Hjälp! Ljud från TV till förstärkare (Digital/Optiskt till Analog)

Permalänk
Medlem

Hjälp! Ljud från TV till förstärkare (Digital/Optiskt till Analog)

Har en förstärkare (NAD C 315BEE) och en Smart-TV (Samsung UE50F6475SBXXE).
Till TVn har jag följande kopplat via HDMI:

• Stationär PC

• Laptop

• Nintendo Switch

Jag vill få ut ljudet från TVn och in i förstärkaren för att sedan skickas ut i högtalarna (stereo).
I/O på Tvn & I/O på Förstärkaren

Vad jag förstår går detta att göra via "HDMI ARC"-utgången och via "DIGITAL AUDIO OUT (OPTICAL)"-utgången.
Men då förstärkaren är över 10 år gammal saknar den stöd för båda av dessa.

Det verkar finnas adaptrar för "HDMI ARC" eller "OPTICAL" till "RCA", är dessa något att ha och vilken utgång är att föredra? Finns det en smartare lösning? (som inte kräver ny förstärkare)

Tack

Visa signatur

mehp

Permalänk
Medlem

En sån här: https://www.amazon.com/D03K-Digital-Analog-Audio-Converter/dp... eller liknande. Du behöver en DA-omvandlare mellan TV'n och förstärkaren.

Permalänk
Medlem

Ljudanslutning

Du har ju både hörtelefonanslutning och scartkontakt. Det finns ju adaptrar till scart om Du inte vill löda själv. Själv använder jag hörtelefonanslutningen till en datorhögtalare. Det är en platt TV med uselt ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Du har ju både hörtelefonanslutning och scartkontakt. Det finns ju adaptrar till scart om Du inte vill löda själv. Själv använder jag hörtelefonanslutningen till en datorhögtalare. Det är en platt TV med uselt ljud.

Ibland är man bara helt slut i huvudet, idag är tydligen en sådan dag.
Jag har tittat på det där hörlursuttaget flera gånger och tänkt "Jag vill ju ha en 3,5mm UT inte IN".

Det funger bra med hörlurar, men tror kabeln til förstärkaren är för lång (3,5mm till RC på 10~15m), får bara ett dovt hummande ljud. Min scart-adapter verkar inte heller fungera, troligen för att den är från 90-talet.

Får försöka ordna fram en lämpligare kabel under morgondagen, tusen tack för att du hjälpte mig inse det uppenbara!

Visa signatur

mehp

Permalänk
Medlem

@Lithen2: Problemet här är att din NAD C 315BEE endast är en så kallad slutförstärkare, den saknar helt DA-omvandlare. En DA-omvandlare ansvarar för att konvertera digitalt ljud (till exempel via HDMI eller TOSLINK (optisk) som du själv nämner) till analoga, elektriska ljudvågor. I ljudsammanhang brukar en DA-omvandlare även kallas för DAC (när man pratar om själva DA-kretsen), eller förförstärkare/försteg (när man pratar om hela apparaten).

Om du vill göra det enkelt för dig gräver du fram, eller köper, helt enkelt bara en 3,5 mm -> RCA-kabel som denna (länk) och använder din TVs uttag märkt HEADPHONES. Sannolikt är DA-omvandlaren för den utgången på din TV usel, så du kommer knappast få någon HiFi-upplevelse, men det kommer i brist på annat antagligen fungera (kan hända att du behöver aktivera utgången i någon meny på din TV).

En mer permanent lösning, om du tänker fortsätta använda den där förstärkaren, är att du investerar i ett riktigt försteg med optisk ingång. Här finns det en del spännande att välja på, alltifrån simpla lösningar som "bara" sköter DA-omvandlingen, till smarta system med Spotify Connect och multi-room streaming från bl.a. Sonos och Bluesound. I det här fallet ansluter du din TV till ditt försteg med en optisk kabel, och sedan försteget till din NAD-förstärkare med RCA-kabel (länk).

Bluesound är ett dotterbolag till NAD, och om du gillar NAD:s saker så här långt, kan jag rekommendera Bluesounds Node 2. Den kan både agera som försteg mellan din TV och NAD-förstärkare, samtidigt som den är en byggsten i ett multi-room-system. Detta innebär att den ansluts med WiFi eller nätverkskabel till ditt nätverk hemma, varpå du kan strömma musik till ditt ljudsystem via t.ex. Spotify från en mobil, surfplatta eller dator. I framtiden kan man även bygga ut med fler komponenter från Bluesound om man vill strömma samma musik till andra högtalare i huset.

Permalänk
Medlem

@Lithen2: Tog god på mig att skriva inlägget, såg nu att tråden hunnit lite längre under tiden!

SCART-adaptern kommer inte att fungera då det du har på din TV är en ingång, och inte en utgång.

Då hörlursuttaget är förstärkt för att kunna driva hörlurar måste du antagligen trixa lite med ljudvolymen på din TV kontra hur högt du sätter den på förstärkaren. Sannolikt kommer det inte låta särskilt bra.

Ville slutligen bara tillägga ett billigare alternativ (länk) till försteget/streaming-komponenten från Bluesound, som förvisso inte kan anslutas för multi-room-streaming, men ändå har stöd för Spotify Connect och kommer med egen fjärrkontroll.

Permalänk
Medlem

@Vedträd: Uppskattar verkligen att du tagit dig tid att förklara allt i detalj. Guld värt för en "ljudamatör" som mig.
Har inte budget för att investera i något försteg just nu, men för framtiden, finns det inget som "gör allt"?
Alltså både försteg och förstärkare i samma låda?

Högtalarna är inget märkvärdigt, ett par stora JVC-lådor, men det ger betydligt rikare ljud än TVns inbyggda.
(Vet ej modell men det är från 80talet).
Så jag skulle vilja fortsätta använda dem tills vidare, så får det bli nytt ljudsystem när jag hunnit spara ihop lite.

Visa signatur

mehp

Permalänk
Medlem

@Lithen2: Självklart, nästan alla förstärkare som säljs idag har inbyggd DA-omvandlare, och därmed egna in och utgångar för digitalt ljud. Att köra renodlade förförstärkare och slutförstärkare är en krympande nisch. Föreslog ett renodlat försteg med antagandet att du ännu inte ville slänga ut din gamla NAD.

En vän till mig inhandlade precis en NAD C338 som utöver inbyggd DA-omvandlare även har stöd för Chromecast Audio, vilket gör att man kan strömma musik till den över WiFi från t.ex. Spotify eller Youtube, samt Bluetooth för direkt anslutning till en mobil.

Permalänk
Medlem

@Vedträd: Ah okej! Då känner jag i alla fall att jag vet vad jag ska leta efter framöver Tusen tack för all hjälp!

Visa signatur

mehp