Skrivet av Snubb1:
Det låg alltså något i ryktena om intel+radeon och att delningen med Radeon Technologies Group öppnat möjligheter för nya kunder.
Jag ser detta som positivt och att AMD/RTG når nya kunder och brer ut sig på marknaden.
Den jag tänker som förlorare på detta är Nvidia men jag tror inte den marknaden är speciellt viktig för Nvidia.
Det ska bli intressant och se vilka volymer det handlar om då det inte lär handla om hela mobila marknaden utan ett mindre segment
Intel har ett samarbete på IP-nivå med RTG. Det är en nödvändighet för Intel att samarbeta med endera Nvidia eller RTG, är helt enkelt inte möjligt att bygga en modern GPU för PC utan att kliva på patent som Nvidia eller AMD/RTG sitter på.
AMD och Nvidia är så pass beroende av varandras patent att de nog får kvitta det hela, likt vad AMD och Intel gör på CPU-sidan.
Intel hade fram till i början av detta år ett IP-samarbete med Nvidia, men förnyelsen av det avtalet sket sig (avtalet gick ut i mars i år) och Intel behöver som sagt ett avtal med någon av de två GPU-giganterna.
Rimligtvis är detta frukten av att Intel och RTG nu måste ha en regelbunden affärsmässig kommunikation. Gissar ändå att den normala iGPUn som är integrerad på CPU-kretsen kommer fortsätta vara Intels egen (men man behöver som sagt AMDs eller Nvidias patent för den).
Och detta känns som en vettigare lösning än en "snabb" iGPU. iGPU kommer aldrig bli något som fungerar väl för spel, minnesbandbredden är allt för stor flaskhals och i ultratunna har man även problemet med 15 W TDP som då ska delas mellan CPU och GPU.
En OK iGPU är helt kritiskt, majoriteten av alla dagens PC kör trots allt med en iGPU men fokus ska vara maximal energieffektivitet via acceleration av filmavkodning och vissa GPGPU-uppgifter (Photoshop har fått en hel del GPGPU stöd och fungerar därmed helt OK på laptops med Iris Graphics). Men även med eDRAM så räcker inte bandbredden till, Nvidias enklaste dGPU för bärbara är ju typ dubbelt så snabb som Intels snabbaste GPU.
Skrivet av Petterk:
Frågan är om det finns någon kostnadsfördel för XPS15-maskinerna i världen att köra denna processor eller om de helt enkelt väljer att köra mobil-Vega:n som diskret krets. En mobil Vega-krets med HBM2-minne är ju redan mer kompakt än mobila GPUer som kör GDDR5/5X-minne.
Hos Apple så får det mig att fundera på om det siktas och riktas mot MBP13,3. KBL-R som vi har just nu är ju bara med GT2, och där har de ju tidigare kört GT3e. 15-tumarna kanske vill köra något kraftigare.
Möjligheten finns att denna är tänkt till de mindre enheterna. Detta är en "äkta" dGPU-lösning så det är ju faktiskt möjligt att skapa något som inte suger för spel (har system med Iris Pro 6200, Iris 540 och Iris Pro 580, visst kan man spela enklare spel och visst är dessa 2-3 gånger snabbare än en "vanlig" iGPU men det är ändå inte i närheten tillräckligt för spel som är det minsta avancerade).
I Apples fall gissar jag att även 15" MBP kommer få denna lösning, det oavsett om den är billigare eller ej jämfört med en "normal" dGPU. Apple verkar inte bry sig jättemycket om BOM, de har så pass hög marginaler att de kan helt fokusera på form och design. En sådan här lösning verkar ju kunna ge kompaktare formfaktor, det är något Apple lär bry sig om även för 15" MBP.