Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vill ta ut bara ljud till förstärkaren

Permalänk
Medlem

Vill ta ut bara ljud till förstärkaren

Bakgrund
Köpte en Samsung HW-K960 Ljudlimpa med ATMOS och med två bakre högtalare som skulle ersätta mina gamla 5.1 datorhögtalare. Rätt buggig sak om man kopplar sin PC direkt till den så det fick bli direkt i min skärm/TV med en DVI-HDMI kabel eftersom mitt Palit GTX 1080 bara har 1 HDMI + 3 DP + 1 DVI.

Frågan
Förlorar HDR eftersom jag måste spegla bilden. Finns det något sätt/hack att få Nvidia-kortet att bara skicka ljud över HDMI? SPDIF är uteslutet då jag vill kunna köra ATMOS

(Bla serien Punisher på Neflix har härligt ATMOS-ljud. Provat med Chromecast direkt i limpan men ingen ATMOS men dock HDR så det är att välja glass eller godis, inte bägge).

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Hittade en bra lösning

För det första: en DVI/HDMI kabel som inte är fullskalig, dvs inte har alla piggar. Annars blir det flicker i bilden och den kommer och går. Hittade en gammal sådan som används för professionellt bruk. Vet inte specimen på den men den fungerar utmärkt med 4K och HDR. Själv trodde jag inte DVI kunde ge 4K men det gjorde det.

För det andra: Man ska inte använda spegling av skärmen i Windows. Utsträckt skrivbord gäller om man vill kunna kicka in HDR vid behov. Så nu har jag både ATMOS och HDR från tex serien Punisher på Netflix. Vad jag förstår så kan nya LG OLED, som enda TV, spela både HDR och ATMOS från sin app och också Xbox One S/X. Mediaspelare har jag ingen aningen om men upptäckt att Chromecast Ultra endast ger HDR.

Med KODI gäller det att välja "Fullskärm #1". Ljudet ska stå på 2.0 och "WASAPI Nvida" både som ljudenhet och genomströmning för att kunna välja Dolby HD ljud.

Mitt dyra ljudkort känns lite överflödigt nu men kan jag ju använda i spel för att få 5.1 ljud. Inte BF1 för det spelet har ett gott mos ATMOS-läge.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Som sagt
Fungerar med min nuvarande setup.

Adaper från NetOnNet som inte funkade hos mig


DVI kontakten på den, hos mig, fungerande minDVI/HDMI sladden

Och beteckningen på sladden som fungerar så bra
e164535 d awm style 20276

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Vad ska man med Atmos till utan hjödhögtalare?

Permalänk
Medlem

Både bakhögtalarna och limpan har också element riktade uppåt och det funkar när man lyssnar på demo.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Jo kan stödja att du ska välja "utvidga dessa skärmar" i Windows då funkar hdr och du kan köra ljudet genom ena kabeln. Jag har en äldre stereo som inte stödjer 4k, så jag fick göra så en hdmi direkt till tv:n och den andra till stereon, det funkar utmärkt.

Så netflix har atmos nu istället för bara dd+? Det har jag inte läst nånstans.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

@Scirocco: Rent formellt bara till Xbox One och LG OLED men nu fungerar det även från datorn i Windows appen. Inte många titlar men serien Punisher har ATMOS. Tycker det är lite synd att inte går att få till på ChromeCast Ultra eftersom HDR är lättare att få till på den än i Windows.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Från dator drar du en HDMI till Samsung limpan och sen en HDMI ut från limpan in till TVn. Alla andra skärmar till datorn inaktiverar du (iaf temporärt).

På Prisjakt skrev någon "PC Gaming: Tänk på att HW-K960 bara stödjer 1080p och 4K. Ingen upplösning där i mellan."
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=3928751

DVI klarar inte 4K
max 2560 × 1600
https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

@Mr_Lazy: HDMI ut från limpan in till TVn ger ingen ATMOS som jag verkligen har fastnat för och innan tyckt vara onödigt.

Trodde också att max 2560 × 1600 var vad man fick ut från DVI men jag får äkta 4K med HDR. Något special från Nvidia eller att DVI till HDMI gör det vilket jag tvivlar är fallet. Har faktiskt inte provat att ta ljudet från DVI men funkar ju nu med min setup men ska prova i helgen.

Testat aktiv DP - HDMI adapter men klarade inte av att skicka ATMOS. Synd att (vet inte om det är standard på Nvidia) det bara finns en HDMI på mitt GTX 1080+ 3 DP och en DVI.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av yrfhar:

@Mr_Lazy: HDMI ut från limpan in till TVn ger ingen ATMOS som jag verkligen har fastnat för och innan tyckt vara onödigt.

Trodde också att max 2560 × 1600 var vad man fick ut från DVI men jag får äkta 4K med HDR. Något special från Nvidia eller att DVI till HDMI gör det vilket jag tvivlar är fallet. Har faktiskt inte provat att ta ljudet från DVI men funkar ju nu med min setup men ska prova i helgen.

Testat aktiv DP - HDMI adapter men klarade inte av att skicka ATMOS. Synd att (vet inte om det är standard på Nvidia) det bara finns en HDMI på mitt GTX 1080+ 3 DP och en DVI.

DVI single-link, vilket är kabeln du använder klarar inte av mer än 1920 x 1200. Om du får någon form av 4K så är det uppskalat 1080p. Att du skulle få "äkta" 4K är fysikaliskt omöjligt, om du inte ändrar ljusets hastighet.

(Eller mer än fyrdubblar överföringshastigheten i DVI single-link. Vilket innebär 4 x 165 MHz sänd/mottagare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Mr_Lazy: HDMI ut från limpan in till TVn ger ingen ATMOS som jag verkligen har fastnat för och innan tyckt vara onödigt.

Trodde också att max 2560 × 1600 var vad man fick ut från DVI men jag får äkta 4K med HDR. Något special från Nvidia eller att DVI till HDMI gör det vilket jag tvivlar är fallet. Har faktiskt inte provat att ta ljudet från DVI men funkar ju nu med min setup men ska prova i helgen.

Testat aktiv DP - HDMI adapter men klarade inte av att skicka ATMOS. Synd att (vet inte om det är standard på Nvidia) det bara finns en HDMI på mitt GTX 1080+ 3 DP och en DVI.

Nu snurrar du till det. HDMI ut har inget med ATMOS att göra. Får du inte alla ljudkanaler in till limpan så är det något fel på: kabel, grafikkortet, din mjukvara för uppspelning eller mediat du spelar upp ifrån.

Som sagt Dual Link ger max 2560 så det är nog din tv, grafikkort eller limpan som pillar runt med signalen och skalar upp den.

DVI skickar bara bild digitalt (och med adapter analogt) inget ljud.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

DVI single-link, vilket är kabeln du använder klarar inte av mer än 1920 x 1200. Om du får någon form av 4K så är det uppskalat 1080p. Att du skulle få "äkta" 4K är fysikaliskt omöjligt, om du inte ändrar ljusets hastighet.

(Eller mer än fyrdubblar överföringshastigheten i DVI single-link. Vilket innebär 4 x 165 MHz sänd/mottagare.

Skrivet av Mr_Lazy:

Nu snurrar du till det. HDMI ut har inget med ATMOS att göra. Får du inte alla ljudkanaler in till limpan så är det något fel på: kabel, grafikkortet, din mjukvara för uppspelning eller mediat du spelar upp ifrån.

Som sagt Dual Link ger max 2560 så det är nog din tv, grafikkort eller limpan som pillar runt med signalen och skalar upp den.

DVI skickar bara bild digitalt (och med adapter analogt) inget ljud.

Okej, då är det ingen idé att jag testar ta ljudet från DVI. Jädrans synd att grafikkortet endast har en HDMI. Jädrans synd att ljudlimpan efter senaste FW uppdateringen inte längre klarar 3840X2160 om man inte ställer det till högre 4096X2160 med bildförvrängning på köpet. Och "citat från Samsung forum Firmware 3114 issues"

Citat:

Windows 10 4k hdr locked at 45hz via PC. Will not allow 60hz

Citat:

I now get a message on my Samsung KS8000 TV that "Resolution not supported. Change the resolution of the external device." I have my PC hooked up to the soundbar via HDMI with 4K 60hz so I can play ATMOS sound. From messages on another thread it looks like this update has killed the soundbar's ability to pass this through. I had to hook up an old monitor to be able to adjust the resolution and have to drop it down below 1080p for it to pass the video signal through. I am so frustrated since this is the primary use of my soundbar and it worked perfectly before this update.

Får fortsätta kör bild direkt till TV och ljud till limpan. Provade med min aktiva DP-HDMI adapter till TV/skärm men gick inte att kicka in HDR i Windows. Men med DVI-D till HDMI kabeln går det utmärkt och upplösningen både i Nvidia och Windows visar 4K/HDR så ett mysterium är vad det är. Om nu det inte visas fel i Nvidia settings för jag har också läst att 2560x1440/60Hz är MAX?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@Mr_Lazy: Får nog ge mig. Både Nvidia och Windows visar fel och ibland också Netflix. Får köra med en HDMI och tyvärr ställa ner HZ från 60 till 30 för det verkar vara det Samsungs Soundbar är kapabel till om man vill kicka in 5K HDR i Windows till Netflix. Går visserligen hålla på att ställa fram och tillbaka i Nvidia settings mellan 30 och 60 om man vill kolla HDR material men tycker det räcker att hålla på att fippla med HDR-knappen i Windows.

Förklaring: Att köra med HDR hela tiden i Windows med SDR material är en plåga för ögonen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

.... Dual Link ger max 2560 så det är nog din tv, grafikkort eller limpan som pillar runt med signalen och skalar upp den.

DVI skickar bara bild digitalt (och med adapter analogt) inget ljud.

Lösta alltså till slut mitt dilemma med att köra HDMI kabeln direkt i TV och ljudet med DVI-HDMI kabeln och fick ljud inklusive ATMOS. Trodde också att DVI-D inte skickade ljud men det gör det.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Lösta alltså till slut mitt dilemma med att köra HDMI kabeln direkt i TV och ljudet med DVI-HDMI kabeln och fick ljud inklusive ATMOS. Trodde också att DVI-D inte skickade ljud men det gör det.

Fick inte 4K på Netflix med ovanstående setup. Kom dock idag på en lösning. Min Soundbar stödjer inget mellan 1080p och 4K så bara att ställa in upplösningen till 1440p så tog Soundbaren endast emot ljud och inte någon bildsignal. Vol'a 4K HDR och ATMOS på Netflix.

Tar KODI också när jag ändå är igång och skriver. Vill man ha allt = 4K+HDR+ATMOS får man t.ex köpa en Nvidia Shield-TV. På PC klarar inte KODI HDR men på Shield-TV fungerar det. Med Plex fick jag bara HDR att fungera och inte ATMOS. Gäller både PC/ChromecastUltra/Shield-TV.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]