Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Mack4285:

Håller helt med. Man måste våga driva utvecklingen lite, och inte bli inlåst för mycket. Inte lätt dock.

Svårt att säga så mycker mer om denna för min del. Den ser bra ut, om man ser till att inga vassa kanter finns, och gärna att den ger ett intryck av att vara en enhetlig del med konsekvent stil (helst mjuka organiska former) på utskärningar.

Jag tyckte dock att den tidigare spinen kändes mer "unibody". Vad jag förstått så är den nu i tre delar som skruvas ihop? Tycker ni att den är strukturellt stark (det ser ni nog på simuleringarna)? Kommer inte börja glappa med åren?

Har ni verifierat att ett vattenblock på GPU:n har plats för 90 graders fittings? Jag antar att det blir rätt tajt.

Är skårorna vid längs med kanterna endast för dammfilter, eller kan det finnas andra möjliga användningsområden för dessa?

En sak som inte har med spinen att göra, men angående hålen på sidopanelerna. Hur kommer det sig att ni inte har mönstret som t.ex Ncase har, dvs alternerande förskjutningar på hålen? Egentligen bara nyfiken. Hål, utskärningar och mönster på dessa påverkar strukturell integritet, men i ert fall antar jag att det är mest det estetiska som spelat roll här?

• Unibody, stämmer helt, Spine består nu av tre delar istället för en. Anledningen är att toleranserna inte gått att hålla nere på nivåer som behövs om vi pressar hela i ett stycke, samt att det blir ett något effektivare fräsningsmoment på det här sättet

• Vattenblock med 90 graders fitting, detta återstår att testa. Det kommer naturligtvis finnas begränsningar med en sådan låda och vi kommer göra vad vi kan för att göra dessa så tydliga som möjligt. Allt kommer dock inte att kunna testas och en del kommer behöva hänga på användarnas kreativitet

• Skårorna i gavlarna, dessa kommer kunna användas till annat, vi har idéer om sidopaneler som fungerar som väggar och på så sätt gör lådan 5mm mindre på längd och bredd, en annan idé är att erbjuda härdade glasväggar som kan skjutas i här, kom gärna med förslag om ni kommer på något, möjligheterna bör vara många

• Hålmönstret är långt ifrån det mest optimala utifrån ett prestandaperspektiv, men det är mer än tillräckligt för en ”normalanvändare” och ger tillräckligt med flöde för att hålla datorn sval och tyst. Estetiken har fått styra relativt mycket här och gjort att den vertikala ventilationen utökats istället. Även det uppdaterade hålmönstret på sidorna (som vi kommer till inom kort) har fått skäll just för att det inte är lika stilrent som den tidigare generationen

Permalänk
LOUQE
Skrivet av hultron:

Vilken kylare kommer vara mest optimal i denna låda?

Sett att många frågat om Noctua NH-L9x65, dock inte sett något vettigt svar.

Vad jag förstår har den lite kämpigt att hålla en i7-7700K sval under load utan att låta illa, finns det något bättre alternativ till luftkylare?

Vi kan inte svara på detta än och det kommer sannolikt inte vara ett svar som gäler för alltid. En kylare vi använder nu med framgång är CNPS8900 Quiet http://www.zalman.com/contents/products/view.html?no=340

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Vi tar till oss av argumenten att göra chassit bredare för att tillåta högre kylare. Det finns många poänger i det som sägs. Den risk vi ser är att det börjar bli ett chassi i en annan kategori om det växer signifikant i volym. 2mm räcker inte om man dessutom vill kunna använda filter och NaturMackans kommentar om problemen med 4mm stand-offs behöver vi även ta i beaktande, det rör sig till slut om en volymökning på över 10%. Att anpassa lådan efter vad som finns på marknaden idag i kylarväg, snarare än att påverka eller utveckla utbudet av kylare är ytterligare en risk/inlåsning. I takt med att dessa chassin blir mer populära kommer sannolikt alternativen för effektiva och låga kylare att öka, och vi tror definitivt på trenden med mindre chassin. Vi har fler modeller i pipan om denna tar fart som riktar sig mer mot prestanda och som kommer vara större. Att göra en modell som ska försöka vara allt tror vi blir intetsägande.

Helt rätt, våga göra nytt, som ni skriver så går det inte att tillgodose alla behov. Hela konceptet bygger ju på litet chassi och då får man inte plats med allt.

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
LOUQE
Skrivet av noyce:

Jag älskar detta! Precis ett sådant här chassi jag vill ha, riktigt bra att ni verkar ha tagit bort all text och logotyper på fronten, hade varit ett stort minus på en i övrigt clean design. Skulle för övrigt vara kul att se lite bilder med chassit bredvid andra populära chassin för att se storleksskillnaderna.

Missade förra kickstartern, som tur är får jag en chans på nästa, woho!

Riskabelt inlägg men här kommer en jämförelse med ett normalt chassi

Permalänk
LOUQE

Vad anser ni om IO-panelen och vad som bör ingå i den? HDMI-har vi preliminärt tagit bort. USB kommer vi sannolikt att behålla, frågan är vilken typ och vilken generation som bör ingå i standardutförandet? Vi kommer kunna göra justeringar längs vägen allteftersom standarder vinner mark, och även erbjuda möjligheten att byta.

Men som standard i första lanseringen lutar vi åt att använda 2 st USB type-A 3.1 gen 1, tankar?

Permalänk
Medlem

2 st USB Type-A och hörlur/micuttag ? Tycker att USB-C har för lite stöd i nuläget för att kunna vara en bra idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Exempel på analys

Ok, intressant! Var tämligen säker på att ni redan gjort en hel del analyser, men kände ändå behovet att ställa frågan.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Men som standard i första lanseringen lutar vi åt att använda 2 st USB type-A 3.1 gen 1, tankar?

Det är en god idé av flera skäl, det funkar för i princip alla och är det mest praktiska fram till att typ C och moderkort med fastslagen intern gen 2-kontakt slår igenom stort, vilket kan dröja ett tag, och när det sker kan ni stå redo med en alternativ i/o-modul som funkar för detta.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Låter helt rätt, och inte mer.
Hörlur och mic - skippa det, Går lika bra att använda uttagen baktill, vem byter ljud ut/in ofta? plus att en hel del tycker om extern Dac osv.

Visa signatur

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizr:

@PaChalski: Låter helt rätt, och inte mer.
Hörlur och mic - skippa det, Går lika bra att använda uttagen baktill, vem byter ljud ut/in ofta? plus att en hel del tycker om extern Dac osv.

Det skulle väl vara folk som pluggar i och ur hörlurar/headset minst en gång om dagen, men i det fallet rekommenderar jag byte till lurar med usb-kontakt alternativt en adapter i stil med denna (förutom om man är väldigt noga med ljudkvalitén förstås, för då gäller det att hitta en adapter med högkvalitativ DAC + ADC):

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
LOUQE

Vad tror ni om 2.0 istället för 3.1 och Type-A, mindre och smidigare kontakter i ett såhär litet chassi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Vad anser ni om IO-panelen och vad som bör ingå i den? HDMI-har vi preliminärt tagit bort. USB kommer vi sannolikt att behålla, frågan är vilken typ och vilken generation som bör ingå i standardutförandet? Vi kommer kunna göra justeringar längs vägen allteftersom standarder vinner mark, och även erbjuda möjligheten att byta.

En typ A och en typ C.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Vad tror ni om 2.0 istället för 3.1 och Type-A, mindre och smidigare kontakter i ett såhär litet chassi?

2.0 är förlegat så skulle inte göra detta för dom flesta vill ha bra hastighet till sina enheter

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Entusiast

3.1, samt en A och en C. Inget 2.0, det är gammalt skräp nu.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Rent logiskt skulle det funka för min del, då 480 Mb/s räcker ganska långt så länge som man inte flyttar stora mängder data till/från en snabb extern disk, ssd eller usb-sticka. Men rent psykologiskt vore det nog inget plus - jag tror det skulle dissas ganska hårt på ett nytt chassi som bara har usb 2.0.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

3.1, samt en A och en C. Inget 2.0, det är gammalt skräp nu.

Kan bara instämma 100 med det.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

3.1 är ett bättre val. NCASE har t.ex. svarta USB 3 Type-A vilket är riktigt bra, färgen "blends in" - ni borde se över om det går att ordna svarta 3.1 Type-A till detta chassi också! 2.0 är förlegat och långsamt, skulle nog inte ens koppla in detta mot moderkortet utan köra direkt på USB 3 portarna på baksidan.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Inget hörlur/mic.

Type-C känns ju modernt och är framtiden. Är det inte Type-C som kan omvandla signal till nästan vilken annan port som helst via adapter? Eller det kanske var Thunderbolt, som ju också använder Type-C port... Har inte läst på om det så mycket. Kan vara väldigt universiell i alla fall.

Annars 3.1 antar jag. Gärna svart färg som påpekats.

Generellt sätt så är dock interna USB kablar väldigt otympliga och stela, dubbelt så långa som dom bör vara, och all fin kabelhantering stupar. Brukar alltid sluta med att jag inte kopplar in dom, och istället använder portarna på baksidan av moderkortet, samt eventuellt drar en hub som står under skärmen. Räcker med en power knapp på chassit för mig, med andra ord.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av PaChalski:

2x 3.1 Gen 1 USB-A är realistiskt.
USB 3.1 Gen 2 dyrt och obefintligt stöd för på moderkort.

USB-C 3.1 gen 1 kanske fungerar? Men oklart.
Glöm inte att:

1. Differentiera mellan 3.1 Gen 1 och 3.1 Gen 2

2. Trycka på den interna kontakten för USB-C

Att stoppa in USB 2.0 gör man inte i ett premium chassi. Då skippar man USB-portar helt!

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
LOUQE

Det låter som att 2 st Type-A 3.1 Gen 1 är den säkrare och mer realistiska vägen att lansera med. Längs vägen kommer dessa att kunna uppgraderas så det kommer inte vara ett permanent val men realistiskt sett så kommer få att "uppgradera" IO.

Samt svarta, lagom långa kablar

Permalänk
Medlem

Jag är lite kluven till vad jag personligen tycker är bäst för en IO-panel (dock borde det självfallet inte vara USB 2.0. eller mick/hörlurar). Jag har då aldrig använt mer än 1 usb port fram på samma gång, å andra sidan har jag heller aldrig använt min usb type-c port på laptopen heller. Om man ska ha någonting över huvud taget tror jag att en type-c och en type-a är the way to go då type-c känns som framtiden och att man med stor sannolikhet inte kommer byta ut IO-panelen själv. Sen om det blir 2 st Type-A är ingenting som avgör om det blir köp eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noyce:

Jag är lite kluven till vad jag personligen tycker är bäst för en IO-panel (dock borde det självfallet inte vara USB 2.0. eller mick/hörlurar). Jag har då aldrig använt mer än 1 usb port fram på samma gång, å andra sidan har jag heller aldrig använt min usb type-c port på laptopen heller. Om man ska ha någonting över huvud taget tror jag att en type-c och en type-a är the way to go då type-c känns som framtiden och att man med stor sannolikhet inte kommer byta ut IO-panelen själv. Sen om det blir 2 st Type-A är ingenting som avgör om det blir köp eller inte.

Jo, det skulle nog kännas lite roligare om det fanns en Type-C, ändå. Det är en så pass mycket trevligare port än dom andra. Det borde också innebära fler intressanta möjligheter när det gäller framtidens t.ex "dockningsbara" tillbehör. Kanske något sådant då kan stå på chassit. Spekulationer.

Extremt nichat vore att ha en uppstickande spänningspotentiometer för att finetuna en vattenpump.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noyce:

Jo, lite så jag känner också.

Har inget alls behov av mic/hörlursuttag (kör USB eller BT på alla headset, eller externt ljudkort för HiFi-lurar och musikproduktion), och räcker egentligen med ett enda enda USB-uttag på fronten.

Däremot om man väl skall ha två uttag, så är det perfekt med en Type A för dagens prylar, och en Type C för att känna att chassiet är modernt och framtidsinriktat (utan att behöva köpa till extra paneler längre fram).

Visa signatur

Permalänk
LOUQE

CMFer och line-up

Nu till en mindre teknisk fråga.

Vi har fått ner listan på färgerna till följande

• Natural silver

• Desert rose

• Lava red

• Forest green

• Ash grey

Se bild nedan, vad tror ni om dessa? Kom gärna med namnförslag om något inte ligger rätt i munnen.

Den vita är svår/omöjlig att göra med infärgad anodisering som nu ligger på bordet rakt igenom hela linjen. Vi kommer (om allt går vägen) ta fram andra skal med olika ytbehandlingar (där vit nu hamnar), även tygklädda för den som har kallt hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Nu till en mindre teknisk fråga.

"Svart" är min favorit, men "ash grey" tycker jag är en udda beskrivning, som bättre passar in på denna:

Eller:

https://en.wikipedia.org/wiki/Shades_of_gray#Ash_gray

"Charcoal" vore mer passande, men kanske tråkigare:

https://en.wikipedia.org/wiki/Shades_of_gray#Charcoal

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

@PaChalski: natural silver - är toppen svart på den? Ser så ut på bilden, personligen skulle jag föredra en helt i silver. Och som. Nämnts på Instagram så liknar den Beoplay/Apple i ytbehandling?

I övrigt är forest green mycket trevlig!

Visa signatur

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Nizr:

@PaChalski: natural silver - är toppen svart på den? Ser så ut på bilden, personligen skulle jag föredra en helt i silver. Och som. Nämnts på Instagram så liknar den Beoplay/Apple i ytbehandling?

I övrigt är forest green mycket trevlig!

Precis. Det finns:

• 3 "straps/ragtags": Ljus, mörk, svart

• 5 Shells: Svart, Silver, grön, röd, beige

• 4 grillar: Svart, grön, röd, beige

Silvervarianten har den svarta grillen

Permalänk
LOUQE

Dagens stora fråga som diskuteras på flera håll är huruvida bredden ska utökas med 4-5mm eller inte för att skapa utrymme för större/tystare CPU-kylare. Vi är beredda att backa från vår hållning. en sådan ökning ger ca 3% ökad volym. Vad anser ni? Tack alla som hållit frågan vid liv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Dagens stora fråga som diskuteras på flera håll är huruvida bredden ska utökas med 4-5mm eller inte för att skapa utrymme för större/tystare CPU-kylare. Vi är beredda att backa från vår hållning. en sådan ökning ger ca 3% ökad volym. Vad anser ni? Tack alla som hållit frågan vid liv!

Känns helt OK för min del (speciellt om det ger fler kylalternativ så är det bra).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Precis. Det finns:

• 3 "straps/ragtags": Ljus, mörk, svart

• 5 Shells: Svart, Silver, grön, röd, beige

• 4 grillar: Svart, grön, röd, beige

Silvervarianten har den svarta grillen

Attans, en helt i Silver hade jag föredragit. Men jag har å andra sidan inte sett den >på riktigt< kanske smälter in fint. Rent spontant känns helt silver mer exklusivt i mina ögon.

Skrivet av PaChalski:

Hur pass stor är egentligen prestandavinsten kontra ökad volym - är det något ni har testat?
3% ökad volym, innebär det då att ni inte längre är minst - är det en försäljningspunkt som kommer få många att stanna kvar vid vad de har, eller blir Ghost så pass unik ändå?

Om 4-5mm innebär märkbar skillnad i ljudvolym så är det för mig personligen en stor vinst.

Visa signatur