Adaptiv farthållare, något att ha?

Permalänk
Medlem

Adaptiv farthållare, något att ha?

Hej,

Planerar att köpa ny bil och det är såklart en del att tänka på. Adaptiv farthållare låter ju supersmidigt i bilköer och på motorvägen men tror aldrig jag kört en bil med funktionen och att fråga återförsäljaren känns aningen meningslöst
Så jag vänder mig till er. `

Ni som har en bil med adaptiv farthållare, är det en funktion man har nytta av eller något man slutar använda efter en vecka eller så?

Permalänk
Avstängd

Självklart! Så himla skönt att ha det när man är i kö att den stannar helt och hållet samt fortsätter sedan. Eller bara när man kör länge på motorväg. Antingen hade jag valt adaptiv farthållare eller ingen alls..

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

Har inte en egen bil med adaptiv farthållare men hyrde en XC70 med den på en tur mellan Sthlm och Umeå och tyckte det var helt underbart, framförallt på flerfilig motorväg. Det snöade dock en bit av vägen och jag upplevde det som att vindrutetorkarna inte riktigt gjorde sensorn fri från snön, vilket bilen klagade på och stängde av den "adaptiva" funktionen för farthållaren under delar av vägen.

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem

Adaptiv farthållare är bra nästan överallt såvida man lär sig hur den funkar samt helst också väljer automat. Just förmågan att anpassa anståndet till framförvarande per automatik är guld värt i väldigt många situationer när det inte går att köra om.

Permalänk
Avstängd

Underbart på motorvägen/landsvägen. Bäst med automatare, men på motorvägen är det sällan du behöver växla ner. Fungerar väl sådär i bilköer enligt mig, bättre på automatare men det är lite fördröjningar osv som gör att man hellre "kör själv" i bilköer imo.

Vet inte vad det kostar extra men hade nog övervägt det om jag ligger på landsväg/motorväg mer än en timme i veckan.

Min erfarenhet är både manuell och automat VW golf sport combis som vi hade en drös av på förra jobbet, flera timmar om dagen. Det är verkligen något som förgyller vardagen

Permalänk
Medlem

Om jag skulle ha adaptiv farthållare så skulle jag i så fall ställa krav på en automatväxellåda så det även fungerar i stop and go köer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

Har inte en egen bil med adaptiv farthållare men hyrde en XC70 med den på en tur mellan Sthlm och Umeå och tyckte det var helt underbart, framförallt på flerfilig motorväg. Det snöade dock en bit av vägen och jag upplevde det som att vindrutetorkarna inte riktigt gjorde sensorn fri från snön, vilket bilen klagade på och stängde av den "adaptiva" funktionen för farthållaren under delar av vägen.

Själva radarn sitter i fronten av bilen, och det är ett klassiskt problem att det kan uppstå situationer när den sätts igen av snö eller stora insekter som hindrar normal funktion.

Permalänk

fick det på nya firmabilen, haft på hyrbilar osv. Man får aldrig lita till 100% så det är ingen ursäkt till att inte titta fram, finns andra idioter i trafiken vilket märke pratar vi om?

Olämpligt ordval /moderator
Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

Har inte en egen bil med adaptiv farthållare men hyrde en XC70 med den på en tur mellan Sthlm och Umeå och tyckte det var helt underbart, framförallt på flerfilig motorväg. Det snöade dock en bit av vägen och jag upplevde det som att vindrutetorkarna inte riktigt gjorde sensorn fri från snön, vilket bilen klagade på och stängde av den "adaptiva" funktionen för farthållaren under delar av vägen.

Sitter även en radar i fronten (strax brevid Volvo-loggan) och den rår inte torkarbladen på
Har själv adaptiv farthållare på min V60, och jag kommer aldrig att gå tillbaka till vanlig "dum" farthållare igen, det är säkert.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Hej,

Planerar att köpa ny bil och det är såklart en del att tänka på. Adaptiv farthållare låter ju supersmidigt i bilköer och på motorvägen men tror aldrig jag kört en bil med funktionen och att fråga återförsäljaren känns aningen meningslöst
Så jag vänder mig till er. `

Ni som har en bil med adaptiv farthållare, är det en funktion man har nytta av eller något man slutar använda efter en vecka eller så?

Om det innebär att bilen lägger sig i samma hastighet som bilen framför så är det ta mig fan bland det bästa som hänt sedan skivat bröd. Så mycket mindre stress att bara ligga bakom och slappna av än att behöva justera hastigheten stup i kvarten för att kängurun framför inte kan hålla konstant fart.
Kräver dock lite tillvänjning då den kan få för sig att panikbromsa om bilen framför ska svänga av och man hamnar lite nära (fastän bilen som ska svänga egentligen hinner av vägen innan man är ikapp), men det är en vanesak.

Det kräver också att du kan leva med att köra lite långsammare i snitt än hastighetsbegränsningen då man kommer hamna efter någon, ska man ligga och köra om direkt så kan man likaväl ha "vanlig" farthållare utan adaptiv funktion.

EDIT: Som andra skrivit fungerar det bäst ihop med en automatväxlad bil.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag körde sträckan Umeå-Skurup med det och jag är helt såld. Köper jag en ny bil så det en given grej.
Köper jag en ny bil så kommer jag välja dessa saker om det finns:
1. Adaptiv farthållare
2. Eluppvärmd vindruta
3. Rattvärme
4. Svankstöd

Två första är säkerhet och de två sista ergonomi.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Själva radarn sitter i fronten av bilen, och det är ett klassiskt problem att det kan uppstå situationer när den sätts igen av snö eller stora insekter som hindrar normal funktion.

Skrivet av pellen:

Sitter även en radar i fronten (strax brevid Volvo-loggan) och den rår inte torkarbladen på
Har själv adaptiv farthållare på min V60, och jag kommer aldrig att gå tillbaka till vanlig "dum" farthållare igen, det är säkert.

Aha, där ser man. Tänkte att den satt i "höljet" med andra sensorer i toppen av vindrutan bakom backspegeln på XC70:n

Märkligt att bilar som är gjorda för tuffare förhållanden inte hanterar en så simpel sak som snö... Borde ju kunna leda nån restvärme från motorn för att hålla sensorn tinad eller nåt sånt.

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem

adaptiv farthållare är jättesmidigt, du kan ställa in farthållaren på exempelvis 140km/h när du ligger o kör motorväg, sen följer bilen trafikrytmen automatiskt, iallafall har nyare volvo så att du kan välja olika avståndslägen hur nära du vill komma framförvarande bil så även om du sätter farthållaren på 200 blås så kommer bilen att bromsa in och lägga sig på valt avstånd bakom framförvarande. Kan absolut rekommendera det.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig kunna köpa en bil idag utan adaptiv farthållare. Har haft det i två år på min golf automat och använder den alltid. Har aldrig haft några problem med den oavsett väder. Kan vara full snöstorm och man ser knappt en meter framför bilen men nog fan fungerar radarn. På motorvägen/landsvägen är väl den bäst men visst fungerar den även i stan, dock så ställer jag in avståndet till framförvarande bil betydligt närmare avstånd. Tresekunders regeln är lite väl mycket i kö körning i stan.
Så mitt tips är, köp köp köp

Visa signatur

i7 4770k & GTX 1080 & 32GB ram

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JoL_:

Aha, där ser man. Tänkte att den satt i "höljet" med andra sensorer i toppen av vindrutan bakom backspegeln på XC70:n

Märkligt att bilar som är gjorda för tuffare förhållanden inte hanterar en så simpel sak som snö... Borde ju kunna leda nån restvärme från motorn för att hålla sensorn tinad eller nåt sånt.

Nvm

Permalänk

Har använt adaptiv farthållare i flera år och det känns väldigt handikappat när man sitter i en annan bil som inte har det.

Permalänk
Skrivet av cider123:

https://vgy.me/2aOgYd.png

Det är dom små prickarna i fronten/baken som syns ganska bra på bilden ovan Kan ju iofs vara annorlunda på Volvo..

"Is bort"-spray fungerar ofta susen för att få bort lite is som satt sig på dom, om man inte är jätterädd om lacken fungerar det väl att skrapa men ja..

i min sitter den i VW loggan, din sitter i fyrkanten under loggan, dom små på sidorna är P sensorer.

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yellowtown:

i min sitter den i VW loggan, din sitter i fyrkanten under loggan, dom små på sidorna är P sensorer.

Där ser man, hade för mig att dessa användes som både och Så fel man kan ha, hehe.

Permalänk
Skrivet av cider123:

Där ser man, hade för mig att dessa användes som både och Så fel man kan ha, hehe.

lungt men oavsett underbar teknik!

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yellowtown:

lungt men oavsett underbar teknik!

Indeed! Som någon nämnde; bästa sedan skivat bröd!

Permalänk
Medlem

Adaptiv farthållare mycket bra funktion. Speciellt i köer. Dock kan man glömma av den och hamna bakom någon långsam typ.

Permalänk
Medlem

Vilken respons! Stort tack till alla som delat med sig!

Skrivet av Yellowtown:

fick det på nya firmabilen, haft på hyrbilar osv. Man får aldrig lita till 100% så det är ingen ursäkt till att inte titta fram, finns andra idioter i trafiken vilket märke pratar vi om?

Det lutar åt en BMW och automatväxlat var med i grundkraven

Permalänk
Medlem

Adaptiv farthållare är riktigt bra, givet köp.

Redan svarat.
Visa signatur

Asus Sabertooth Z170 - i7 6700K(Noctua NH-D15) - Corsair Vengeance 32GB ram - Asus ROG Strix GTX 1080Ti - OCZ 60GB+OCZ 250GB+Samsung EVO 840 500GB+2xSeagate 3TB+1xWD Greenpower 2TB+1xWD Red 3TB - 2xAsus PB248Q - Corsair HX850W - Fractal Design S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cider123:

https://vgy.me/2aOgYd.png

Det är dom små prickarna i fronten/baken som syns ganska bra på bilden ovan Kan ju iofs vara annorlunda på Volvo..

"Is bort"-spray fungerar ofta susen för att få bort lite is som satt sig på dom, om man inte är jätterädd om lacken fungerar det väl att skrapa men ja..

De där små prickarna är inte för den adaptiva farthållaren, det är parkeringssensorer.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Skrivet av KiWo:

Vilken respons! Stort tack till alla som delat med sig!

Det lutar åt en BMW och automatväxlat var med i grundkraven

Enligt mig finns det ingen anledning att ha en manuel mer än om man ska lära sig köra bil eller har en sportbil a lá Porsche.

härligt, är det 320 eller pratar vi större bil?

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem

Håller med resterande, brukar ofta var skeptisk till en massa lullull. Men adaptiv farthållare är guld vid långkörning, farsan har det på sin Passat 2016 (tror det är standard nu för tiden på Passat) och det funkar jäkligt bra måste jag medge. Automat bör dock vara med i beräkningen om du frågar mig.

Permalänk
Medlem

@pellen: V90 har den i rutan:)

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Väljer alltid Golf sport kombi med adaptiv farthållare när jag hyr bil för att köra ner till päronen, 50 mil varav 40 mil E4. den gör att man orkar sträckköra hela vägen

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

@KiWo: Har en i min Volvo V60.
Inget som är ett måste för mig, men tackar heller inte nej. Använder den mest till och från jobbet i kö-kryp-körning. Rätt ok att använda vid långkörning på motorvägen. Den är även användbar om man hamnar bakom sådana som ska hålla 10-20km/h under angiven hastighet och man inte vill ligga för nära.

Enda man måste passa sig för är att den inte tar hänsyn till vått underlag och den stannar inte för rött. Den kan även få för sig att "gasa" ut ur blinda kurvor, inte helt lyckat alltid.

Visa signatur

Ryzen 5 1600X @ 3.6 GHz | ZOTAC GeForce GTX 970 4GB AMP! Extreme | 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS PRIME B350M-A | Corsair HX520 520W | Fractal Design Define R4 |

Synology DS1812+ | 8x WD red 4TB |
Synology DX510 | 5x WD red 4TB |

Permalänk
Medlem

Kört Golf SC, automat, i ett och ett halvt år nu, 3000 mil. Skulle uppskatta att jag använder acc:n till ungefär 90% av körningen.
Helt klart ett måste!
Kommer fram till jobbet lugnare då den i stort hanterar köerna; dock har jag lite längre avstånd där för att förenkla passager framför och kompensera för att det generellt är så dåliga marginaler bland stressade pendlare...

Har varit med om att den stängt av sig en gång på grund av snö, men då sa den tydligt ifrån och övergick till vanlig farthållare.
Om man vrider vredet för backspeglarna till "Värme" så aktiveras även radarvärmaren.

Kurvor med höjdskillnad kan vara svåra, då tappar den ibland framförvarande. Vet jag att det kommer en kurva så brukar jag minska avståndet eller ta över.

Som tidigare även nämnt - ibland så kan den bli upprörd när folk byter fil för sakta och sänker farten. Det gäller även vid avfarter där folk saktar in innan de lämnat helt.

BMWs adaptiva farthållare tycker jag fungerar riktigt bra den med, klarar också köer. Har provat 3- och 5-serie.
Jämförde XC90 och Modell X och testade deras styrhjälp, vilket också är trevliga inslag.
Toyota RAV4 var en stor besvikelse. Går hastigheten ner under 40 km/h så piper det till och sen så slutar bilen försöka. Känns ganska gammalmodigt.