Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Även om Ghost S1 mot all förmodan skulle bli lika bred som M1 så lider den konventionella layouten av ett tämligen stort problem (enligt mig): grafikkort med "öppen" kylare (alltså axialfläktar) dumpar då värmen på alla andra komponenter ovanför - cpu, psu, moderkort, speficikt pga att chassit är så väldigt litet. Det var det största problement jag hade med min M1.

Just därför föredrar jag separationslösningen i Dan A4 och Ghost S1.

Detta som gjorde att jag köpte Dan Cases A4 Sfx före Ncase M1, storleken på Ncase var inget problem för min del men gillade 2 kammar designen med möjligheten att använda eftermarknads kylare på grafikkortet utan att dumpa värmen i samma kammare som övriga komponenter.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Även om Ghost S1 mot all förmodan skulle bli lika bred som M1 så lider den konventionella layouten av ett tämligen stort problem (enligt mig): grafikkort med "öppen" kylare (alltså axialfläktar) dumpar då värmen på alla andra komponenter ovanför - cpu, psu, moderkort, speficikt pga att chassit är så väldigt litet. Det var det största problement jag hade med min M1.

Just därför föredrar jag separationslösningen i Dan A4 och Ghost S1.

Fast jag är rätt säker på att man kan få en konventionell layout att funka bättre än i M1 om man tänker om ventilationen med mer fokus på luftkylning. (tex med fläkt i fronten, och/eller inverterad layout mm, eller offrar någon cm till på höjden för att kunna få till annat fläktarrangemang)

Missförstå mig rätt: separationslösningen i S1/A4 är ball och har fördelar, men nånstans når man smärtgränsen när den börjar bli svår att rättfärdiga tycker jag, med tanke på extrakostnaden. Man måste hitta den där balansen där man tex kan få rum med tillräckligt vettig cpu-kylare och annat, men ändå vara påtagligt smalare än normala lösningar... Och senaste modellen av S1 ligger nog rätt bra på den fronten nu

(Dan A4 gick bort för mig, pga för tajt om utrymme för vettig cpu-kylare)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Nu har Dan släppt datumet för sin kickstarter för v2 av sitt Chassi. Hur ser det ut för er? När kommer kickstarter, och när beräknar ni leverans? Tror det blir svårt för er att hitta köpare om ni kör direkt efter Dan A4-SFX..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Fast jag är rätt säker på att man kan få en konventionell layout att funka bättre än i M1 om man tänker om ventilationen med mer fokus på luftkylning. (tex med fläkt i fronten, och/eller inverterad layout mm, eller offrar någon cm till på höjden för att kunna få till annat fläktarrangemang)

Missförstå mig rätt: separationslösningen i S1/A4 är ball och har fördelar, men nånstans når man smärtgränsen när den börjar bli svår att rättfärdiga tycker jag, med tanke på extrakostnaden. Man måste hitta den där balansen där man tex kan få rum med tillräckligt vettig cpu-kylare och annat, men ändå vara påtagligt smalare än normala lösningar... Och senaste modellen av S1 ligger nog rätt bra på den fronten nu

(Dan A4 gick bort för mig, pga för tajt om utrymme för vettig cpu-kylare)

Konventionell layout har varit dålig länge ur kylnings/luftflödessynpunkt, det var därför Intel försökte med BTX, men industrin var hårt insnöad på ATX och kunde inte övertalas.

Men ja, det går att få till bättre än i M1.

För närvarande har jag ett Silverstone FT05, som löser problemet mycket bättre pga sin vertikala layout (som väl Silverstone har patent på). Synd bara att det tar sån förbannad plats på mitt skrivbord, så jag är sugen på minibygge igen.

För min del får S1 bli ännu bredare (det tyckte jag inte i början, men jag har ändrat mig - huvudsaken är ju inte att ha världens minsta chassi, det är viktigare att det är praktiskt/effektivt), men det senaste breddningsförslaget blir finemang.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
LOUQE

Nu går vi vidare till nästa fas i utvecklingen

Vi har fått mycket vägledning från flera håll och utvärderat allt vi kunnat. Den senaste stora förändringen som krävt mycket arbete då den påverkat is stort sett hela designen har varit breddningen av chassit. Vi producerat en första prototyp av Core i laserskuren plexi och 3D printat det resten och testat så att allt fungerar som det ska.

De viktigaste fördelarna med breddningen är följande:
• Bättre CPU-kylningskompatibilitet vid luftkylning
• Något enklare montering med en bredare kabelkanalstunnel mellan core och PSU-bracket
• Perfekt symmetri i hålmönstret i grillen på toppen
• PSU-bracket får nu plats innanför den bockade kanten på ”Kylarhyllan” och kan på så sätt flyttas upp vilket gör det enklare att få in ett SFX-L agg i hängande orientering
• En framtida ODD lösning blir betydligt mer görbar
Nackdelarna:
• Högre totalvolym och footprint
• Mer outnyttjat utrymme vid användning av TopHats

Beslutet har landat i den bredare varianten, några blir besvikna men förhoppningsvis är fler positiva till detta.

IO-panelen kommer som standard att vara Typ-A 3.1 gen 1

Vi kommer inte kunna göra en produkt som passar alla perfekt, några kompromisser kommer behöva göras för att lyckas med att ta Ghost S1 till marknaden. Vi känner oss trygga med besluten och är övertygade om att Ghost har ett unikt värdeerbjudande med den bästa blandningen av innovation, prestanda, design, flexibilitet och miniatyrisering där ute.
Vi tar nu klivet in i nästa fas, Sample and Tooling där vi kommer lägga vårt fokus den närmsta tiden för att göra detta till verklighet. En lansering kommer att äga rum så snart vi tagit oss igenom denna fas och vi fått iväg de första exen till reviewers. Vi håller fast i planen att lansera igen i sommar och leverera under oktober-november. Huruvida vi väljer crowdfunding eller inte den här gången är inte bestämt än.

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Awesome-sauce! Rätt beslut, och det ser mycket bra ut!

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
LOUQE
Skrivet av backfeed:

@PaChalski: Awesome-sauce! Rätt beslut, och det ser mycket bra ut!

Även solen har fläckar, du liksom vi, har ändrat oss

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Även solen har fläckar, du liksom vi, har ändrat oss

Skickades från m.sweclockers.com

En liten fundering varför väger Ghost S1 1.7 kg när Dan A4 väger 1.25 kg på samma volym.

Använder Lian Li tunnare skal eller lättare Aluminium sidor, topp & front.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Jonas79:

En liten fundering varför väger Ghost S1 1.7 kg när Dan A4 väger 1.25 kg på samma volym.

Använder Lian Li tunnare skal eller lättare Aluminium sidor, topp & front.

Ghost är konstruerad av tjockare material, 2,5mm mot 1mm. Samtidigt använder vi oss av aluminium rakt igenom istället för en blandning av plåt och aluminium.

Permalänk
Skrivet av PaChalski:

Ghost är konstruerad av tjockare material, 2,5mm mot 1mm. Samtidigt använder vi oss av aluminium rakt igenom istället för en blandning av plåt och aluminium.

Skrivet av Wikipedia:

Plåt är en form på material
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pl%C3%A5t

Dan hävdade på [Hard]forum att det var omöjligt att leverera innan typ januari 2018, ser du / ni fortfarande att hösten 2017 är möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Stämmer bra att Dan A4 SFX använder Tunnplåt i hela innerkonstruktionen.

Ytterpanelerna som alla ser är helt i alumuminum och väger absolut ingenting alls känns det som materialtjocklek ca:1.5 mm.

Men är inte plåt starkare i innerkonstruktionen istället för aluminum och därför ni satsat på tjockare material igenom ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Plåt är ju rätt starkt förknippat med stål, även om det är en form enligt wikipedia. Sedan har jag bara sett 1.5mm aluminium som beskrivning av A4 chassit (samma för Ncase), vilket jag antar gäller för allt, såväl paneler som innerkonstruktionen. Om jag inte missupffattat någonting.

Men det finns ju olika typer av aluminiumlegeringar, och det kanske är så att Ghost S1 använder en som är starkare, och kanske också tyngre? Eller så är det bara tjockleken (och totala mängden material) som är avgörande faktorn.

@PaChalski

För att dra upp en gammal goding (?) igen. Finns det någon lösning på att skifta mellan 4mm och längre standoffs, eller blir det då så att io-panelen på moderkortet inte kommer att matcha med utskärningen? Jag känner mig fortfarande tveksam till korta standoffs.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Dubbelklabbe:

Dan hävdade på [Hard]forum att det var omöjligt att leverera innan typ januari 2018, ser du / ni fortfarande att hösten 2017 är möjligt?

Ambitionen är att leverera senast under November, allt pekar åt att vi kommer lyckas just nu. Allt kan fortfarande hända, när vi lanserar nästa gång kommer vi veta säkert.

Vi kan inte uttala oss om andras leveranskedjor och de flaskhalsar som finns där. Våra dialoger med leverantörer av kritiska komponenter såsom riser sker direkt med tillverkarna.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Mack4285:

Plåt är ju rätt starkt förknippat med stål, även om det är en form enligt wikipedia. Sedan har jag bara sett 1.5mm aluminium som beskrivning av A4 chassit (samma för Ncase), vilket jag antar gäller för allt, såväl paneler som innerkonstruktionen. Om jag inte missupffattat någonting.

Men det finns ju olika typer av aluminiumlegeringar, och det kanske är så att Ghost S1 använder en som är starkare, och kanske också tyngre? Eller så är det bara tjockleken (och totala mängden material) som är avgörande faktorn.

@PaChalski

För att dra upp en gammal goding (?) igen. Finns det någon lösning på att skifta mellan 4mm och längre standoffs, eller blir det då så att io-panelen på moderkortet inte kommer att matcha med utskärningen? Jag känner mig fortfarande tveksam till korta standoffs.

Det finns mång olika typer av legeringar och som gör aluminium extremt starkt, de tuffare varianterna T5/T6/T7 kallar ibland för millitary grade, eller flygaluminium. T6 och är starkare än stå. Koppar, zink, magnesium, kisel etc. blandas i olika mängder beroende på önskade egenskaper, 5-9% av det ”nya” materialet består av annat än aluminium och ökar vikten något.

En av de mest unika egenskaperna som Ghost besitter utifrån vårt perspektiv är ”The Spine”, att kunna bygga systemet helt fritt och öppet är något som ingen annan idag erbjuder. Detta har inte uppmärksammats speciellt mycket ute i forum men de som byggt i en såhär liten låda förstår säkert varför detta är värdefullt. För att lådans mitt ska klara av de påfrestningar som uppstår när lådan är ”naken” så behöver den vara konstruerad av extremt starkt material.

Haha, uppskattar din ihärdighet @Mack4285. Såhär är tåggongen med stand-offs: Vi har ökat bredden på moderkortssidan av lådan med 5mm. Vi var tidigare på 65,mm CPU clearance utan filter. 65+5 ger 70, nu vi har angivit 68 utan filter och 66 med filter, de återstående 2mm har vi ”sparat” för att kunna testa med olika höjder på Stand-offs… Alltså, de angina höjderna är numera med 6mm stand-offs.

Permalänk
Proffsmobbare

Ser kanonbra ut! Och vilken utveckling på bara några veckor sedan första versionen visades här.

Permalänk

Måste bara fråga en grej. I första inlägget står det "Material 2.5 mm heat treated magnesium and silicone enforced aluminum". Borde det inte vara silicon reinforced aluminum? Känns inte som att man kan förstärka aluminium med silikon, och det andra är ett bara ett typo, I guess. Eller har jag fattat fel? (seriös fråga)

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelander23:

Måste bara fråga en grej. I första inlägget står det "Material 2.5 mm heat treated magnesium and silicone enforced aluminum". Borde det inte vara silicon reinforced aluminum? Känns inte som att man kan förstärka aluminium med silikon, och det andra är ett bara ett typo, I guess. Eller har jag fattat fel? (seriös fråga)

Det stämmer nog - det är vanligt att silicon och silicone blandas ihop (av förståeliga skäl, och särskilt med tanke på att silikon dessutom är kiselbaserat).

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Axelander23:

Haha, vi är ordblinda hela gänget, det ska stå kiselförstärkt (en: Silicon)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

En av de mest unika egenskaperna som Ghost besitter utifrån vårt perspektiv är ”The Spine”, att kunna bygga systemet helt fritt och öppet är något som ingen annan idag erbjuder. Detta har inte uppmärksammats speciellt mycket ute i forum men de som byggt i en såhär liten låda förstår säkert varför detta är värdefullt. För att lådans mitt ska klara av de påfrestningar som uppstår när lådan är ”naken” så behöver den vara konstruerad av extremt starkt material.

Det blir nog mera uppenbart när ni visar/bygger i en fungerande prototyp.

Skrivet av PaChalski:

Haha, uppskattar din ihärdighet @NaturMackan. Såhär är tåggongen med stand-offs: Vi har ökat bredden på moderkortssidan av lådan med 5mm. Vi var tidigare på 65,mm CPU clearance utan filter. 65+5 ger 70, nu vi har angivit 68 utan filter och 66 med filter, de återstående 2mm har vi ”sparat” för att kunna testa med olika höjder på Stand-offs… Alltså, de angina höjderna är numera med 6mm stand-offs.

Bra att höra. Det känns som en sundare och säkrare design att ha lite utrymme på baksidan, av flera anledningar.

T.ex så kommer nu AsRock med ett ett nytt mini-itx moderkort för X299 som kan göra sig fint i Ghost S1. Den har ju lite annorlunda design, och dom kanske har placerat någon eller ett par M.2 på baksidan av kortet, det vet vi inte ännu. Börjar dyka upp lite mer mini-itx kort för Ryzen också, men dom verkar ha traditionell design.

Permalänk
Medlem

Det slog mig att jag faktiskt inte har kollat hur höga standoffs det är i mitt Nano S chassi idag. Jag upplevde dom som rätt korta, men dom är antagligen högre än 4mm. Har naturligtvis inte haft något problem med det hittills, får plats en M.2 på baksidan med lite utrymme kvar till plåten. Men jag tror Fractal välver plåten lite på baksidan för att öka utrymmet. Det är inte helt rakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Det finns mång olika typer av legeringar och som gör aluminium extremt starkt, de tuffare varianterna T5/T6/T7 kallar ibland för millitary grade, eller flygaluminium. T6 och är starkare än stå. Koppar, zink, magnesium, kisel etc. blandas i olika mängder beroende på önskade egenskaper, 5-9% av det ”nya” materialet består av annat än aluminium och ökar vikten något.

Haha, uppskattar din ihärdighet @NaturMackan. Såhär är tåggongen med stand-offs: Vi har ökat bredden på moderkortssidan av lådan med 5mm. Vi var tidigare på 65,mm CPU clearance utan filter. 65+5 ger 70, nu vi har angivit 68 utan filter och 66 med filter, de återstående 2mm har vi ”sparat” för att kunna testa med olika höjder på Stand-offs… Alltså, de angina höjderna är numera med 6mm stand-offs.

Som hållfare måsta jag rätta lite^^
Aluminium är inte starkare än stål. Vet inte exakt vilken legering ni kör men om det är extruderat så är väl 6063-T6 en bra gissning.
Detta material har en brottgräns på ~190MPa och sträckgräns på ~160MPa.
Jämför man mot en vanlig svart stålsort(S355) så har det materialet en brottgräns på ~470MPa och en sträckgräns på ~355MPa.
För stålet är då detta I "naturligt" tillstånd vilket givetvis går att härda upp ganska rejält(på bekostnad av sprödhet).
Sen skiljer E-modulerna ganska rejält mellan aluminium och stål vilket gör att aluminium flexar mycket lättare än stål vid samma belastning.
Vill man ha stålets styrka men aluminiumets vikt(vilket är ~1/3 av stål) får man gå på titan vilket används I krävande applikationer där vikten måste minimeras.

Hursomhelst ser det mycket bra ut, hoppas att ni lyckas med satsningen! Är inte I behov av ett chassi nu men när jag väl behöver ett så hoppas jag erat finns tillgängligt då det ser mycket tilltalande ut!

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Inga nyheter ännu ifall Ni kommer att dra igång en kickstarter igen, eller annat sätt där man kan vara med och backa Ghost tidigt?

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Kenta42:

Inga nyheter ännu ifall Ni kommer att dra igång en kickstarter igen, eller annat sätt där man kan vara med och backa Ghost tidigt?

Vi kommer på ett eller annat sätt att lansera under juli månad. Om det blir via crowdfunding eller inte kommer reaktionerna från reviews få avgöra.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av bardbard:

Som hållfare måsta jag rätta lite^^
Aluminium är inte starkare än stål. Vet inte exakt vilken legering ni kör men om det är extruderat så är väl 6063-T6 en bra gissning.
Detta material har en brottgräns på ~190MPa och sträckgräns på ~160MPa.
Jämför man mot en vanlig svart stålsort(S355) så har det materialet en brottgräns på ~470MPa och en sträckgräns på ~355MPa.
För stålet är då detta I "naturligt" tillstånd vilket givetvis går att härda upp ganska rejält(på bekostnad av sprödhet).
Sen skiljer E-modulerna ganska rejält mellan aluminium och stål vilket gör att aluminium flexar mycket lättare än stål vid samma belastning.
Vill man ha stålets styrka men aluminiumets vikt(vilket är ~1/3 av stål) får man gå på titan vilket används I krävande applikationer där vikten måste minimeras.

Hursomhelst ser det mycket bra ut, hoppas att ni lyckas med satsningen! Är inte I behov av ett chassi nu men när jag väl behöver ett så hoppas jag erat finns tillgängligt då det ser mycket tilltalande ut!

Standard 6xxx alloys on the market today typically do not exceed tensile yield strengths above 320-330 MPa (länk), Våra uppgifter skiljer sig en aning. Låt oss demonstrara detta under vår första review.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Standard 6xxx alloys on the market today typically do not exceed tensile yield strengths above 320-330 MPa (länk), Våra uppgifter skiljer sig en aning. Låt oss demonstrara detta under vår första review.

Hmmm där ser man vad de lyckas trolla med sina blandningar
Nu kollade jag iof på 6063-T6 men som du sager 6082-T6 har de siffrorna du pratar om(~310MPa brottgräns).
Har även mina siffror från olika stål/aluverk(Tibnor, BE group etc..) och inte SAPA så det är möjligt att de kan spetsa till blandningen lite extra för att komma upp I en 350Mpa vilket är en bra ökning % sett.

Oavsett så tror jag inte ni kommer få några problem med hållfen, är ju Inga massiva vikter/moment direct att tala om(om ni inte kör fruktansvärt tunnväggigt)^^

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

@PaChalski En fråga om filter, kommer ni försöka inkludera filter eller blir priset för högt då? Om det skulle bli för högt pris, skulle det funka att ha möjligheten att välja filter istället för tophat (vet dock inte om priset för filter o tophats är jämförbara)?

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE, Linux |=~-

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Shinzou:

@PaChalski En fråga om filter, kommer ni försöka inkludera filter eller blir priset för högt då? Om det skulle bli för högt pris, skulle det funka att ha möjligheten att välja filter istället för tophat (vet dock inte om priset för filter o tophats är jämförbara)?

Planen är att inkludera filter oavsett, lådan har i viss mån designats just runt filtren med de integrerade slottarna i vaglarna. Det vore därför tråkigt om dessa inte utnyttjades.

Permalänk
Medlem

@PaChalski Hur går det?

Permalänk
Mattecoach
Permalänk
Medlem

@PuMaH: Nej den datorn är en större Brix dator med So dimm special grafikkort med passiv kylning som båda grafikkort och Cpu throttlar i deras normal utförande på tunga spel och syntetiska tester beror så klart på den lilla formfaktorn.

Sedan kommer du ej kunna köpa uppgradering till bättre grafikkort till detta bygge.

Så detta tillsammans gör att den är ointressant för mitt eget bruk.

Visa signatur