Vad använder ni för email?

Permalänk

Vad använder ni för email?

Hej allihop!

Okej, jag sitter nu med en gmail som jag har använt under ett par år. Den har fungerat bra, menu nu på senare tid känns det mer och mer som att det kanske inte är en sån bra idé att ha sin epost där?

Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är. Det är ungefär samma känsla som att spela slenderman på level 1 - Allt är till synes lugnt i skogen men kanske något illasinnat monster hägrar där mellan träden? Hahahaa förstår ni vad jag menar?

Gmail/Outlook/Självhostat etc, vad använder ni för något?

Permalänk
Rekordmedlem

Ta för givet att Google och MS alltid spionerar på sina konton förutom att NSA och FRA också kollar på det som passerar landsgränsen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Jo, jag haller helt med, tills bevis som motsager vad du sager som ar precis vad sa manga (alla) mer eller mindre vet men anda tror de aldrig fastnar i filter for de inte kommunicerar terrorist grejjer (som definieras av vad?) ar det desvarre precis vad det ar, jag ser samma galenskap du gor.

@frejohansson: Tutanota ar ett steg upp pa vagen som fortfarande ar bekvamt som webmail grej.
Brukar sjalvhostat pa server baserad i Schweiz for main mailen.

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem

Har en Gmail + en "universitetsmail" sedan studietiden som jag betalar en liten summa per år för att få ha kvar.

Permalänk
Medlem

Har en Gmail som jag använt sen urminnes tider.
Sen var jag med när Outlook lanserades och lyckades knipa ett par bra mails med mitt väldigt vanliga namn, så det är min "seriösa" mail. Gmail till alla sidor osv.

Har även flera alias på outlook vilket är smidigt.

Skiter fulltständigt i om någon spionerar på mina mail, jag är ingen terrorist så go ahead.

Permalänk
Medlem

Hotmail, live och outlook mest. Även några gmails.
Håller mig till de stora så slipper man risken att fastna i någon brandvägg.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Har använt Protonmail runt 2 år nu, finns både på web och app till telefon, funkar bra.
Finns i flera olika varianter från gratis till betala massor för extrafunktioner.

Visa signatur

Min: Ryzen 7 3700x, Asus prime B350 Plus, Gskill Ripjaws V 4x8 Gb 3200Mhz@cl14 , Samsung 960 EVO 500Gb + OCZ 512 Gb SSD , MSI Optix MAG27CQ + 24" Benq G2420HDBL , RX5700 8GB , FD R5

Permalänk
Medlem

@frejohansson:

För tillfället använder jag:

  • Två gmail

  • En universitetsmail

  • Två jobbmail

  • En privatmail

Min privata mail låter jag ett svenkst webhotell hosta, men jag ska snart addera ytterligare en mail till skaran och den tänker jag ha hos Fastmail.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Protonmail och Tutanota, använder jag primärt men jag har ett gmail konto för annars vill ju inte min android övervakare funka riktigt.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Gmail privat.
Outlook på jobbet.

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Hedersmedlem

På jobbet har vi Office 365 så det blir därigenom min jobbmail blir.

Hemma kör jag på mailen jag får via Loopias webbhotell på min domän. Sämre webbmail får man leta efter, men jag är så pass oldschool att jag fortfarande kör ett "stort" mailprogram på mina datorer... så det struntar jag liksom i. Har funkat utan något strul så jag har inte orkar byta.

Det slutar alltså med att jag hemma kör Outlook med både jobbmailen och den privata i, så har jag ändå allt i ett program.

Permalänk
Medlem

Gmail och protonmail

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

Protonmail för mer seriöst skit.
Gmail för att registrera sig på skitsidor där man inte vill bli störd av utskick.

Permalänk
Medlem

Ett gmail-konto,
ett KTH-konto (f.d. jobb-konto) och
ett konto via webb-hotell (billigaste varianten hos Space2u) kostar 525 per år, har egen .se-domän som kostar 175 per år

Permalänk
Medlem

Protonmail och sedan någon disposable email address för skit.

Permalänk
Medlem

Två Gmail-konton: En med för.efternamn, och en lite mer anonym.
Ett protonmail konto: När jag inte känner för att låta Google läsa mina mejl.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av frejohansson:

Hej allihop!

Okej, jag sitter nu med en gmail som jag har använt under ett par år. Den har fungerat bra, menu nu på senare tid känns det mer och mer som att det kanske inte är en sån bra idé att ha sin epost där?

Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är. Det är ungefär samma känsla som att spela slenderman på level 1 - Allt är till synes lugnt i skogen men kanske något illasinnat monster hägrar där mellan träden? Hahahaa förstår ni vad jag menar?

Gmail/Outlook/Självhostat etc, vad använder ni för något?

Jag använder hotmail, gmail, egenhostat och företagsmail (vilket förövrigt är hostat av gmail, så de blir ju samma sak)

Permalänk
Medlem

Använder själv auth.se med egen domän.

Permalänk
Medlem

gmail med ett par olika användarnamn, en jobbmail och en universitetsmail. Kör företrädesvis Mac och använder då Airmail för att slå ihop dem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Peddan:

Har använt Protonmail runt 2 år nu, finns både på web och app till telefon, funkar bra.
Finns i flera olika varianter från gratis till betala massor för extrafunktioner.

Protonmail är inte mycket säkrare än de andra. Använder man det i mailkonversationer till oseriösa personer som inte håller koll på säkerheten eller registrerat ditt e-mail till företag som läcker databaser så kommer du alltid hamna i spamfällan vilket som.

Skrivet av SanyaIV:

Använder själv auth.se med egen domän.

Står inga priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Står inga priser.

Mejl är gratis hos auth.se

Permalänk
Medlem

Använder one.com’s mailserver via mina websidor. Men även gmail och outlook vid enstaka tillfällen.

Outlook’s mail app till IOS är väldigt smidig, vilken att ersatt apples egna mail app hos mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SanyaIV:

Mejl är gratis hos auth.se

Ger inte direkt seriöst intryck. Går jag in på Webhotell så finns det inga tjänster listade. Det verkar inte heller finnas något organisationsnummer, telefonnummer eller annat som ska finnas på en seriös aktörs sida.

Men för att hålla mig till ämnet; Använder för närvarande enbart min outlook epostadress privat, samt min kommunala förnamn.efternamn epost i jobbet.

Permalänk
Medlem

Kör Protonmail i eget namn för allt finansiellt typ kort och banker. Tror det är den säkraste mailen.
Sedan kör jag allt annat på mail.com, i eget namn för allt seriöst och i ett annat namn för allt typ nyhetsbrev och alla erbjudanden man är nyfiken på och två mailadresser till för annat när man vill vara helt anonym. Får aldrig spam eller konstiga mail så det kan hända att filtrerna är så starka att man tom missar mail som man hade velat haft. Har dessutom skaffat en email.com på samma ställe i eget namn för ev kontakter med myndigheter så man slipper blanda ihop med det privata.

Permalänk
Medlem

Gmail och icloud/me och några skräpadresser på yahoo.

Permalänk
Medlem

Gmail privat och outlook på jobbet Till er som "vägrar" använda tjänster som gmail osv, för att de "spionerar" på en. Får jag bara fråga varför det spelar så stor roll? Jag personligen kunde inte bry mig mindre ifall en nisse på kontor på andra sidan jordklotet får reda på hur min arbetsdag ser ut, eller när jag har nästa möte

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk

Mestadels Gmail och Protonmail. En bra sajt för att kolla hur pass säkra leverantörer av både e-post och VPN är That One Privacy Site: https://thatoneprivacysite.net/simple-email-comparison-chart/

Skrivet av ZyntaaX:

Gmail privat och outlook på jobbet Till er som "vägrar" använda tjänster som gmail osv, för att de "spionerar" på en. Får jag bara fråga varför det spelar så stor roll? Jag personligen kunde inte bry mig mindre ifall en nisse på kontor på andra sidan jordklotet får reda på hur min arbetsdag ser ut, eller när jag har nästa möte

Om det inte spelar nån roll, skulle du kunna ge oss din e-postadress och lösenord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av protovaffe:

Om det inte spelar nån roll, skulle du kunna ge oss din e-postadress och lösenord?

Inte för att vara den, men känns ju inte speciellt relevant. Vill ju inte att någon ska gå in på min mail och på så vis få tillgång till alla konton (steam, spotify, facebook etc). Däremot kan du gärna få reda på mitt nästa möte om du vill?
Förstår väl också att du inte var helt seriös såklart, men jag är genuint nyfiken på varför så många bryr sig så otroligt mycket, sålänge man inte har något att dölja så är det troligtvis inte ens någon som bryr sig om att ta reda på saker om dig

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Uteslutande ett hotmail/outlook konto för vardagsmail och viktiga utskick.
Sen följer ett sekundärt outlook konto där jag enbart reggar mig för tillfälliga tjänster, såsom att tvingas signa upp sig hos butiker för rabatter osv osv. Skräp egentligen.
Och ett gmail konto, använder det inte överhuvudtaget.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X