Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Jag önskar hjälp med Fiber, Asus Lyra mesh WiFI och Viasat IPTV

Permalänk
Medlem

Jag önskar hjälp med Fiber, Asus Lyra mesh WiFI och Viasat IPTV

Hejsan. Vi bor i villa och fick erbjudande att ansluta bostaden till fiber via Öppna stadsnät. Med installationen följde med gratis internet i 2 år och ett fördelaktigt paket från Viasat vilket vi använder. Nu till problemet.

Tyvärr så hamnade tjänstefördelaren i ena änden av huset och vardagsrummet är i den andra änden av huset. Vi införskaffade en ASUS Lyra mesh WiFi för att täcka hela huset med access via 3 enheter (kök där tjänstefördelaren Inteno Switch sitter, källare/gillestuga, vardagsrum). Lyra fungerar bra men vi kan inte köra IPTV via den. Supporten via Viasat är totalt obefintlig gällande detta utan hänvisar endast till nätverkskabel och Homeplug. Homeplug har vi provat men det gick inte alls så idag så har vi den längsta nätverkskabeln som går att uppbringa som slingrar sig som en orm genom hela huset. Att den har fått ta stryk är en underdrift och vi har problem med bildkvalitén med pixlar.

Jag ser nu att ASUS Lyra har möjlighet att konfigurera IPTV men jag hittar inte all den information jag behöver för att lösa detta. Jag hoppas att ni här på Sweclockers kan hjälpa mig med detta. Inställningarna ser ut i stort som det ser ut i andra ASUS routers.

Vi börjar med WAN och extern/intern IP. Lyra upplyser mig att WAN IP är inte detsamma som extern IP. "External IP-Services will not work". Jag gissar att detta är något som måste korrigeras med? Detta behöver jag också hjälp med. Vidare till IPTV inställningarna...

Om jag sätter ISP profile till MANUAL SETTING i inställningarna för IPTV i Lyra så kan jag skriva in dessa värden:

Internet: VID [ ] PRIO [0]
Primary Node LAN Port: VID [ ] PRIO [0]

Om jag sätter ISP profile til NONE så byts Primary Node LAN Port till:

Choose IPTV STB Port; (None/Primary Node LAN Port)

Under så finns det ytterligare inställningar:

Special Applications
Use DHCP routes: (Disable/Microsoft/RFC3442/RFC3442 & Microsoft)
Enable multicast routing (IGMP Proxy): (Disable/Enable)
UDP Proxy (Udpxy): [0]

Slutligen så undrar jag hur arkitekturen hårdvarumässigt ska se ut. Räcker det med mesh WiFi? Det blir problem med att dra nätverkskablar runt om i huset och målet är att allt går via WiFi, har dock en 8 portars switch att tillgå även om den är till för att fördela nätverk i gillestugan (spelrum/kontor).

Tack för all hjälp!

Felstavning
Permalänk
Medlem

Fick du ordning på det?

Permalänk
Skrivet av Evercast:

Hejsan. Vi bor i villa och fick erbjudande att ansluta bostaden till fiber via Öppna stadsnät. Med installationen följde med gratis internet i 2 år och ett fördelaktigt paket från Viasat vilket vi använder. Nu till problemet.

Tyvärr så hamnade tjänstefördelaren i ena änden av huset och vardagsrummet är i den andra änden av huset. Vi införskaffade en ASUS Lyra mesh WiFi för att täcka hela huset med access via 3 enheter (kök där tjänstefördelaren Inteno Switch sitter, källare/gillestuga, vardagsrum). Lyra fungerar bra men vi kan inte köra IPTV via den. Supporten via Viasat är totalt obefintlig gällande detta utan hänvisar endast till nätverkskabel och Homeplug. Homeplug har vi provat men det gick inte alls så idag så har vi den längsta nätverkskabeln som går att uppbringa som slingrar sig som en orm genom hela huset. Att den har fått ta stryk är en underdrift och vi har problem med bildkvalitén med pixlar.

Jag ser nu att ASUS Lyra har möjlighet att konfigurera IPTV men jag hittar inte all den information jag behöver för att lösa detta. Jag hoppas att ni här på Sweclockers kan hjälpa mig med detta. Inställningarna ser ut i stort som det ser ut i andra ASUS routers.

Vi börjar med WAN och extern/intern IP. Lyra upplyser mig att WAN IP är inte detsamma som extern IP. "External IP-Services will not work". Jag gissar att detta är något som måste korrigeras med? Detta behöver jag också hjälp med. Vidare till IPTV inställningarna...

Om jag sätter ISP profile till MANUAL SETTING i inställningarna för IPTV i Lyra så kan jag skriva in dessa värden:

Internet: VID [ ] PRIO [0]
Primary Node LAN Port: VID [ ] PRIO [0]

Om jag sätter ISP profile til NONE så byts Primary Node LAN Port till:

Choose IPTV STB Port; (None/Primary Node LAN Port)

Under så finns det ytterligare inställningar:

Special Applications
Use DHCP routes: (Disable/Microsoft/RFC3442/RFC3442 & Microsoft)
Enable multicast routing (IGMP Proxy): (Disable/Enable)
UDP Proxy (Udpxy): [0]

Slutligen så undrar jag hur arkitekturen hårdvarumässigt ska se ut. Räcker det med mesh WiFi? Det blir problem med att dra nätverkskablar runt om i huset och målet är att allt går via WiFi, har dock en 8 portars switch att tillgå även om den är till för att fördela nätverk i gillestugan (spelrum/kontor).

Tack för all hjälp!

Fick du någon ordning på detta? Försöker hjälpa en vän med exakt samma problem

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard