Kan inte partitionera hårddisk, utgråade alternativ

Permalänk
Medlem

Kan inte partitionera hårddisk, utgråade alternativ

Hej,

Har precis skaffat nya diskar till min dator och bytt ut allt. Installerade Windows 7 på SSD och har en HDD som lagring. Hårddisken är på 6TB och jag började med att partitionera 2TB och började spara saker på den.
Nu vill jag göra en ny partition på resterande 4TB men alla val är Disk Management är utgråade. Vad beror det på?

Jag försökte ta bort enhetsbeteckningen och startade om datorn när den var borta. Men kan fortfarande inte komma åt det jag behöver. Vad är fel?

Permalänk
Medlem

Du måste partionera om disken till GPT.
MBR diskar kan bara vara max 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Du måste göra om partionera om disken till GPT.
MBR diskar kan bara vara max 2TB

Funkar GPT i Windows 7?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Du måste göra om partionera om disken till GPT.
MBR diskar kan bara vara max 2TB

Och för att göra det antar jag att jag måsta ta bort allt från disken? Eller kan man konvertera utan att tappa data?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Funkar GPT i Windows 7?

Japp! Det går till och med att boota Windows 7 från en GPT-disk med UEFI-CSM.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Det här var lättare sagt än gjort. Windows har lagt "System Reserved" på en bit av disken. Den verkar inte bara gå att ta bort och det går inte att konvertera utan att den tas bort. Vad jag hittar krävs massa pill med filer och register för att eventuella bootfiler och annat viktigt ligger på den disken. Tack Windows. Du gör alltid så bra val.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Det här var lättare sagt än gjort. Windows har lagt "System Reserved" på en bit av disken. Den verkar inte bara gå att ta bort och det går inte att konvertera utan att den tas bort. Vad jag hittar krävs massa pill med filer och register för att eventuella bootfiler och annat viktigt ligger på den disken. Tack Windows. Du gör alltid så bra val.

Om du tar bort "System reserved" så kommer du inte kunna starta datorn. Det som hänt är att du haft flera diskar i när du installerade Windows. Windows lägger då boot-filer på första disken. Och det är inte nödvändigtvis den disk du tänkt

Permalänk
Rekordmedlem

När inget annat hjälper så använd det bästa som finns för partitionering.
Om inte Gparted funkar så lär inget funka utan det är hårdvaruproblem.
https://gparted.org/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Och för att göra det antar jag att jag måsta ta bort allt från disken? Eller kan man konvertera utan att tappa data?

När man meckar diskar så skall man _alltid_ göra backup på sina viktiga filer innan man gör något alls, och vill man kunna återställa till exakt samma skick som innan disk-meck så gör man dessutom en diskimage av disken man skall möblera om på.

det finns flertal utmärkta externa USB-diskar på ett antal TB i handeln, de är till för sådana situationer. Skaffa mer än en...

Dyrt?, tar tid att göra TB-stora backup ?? - Ja, men ta det i relation vad det kostar att återställa dina viktiga filer om du har förlorat dem pga. någon missgrepp i hanteringen eller MS gör någon aktivitet som du inte visste om och raderar massor av filer vid tex. en filsystemkonvertering.

Hade en arbetskamrat som var mörk i ansiktet i en vecka efteråt för många år sedan då i konverteringen så tog det oombedd bort alla filer som fanns över 50% i diskutrymme på disken utan förvarning när man konverterade från VFAT till NTFS och han blev av med alla news, mail och gamla BBS-inlagor samlat under 10-15 år bara sådär. Lärdomen är att alltid göra backup _innan_ man börja mixtra - skit kan hända!

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Om du tar bort "System reserved" så kommer du inte kunna starta datorn. Det som hänt är att du haft flera diskar i när du installerade Windows. Windows lägger då boot-filer på första disken. Och det är inte nödvändigtvis den disk du tänkt

Stämmer det, Dock om man gör rätt så lägger Windows den reserverade partitionen på rätt disk även om man har flera nya tomma diskar i datorn.
Man får helt enkelt sätta Windowsdisken SSD i detta fallet i rätt SATA port, så den blir disk 0, C ska alltså vara disk 0 inte 1.

TS det enklaste är kanske att börja om från början, börja med att ändra hur diskarna sitter på moderkortet, boota USB med 7 Ta bort alla partitioner på alla diskar, stäng av datorn och ta bort diskar så bara SSD disken är kopplad, nästa punkt är att gå in i bios och sätta inställningar rätt, att diskarna är AHCI, att UHFI/GPT användes + rätt bootpiriotet, sen är det bara att installera..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tack alla. Det blir en ominstallation. Enklast så och eftersom det är en relativt nygjord installation har man inte hunnit lägga allt för mycket tid på det. Men irriterande är det oavsett när Windows tar sig friheten att låsa en större disk till att endast 30% kan utnyttjas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Tack alla. Det blir en ominstallation. Enklast så och eftersom det är en relativt nygjord installation har man inte hunnit lägga allt för mycket tid på det. Men irriterande är det oavsett när Windows tar sig friheten att låsa en större disk till att endast 30% kan utnyttjas.

Det väl inte windows fel att du har partionerat den fel???

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Det väl inte windows fel att du har partionerat den fel???

Windows tog sig frihet att partitionera första disken med ett förlegat system som inte hade stöd för hela disken. Så jo.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av epaaj:

jag började med att partitionera 2TB och började spara saker på den.

Skrivet av epaaj:

Windows tog sig frihet att partitionera första disken med ett förlegat system som inte hade stöd för hela disken. Så jo.

Du menar att du skrev fel i föstaposten ? Du har gjort ett par olämpliga saker i förhållande till hur "dåligt" win uppför sig.
Man bör endast ha systemdisken fysiskt inkopplad vid installation, systemdisken bör också sitta på första sataporten men det är inte så viktigt så länge man bara haft systemdisken inkoppla vid installationen eftersom bootloadern inte kommer att kunna finnas på en annan enhet i så fall, när installationen är klar ansluts övriga diskar.
Du valde en partitioneringstabell som bara tillåter partitioner på 2 TByte.
Du behöver troligen inte heller installera om om du skapar en ny bootloader på ssdn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du menar att du skrev fel i föstaposten ? Du har gjort ett par olämpliga saker i förhållande till hur "dåligt" win uppför sig.
Man bör endast ha systemdisken fysiskt inkopplad vid installation, systemdisken bör också sitta på första sataporten men det är inte så viktigt så länge man bara haft systemdisken inkoppla vid installationen eftersom bootloadern inte kommer att kunna finnas på en annan enhet i så fall, när installationen är klar ansluts övriga diskar.
Du valde en partitioneringstabell som bara tillåter partitioner på 2 TByte.
Du behöver troligen inte heller installera om om du skapar en ny bootloader på ssdn.

Ja man skulle väl kunna säga att jag skrev fel i första posten. Kollar man bilderna ser man ju att det ligger en systempartition först så det bör vara uppenbart att det är så det ligger till.

Jag valde ingen partitionstabell. Den kom automatiskt och jag kunde inte ändra utan att först få bort systempartitionen som Windows skapat. Jag löste det genom att installera om med endast min SSD inkopplad som jag fick som tips. Efter det kunde jag enkelt tömma HDD och konvertera den till GPT.

Jag vet inte huruvida det hade varit möjligt att från början välja vilken disk jag ville ha bootloadern på när jag installerade Windows första gången. Om det är möjligt att välja där om man inte vill ha den på disken kopplad till första sataporten tar jag på mig fullt ansvar för att ha gjort fel. Går det inte att ändra påstår jag att det är en miss av Microsoft och att jag har all rätt att tycka att de är dåliga. Jag får ta en extra koll om jag råkar göra om samma misstag nästa gång.

Permalänk
Hedersmedlem

Att partitionera och formatera multipla lagringsenheter av varierande storlekar är avancerad användning och då måste man, som med allt annat någorlunda komplicerat, läsa på och lära sig innan man startar. Tycker som flera andra inte att Microsoft har någon skuld i den uppkomna situationen.

När Windows 7 släpptes var största storlek på HD 2TB, inom gränsen som MBR klarar (om jag minns rätt iaf).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro