Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

Benq XL2411

Hej

Har läst massa med trådar om min skärm. SJukt bra skärm. Men jag har ett STORT PROBLEM. Jag har väldigt lågt inställda settings. Brighness och contrast på 0. ENDÅ lyckas jag få så fruktansvärt ont i huvet så fort jag ska göra annat än att spela. För det "vita" på alla internet sidor är så vit så jag knappt kan kolla på skärmen. Fattar inte att jag inte kan få in en behaglig bild på det.

Kan ha vanliga settings när jag spelar. Men ska jag surfa så måste jag sätta allt på lägsta annars klarar jag inte kolla på skärmen.

Finns det något jag kan göra jag tror jag har provat allt. Annars får jag prova ta en annan skärm?

mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Mar 2011

Har samma skärm och har lyckats hitta en bra balans genom att ladda ner en ICC profil för 144hz.
Är du intresserad så kan jag länka till den.

https://pcmonitors.info/icc/BenQ%20XL2420Z%20144Hz.icm

Står att den är till xl2420 men funkar väl med xl2411.

i7-6700k
GTX Asus 1070

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

Har inställningen "Bild" tror jag det heter istället för standard.

Chassi:Define R4 Moderkort:MSI-Z87-G43 GAMING Processor:Intel core i5 4670k@4.4Ram: 8GB vengeance 1600MhzHårddiskar: 256 GB SSD 850 PROGrafikkort GTX 760

Skärm: XL2411Z
Zowie EC1-A
HyperX Cloud II

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

@Flexiblus: Okej tack så mycket tankat det nu. Klickar på installera profil sen händer inget? är inte hitech på datorer..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

@1NstaNT: Tack så mycket skall prova nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av 1NstaNT:

Har inställningen "Bild" tror jag det heter istället för standard.

Riktig bra artikel steg för steg

https://pcmonitors.info/articles/using-icc-profiles-in-window...

Berätta gärna vad du tycker

i7-6700k
GTX Asus 1070

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

@Flexiblus: halleda det va underbart!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Ganooo:

@Flexiblus: halleda det va underbart!

Är du nöjd nu med skärmen nu då?

i7-6700k
GTX Asus 1070

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

@Flexiblus: jadå det är jag. tusen tack igen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Ganooo:

@Flexiblus: jadå det är jag. tusen tack igen.

Hej!

Gammal tråd men jag använde sökfunktionen och hittade denna.
Jag köpte precis Benq Zowie XL2411 på BF och har lite samma tankar kring bilden. Sjukt stark brightness och contrast. Kör just nu med Brightness 10 och Contrast 30 tror jag och det förvalda bildläget "sRGB".

Bilden är väl ok nu men hur funkade denna profilen, blev det bra bild och fina färger?

CPU: Intel i5-7600K MB: MSI Z270 GAMING PRO RAM: Corsair Vengeance 8GB DDR4@2800MHz GPU: MSI GTX 1070 ARMOR 8GB OC SSD: OCZ Agility-3 128GB HDD: WD 500GB Case: FD Define R4 PSU: FD Integra M 550W 80+ Bronze Screen: Benq Zowie XL2411 144hz Keyboard: Tesoro Colada Evil G3NL *BROWN* Mouse: Steelseries Rival 310

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södermanland
Registrerad
Jul 2017

@Ganooo:

Att installera f.lux gjorde det behagligare att kolla på skärmen, rekommenderas.

/M18

<-Asus Z370-A<->i5-8600K@ 5.0GHz<->FD Celsius S24<->Corsair LED 16GB @3000MHz<->Asus GTX 1070 Ti<->Corsair RM750x<->Samsung 850 EVO 250GB<->Seagate 2TB<->Phanteks Enthoo Evolv ATX<-
->Acer XF240H<->Creative T20<->T. Flight HOTAS X->
/-/ Denna dator används till Prepar3D och War Thunder /-/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nynäshamn
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av M18_Hellcat:

@Ganooo:

Att installera f.lux gjorde det behagligare att kolla på skärmen, rekommenderas.

/M18

Tänkte precis skriva detta, f.lux är nog det bästa programmet som finns.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2017
Skrivet av M18_Hellcat:

@Ganooo:

/M18

Håller med, har en annan skärm men kört f.lux sen urminnes tider och det är riktigt härligt när man börjar bli lite trött i ögonen!

Intel i7-7700K Corsair V 16 GB ASUS GTX 1070 OC Zowie XL2546 240hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm, Järfälla
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av GizZm0:

Hej!

Gammal tråd men jag använde sökfunktionen och hittade denna.
Jag köpte precis Benq Zowie XL2411 på BF och har lite samma tankar kring bilden. Sjukt stark brightness och contrast. Kör just nu med Brightness 10 och Contrast 30 tror jag och det förvalda bildläget "sRGB".

Bilden är väl ok nu men hur funkade denna profilen, blev det bra bild och fina färger?

Du får nog fixa det genom Nvidias kontrollpanel, det fick jag göra. Hittade inga inställningar på skärmens egna menyer som fixa problemet. Nu kanske du inte har ett Nvidia kort men ett AMD, men de borde väl ha liknande funktioner.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Norrbotten
Registrerad
Okt 2011

@Flexiblus: tack! har samma skärm och den var otroligt ljus, men efter denna guide så är det mycket behagligare att se på skärmen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av JSvanberg:

@Flexiblus: tack! har samma skärm och den var otroligt ljus, men efter denna guide så är det mycket behagligare att se på skärmen!

Nice

i7-6700k
GTX Asus 1070

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av JSvanberg:

Körde du den icc profilen på den hemsidan som nämndes ovan eller flux?

Skickades från m.sweclockers.com

CPU: Intel i5-7600K MB: MSI Z270 GAMING PRO RAM: Corsair Vengeance 8GB DDR4@2800MHz GPU: MSI GTX 1070 ARMOR 8GB OC SSD: OCZ Agility-3 128GB HDD: WD 500GB Case: FD Define R4 PSU: FD Integra M 550W 80+ Bronze Screen: Benq Zowie XL2411 144hz Keyboard: Tesoro Colada Evil G3NL *BROWN* Mouse: Steelseries Rival 310

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Norrbotten
Registrerad
Okt 2011

@GizZm0: körde den som är länkad i andra inlägget.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av JSvanberg:

@GizZm0: körde den som är länkad i andra inlägget.

Min skärm är Benq Zowie XL2411, wow!

Vilken skillnad det blev! Jag kör den profilen nu med, på min monitor kör jag läge "Standard" med Brightness 20 och Contrast 40 samt Blur Reduction OFF. Väldigt mycket bättre bild! Tack för tipset @Flexiblus

ICC profil: https://pcmonitors.info/icc/BenQ%20XL2420Z%20144Hz.icm
Guide: https://pcmonitors.info/articles/using-icc-profiles-in-window...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av GizZm0:

Wow!

Vilken skillnad det blev! Jag kör den profilen nu med, på min monitor kör jag läge "Standard" med Brightness and Contrast på 50 samt Blur Reduction ON. Väldigt mycket bättre bild! Tack för tipset @Flexiblus

Trevligt att ni är alla glada med profilen jag länkade. Hoppas att fler kan ta del av tipset och som givetvis har samma skärm.

i7-6700k
GTX Asus 1070