Ah så lite så
Vitbalans och till stor del färger kan du ändra på ett betydligt enklare sätt och normalt med bättre resultat.
Ljuset, exponeringen är fortfarande viktig men du har lite extra utrymme på dig i en raw-bild där du kan lyfta skuggor/dämpa högdagrar med ett halvt till ett steg utan att hela bilden faller ihop.
Starkt förenklat:
En pixel, eller mer korrekt en sensel, på sensorn lämnar en analog spänning till utläsningen och konverteras till ett digital värde i en ADC.
Framför varje sensel finns (bland annat) ett färgfilter, det vanligaste är ett Bayerfilter (GRGB) som talar om vilken färg pixeln ska ha när bilden processas (en sensel är egentligen bara en ljuskänslig transistor som inte känner av färg alls).
Om jag inte missminner mig helt nu använder din kamera 12bitar i ADC:n, datan skickas till processorn i kameran som antingen lägger in information om vitbalans och sparar datan som en 12-bitars RAW-fil eller använder kamerans inställningar till att skapa en 8-bitars jpg fil (det finns mer bakom jpg formatet därtill).
Skillnaden mellan 8 bitar/kanal (256 nivåer) och 12 bitar/kanal (4096 nivåer) är ganska stor och det är den skillnaden du kan utnyttja för att "rädda" en bild som är något över- eller underexponerad.
Med lite mörkare kan det räcka med inomhus en mulen eftermiddag.
Låt säga att du fotograferar med kit-objektivet vidöppet med en fokallängd på 50mm (då får du bländaren f/5.6) och slutartiden 1:100 @ ISO3200.
Byter du det objektivet mot ett 50mm f/1.8 så har du drygt två hela steg mer ljus som träffar sensorn och du kan antingen sänka ISO två steg till ISO800 eller minska slutartiden två steg, eller kanske minska både ISO och slutartiden ett steg vardera och ändå få samma exponering.
Man skulle kunna säga att ISO, bländare och slutartid är den heliga treenigheten för exponeringen.
Ah kul med bilder, väntar