Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Meanwhile in Finland...

Bor alltså i Finland numera, och vad jag förstått så är läget med mobildata i Sverige rätt så illa i jämförelse. Fick precis ett lustigt samtal som jag tänkte dela med mig av.

Sa upp mitt 4G-heminternet för ett halvår sen när vi fick fiber, men de försöker fortfarande få mig som kund. Berättade om de 2TB per månad som går via gigabit-fibern. De förstår att de inte kan konkurrera med hastighet och ping, men de är fortfarande villiga att konkurrera med pris. Datamängd? Inga problem. De hade t.o.m en fin uträkning på hur mycket data jag i teorin skulle kunna skyffla per månad med deras 300Mbit 4G (bor precis bredvid masten).

Permalänk
Avstängd

Ja, här i Sverige är det riktigt uselt.
Även de mest generösa är rent ut sagt skit här när det gäller upplägget, de gör verkligen allt för att strypa datamängden här.

(Jag vet för jag kör 4G här och tänker dumpa skiten så snart det öht blir tekniskt möjligt där jag bor...)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Fördelen i Sverige är ju dock att vi inte har någon begränsning på datamängd på fasta nätet

Edit: läste det som att ni hade 2TB/månaden på fiber, nvm tidigare mening.

men ja, svenska mobilnätet är sjukt begränsat.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Fördelen i Sverige är ju dock att vi inte har någon begränsning på datamängd på fasta nätet

Det har dock inte vi heller.

Permalänk
Medlem

Så gott som alla finska tele operatörer offererar obegränsad 4G anslutningar (vanligtvis ca 20€/mån). Där är anledningen varför så många här kör med hemma nätverk via 4G. Dock har det ju lett till att masterna börjat belastas såpass mycket att hastigheten är ju inte längre den bästa men varierar ju beroende på var du bor förstås.

Känner en kompis som säkert snittar i 2TB/mån i flera år nu.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Så gott som alla finska tele operatörer offererar obegränsad 4G anslutningar (vanligtvis ca 20€/mån). Där är anledningen varför så många här kör med hemma nätverk via 4G. Dock har det ju lett till att masterna börjat belastas såpass mycket att hastigheten är ju inte längre den bästa men varierar ju beroende på var du bor förstås.

Skulle snarare säga att så gott som ingen teleoperatör har begränsat 4G =). Är väl bara Telia som överhuvudtaget har sådana.

Bor i Helsingfors, och jag maxade 100Mbit (fick ut 105 ner, 45 upp) i stort sett dygnet runt när jag hade det hemma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ajp_anton:

Skulle snarare säga att så gott som ingen teleoperatör har begränsat 4G =). Är väl bara Telia som överhuvudtaget har sådana.

Bor i Helsingfors, och jag maxade 100Mbit (fick ut 105 ner, 45 upp) i stort sett dygnet runt när jag hade det hemma.

Hur får operatörerna det att gå ihop i Finland? Betalar ni fortfarande för samtal?
Att enbart fasta abbkostnader skulle betala en dyr mobil infrastruktur får jag inte ihop.

Eller är vi totalt blåsta av operatörerna i Sverige!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Hur får operatörerna det att gå ihop i Finland? Betalar ni fortfarande för samtal?
Att enbart fasta abbkostnader skulle betala en dyr mobil infrastruktur får jag inte ihop.

Eller är vi totalt blåsta av operatörerna i Sverige!

Man betalar för hastighet, om samtal+sms ska ingå, samt om EU-lagen ska gälla som det ska (finns tydligen nån loophole som används flitigt här).

Jag har 50Mbit, obegränsat med samtal+sms, även inom EU. Datamängden är obegränsad inom norden+baltikum, 10GB i resten av Europa.

Permalänk
Avstängd

Ingen som vill byta mitt boende mot ett likvärdigt i Finland? ha ha!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

(ser nu att jag råkade ta bort priset när jag editade mitt förra inlägg, och nu går det inte längre att edita... nämnda abonnemang kostar alltså 25€/mån)

Permalänk
Inaktiv

Bor själv numera i Finland och är mer än nöjd med just mobilabonnemangen obegränsat 4g,obegränsat samtal och sms + min One plus 5T för 36 euro i månaden är helt godkänt 😊

Permalänk
Inaktiv

I Finland brukar 4G abonnemang gå på ca 25-30€ och då vara obegränsade i allt. Data, SMS, telefon.
Körde faktiskt en Android Tablet som router ett par månader på Saunalahti 4G, funkade perfekt, körde mycket BF4 totalt utan lagg.

Förutom det så är ALLT bättre i Finland än i Sverige. Se på vägar, sjukvård, skola, polis och militär. Myndigheterna är dessutom mycket enklare att ha att göra med och allt görs effektivare.
Har man någonsin varit in på en ABC så inser man hur patetiska i sitt utbud av service t.ex Cirkle-K är. Matbutikerna går heller inte att jämföra med Sveriges dito, K-Citymarket/Prisma vs Coop/ICA Maxi. Vilken skillnad! "Bigger is better" är hur man tänker i Finland!
Drar man österut så kommer man till framtiden, och då behöver man inte ens komma upp i 88miles/h.
Ledsen att behöva vara den som informerar er svenskar, men Sverige suger rätt hårt när man jämför med Finland.

Permalänk
Hedersmedlem

@anon284015: Finland bygger även ny och modern kärnkraft, bara det gör att jag längtar dit.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

@OldFatGamer: Finland bygger även ny och modern kärnkraft, bara det gör att jag längtar dit.

Mera kärnkraft!

Permalänk
Avstängd

Jag skall göra ett rör från mulltoan som mynnar ut vid svenska gränsen så att var gång jag slår en drill så vet jag att det rinner ut i Sverige...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@anon284015: Finland bygger även ny och modern kärnkraft, bara det gör att jag längtar dit.

Skrivet av anon284015:

Mera kärnkraft!

Tänker på denna låt när jag läser er inlägg
https://www.youtube.com/watch?v=PUeE3TrLqYQ

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag skall göra ett rör från mulltoan som mynnar ut vid svenska gränsen så att var gång jag slår en drill så vet jag att det rinner ut i Sverige...

Flyttar du till treriksröset kan du ju spritsa Norge i samma veva.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisj:

Flyttar du till treriksröset kan du ju spritsa Norge i samma veva.

Sant, jag ställer skitstolen i sverige så får urinsepareringen gå till Norge...
(Nädå, allvarligt talat så gillar jag Norrbaggarna, ni vet detdär om kossan som stångas för de ho töcker om er... )

Mitt abonnemang ligger på ca 500:- /månad och då är det ändå en massa förbannade begränsingar...
Det var ändå det vettigaste jag hittade som fungerar här..

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Här i Sverige så tävlar ÅF om vem som kan fläska på med högst pris innan någon klagar på de..inte tvärtom.

Tycker priserna på mobiltjänster har skjutits i skyn senaste tiden..alla nätverk och tjänster kostar mer eller mindre lika mycket och har likadana usla villkor..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Grymt nöjd med Saunalahti som operatör. Hade tidigare ett abonnemang hos dem med obegränsad 50 Mbits data och obegränsade samtal+SMS, betalade 19,90 euro/mån. Kring självständighetsdagen i december erbjöd Telia sitt obegränsade abonnemang (300 Mbit + obegr. samtal+SMS) till priset 16,82 euro/mån (100 finska mark) för 12 månader. Nappade på betet och beställde. Tog dock inte länge innan Saunalahti kontaktade mig och erbjöd sitt motsvarande obegränsade abonnemang, normalpris 39,90 euro/mån, till samma pris för 12 månader om jag stannade som kund hos dem. Självklart stannade jag kvar då Saunalahti överlag har ett bättre nät än Telia, sett till både täckning och jämnare hastigheter utanför storstäderna, åtminstone enligt egen erfarenhet.

Inget problem med Telia heller. Har deras 100/10 Mbit "fiber" (FTTB med VDSL2 till lägenheten) för 5 euro i månaden, utan viss tid.

Lider med er svenskar en aning.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem

Har väldigt lösa planer på att flytta till Danmark, hur ser det ut där med mobil/bredbands priser?

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz