Vad kan vara fel med mitt IBM Model M?

Permalänk
Medlem

Vad kan vara fel med mitt IBM Model M?

Hej hej!

Detta är ett longshot men tänkte höra om någon kan veta vad som är fel med mitt tangentbord.

Har ett IBM Model M som har funkat väldigt bra fram tills nu, jag kör det direkt in i PS/2 porten på datorn men har även testat med en aktiv adapter och har samma besvär.

Problemet som uppstår att några knappar, kanske 4-5 stycken, ibland inte vill fungera.

Men det är inte slumpmässigt, det har heller inget och göra med hur hårt man trycker eller något sådant, utan man får helt enkelt sitta och hålla inne knappen ett tag tills det funkar igen, så själva signalen går ju fram, det tar bara lite tid.

Ett exempel är att punkt knappen slutar funka, då får man bara sitta och trycka ner knappen ett tag tills den funkar igen, sen så fungerar det perfekt i några minuter, sen får man problemet igen.

Det finns inget problem med glappkontakt på själva kabeln så vitt jag har kunnat testa, har även testat andra datorer.

Det är inte så lätt att öppna tangentbordet så det är därför jag gör en tråd först innan jag försöker göra några mer invasiva ingrepp... Man behöver en lång hylsa för att ens kunna nå ner och skruva...

Tack på förhand!

Bilder:

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr ingen lösning på ditt problem, men ett tips är att ställa frågan på geekhack om du inte får något svar här. Sen finns även Unicomp som tog över tillverkningen av Model M från IBM/Lexmark, ifall du skulle behöva någon reservdel.

Permalänk
Medlem

Det låter ju som att det är en "Rivet" som lossnat.
När för många lossnar så blir det dålig kontakt mellan brytaren och "kortet" som skickar signalerna.(Rätta mig om jag har fel.)
Du kan ju försöka skaka på tangentbordet och försök lyssna om det låter som massa lösa saker inuti.

Dessvärre måste man "Bolt" modda för att lösa detta.

Har själv 3st IBM Model M & Ett SSK, dock aldrig har detta problem själv.

Permalänk
Medlem

Exakt vilka tangenter rör det sig om? Tänkte om man kunde kontra det mot hur brytarmatrisen ser ut elektriskt, och därmed reducera ner antalet möjliga fel ganska markant.

Rent spontant skulle jag gissa på något i häraden föregående skribent är inne på, att kontakten mellan brytarmatrisen och någon av ingångarna på controllern/encodern är fockad på ett eller annat vis.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Som @kaput skriver vore det bra att veta vilka tangenter det är som är drabbade. Med det sagt skulle jag säga att den mest troliga anledningen till felet är oxidation av kontaktytan mellan kontrollern och membranet. Löses enkelt när du har plockat isär tangentbordet (jo, det funkar inte riktigt med vilken 5.5 mm-hylsnyckel som helst men har du tid att vänta kan du få tag på rätt nyckel för en tia från eBay). Dra ur membranet ur kontakten, plocka fram ett suddgummmi och sudda lite lätt på ledningarna på membranet tills dess oxiden ser bortsliten ut.

Är det inte oxid kan det antingen vara ett brott i en av ledningarna, vilket du kan lösa med koppartejp, eller en fuktskada; men med tanke på hur du beskriver felet håller jag det sista som mer osannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Som @kaput skriver vore det bra att veta vilka tangenter det är som är drabbade. Med det sagt skulle jag säga att den mest troliga anledningen till felet är oxidation av kontaktytan mellan kontrollern och membranet. Löses enkelt när du har plockat isär tangentbordet (jo, det funkar inte riktigt med vilken 5.5 mm-hylsnyckel som helst men har du tid att vänta kan du få tag på rätt nyckel för en tia från eBay). Dra ur membranet ur kontakten, plocka fram ett suddgummmi och sudda lite lätt på ledningarna på membranet tills dess oxiden ser bortsliten ut.

Är det inte oxid kan det antingen vara ett brott i en av ledningarna, vilket du kan lösa med koppartejp, eller en fuktskada; men med tanke på hur du beskriver felet håller jag det sista som mer osannolikt.

Googlade rätt på lite bilder, och efter att ha sett hur det ser ut invändigt, hade jag också börjat med att rengöra kontaktdonet mellan membran och controllerkort, om jag inte hittade några andra synliga fel, och inte orkade angripa problemet på något mer vetenskapligt vis. Det är en klar svag punkt.

Antar att det är en fråga om preferenser, men är själv ingen vän av att använda sudd på den där sortens screentryck-på-plastfilm-kontaktdon. Trasa och någon elektronikrengöringsprodukt, eller T-sprit om man inte har någon sådan, tycker jag är bättre. Minimera den mekaniska åverkan, de är rätt känsliga de där små vännerna. Kontaktdonshonorna kan rengöras med en bit skrivarpapper man viker dubbelt eller trippelt, väter med elektronikrengöring, och för in och ut i kontaktdonet.

Ska man hårdra det är det gissningsvis någon imperialstorlek på skruvskallarna, typ 7/32 som är vanligt i datorsammanhang. Särskilt troligt i och med att tangentbordet är gammalt och från en amerikansk tillverkare. Kanske bra att veta om man vill ebaya något.

5.5mm är nära nog för att det ska gå att kränga på en sådan hylsa på skruvarna, särskilt så om man köper en billig sådan, som ofta har lite mer spel i passningen. Fråga efter en "5.5mm lång hylsa", bör finnas för någon tia eller två på vilken byggmarknad eller järnaffär som helst typ. Skaft kan man skippa om man vill, greppa bara hylsan med tång.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@kaput: Apropå att angripa problemet på ett "vetenskapligt vis": 7/32 funkar, men är för stort. IBM använde 5.5 mm.

I värsta fall kan man ta en billig plastpenna (typ en BIC), värma änden och trycka på skruvhuvudet.

Sudd funkar utmärkt, man behöver vara lite försiktig bara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@kaput: Apropå att angripa problemet på ett "vetenskapligt vis": 7/32 funkar, men är för stort. IBM använde 5.5 mm.

I värsta fall kan man ta en billig plastpenna (typ en BIC), värma änden och trycka på skruvhuvudet.

Sudd funkar utmärkt, man behöver vara lite försiktig bara...

Nåja, det slår på typ 0.05 mm eller nåt sånt, skillnaden är verkligen minimal. Det är väl mest en fråga om att man ökar ebayutbudet om man vet att man kan leta 7/32-hylsor också

Oh ja, stiftpenneknepet användes flitigt på konsolmoddartiden, innan man investerade i en sats klåfingermejslar. Funkar hur bra som helst om man är försiktig.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Har du testat tbordet på annan dator?
För att utesluta att problemet är datorn i fråga!

Alternativt (men inte riktigt lika bra/nyttig felsökning) provat på samma dator men med annat OS som tex en linux live cd/dvd/usb?
För att utesluta OS problem men ej datorns hårdvara i sig!

Har själv varit med om att @ tog 5-10 sek innan man kunde skriva dvs man fick vänta i 5-10sek innan man tryckte på altGr+2 dvs man kunde trycka altGr+2 hur många gånger som helst/hålla ner men inget @ dök upp förrens man man tryckte en sista gång på altGr+2 efter 5-10sek.
Komer ej ihåg om det var xp heller win 7 jag hade det problemet på en dator med ett visst tbord (ps/2), andra tbord funkade normalt (ps/2 och usb) och det "krånglande" tbordet funkade normlat på 4-5 andra datorer (med samma os).
Och format/ny installation av xp/win7 hjälpte inte och @ var det enda tecknet/tangent som krånglade vad jag märkte av i alla fall.
Har för mig att det var ett gammalt compaq tbord från 97-98.

Läste nånstans/nångång (eng forum tror jag) om nån som hade problem med att nån/några tangenter/tecken tog x antal sek på sig att dyka upp efter varje tangenttryck i win 8 heller 8,1 och att detta enbart hände i firefox och ie/edge men ej i chrome heller andra program.
Och olika versioner av firefox/chrome (några riktigt gammla som hade funkat för honom tidigare på samma burk/os) hjälpte inte, format/ny installation av windows hjälpte inte och jag skrev om det jag hade varit med om (det övre) och han provade tbord med linux live cd vilket funkade bra han ville ej prova win 7 win 10 men provade ett annat tbord (ej mekaniskt men båda var usb) vilket fixade problemet.
Men han var ju inte så glad i att mista mekaniska tbordet på gaming riggen o hade inte råd med ett nytt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!