Koppla in en hårddisk från bärbar dator till stationär

Permalänk
Medlem

Koppla in en hårddisk från bärbar dator till stationär

Hejsan!
Osäker om jag hamnat i rätt tråd men jag gör ett försök här tänkte jag.
Plockade nyss ut hårddisken från min bärbara dator som moderkortet har gått sönder på. Ikväll kommer min stationära dator så tänkte försöka koppla in hårddisken i den så jag kan rädda alla mina filer.
Hårddisken har en kabel som går ut från den och en öppning för något mer. Är det något speciellt att tänka på när jag kopplar in den på stationära datorn eller är detta en lätt sak att göra? Hårddisken är en wd10jpvx.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@Isako
Du skulle kunna köpa en sådan här adapter om du inte råkar ha sata kablar liggandes.

Denna funkar också, dock en aning dyr om det bara är för en engångssak.

Annars är det inga konstigtheter att koppla in en hårddisk.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Hedersmedlem

Vad för kabel? Hårddisken ska se ut så här och då kopplar du in den som vilken annan disk som helst. http://harddiskdirect.com/media/catalog/product/cache/1/image...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Många laptopdiskar har så tätt mellan kontakterna att de kräver en adapter för de normalstora kontakterna i stationära får helt enkelt inte plats på bredden utan tar i varandra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Vad för kabel? Hårddisken ska se ut så här och då kopplar du in den som vilken annan disk som helst. http://harddiskdirect.com/media/catalog/product/cache/1/image...

Hm den ser ut sådär. Men just nu måste det vara en slim sata inkopplad I det där stora uttaget. Är det en såndär adapter som gäller då eller kan jag koppla ur den och använda en vanlig sata kabel som borde komma med datorn jag köpt :)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@Isako
Du skulle kunna köpa en sådan här adapter om du inte råkar ha sata kablar liggandes.

Denna funkar också, dock en aning dyr om det bara är för en engångssak.

Annars är det inga konstigtheter att koppla in en hårddisk.

Ok tack för tipset! Vill jag inte krångla så köper jag nog den till USB. Känner mig inte alltför säker när det kommer till att koppla inne i datorn.

Permalänk
Medlem

Ett till alternativ som borde fungera.

Dockningstation för hårddiskar ska fungerar med 3.5" och 2.5".

Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1702

Permalänk
Medlem

@Isako
Du skulle även kunna köpa en extern hårddisk låda så har du ju även en backup disk.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Många laptopdiskar har så tätt mellan kontakterna att de kräver en adapter för de normalstora kontakterna i stationära får helt enkelt inte plats på bredden utan tar i varandra.

Jag har handskats med otaliga 2.5" diskar och kan inte säga att jag nånsin stött på det problemet med en Sata disk. Möjligen om dom sitter i en vagga eller liknande men diskarna i sig själva följer ju gällande standarder (samma som 2.5" SDD diskar följer).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isako:

Hejsan!
Osäker om jag hamnat i rätt tråd men jag gör ett försök här tänkte jag.
Plockade nyss ut hårddisken från min bärbara dator som moderkortet har gått sönder på. Ikväll kommer min stationära dator så tänkte försöka koppla in hårddisken i den så jag kan rädda alla mina filer.
Hårddisken har en kabel som går ut från den och en öppning för något mer. Är det något speciellt att tänka på när jag kopplar in den på stationära datorn eller är detta en lätt sak att göra? Hårddisken är en wd10jpvx.
Tack på förhand!

Bara koppla in precis som vilken hårddisk som helst.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk
Medlem

Ok tack för all hjälp gott folk! Känner mig säkrare nu och fick massa bra tips :)!