Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Julklapp till lillebror (som bör klara av dota2) laggar och är seg med allt, hjälp snälla!

Permalänk
Skrivet av Shuffmeister:

Ett longshot. Provat att ta ur cpun och sätta tillbaka den?
Läste något för några år sedan att det kan hjälpa

Hej, hörde också något om det, ska nog pröva det tack för att du påminde mig

Skrivet av jocke92:

Installerade du 64-bitars Windows?
Kan ju vara något med den ena minnesplatsen. Hur många platser har moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är 64-bit. Ja jag tror faktiskt att det är det, det är 4 platser, ram minnen satt i dimm1 och dimm3, enligt manualen är det rätt Det är dimm1 det är fel på tror jag, för när jag endast har ram i den så får jag ingen bild, men i dimm3 får jag bild och rätt mängd ram!

Permalänk

Om du har en cd brännare så kan du skapa en test cd för minne (MemTest86+)
http://www.memtest.org/#downiso

Gå att fixa till en boot bar usb också med det är lite mer omständligt.

Om du uppdatera bios så kanske det fungera bättre?

En del MB har problem med dubbelsidiga minnen.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av varberges:

Hej, hörde också något om det, ska nog pröva det tack för att du påminde mig

Ja det är 64-bit. Ja jag tror faktiskt att det är det, det är 4 platser, ram minnen satt i dimm1 och dimm3, enligt manualen är det rätt Det är dimm1 det är fel på tror jag, för när jag endast har ram i den så får jag ingen bild, men i dimm3 får jag bild och rätt mängd ram!

Du kan ju alltid prova utan att använda plats 1 då. Ibland går det och ibland är den kinkig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av varberges:

Hej, hörde också något om det, ska nog pröva det tack för att du påminde mig

Som jag skrev tidigare så är det rätt lätt att sabba stiften i CPU sockeln. Inte för att jag vill måla fan på väggen, men om du aldrig arbetat med en sån CPU sockel förut och vill kunna lämna tillbaka datorn så kanske det inte är nåt du ska ge dig på att göra.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av kdk_warhead:

Om du har en cd brännare så kan du skapa en test cd för minne (MemTest86+)
http://www.memtest.org/#downiso

Gå att fixa till en boot bar usb också med det är lite mer omständligt.

Om du uppdatera bios så kanske det fungera bättre?

En del MB har problem med dubbelsidiga minnen.

hej! Har hört att det finns risk i att uppdatera bios, vet inte vad eller varför dock. Men känns som att det inte kommer hjälpa ändå haha ^^

Skrivet av jocke92:

Du kan ju alltid prova utan att använda plats 1 då. Ibland går det och ibland är den kinkig

Skickades från m.sweclockers.com

Ah fast även då visade den mindre, den visade 2.96 istället för 1.96, men det var ett 4gb minne.

Skrivet av Hurtigbullen:

Som jag skrev tidigare så är det rätt lätt att sabba stiften i CPU sockeln. Inte för att jag vill måla fan på väggen, men om du aldrig arbetat med en sån CPU sockel förut och vill kunna lämna tillbaka datorn så kanske det inte är nåt du ska ge dig på att göra.

Ah jo i för sig, ska nog låta bli det så länge. Men är det inte bara bättre att uppgradera den med ny pcu, grafik och moderkort? Det ligger till så här: Jag kan få den för 600kr, hela burken, jag tänker att då får jag i alla fall chassi + hårddisk + fläktar och nätagg + fläkten till cpu + det mesta färdig monterat, för 600kr, är inte det bättre än att bygga en ny dator och köpa alla dom delarna + grafik pcu och moderkort och bygga allt själv?

Tack för svar alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av varberges:

hej! Har hört att det finns risk i att uppdatera bios, vet inte vad eller varför dock. Men känns som att det inte kommer hjälpa ändå haha ^^

Om det finns en nyare bios så kan du prova att uppdatera. Risken som finns med att uppdatera bios är att nåt går snett, t.ex. att strömmen går medan man gör det, eller att man uppgraderar med fel bios, och då kommer datorn mest troligt inte att starta. Å andra sidan, om ditt moderkort har en gammal bios, så kan det vara värt att prova, det verkar som att några av biosuppdateringarna till det moderkortet är minnesrelaterade.

Skrivet av varberges:

Ah jo i för sig, ska nog låta bli det så länge. Men är det inte bara bättre att uppgradera den med ny pcu, grafik och moderkort? Det ligger till så här: Jag kan få den för 600kr, hela burken, jag tänker att då får jag i alla fall chassi + hårddisk + fläktar och nätagg + fläkten till cpu + det mesta färdig monterat, för 600kr, är inte det bättre än att bygga en ny dator och köpa alla dom delarna + grafik pcu och moderkort och bygga allt själv?

Tja i så fall är det väl bara att tuta och köra, det är ju inga stora pengar och om alternativet ändå är att skrota moderkort+cpu+minne så kan du ju lika gärna prova, det värsta som kan hända är ju liksom att du måste köpa de delar du ändå tänker dig att köpa

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk

@Hurtigbullen: Okej! Ska titta på det innan jag gör nått! Ja jag tror det blir bättre så, för som datorn ser ut nu så är det inte mycket man kan uppgradera i framtiden utan att byta ut vissa grejer redan nu och som jag sett så är det endast pcu som kommer kosta lite mycket, sen var det en snäll människa här som erbjöd sig att skänka lite grejer som kommer hjälpa till som fan, så det kanske blir något bra detta Tack för hjälpen ännu en gång Hurtigbullen!

Permalänk

@Hurtigbullen: Testade att ta ut cpu och sätta tillbaka, ingen skillnad. Btw, om jag skulle köpa ny pcu, kan jag använda den fläkten nuvarande pcu har? Eller måste man köpa en ny? Eller får man med en sån fläkt när man köper ny pcu? Tack för svar!

Permalänk
Medlem

@varberges: Jag har inte handlat CPU/moderkort på ett tag, men jag tror du ska räkna med att köpa en ny kylare. Beroende på CPU och "paket" får man ibland med en kylare. De brukar isf vara användbara, men inte mer.

Kollade du nåt på vilken BIOS version du har? Det borde stå nånstans i menyerna om du kollar runt i BIOS.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

@varberges: Så länge du inte köper en överklocknings cpu som Ryzens X modeller eller Intels K modeller brukar man få en ny fläkt gratis.

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

@varberges: Jag har inte handlat CPU/moderkort på ett tag, men jag tror du ska räkna med att köpa en ny kylare. Beroende på CPU och "paket" får man ibland med en kylare. De brukar isf vara användbara, men inte mer.

Kollade du nåt på vilken BIOS version du har? Det borde stå nånstans i menyerna om du kollar runt i BIOS.

Jaha okej tack! Nej har inte haft tid att göra det än men ska göra det!

Skrivet av Simon^L:

@varberges: Så länge du inte köper en överklocknings cpu som Ryzens X modeller eller Intels K modeller brukar man få en ny fläkt gratis.

Okej tack!

Permalänk

@Hurtigbullen: Tja! Har inte haft tid innan men nu gjorde jag som du sa och uppdaterade BIOS, den var v1,5 först och det har kommit ut flera versioner efter den, tog den senaste och nu är bios versionen 1.10. Minns inte varför jag skulle göra det? BIOS är likadan som förut i stort sett ^^ Och fortfarande 1.96gb usable Men i BIOS står det att jag har 4gb ram.. Det har det gjort innan jag uppdatera bios också Tack för svar!

Permalänk
Medlem

@varberges: Jag vill minnas att en del av uppdateringarna i bios var relaterade till minne. Har du nollställt biosinställningarna och letat runt i bios efter nån "memory remap" inställning? Utöver det så har jag nog inga fler uppslag på hur man ska få till det.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk

@Hurtigbullen: aa gjorde det, fanns inget sånt.. Men köpte nytt grafikkort och nya ramminnen så den fungerar mycket bättre nu. Den har 12gb men 8 användbart Förstår dock inte vad det är dessa 2-4 gb går till, sjukt frustrerande ^^ Men men, kommer byta moderkort i framtiden tror att det försvinner då. Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

@varberges: Minnet "försvinner" inte, utan det används helt enkelt inte. Det hänger ihop med adressrymden och grafikkortets minne.

För att folk här inne nu inte ska hoppa på mig så börjar jag med att säga att nedanstående är mycket förenklat. Sen ska det väl sägas att detta är en möjlig förklaring och problemet kan bero på något helt annat.

Moderna CPUer har oftast virtuellt minne och fysiskt minne och adressrymden för 32 bitar är 2^32 = 4GB. I denna adressrymd mappas det fysiska minnet in. T.ex. så kan den virtuella minnesaddressen 0 mappas till den fysiska minnesadressen 0, osv.

Sen har ju grafikkorten också minne. För vissa kort så mappas hela eller delar av det minnet in i samma adressrymd som det fysiska minnet och det är nu det blir problem. Adressrymden är ju bara 4GB och det totala minnet som du har är ju 4+2GB (internminne & grafikminne). Vad som troligtvis händer nu är förenklat så att de första 2GB av ditt internminne mappas till de 2 första GB av adressrymden, medan de översta 2GB av adressrymden mappas till grafikkortets minne. Mao "döljs" 2GB av ditt internminne av grafikkortets minne och används inte.

Nu kan man ju fråga sig varför det är så, men förenklat kan man väl säga att åtminstone delar av grafikkortets minne måste mappas in någonstans under 4GB i ett 32 bitars system (annars kan man inte använda det) och att BIOS kan inte förutsätta att man installerar ett 64 bitars OS.

Vad en "memory remap" inställning i BIOS gör är att "trolla" lite så att de 2 översta GB av ditt minne mappas in ovanför 4GB i den virtuella adressrymden. Med en 64 bitars adressrymd som ett 64 bitars OS har, så ser nu OS:et i den virtuella adressrymden totalt 6GB minne; 2GB internminne, 2GB grafikminne och sen ytterligare 2GB internminne.

Du kan läsa mer om det här:
https://hardforum.com/threads/understanding-address-spaces-an...
https://www.pcsteps.com/11250-windows-less-usable-ram-install...

Sen vill jag minnas att din burk var lite skum när du testade runt med olika minnen i olika platser (det funkade väl inte alls med bara en sticka i första platsen?), så det går nog inte att utesluta att det är något fel på moderkortet.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"