Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

1. Kanon - tack!

2.a En fördel (för just mig), kan vara då jag redan har ett moderkort från Asus (MITX med Z170) i vardagrumsdatorn, att jag lite enklare känner igen mig i setup/mjukvara (skall nog inte snåla med några få hundralappar här).

2.b Såg annars att Asrock har två stycken olika MITX Z370-kort; ett ASRock Z370M-ITX/AC i samma prisklass som det billiga Gigabyte, och ett dyrare ASRock Fatal1ty Z370 GAMING ITX/AC i samma prisklass som det dyrare Asus. Vad är skillnaden mellan dessa två?

3. Som tur är så verkar Meltdown/Spectere inte påverka så mycket spel och interaktiva desktopappar. Men för ett kommande bygga av en kombinerad NAS och media/video-server, så har jag tänkte att köra på nu i vår kommande Ryzen med Zen+ (verkar tråda perfekt för serversyften och videokodning). För spel/desktop så väger jag lite mellan 8600K och 8700K. Får se var jag landar, men stort tack för input!

Ja om man har använt en specifik tillverkares moderkort ett bra tag så är det nog alltid gött att hålla sig kvar vid samma tillverkare Har själv använt ASUS en hel del och känner mig mycket mer familjär i ASUS' BIOS än t.ex. Gigabytes. ASRock's har jag varit inne och pillat på också (Z77 moderkort) och det är helt OK, även om vissa saker och ting heter olika i ASRock's BIOS gentemot ASUS'.

Ang. dessa två moderkort så är det väl endast olika I/O som skiljer sig åt samt att Fatal1ty verkar ha RGB ljus, precis som ASUS moderkortet du länkade till tidigare.

För spel så är 8600K/8700K fortfarande kungar på tronen ja! Det jag oroar mig mest över är alla problem som man har läst om som medföljer dessa Spectre/Meltdown lösningar (även om det inte påverkar gaming nämnvärt, men det verkar vara olika åsikter angående detta). Men visst, högst osannolikt att någon skulle försöka komma åt din dator såvida du inte är en regering eller använder datorn för ett större företag Mitt tips är att helt enkelt inte patcha Spectre/Meltdown med uppdateringarna utan avvakta och se vad Intel kommer med för lösning, om de nu planerar att göra detta.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Jag funderar på att använda en Celsius S24, men byta ut fläktarna mot ett par sådana här:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3826393
Tänker mig att det borde ge bättre kylning än originalfläktarna eftersom statiska trycket är så mycket högre...

På moderkortfronten avvaktar jag Ryzen2, mest för att se om det kommer kort med roligare features.
(Asus ROG Strix B350-I Gaming är rätt nära, men skulle önska full hastighet på båda M.2-platserna, och gärna ett par USB 2-portar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av irkasmork:

På moderkortfronten avvaktar jag Ryzen2, mest för att se om det kommer kort med roligare features.
(Asus ROG Strix B350-I Gaming är rätt nära, men skulle önska full hastighet på båda M.2-platserna, och gärna ett par USB 2-portar)

Avvaktar också med AM4-kort, men annars så ser ju detta helt OK ut (speciellt för en miniserver/NAS som inte behöver så mycket I/O).

En annan orsak att avvakta var väl att det skulle komma nya styrkretsar som var bättre kompatibla med fler typer av minnen tillsammans med Zen+?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

2.b Såg annars att Asrock har två stycken olika MITX Z370-kort; ett ASRock Z370M-ITX/AC i samma prisklass som det billiga Gigabyte, och ett dyrare ASRock Fatal1ty Z370 GAMING ITX/AC i samma prisklass som det dyrare Asus. Vad är skillnaden mellan dessa två?

ASRock Fatal1ty Z370 GAMING ITX/AC har Thunderbolt. Jag byggde en maskin nyligen baserat på det kortet och jag valde det just för att det har thunderbolt. LP iofs men TB iaf.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
LOUQE
Skrivet av tsint:

Nu har Komplett ändrat texten för Noctua NH-L12 till:

24 st på väg in. Datumet kommer snart.

Så det finns nog hopp om att de kommer levereras.

Skrivet av martinot:

Gott! Har en beställning där nu.

Bara så att ni vet så håller vi på att utveckla en LOUQE edition med dem med följande förslag på ändringar:

• Investigate possibility to add dark nickel-plating to the heat sink
• Investigate Redux fan alternative, suitable for pull? How does it affect performance? Is SSO2 bearing an option? If so “this would be amazing”
• Custom color fan, changing the dye in the polymer?
• TopHat and bottom fan bundles alternatives

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Med Komplett eller Noctua direkt?

Vore så otroligt häftigt om det är ett sammarbete med Noctua : )

Gör dom isåfall en NH-L12 Ghost S1 SE? : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@PaChalski: Med Komplett eller Noctua direkt?

Vore så otroligt häftigt om det är ett sammarbete med Noctua : )

Gör dom isåfall en NH-L12 Ghost S1 SE? : )

Mvh

Med noctua skrev han tidigare tror jag. Detta kommer bli awesome I så fall.
Gillar alternativen de tittar på också.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Det är med noctua direkt som samarbetet sker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@backfeed: strumpan åt du den eller väntar du tills ghosten är framme så att du inte äter i onödan

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Bara så att ni vet så håller vi på att utveckla en LOUQE edition med dem med följande förslag på ändringar:

• Investigate possibility to add dark nickel-plating to the heat sink
• Investigate Redux fan alternative, suitable for pull? How does it affect performance? Is SSO2 bearing an option? If so “this would be amazing”
• Custom color fan, changing the dye in the polymer?
• TopHat and bottom fan bundles alternatives

Det här låter ju jätteintressant. Stödjer mycket hellre ert alternativ/variant.

När har ni de klara, i samband med att Ghost skeppas? Pris?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
LOUQE
Skrivet av moreempty:

@backfeed: strumpan åt du den eller väntar du tills ghosten är framme så att du inte äter i onödan

Göre!

Permalänk
LOUQE
Skrivet av martinot:

Det här låter ju jätteintressant. Stödjer mycket hellre ert alternativ/variant.

När har ni de klara, i samband med att Ghost skeppas? Pris?

För att den ska vara redo att skeppas tillsammans med Ghost så behöver vi landa alla justeringar och diskussioner inom 4 veckor. Vi kommer inte acceptera ett högre pris än det som L12:an såldes för. ca 500, men hoppas på lägre.

Permalänk
Medlem

@PaChalski: När kan vi förvänta oss bilder på de slutgiltiga ändringarna och den vita lådan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

@backfeed: strumpan åt du den eller väntar du tills ghosten är framme så att du inte äter i onödan

Redan uppätet. Krav på fotobevis har framförts, men att ta sådana foton kräver tidsmaskin och jag hävdar bestämt att jag inte far med osanning.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Redan uppätet. Krav på fotobevis har framförts, men att ta sådana foton kräver tidsmaskin och jag hävdar bestämt att jag inte far med osanning.

dessutom vill man ju inte slita ut sin tidsmaskin...

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Bara så att ni vet så håller vi på att utveckla en LOUQE edition med dem med följande förslag på ändringar:

• Investigate possibility to add dark nickel-plating to the heat sink
• Investigate Redux fan alternative, suitable for pull? How does it affect performance? Is SSO2 bearing an option? If so “this would be amazing”
• Custom color fan, changing the dye in the polymer?

Med reservation för att jag inte har bra koll på Slackflödet, så brukar jag alltid smyga in önskemål om svarta kylare, när möjlighet finnes. Det är nog lite dyrare, och kanske svårare tillverkningsmässigt, men bra för ett unisont tema i bygget. Det finns även "dark ceramic coating", som ser ännu lite fräckare ut. Titta t.ex på gamla Xigmatek Dark Knight.

Redux fläkten har jag bara bra erfarenheter av. Kört med en 92mm och flera 140mm under lång tid. Dock push, inte pull.

All respekt för Noctua, men deras beiga fläktar hjälper inte till för ett bra färgtema i byggen. Går det att ändra "dyen" för en Louqe edition så gör ni verkligen skäl för namnet "edition".

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_s:

@PaChalski: När kan vi förvänta oss bilder på de slutgiltiga ändringarna och den vita lådan?

Senaste uppdateringen på denna punkt.

Februari dock inte sagt när i månaden och lär bero på att dom själva ej vet ännu

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kommer också köra på ett GTX1060 som jag köpt för detta bygget. Precis som du ville jag inte investera i det 1080/ti som numera har ett tag på nacken, och vill också vänta in Volta ett tag innan jag satsar bättre på grafiken. Får duga för mig så länge!

Kan VARMT rekommendera MSI Gaming X. Bästa kort jag haft och jag kunde överklocka utav bara fan. Och på det jag aldrig över 55 grader. Ångrar mitt köp av 1070 då den presterar sämre i alla scenarior förutom i 1440p upplösning.

Visa signatur

Citat från en studiekamrat:
Kommer bli en mikroprofessor om jag läser mer digitalteknik idag.

Permalänk
Medlem

Vad kommer folket här att placera för fläkt i botten? Tänkte en 120mm från Noctua. Frågan är vilken.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

@Dekkan: Jag hade tänkt sätta två LL120 från Corsair i botten i en M-tophat. Dels får man lite schysst men diskret RGB belysning som reflekteras i mitt högblanka bord. Och så får man ett konstant flöde över övriga komponenter.
Det är i alla fall planen. Ska kolla lite reviews på dessa fläktar för att se (höra) hur de låter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

@Dekkan: Jag hade tänkt sätta två LL120 från Corsair i botten i en M-tophat. Dels får man lite schysst men diskret RGB belysning som reflekteras i mitt högblanka bord. Och så får man ett konstant flöde över övriga komponenter.
Det är i alla fall planen. Ska kolla lite reviews på dessa fläktar för att se (höra) hur de låter.

Right, jag tänkte mer på den som får plats i HD platsen. Kommer eventuellt köra S-hatten på toppen med två fläktar(noctua 120mm x15).

Edit: Eller har jag missuppfattat att det går att trycka in en där? I specifikationen står det så här: Case fan 1 x 120 mm in place of disk tray

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Right, jag tänkte mer på den som får plats i HD platsen. Kommer eventuellt köra S-hatten på toppen med två fläktar(noctua 120mm x15).

Edit: Eller har jag missuppfattat att det går att trycka in en där? I specifikationen står det så här: Case fan 1 x 120 mm in place of disk tray

Du menar precis under nätaggregatet? Där får det plats med en 120mm fläkt

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Du menar precis under nätaggregatet? Där får det plats med en 120mm fläkt

Men det är i stället för en SSD-vagga eller har jag missuppfattat?

Permalänk
Skrivet av Dekkan:

Vad kommer folket här att placera för fläkt i botten? Tänkte en 120mm från Noctua. Frågan är vilken.

Jag tänkte ha två såna här i en M tophat överst.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1690560

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MkII | Intel i7 8700 | Gigabyte Z370N WIFI | Samsung 960 EVO NVMe 250GB | Samsung 970 EVO NVMe 1TB | Gigabyte GeForce RTX 3070 Eagle OC | Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 2x8GB | Noctua NH-L12 | Corsair SF600 600W | Samsung Odyssey G7

Permalänk
Skrivet av evirob:

Men det är i stället för en SSD-vagga eller har jag missuppfattat?

Nej det är korrekt. SSD-vagga eller fläkt.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MkII | Intel i7 8700 | Gigabyte Z370N WIFI | Samsung 960 EVO NVMe 250GB | Samsung 970 EVO NVMe 1TB | Gigabyte GeForce RTX 3070 Eagle OC | Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 2x8GB | Noctua NH-L12 | Corsair SF600 600W | Samsung Odyssey G7

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

@Dustin Home:

Såg att ni hade ett bra paketerbjudande på Asuskort med 8700K just nu (https://www.dustinhome.se/product/5011047555/uppgraderingspak...).

Är på gång att bygga ihop ett litet snyggt MITX-bygge med det svenska chassit Loque Ghost S1. Ni skulle inte kunna ordna ett liknande paket med Asus MITX-kort istället (exakt samma serie, men mindre kort)?

Dvs. istället för ASUS ROG Strix Z370-F Gaming i ovaan paket så byter ni ut det till ett liknande paket MITX-varianten ASUS ROG Strix Z370-I Gaming?

Hade varit grymt om ni ville vara coola att både stödja MITX-trenden med kompakta spel-PC, och framför allt det heta Ghost S1 från nystartade svenska chassitillverkaren Loque!

Svarar på min egna post i Dustin-tråden. På begäran så var Dustin hyggliga att lägga upp ett paket med moderkort och CL i7 för även M-ITX (de hade ett redan innan för ATX) för 5 699.-

https://www.dustinhome.se/product/5011066521/uppgraderingspak...

Tips: Asus har ytterligare €50 i cashback här: https://promotion.asus.com/en/nordics/asus_mb_intel_cpu_cashb...

Har redan disk, minnen, grafikkort och nätagg väntandes; så efter denna beställning så är det bara Ghost och Noctuakylare som fattas...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av lundensaren:

Nej det är korrekt. SSD-vagga eller fläkt.

Hur funkar det - får man inte plats med någon 2,5" disk alls om man har en chassifläkt? Specifikationen är ju 1*2,5" utan, och 3*2,5" med vaggan.

Permalänk
Medlem

Beställde ett chassi från er "slacker backer" via hemsidan för drygt en vecka sedan. Fick dock aldrig något bekräftelsemail från er om att ni tagit emot ordern. Enda jag fått är bekräftelsen från Paypal. Något att titta på?

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av forzzell:

Beställde ett chassi från er "slacker backer" via hemsidan för drygt en vecka sedan. Fick dock aldrig något bekräftelsemail från er om att ni tagit emot ordern. Enda jag fått är bekräftelsen från Paypal. Något att titta på?

mvh

Jag är också en slacker backer och jag fick ett mail direkt vid beställning med ordernummer och info. Jag tror du får bäst uppföljning om du mailar Louqe på hello@louqe.com även om de är aktiva här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Skrivet av irkasmork:

Hur funkar det - får man inte plats med någon 2,5" disk alls om man har en chassifläkt? Specifikationen är ju 1*2,5" utan, och 3*2,5" med vaggan.

Om du har en fläkt där så kan du ju inte ha en disk samtidigt. Då minskar man väl luftflödet?
Sen hur mycket du får plats med under PSU beror ju på om du har en SFX eller SFX-L variant.

Jag tror att det diskuterats att man kan placera en SSD mellan PSU och väggen. Där ska vara några mm plats.

EDIT: Bakom PSU alltså

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MkII | Intel i7 8700 | Gigabyte Z370N WIFI | Samsung 960 EVO NVMe 250GB | Samsung 970 EVO NVMe 1TB | Gigabyte GeForce RTX 3070 Eagle OC | Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 2x8GB | Noctua NH-L12 | Corsair SF600 600W | Samsung Odyssey G7