Bra dator / sjukt låg fps, CS:GO

Permalänk

Bra dator / sjukt låg fps, CS:GO

Tjena!

Har haft väldiga problem med att få en bra FPS i CS:GO med min relativt nya dator. Byggde den för drygt ett år sedan, och har sedan dess ej lyckats få den optimal. Har även en del micro-stuttering vilket jag inte kan förstå vart det kommer ifrån. Har precis nyligen installerat om Windows 10 och rensat datorn helt, utan större skillnad. Jag anser att datorn definitivt har större potential än FPS:n jag uppnår. För tillfället ligger jag runt 120-140FPS, med drops ner till drygt 70-80.

Specs:
Intel Core i5-7500
MSI GeForce GTX 1050 Ti OC - 4GB
4x4 GB RAM
Acer XF240H, 144Hz
Windows 10 Pro, x64

Testade att köra FPS Benchmark med två helt motsatta inställningar. En där jag ställde in allt på bästa/högsta kvalité och en annan där jag ställde in allt på raka motsaten. Det blev i praktiskt taget ingen större skillnad. Bifogar bilder på video settings och respektive average FPS.

Högsta kvalitén:
https://imgur.com/a/sGSIu
Average framerate: 107.01

Lägsta kvalitén:
https://imgur.com/a/fZrd5
Average framerate: 119.31

Även med absolut lägsta inställningarna kan jag alltså inte uppnå någon särskilt hög fps. Låter inte det konstigt? (har självklart fps_max 0)

Vad jag redan testat:
* Unparka cores
* Avinstallerat XBOX DVR etc.
* Stängt av Windows 10 Game Bar Overlay (record game clips, screenshots etc.)
* Stängt av Discord Overlay och Steam Overlay
* Installerat om Windows 10
* Uppdaterade och rätt drivrutiner.
* Inget anti-virus som ligger i vägen.
* Fixat och experimenterat med standard launch options, commands i consolen etc.

Har någon NÅGON som helst aning om vad som kan vara felet? Eller är det helt enkelt så att detta är max FPS:n jag kan uppnå med min dator?

Är inte superteknisk heller, så funderar på om det är något sjukt banalt som jag helt enkelt missat?

Uppskattar all hjälp och alla tips jag kan få!

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd

Brukar vara en inställning i Xbox appen som strular till det med FPS och andra saker.

Edit: Märkte nu att du hade redan gjort det.

Visa signatur

i7 3770s 4,4Ghz - Asus GTX 780 - 16GB @ 1600Mhz

Permalänk
Medlem

Kör msi afterburner med overlay så ser du vad som händer med cpu gpu när du spelar.

Kör inte cs själv men läs denna för tips.
https://steamcommunity.com/app/730/discussions/0/144513152473...

Du kan ju överklocka cpu, lättare än du tror.
Har du energi inställningar på max performance (flagga+X)?

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

@mellenthin: Här är en hemsida som indikerar på att avg fps med ditt graffe i CSGO är ca 115 fps. Med din CPU så ska du få ut ca 94% av 115 fps (enligt den sidan) dvs ett genomsnitt på 108 fps. Vilket "for the record", är förbannat nära din uppmätta fps på 107.01.

Permalänk

Tack för alla svar! @Overwatch @Santella

@Gnarf Använde MSI Afterburner och såg att min CPU konstant låg på 100°C. Öppnade upp datorn och såg att kylaren ej var igång. Kunde inte fatta varför. Testade att ändra kylarens sladd till moderkortet från CPU Fan till SYS Fan, fungerade. Kylaren är nu igång och temperaturen är stabiliserad.

Visade sig alltså att CPU Fan ingången till moderkortet ej fungerade. Sjukaste är att jag har använt den här datorn i snart ett år, och att förmodligen så har kylaren inte varit igång alls. Hur sjukt?

Körde FPS Benchmark igen och med alla settings på high får jag 180 average FPS och med allt på low får jag 240.

Blir att ringa till Proshop på måndag!

Tror ni att jag kan reklamera CPU:n (och klaga till mig en i7)?

Permalänk
Medlem

Har du funderat på detta i ett år, gjort massor av åtgärder, men inte en enda gång kollat vilka temps du legat på?

Permalänk
Skrivet av Panzerfister:

Har du funderat på detta i ett år, gjort massor av åtgärder, men inte en enda gång kollat vilka temps du legat på?

1. Som sagt så är jag inte speciellt teknisk!
2. Slutade spela CS ganska snabbt inpå att jag märkte FPS problem, och har inte märkt större problem i andra spel jag spelat istället (LoL/WoW). Började dock spela CS de senaste dagarna igen, och tänkte att det var värt ett försök till att fixa FPS:n!

Permalänk
Medlem

@mellenthin:

Ok, bra att det löst sig nu iaf! Tycker alltid det första som kommer upp i sådana "prestanda-problem-lösnings"-sidor är att kolla hur temperaturerna ligger bara, därför jag undrade.

Permalänk
Medlem

Så bra det löste sig!

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic