Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Valve introducerar stöd för SteamVR i Linux

Permalänk
Melding Plague

Valve introducerar stöd för SteamVR i Linux

Valve har tidigare talat om planer på att introducera stöd för fler operativsystem i SteamVR. Nu tar de första steget i denna process och lägger till stöd för Linux.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Coolt! Kör Kubuntu på laptopen och spelar Left4Dead2 och trine ibland på den. Blev chockad över hur smidigt allt bara fungerar nu för tiden. Eller så har jag tur med just min laptop.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Kör inte Linux skarpt på klient (tror inte min router har så stor nytta av VR ) men mycket bra initiativ av Valve. Skönt när det finns företag som tänker utanför Windows. Nu får de bara fixa VR-stöd för OSX också :).

Permalänk
Medlem

Gör man en Ryzen-uppgradering framöver får man ju lite reservdelar och då kanske man ska slänga ihop en SteamOS-burk vid TV:n. Främst för att se hur det ter sig efter en längre tid nu, var ett tag sen jag testa.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Bra att de forstätter med Linux-satsningen, men de fick gärna stå på lite hårdare. Vore skönt om man kunde lämna Windows helt och hållet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Gör man en Ryzen-uppgradering framöver får man ju lite reservdelar och då kanske man ska slänga ihop en SteamOS-burk vid TV:n. Främst för att se hur det ter sig efter en längre tid nu, var ett tag sen jag testa.

Jag tänker likadant Min nuvarande burk är ändå mITX så den ska nog gå att klämma in under TV:n.

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Bra att de forstätter med Linux-satsningen, men de fick gärna stå på lite hårdare. Vore skönt om man kunde lämna Windows helt och hållet.

Valve har anställt folk för att utveckla öppen-kod grafikdrivrutinerna. Hur coolt är inte det?

Permalänk
Medlem

Detta är ju trevligt.
Nu är jag inte den som gillar exklusivitet men jag funderar över vart "Linux" skulle befinna sig om säg... tre-fyra-fem år om det var enda sättet att använda VR oavsett tillverkare.
Stora spelsläpp skulle endast vara tillgängligt om ditt operativsystem har en Linux-kärna.

Försäljningen av VR skulle antagligen sjunka likaså för spelen men Fan vet om inte "Linux" skulle växa till sig ganska rejält.
Sen så det här med Microsoft och Adobes mjukvaror, ja, det är ett aber men fan alltså jag är nyfiken.

Såna här nyheter gör mig glad.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Inte för att vara taskig men hur många kommer att ha nytta av detta, tio pers?

Av alla som köper och spelar spel så är det antagligen någon promille som kör VR och av dem är det väl knappt någon promille som dessutom kör eller vill köra Linux.

Är nog mer ett statement från Valves sida än en riktig "produkt".

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Ni har missat den intressanta detaljen att det är Vulkan only! (Hittills)

http://phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Valve-SteamVR-...

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"