Permalänk
Avstängd

Threadripper 1950X frågor

Hej
Sitter och väntar som många andra på att Threadripper skall bli tillgänglig i svenska butiker.
Har dock en del frågor angående nätagget jag har samt vilka minnen man bör köra för eventuell överklockning i framtiden.
Tänkte mig följande komponenter

CPU: 1950X

Minnen : DDR4 2x16gb @3000mhz -> https://www.inet.se/produkt/5310248/corsair-32gb-2x16gb-ddr4-...

GPU: 1080TI -> https://www.inet.se/produkt/5403277/gigabyte-aorus-geforce-gt...

Moderkort: ?

Hdd: https://www.inet.se/produkt/4304722/samsung-850-series-pro-51...

Utöver detta så har jag ett Corsair HX850W https://www.inet.se/produkt/6900191/corsair-hx-850w-80-silver... och saknar en 8pin pci-e kontakt och tänkte då köpa en alternativt två adaptrar

https://www.inet.se/produkt/8600959/adapter-2xmolex-till-8-pi...

Fungerar det månntro och sen antar jag att man ska ha dessa på olika rails och hur vet man att det är olika rails?

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

32 GB till 32 trådar tycker jag låter snålt, i övrigt ser det bra ut.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dracc:

32 GB till 32 trådar tycker jag låter snålt, i övrigt ser det bra ut.

Hej och tack för synpunkten! Hade dock tänkt börja med 32gb !
Finns det någon regel som säger xx antal Gb per core? Menar 32gb tycker jag är brutalt mycket då jag har 12 gig idag till min
Core i7 6core ,Visst har jag använt allt ram då jag pysslar med Cad och 3D men 32 känns rätt okej för det jag ska pyssla med men kanske har missat något när det gäller just antal kärnor/gb ram?

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

Nej, det finns inga krav och du har inte missat något. Allt beror ju på vad du ska använda utrustningen till, sen köper man efter det. Behöver du massiva mängder ram-minne? Ja då köper du det, behöver du fett med processor kraft men inte behöver mer än några gig ram? ja då köper du efter det.

Visa signatur

Ryzen 5800x3d @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
4300g @ 32gb 3200mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Moderkorten har stöd för 3600Mhz minnen så minst den hastigheten bör du ha.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Jag skulle välja moderkort och sedan kolla deras QVL för RAM. Brukar inte vara ett problem att få ut rätt hastighet om de är med på QVL.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Moderkorten har stöd för 3600Mhz minnen så minst den hastigheten bör du ha.

Speciellt eftersom att ryzen skalar väldigt bra med ram hastighet, köp så snabbt du får tag på

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

Du bör även köra 4 stickor minne då threadripper har stöd för 4 kanaler.

Permalänk
Inaktiv

Som sagt ssd och ram känns snålt, men dessa saker går enkelt att utöka i framtiden.

Varför välja en Samsung 850-Series PRO 512GB istället för en Samsung 960 evo m.2? Samma pris betydligt slöare, men kanske bättre kvalite?

Angående 4 minnesstickor, så köp inte 4st 8GB stickor, då du blir låst och ej kan uppgradera.

Vilken kylare man ska ha till denna cpu är en bra fråga?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sleepyoh:

Nej, det finns inga krav och du har inte missat något. Allt beror ju på vad du ska använda utrustningen till, sen köper man efter det. Behöver du massiva mängder ram-minne? Ja då köper du det, behöver du fett med processor kraft men inte behöver mer än några gig ram? ja då köper du efter det.

sleepyoh. Okej då vet jag,Ja tänkte börja med 32GB då det är en kostnadsfråga primärt!

Skrivet av sesese:

Moderkorten har stöd för 3600Mhz minnen så minst den hastigheten bör du ha.

sesese. Ja men 1000:- mer om man ska ha 2st 16gb moduler ,Gör 600Mhz mer speciellt mycket? Min budget är redan ansträngd

Skrivet av Implor:

Jag skulle välja moderkort och sedan kolla deras QVL för RAM. Brukar inte vara ett problem att få ut rätt hastighet om de är med på QVL.

Implor. Vad menas med QVL?

Skrivet av dozix:

Du bör även köra 4 stickor minne då threadripper har stöd för 4 kanaler.

dozix. Ja det är tanken lite längre fram, Hur stor betydelse har det att köra 2 vs 4 stickor? .Då kanske jag bör fundera på at köra 4 stycken 8gb moduler istället för 2st 16gb moduler?

Skrivet av anon159643:

Som sagt ssd och ram känns snålt, men dessa saker går enkelt att utöka i framtiden.

Varför välja en Samsung 850-Series PRO 512GB istället för en Samsung 960 evo m.2? Samma pris betydligt slöare, men kanske bättre kvalite?

Angående 4 minnesstickor, så köp inte 4st 8GB stickor, då du blir låst och ej kan uppgradera.

Vilken kylare man ska ha till denna cpu är en bra fråga?

Johan86c. Jag har även kollat på en Samsung 960pro vilket är rysligt snabb men vet inget om M.2 och om det finns några
nackdelar jämfört med Sata. Har lite svårt att tro att man får något som är runt 3-4ggr snabbare för samma pris utan att det finns någon nackdel.

https://www.inet.se/produkt/4300298/samsung-960-pro-512gb#mer...

Jo sant men hur stor skillnad är det att köra 4 stickor vs 2 när moderkortet har stöd för 4 kanaler?
64Gb är ändå rätt mycket minne 8x8gb

Och kylare har jag inte ens tänkt på! Följer det inte med en Stockkylare?

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

@Wiruz: Ryzen skalar extremt bra med minneshastighet, iaf upp till 3200 MHz. Kan skilja upp mot 25% jämfört med 2400 MHz. Har dock inte sett några tester med högre minneshastighet och inga alls för Threadripper.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wiruz:

Johan86c. Jag har även kollat på en Samsung 960pro vilket är rysligt snabb men vet inget om M.2 och om det finns några
nackdelar jämfört med Sata. Har lite svårt att tro att man får något som är runt 3-4ggr snabbare för samma pris utan att det finns någon nackdel.

Proproukter är "alltid" överprisade, även om vissa tillverkare skriver pro framförallt möjligt för att de tror att de då säljer bättre.
850 pro och 960 pro kostar inte lika mycket, 960 pro kostar nästan 1000kr mer. Däremot kostar 950 evo snarlika.

Vad som skiljer pro och evo vet jag inte, pro är marginellt snabbare. Man skulle kunna tro att pro är kretsar med högre kvalite, bättre komponenter och mer tester men jag är tveksam till detta. Kanske pro är första sorteringen av minneskretsarna precis som det var inom cpuer, där de bästa fick högst klockfrekvens?

I vilket fall, jag och många andra kör evon då den är så mycket mer prisvärd för vanligt folk och den fungerar riktigt bra. På en bättre dator idag så skulle jag personligen ej skaffa en slöare systemdisk än så.

Angående m.2 så känns porten mogen nu för konsumentbruk, jag och många andra har kört med den länge nu utan några som helst problem. Ett problem en annan hade på forumet var att det var svårt att kopiera data från en sådan disk på en laptop, då det ej fanns några usb-ansluta m.2 portar som klarar av nmve. Men allt fler datorer får porten och problemet blir mindre.

Äldre operativsystem gillar nog inte m.2, hur linux fungerar vet jag ej, då jag ej kör linux som värdsystem på mina maskiner.

Skrivet av Wiruz:

64Gb är ändå rätt mycket minne 8x8gb

Köra 8st små minnesstickor är inget jag skulle göra, ram är en vanlig orsak till datorstrul, blåskärmar och allt vad det heter. 8st ökar såklart risken och belastar moderkortet hårdare, visst finns det omständigheter då man behöver ha 8st minnen och det är framförallt att man behöver ha extremt mycket ram. Men köpa 8st små minnen, det är att leka med elden för att få bättre resultat i benchmark program tycker jag.

Skrivet av Wiruz:

Och kylare har jag inte ens tänkt på! Följer det inte med en Stockkylare?

Det tror jag knappast och även om så är fallet så kräver denna en extrem kylare.
Noctua NH-D15 är den minsta enklaste kyllaren jag skulle sätta på en sådan cpu.
https://www.inet.se/produkt/6308848/noctua-nh-d15#specs

Vattenkylning, så är denna cpu (Threadripper 1950X) en bra kandidat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Proproukter är "alltid" överprisade, även om vissa tillverkare skriver pro framförallt möjligt för att de tror att de då säljer bättre.
850 pro och 960 pro kostar inte lika mycket, 960 pro kostar nästan 1000kr mer. Däremot 950 evo kostar snarlika.

Vad som skiljer pro och evo vet jag inte, pro är marginellt snabbare. Man skulle kunna tro att pro är kretsar med högre kvalite, bättre komponenter och mer tester men jag är tveksam till detta. Kanske pro är första sorteringen av minneskretsarna precis som det var inom cpuer, där de bästa fick högst klockfrekvens?

I vilket fall, jag och många andra kör evon då den är så mycket mer prisvärd för vanligt folk och den fungerar riktigt bra. På en bättre dator idag så skulle jag personligen ej skaffa en slöare systemdisk än så.

Köra 8st små minnesstickor är inget jag skulle göra, ram är en vanlig orsak till datorstrul, blåskärmar och allt vad det heter. 8st ökar såklart risken och belastar moderkortet hårdare, visst finns det omständigheter då man behöver ha 8st minnen och det är framförallt att man behöver ha extremt mycket ram. Men köpa 8st små minnen, det är att leka med elden för att få bättre resultat i benchmark program tycker jag.

Det tror jag knappast och även om så är fallet så kräver denna en extrem kylare.
Noctua NH-D15 är den minsta enklaste kyllaren jag skulle sätta på en sådan cpu.
https://www.inet.se/produkt/6308848/noctua-nh-d15#specs

Vattenkylning, så är denna cpu (Threadripper 1950X) en bra kandidat.

Den kylar kommer dock inte passa till Threadripper, Noctua kommer dock med tre nya kylare för Threadripper och jag hade nog gått på den största där, NH-U14S. Att köpa en processor för 10k och snåla på kylare känns dumt.

Permalänk
Medlem

@Wiruz: Hur gammalt är ditt nätagg?

32GB RAM är tillräckligt, särskilt när det är så dyrt, se till att köpa 4 stickor och 3200MHz-4266MHz beroende på pris.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Wiruz:

Implor. Vad menas med QVL?

Jo sant men hur stor skillnad är det att köra 4 stickor vs 2 när moderkortet har stöd för 4 kanaler?
64Gb är ändå rätt mycket minne 8x8gb

Qualified Vendor List (QVL) är en lista över testade kombinationer av hårdvara som en tillverkare tillhandahåller stöd för. T.e.x. En lista över minnen som funkar på ett visst moderkort.

Teoretiskt får du dubbla minnesbandbredden med quad channel vs dual channel.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

@Wiruz: Ryzen skalar extremt bra med minneshastighet, iaf upp till 3200 MHz. Kan skilja upp mot 25% jämfört med 2400 MHz. Har dock inte sett några tester med högre minneshastighet och inga alls för Threadripper.

Det finns för Epyc och man kan väl misstänka att beteendet är identiskt för Threadripper:

https://www.servethehome.com/amd-epyc-infinity-fabric-latency...

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem

Vi får hoppas att Sweclockers även testar minneshastigheten så man vet vilken hastighet man ska köpa. Men dessa lutar det åt för mig https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4113938#rparams=ss=duch...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Frågan är hur stor roll hastigheten egentligen spelar - med fyra kanaler borde bandbredd egenligen inte vara något problem för desktopbruk kan jag tycka. Det kanske är latenserna som är viktigast och där kanske det trots allt är så att Infinity Fabric är känslig.

Själv skulle jag satsa på 3200-minnen - känns som priset drar iväg för de snabbare. Fast kostar man på sig en processor för 10000 så kanske en tusenlapp hit och dit för minnena spelar mindre roll.

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem

@BjornS
Jag har för mig att hastigheten på Infinity fabric är låst till DRAM-hastigheten, så i så fall finns det ändå en poäng med snabbare minnen.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjornS:

Frågan är hur stor roll hastigheten egentligen spelar - med fyra kanaler borde bandbredd egenligen inte vara något problem för desktopbruk kan jag tycka. Det kanske är latenserna som är viktigast och där kanske det trots allt är så att Infinity Fabric är känslig.

Själv skulle jag satsa på 3200-minnen - känns som priset drar iväg för de snabbare. Fast kostar man på sig en processor för 10000 så kanske en tusenlapp hit och dit för minnena spelar mindre roll.

nja, e ju ändå bara dual chan/krets(8kärnor) så hög frekvens e nog ändå att föredra för threadripper.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av Wiruz:

dozix. Ja det är tanken lite längre fram, Hur stor betydelse har det att köra 2 vs 4 stickor? .Då kanske jag bör fundera på at köra 4 stycken 8gb moduler istället för 2st 16gb moduler?

Jo sant men hur stor skillnad är det att köra 4 stickor vs 2 när moderkortet har stöd för 4 kanaler?
64Gb är ändå rätt mycket minne 8x8gb

Du får dubbla bussbredden med quad channel vs dual channel. Dvs. 256-bit minnesbuss istället för 128-bit minnesbuss. Kör absolut alltid med quad channel om det går.

Och se till att köpa ett kit med 4st moduler, inte 2st kit med 2 i varje. Så du får exakt samma minnen. 3200Mhz brukar oftast gå att överklocka en hel del om man vet vad man pysslar med och har rätt minnen(Samsung B-die)

Permalänk
Avstängd

Tusen tack för all hjälp och rekommendationerna! Nu vet jag lite mer

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av dozix:

Du bör även köra 4 stickor minne då threadripper har stöd för 4 kanaler.

Det där är ju rent tekniskt och teoretiskt rätt.

Men, kan du länka till något program eller sammanhang när fyra kanaler ger mer än 5% bättre prestanda än två kanaler vid samma mängd minne, t.ex. 32 GB och båda vid t.ex. 3200 MHz?

Frågan är i vilka sammanhang man kan mäta en skillnad.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Hej
Sitter och väntar som många andra på att Threadripper skall bli tillgänglig i svenska butiker.
Har dock en del frågor angående nätagget jag har samt vilka minnen man bör köra för eventuell överklockning i framtiden.
Tänkte mig följande komponenter

CPU: 1950X

Minnen : DDR4 2x16gb @3000mhz -> https://www.inet.se/produkt/5310248/corsair-32gb-2x16gb-ddr4-...

GPU: 1080TI -> https://www.inet.se/produkt/5403277/gigabyte-aorus-geforce-gt...

Moderkort: ?

Hdd: https://www.inet.se/produkt/4304722/samsung-850-series-pro-51...

Utöver detta så har jag ett Corsair HX850W https://www.inet.se/produkt/6900191/corsair-hx-850w-80-silver... och saknar en 8pin pci-e kontakt och tänkte då köpa en alternativt två adaptrar

https://www.inet.se/produkt/8600959/adapter-2xmolex-till-8-pi...

Fungerar det månntro och sen antar jag att man ska ha dessa på olika rails och hur vet man att det är olika rails?

Helt OK förutom att det verkar lite tokigt att köra bara 2 stickor minne när en av de stora fördelarna med Threadripper är stöd för QUAD-channel. Så kör på 4 stickor, och gärna så snabbt minne det bara går då Ryzen-prestanda skalar väldigt fint med minneshastighet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Wiruz: Jag vet inte hur mycket totala RAM som AMD Threadripper kommer ha stöd för, men personligen skulle jag ha valt så stora minnen som möjligt istället för att fokusera på Quad channel och liknande. Med andra ord, om mitt mål är t.ex 64 GB så skulle jag hellre välja 16 GB x 4 istället för 8 x 8 GB. Och skulle det finnas 32 GB x 2 till ett riktigt rimligt pris så hade jag kanske tittat på den möjligheten också.

Visst ökar de olika RAM Channel mode din bandbredd, men jag tror inte den påverkar lika mycket som minneshastighet (MHz) och totala RAM. Jag menar, även om du inte använder all RAM... ju mer Windows kan buffra in i RAM, ju bättre. Sen om du ser någon nämnvärd prestanda är en annan fråga, men Windows buffrar så mycket den kan vilket reducerar dess access mot hårddiskar och vanliga SSDn.

Jag kan ha fel i detta men som jag förstått det så tillåter de olika RAM Channel mode datorn att manipulera data i alla RAM-minnen samtidigt. Tänk dig att du har fyra 1 liters Cola flaskor som du ska fylla med 2 liter saft med ett deciliter mått (hastighet) per sekund. Med Quad channel så förstår jag det som att du skulle fylla alla fyra flaskor med 0.5 liter samtidigt med t.ex. 1 dl per sekund. Medan om du har Single channel mode på alla fyra flaskor så skulle du fylla hela första flaskan med 1 liter, för att sedan fylla flaska nr 2 med 1 liter. Med andra ord, i Single Channel mode så fyller datorn en minnesmodul i taget innan den övergår till den andra.

Det är därför du får olika bandbreddar, för när datorn fyller RAM med en fjärdedel av data samtidigt i fyra olika RAM-minnen så gör den det fortfarande till samma hastighet... per minne... som om den skulle fylla hela ett minne.

Men som sagt, om vi skulle mäta någon typ av prestanda som vi människor troligtvis inte skulle kunna uppfatta så tror jag du skulle finna mer prestanda i att helt enkelt ha mer minne och mer MHz och allra sist högre Channel modes.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephitis:

@Wiruz: Jag vet inte hur mycket totala RAM som AMD Threadripper kommer ha stöd för, men personligen skulle jag ha valt så stora minnen som möjligt istället för att fokusera på Quad channel och liknande. Med andra ord, om mitt mål är t.ex 64 GB så skulle jag hellre välja 16 GB x 4 istället för 8 x 8 GB. Och skulle det finnas 32 GB x 2 till ett riktigt rimligt pris så hade jag kanske tittat på den möjligheten också.

Visst ökar de olika RAM Channel mode din bandbredd, men jag tror inte den påverkar lika mycket som minneshastighet (MHz) och totala RAM. Jag menar, även om du inte använder all RAM... ju mer Windows kan buffra in i RAM, ju bättre. Sen om du ser någon nämnvärd prestanda är en annan fråga, men Windows buffrar så mycket den kan vilket reducerar dess access mot hårddiskar och vanliga SSDn.

Jag kan ha fel i detta men som jag förstått det så tillåter de olika RAM Channel mode datorn att manipulera data i alla RAM-minnen samtidigt. Tänk dig att du har fyra 1 liters Cola flaskor som du ska fylla med 2 liter saft med ett deciliter mått (hastighet) per sekund. Med Quad channel så förstår jag det som att du skulle fylla alla fyra flaskor med 0.5 liter samtidigt med t.ex. 1 dl per sekund. Medan om du har Single channel mode på alla fyra flaskor så skulle du fylla hela första flaskan med 1 liter, för att sedan fylla flaska nr 2 med 1 liter. Med andra ord, i Single Channel mode så fyller datorn en minnesmodul i taget innan den övergår till den andra.

Det är därför du får olika bandbreddar, för när datorn fyller RAM med en fjärdedel av data samtidigt i fyra olika RAM-minnen så gör den det fortfarande till samma hastighet... per minne... som om den skulle fylla hela ett minne.

Men som sagt, om vi skulle mäta någon typ av prestanda som vi människor troligtvis inte skulle kunna uppfatta så tror jag du skulle finna mer prestanda i att helt enkelt ha mer minne och mer MHz och allra sist högre Channel modes.

Nope. Quad channel ger 4ggr bandbredd jmf med single channel. Därav att (nästan?) alla i tråden förutom du rekommenderat 4 stickor.

Så för att sammanfatta, 4*16 minst 3200MHz är vad jag skulle rekommendera.

Edit: Så för att hålla sig till din analogi, i quad channel har du tre polare med samma utrustning och kapacitet som du själv som hjälper till att fylla flaskorna.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Helt OK förutom att det verkar lite tokigt att köra bara 2 stickor minne när en av de stora fördelarna med Threadripper är stöd för QUAD-channel. Så kör på 4 stickor, och gärna så snabbt minne det bara går då Ryzen-prestanda skalar väldigt fint med minneshastighet.

Skrivet av Dracc:

Nope. Quad channel ger 4ggr bandbredd jmf med single channel. Därav att (nästan?) alla i tråden förutom du rekommenderat 4 stickor.

Så för att sammanfatta, 4*16 minst 3200MHz är vad jag skulle rekommendera.

Edit: Så för att hålla sig till din analogi, i quad channel har du tre polare med samma utrustning och kapacitet som du själv som hjälper till att fylla flaskorna.

Visst, bandbredden är högre.

Men, kan ni länka till någon test där det ger meningsfull förbättring?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Som sagt ssd och ram känns snålt, men dessa saker går enkelt att utöka i framtiden.

Varför välja en Samsung 850-Series PRO 512GB istället för en Samsung 960 evo m.2? Samma pris betydligt slöare, men kanske bättre kvalite?

Angående 4 minnesstickor, så köp inte 4st 8GB stickor, då du blir låst och ej kan uppgradera.

Vilken kylare man ska ha till denna cpu är en bra fråga?

Är inte så stor skillnad på 850 och 960 i real-world performance. Absolut inget man märker och det är bortkastade pengar.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Xtia xProto-L
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo
Motherboard: Asus ROG Strix X570-i Cooler: AC NeXXos 1080mm
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Visst, bandbredden är högre.

Men, kan ni länka till någon test där det ger meningsfull förbättring?

Spel, förmodligen. På Ryzen så ökar ju FPS med frekvens har det visat sig. Timings är mindre viktigt. Det som händer när man ökar frekvensen är ju att bandbredden ökar, och så är även fallet vid fler minneskanaler ju.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 13ers3rk:

Är inte så stor skillnad på 850 och 960 i real-world performance. Absolut inget man märker och det är bortkastade pengar.

Om du menar 850 Evo vs 960 Evo, eller pro modellerna så är det stor en prisskillnad.
Att välja 960 evo istället för 850 Pro som TS funderar på så är det ungefär samma pris.

Om man ska nöja sig med en 850 evo eller inte beror på vad man gör med datorn, samtidigt ska allt sättas i perspektiv. En person som köper en dator för 15 000kr får snåla in på allt, den som i stället köper en dator för 30 000kr kan välja bättre komponenter av allt.

En Threadripper 1950X skulle jag aldrig köra med enbart 850 evo, på samma sätt som att vissa andra här inte skulle välja en Geforce 1050 grafikkort till den.

Angående märka skillnad så beror det på om man jobbar med mycket data, jag själv ser direkt om jag jobbar ifrån min ramdrive, 960 evo eller 850 evo diskarna,

Men för vanliga personer, javisst är det onödigt, det är för övrigt också processorn Threadripper 1950X. Processorn är till för de som belastar sin dator mycket och beroende på vad det är för laster så flaskar annan hårdvara.
Min 7700K begränsas t.ex av min 960 evo, det är därför som jag kör med ramdrive på den.