Så när du klickar i den lilla fliken i att du godkänner derad köpvilkor, så finns det inga. För produkten du ska köpa existerar inte.

Tycker det är konstigt att netonnet inte kontaktat dig i fråga hur du vill göra. Pm du villha pengar tbx eller lilvärdig peodukt.

Utöver det så borde su ju ändå ha 30dagars öppet köp?

Men gör som du själv säger. Ring dom å prata med dom så ska det nog lösa sig, om inte så är det dax att hota med den stora blå boken å säga lite avancerade ord så man skrämmer upp dom lite.

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk

Eftersom det står på orderbekräftelsen att varan inte finns inne så har du inte så värst mycket av ett argument. Det här som folk säger att "De säger produkten blivit testad och därför är det falsk marknadsföring alt. du har rätt till kompensation blabla" är bara att glömma eftersom, ja produkten har helt säkert blivit testad men tyvärr såldes den högst troligt i butik ungefär samma tid du lade beställningen, alternativt har någon sjabblat med uppdatering av lagersaldo. Hade det dock stått i orderbekräftelsen att varan håller på att packas in och är förväntad att nå dig inom några dagar, då hade du haft ett bra case här där övriga rekommendationer du fått i denna tråden kunde implementeras.

Men fallet är så att det redan står klart och tydligt i orderbekräftelsen att varan inte finns så att pusha det vidare är helt upp till dig men du får räkna med att bli en "jobbig kund".

EDIT: Senast aktiv 2015 men låt oss göra ett försök att åkalla @netonnet från dvalan.

Permalänk
Medlem

Tror inte det är så mycket du kan göra förutom att få dina pengar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur folk kan argumentera emot @Blomman90 , det han skriver stämmer. Det är ju inte ens hans ord utan ARNs. Sen kan man ju inte vara säker på att en domstol skulle följa ARNs beslut men de flesta butiker brukar följa ARN.

Min rekommendation är att skicka ett mail till netonnet och hänvisa till fallet i ARN som blomman nämnde i en tidig kommentar och be att få en ny kamera till samma pris.

Permalänk
Medlem

Tänkte uppdatera tråden lite!

Kag avbokade ordern hos Netonet då jag hittade en canon 700D med objektiv mycket billigare på Scandinavian Photo! Sen visade det sig att den var dubbelbokad, så tyvvär rök den kameran

Men nu har jag hittat en 650D för ett bra pris som jag ser framemot att skaffa. Tack för alla svar i tråden!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb