Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Uppgradering/nybyggd PC startar sen dör

Tjo, har just byggt klart min dator, eller uppgraderat min dator rejält beroende på hur man ser det. Bytte allt utom GPU, hårddisk, SSD och cpu fläkt. När jag klickar på start knappen börjar allt blinka och alla fläktar (utom chassi fläkten) snurra, skärmen startar dock inte, och efter några sekunder dör allt, och sedan efter en sekund börjar allt lysa och snurra igen, om och om igen. De delar jag har är:

motherboard: Aorus GA-Z270X-Gaming K5
cpu: Intel Core i7 unlocked 7700k
PSU: Corsair RM 750x
Chassi: Phanteks Eclipse p300

Kan det vara nått jag fuckat upp? eller är det ksk nått som bara ligger och glappar? eller är detta ett vanligt problem med någon av dessa delar?

Permalänk
Medlem

Vad hade du innan du bytte?

Sitter strömkabel till CPU i ordentligt?
Råkade du böja en pinne när du installerade CPU ?
Har du skruvat i alla standoffs och skruvar?
Testa att starta dator utan GPU och bara en ramsticka i yttersta sloten, flytta ram stickan varje gång det inte fungerar, byt ram sticka när du testat alla slots.
resetta cmos (kan finns knapp bak på moderkortet (läs i manual)) eller ta ur lilla batteriet på moderkortet och håll inne av / på knappen i ca 1 minut (dator ej inkopplad i väggen)

Har du installerat om windows? (kan vara att windows inte känner igen delarna och inte vill starta, händer sällan dock)

Visa signatur

Var god citera mig så jag vet om ni svarar!

Permalänk

@chickenowl: Ser nu att jag som ett massivt retard lyckades böja pinnarna på motherboarden när jag satte in CPUn, köpte den från netonnet, och köpte till försäkring osv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lesscool10:

@chickenowl: Ser nu att jag som ett massivt retard lyckades böja pinnarna på motherboarden när jag satte in CPUn, köpte den från netonnet, och köpte till försäkring osv..

Täcker den försäkringen handhavandefel? Att den funkar som drulleförsäkring?

Om den inte gör det och så är det bara att försöka böja tillbaka pinnarna med extrem försiktighet.
Om du inte vågar dig på det så kanske tillverkaren eller Netonnet kan erbjuda reparation mot en liten avgift.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Skrivet av chickenowl:

Vad hade du innan du bytte?

Sitter strömkabel till CPU i ordentligt?
Råkade du böja en pinne när du installerade CPU ?
Har du skruvat i alla standoffs och skruvar?
Testa att starta dator utan GPU och bara en ramsticka i yttersta sloten, flytta ram stickan varje gång det inte fungerar, byt ram sticka när du testat alla slots.
resetta cmos (kan finns knapp bak på moderkortet (läs i manual)) eller ta ur lilla batteriet på moderkortet och håll inne av / på knappen i ca 1 minut (dator ej inkopplad i väggen)

Har du installerat om windows? (kan vara att windows inte känner igen delarna och inte vill starta, händer sällan dock)

Testade att ta ur gpu och bara en ram sticka, den gör likadant som förut, har tydligen en inbygd felsök i motherboarden i form av fyra LED lampor, när jag precis startat så lyser lampan som indikerar att de är något fel på RAM, sen går slocknar den och lampan som indikerar att nått på GPUn inte är som det ska börjar lysa, sen efter några sekunder slocknar den, då startat lampan för CPUn, lyser i en sekund, sen dör hela datorn, sen efter mellan 1 - 5 sec startar allt om igen

Permalänk

@D-ryd: Försäkringen täcker inte handhavandefel, tyvärr

Permalänk
Medlem

Hur många och hur böjda är dem ?

Iom att det är kört ändå så kan du ev testa böja tillbaka dem. Chansen är liten att det funkar men om du inte vill slänga ut för ett nytt moderkort så är det värt det.

Visa signatur

Var god citera mig så jag vet om ni svarar!

Permalänk
Medlem

Jaystwocents gjorde en video om hur man böjer tillbaka pinnar, är ju som andra skriver värt ett försök