Vad använder ni för email?

Permalänk
Medlem

Outlook.com 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

Jag har en gmail för "icke känslig" information och ett mailkonto hos vår bredbandsleverantör (Tele2). En riktigt gammal rackare från 1996, namn@mailbox.swipnet.se

Jag har planer på att sätta upp en egen mailserver med egen domän på Ubuntu.
Se det som ett hobby-projekt.
Detta är dock något som händer väldigt långsamt, planerandet, skaffandet av HW och annat är minst lika roligt som själva pillandet i Ubunto för att få det att funka:)

Permalänk
Medlem

Gmail primärt, har även ett gammalt @hotmail.com-konto som i stort sett bara används till Xbox Live och inloggning i min dator hemma. På jobbet kör vi O365.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

O365 på jobbet, egen doman, efternamn.se, som hostas hos one.com där vi kör alla mail adresser för alla i familjen

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av frejohansson:

Hej allihop!

Okej, jag sitter nu med en gmail som jag har använt under ett par år. Den har fungerat bra, menu nu på senare tid känns det mer och mer som att det kanske inte är en sån bra idé att ha sin epost där?

Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är. Det är ungefär samma känsla som att spela slenderman på level 1 - Allt är till synes lugnt i skogen men kanske något illasinnat monster hägrar där mellan träden? Hahahaa förstår ni vad jag menar?

Gmail/Outlook/Självhostat etc, vad använder ni för något?

Använder mig av 2st:

@gmail.com
@Outlook.com

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Kör allt via Binero

Permalänk
Medlem

kör min egen mail-server

Visa signatur

got root?

Permalänk

Mina primära är Outlook för jobbet, Gmail privat. Sen har jag kvar mitt Hotmail-konto som jag skapade 1998 (bra att ha som skräpmejl när man måste registrera sig på sidor), samt ett LTH-studentkonto som konstigt nog fortfarande är aktivt (7 år sen jag slutade plugga...)

Visa signatur

Dator: Corsair 4000D|i7 13700KF|ASRock Z790|MSI RTX4090|Seasonic Platinum 1kW|Kingston KC3000 2TB|G.SKill 32GB DDR5 @6400 cl32|Noctua D15|

Permalänk
Medlem

Kört lite olika förr, men har idag bara mail.com som leverantör.
Har premium konto, och kan då ha 10 olika alias, IMAP stöd och en bra app faktiskt.

Så 10 olika adresser, med massa domäner att välja mellan, till samma brevlåda. Perfekt att sortera spam vs vänner vs släktingar. Eller om nu en adress blir spam-matad för den hamnat i dumma register, tar man bort den och ändrar den bara.

Är också kanon för att signa upp på dumma erbjudande, och sedan ta bort adressen när e-mailen är bekräftad.
Du ger dem bara olika adresser. Tar 2 min att skapa en ny adress.

Har ett Gmail, men detta är ju pga Android telefonerna surt nog kräver det

Permalänk
Medlem

använde gmail,hotmail samt en via easydns

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Kör ett hotmail konto från tidig kritaperiod, fick ett till när brorsan köpte minecraft till mig för ca 6-7 år sedan men använder inte detta så mycket. Har även ett gmail konto för att google tvingade på mig google+ för ganska många år sedan, detta används väldigt sporadiskt till t.ex. github.

Funderar på att skaffa protonmail eller egen postfix server i framtiden när jag kan migrera min domän bort från den håla som är loopia (måste vänta två månader pga regler alla domäninnehavare kör med), för tillfället fylls min skräpkorg sakta med skit för att namn nummer och address syns publikt om man inte kör domän med njalla eller betalar extra.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Gmail för seriöst och sådant jag tror mig lite på.
Outlook/Hotmail/Live (what ever floats your boat) för skitsaker och som jag inte bryr mig om jag skulle förlora.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

Inte för att vara den, men känns ju inte speciellt relevant. Vill ju inte att någon ska gå in på min mail och på så vis få tillgång till alla konton (steam, spotify, facebook etc). Däremot kan du gärna få reda på mitt nästa möte om du vill?
Förstår väl också att du inte var helt seriös såklart, men jag är genuint nyfiken på varför så många bryr sig så otroligt mycket, sålänge man inte har något att dölja så är det troligtvis inte ens någon som bryr sig om att ta reda på saker om dig

Med risk för liten offtopic... (inte för att trolla dock, utan svara på din fråga).

Mycket av det handlar om hur otroligt mycket av ditt liv som kan kartläggas av dessa tjänster. Lite info här, lite där och sen räcker det med att du får något mail som spåras till någon terrorist, och du är övervakad. (Överdriver inte, är så systemen fungerar). Plötsligt har de anledning att kartlägga hela ditt liv, dina bekanta, dina vanor, vad för partner du gillar, osv... allt.

Just att man kan ta 100-tals konton, databaser mm och kan de bara identifiera "dig" i alla, knyter de ihop detta och plötsligt vet allt om dig... även det du inte tänkte på för 10 år sedan (då allt ligger lagrat). Detta är sk "big data" behandling och görs varje dag.

Det handlar inte om att du är terrorist mao, utan det handlar om att de kan använda denna informationen precis som de vill. Så oroa dig inte för dina lösenord, finns redan en keylogger i Windows 10 som kan ta detta (det är för att underlätta för MS), så kan de ju knyta samman detta med ditt steam-konto, steam chatt, voice info osv.

Det är faktiskt skrämmande hur otroligt mycket "internet vet om oss" redan.

Med det sagt. Att undvika en leverantör av Mail, kommer inte rädda dig dock... vilket är problemet.

Hade man 100% säkert vetat att inget av detta kommer påverka dig om du inte begår allvarliga brott, så hade det varit en sak, men det kan användas i många olika syften idag. Allt från marknadsföring till intervjuer till utredningar som inte ens borde beröra dig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Peddan:

Har använt Protonmail runt 2 år nu, finns både på web och app till telefon, funkar bra.
Finns i flera olika varianter från gratis till betala massor för extrafunktioner.

Samma här. Allt viktigt sköts av protonmail och sedan har jag gmail för köp och liknande (där man är följd hursomhelst då köpet går igenom banken och vill helst inte ha massa reklam skit på min riktiga mail.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZyntaaX:

Inte för att vara den, men känns ju inte speciellt relevant. Vill ju inte att någon ska gå in på min mail och på så vis få tillgång till alla konton (steam, spotify, facebook etc). Däremot kan du gärna få reda på mitt nästa möte om du vill?
Förstår väl också att du inte var helt seriös såklart, men jag är genuint nyfiken på varför så många bryr sig så otroligt mycket, sålänge man inte har något att dölja så är det troligtvis inte ens någon som bryr sig om att ta reda på saker om dig

För att du tror att du inte har något att gömma. Det har alla och även om du trots allt skulle lyckas leva ett helt helgonliv går det att plocka saker ur sin kontext och tills du har bevisat motsatsen är det kört. Saker som var ingen stor grej för ett år sedan kan avrätta din karriär idag (se bara effekterna av #metoo). Det är trivialt att plocka någon kommentar ur sin rätta kontext och få vemsomhelst att se skyldig ut.

Det är därför man ska aldrig lita på förrädare som SÄPO och FRA och än mindre på stora bolag och deras amerikanska herrar.

Permalänk
Medlem

2st Gmail som sakteligen fasas ut helt och hållet
Protonmail som jag var med och crowdfounda sedan start. Mycket nöjd med vad de erbjuder.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Gmail har jag och orkar inte bry mig ifall de spionerar på mig. Lyckades knipa mitt namn både fram och baklänges för många år sedan

Till alla som är rädda för att google, säpo, FRA mm spionerar på er. Måste vara jobbig att gå med blyhatten på alltid, skulle själv inte vilja gå runt med de tankarna. Men det är ju så klart bara min synvinkel och det finns säkert anledningar varför det skulle vara bra att vara lite mera försiktigt rent allmänt.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Använder en Tele2 adress för spam odyl och en Protonmail för det viktiga.

Visa signatur

Asus ROG STRIX Z590-E GAMING WIFI, Streacom BC1 Röd, Intel i7 10700KF, Noctua NH-D15 chromax.black, AMD Radeon RX 6900 XT Phantom Gaming D 16G OC, Samsung m.2 NVMe 960 Pro 1TB, Corsair Dominator DDR4 3200MHz 16GB.
Går tyst och ganska kall =)

Permalänk
Medlem

Tutanota.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Nu tror jag dock att det mer var tänkt som ett exempel i illustrativt syfte, och inte ett specifikt hot som kändes som det mest sannolika.
Men om kassakon, som Google är van vid, börjar få slut på mjölk, så är det väl heller inte ett otänkbart scenario?
Det finns en orsak till att cheferna inte får fråga om ens politiska ståndpunkter, och liknande, längre.. Och jag tror då att vissa är villiga att betala en summa som många skulle anse vara motiverande, inte minst aktieägarna som gått back..

Förrutom då att jag vill minnas att Google har en punkt för just det scenariot i användaravtalet, och att man kommer att bli kontaktad om datan de har om en kommer att säljas och att man då har rätten att begära att den skall tas bort.

Sen kan man ju välja att inte lita på avtal eller något, koppla ner sig och flytta in i skogen....

Permalänk
Medlem

Outlook, Hotmail och Gmail.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Gmail och Outlook mail.
Använder windows 10 epost program på datorn.

Fungerar hur bra som helst och har inget behov av något annat.

Att ens tänka tanken att gmail inte är bra pga spioneri kan man lägga ner, då kan du slänga din mobil,dator och sätta på dig foliehatten och bosätta dig långt ute i skogen.

Permalänk
Medlem

Huvudmailen thunderbird som client och ett köpt domän som adress. Slask epost hotmail. Söker dock en bra app för mailen på mobilen då samsungs app är långsam på att ladda mail.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Med risk för liten offtopic... (inte för att trolla dock, utan svara på din fråga).

Mycket av det handlar om hur otroligt mycket av ditt liv som kan kartläggas av dessa tjänster. Lite info här, lite där och sen räcker det med att du får något mail som spåras till någon terrorist, och du är övervakad. (Överdriver inte, är så systemen fungerar). Plötsligt har de anledning att kartlägga hela ditt liv, dina bekanta, dina vanor, vad för partner du gillar, osv... allt.

Just att man kan ta 100-tals konton, databaser mm och kan de bara identifiera "dig" i alla, knyter de ihop detta och plötsligt vet allt om dig... även det du inte tänkte på för 10 år sedan (då allt ligger lagrat). Detta är sk "big data" behandling och görs varje dag.

Det handlar inte om att du är terrorist mao, utan det handlar om att de kan använda denna informationen precis som de vill. Så oroa dig inte för dina lösenord, finns redan en keylogger i Windows 10 som kan ta detta (det är för att underlätta för MS), så kan de ju knyta samman detta med ditt steam-konto, steam chatt, voice info osv.

Det är faktiskt skrämmande hur otroligt mycket "internet vet om oss" redan.

Med det sagt. Att undvika en leverantör av Mail, kommer inte rädda dig dock... vilket är problemet.

Hade man 100% säkert vetat att inget av detta kommer påverka dig om du inte begår allvarliga brott, så hade det varit en sak, men det kan användas i många olika syften idag. Allt från marknadsföring till intervjuer till utredningar som inte ens borde beröra dig.

Så sant som det är sagt. Tyvärr vill de flesta leva i sin bubbla.

Aja, åtminstone får vi GDPR snart som förhoppningsvis kommer förbättra läget något.

Det är en mänsklig rättighet att få vara ifred, dvs sin privacy. Jag är inte bekväm med allt precis allt jag gör online (vilket är 95% av mitt liv) dokumenteras och säljs på auktioner för att sälja riktad reklam till mig.

Permalänk
Medlem

Binero med egen domän.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Snusfri

En gmail för seriösa saker, en för olika registreringar på diverse sidor och en slask.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

förnamn.efternamn@outlook.com
10minutemail.net

Permalänk

Protonmail för dess säkerhet men även gränssnitt och egenskaper i både web/android.

Permalänk

Använder gmail själv.
Har funderat på startmail som tydligen ska vara bra
https://www.startmail.com/en/

Någon som har testat detta?
Kostar dock pengar, men som alltid: Om tjänsten är gratis så är det kunden som är varan.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Ingen som kör runbox alltså, jag trodde det var ganska vanligt.
Hur-som, bytte från gmail/yahoo för ~½år sen och flyttade alla arkiverade mail till runbox istället.

Tanken var att ha en svensk leverantör, men jag hittade ingen jag tyckte verkade vettig så det fick bli grannlandet i väster istället. Det funkar riktigt bra med en huvud-email (som aldrig används utåt) och sen 10st olika aliaser som man när som helst kan släcka ner om det skulle börja dyka upp burkskinka.