Nvidias nya variant av GT1030 har avsevärt sämre prestanda än tidigare GT1030!

Permalänk
Inaktiv

Nvidias nya variant av GT1030 har avsevärt sämre prestanda än tidigare GT1030!

Kunde inte hitta någon som berörde detta ämne på swec med en snabb sökning så skapar en tråd för säkerhets skull. Kanske hör hemma på förstasidan hos swec?

Nvidia smugit ut en kraftigt försämrad version med mindre än 50% av prestanda av GT1030 med samma namn och pris. Kanske inget kort som någon direkt köper för spelprestanda men med tanke på den extrema skillnaden så är det väl bäst att varna.

Trådtitel editerad //Mod
Permalänk
Medlem

Nu har jag inte koll på vad 1030 var kapabel till innan denna sänkning i prestanda du pratar om men hade den ens chans att spela ett enda spel?

Min poäng är denna: Kommer någon som köper detta kort märka av denna prestandaförlust? Jag kan absolut ha fel men tänker att man köper detta kort för att endast kunna koppla in en eller flera skärmar och då spelar prestandan egentligen ingen roll. Jag ska kika på videon och kolla in det nya samt gamla kortet om en liten stund när jag har tid!

Kan vara så att när jag väl kollar så besvaras mina frågor!

Permalänk
Medlem

@anon12433:
Det är väl samma som för mx150 I bärbara där några har en max-q ish som I thinkpad t480 och t480s där en har vanliga mx150 medans den andra har low power mx150 (kom inte ihåg vilken som hade low power).
Riktigt jobbigt att läsa mx150 och så är det en skit version men i laptops så kan det skilja rätt mycket normalt sett på samma krets beroende på kylning och strömförbrukning i olika datorer.

Att det är så här på desktop 1030 är riktigt ruttet

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Det "nya" 1030 använder inte ens GDDR5 utan DDR4. Sänker bandbredden på minnet från 48GB/s till 16,8GB/s.

Visa signatur

[Phanteks Eclipse P400A][ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI][AMD Ryzen 7600X][Corsair iCUE H100i RBG PRO XT][Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000Mhz 32GB CL36][ASUS TUF GAMING 6800 XT][Corsair RM750x][NVME Samsung 970 Evo Plus 1TB][SSD Samsung 870 Evo 1TB][WD Black SN850X NVMe SSD 2TB]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Forsgren:

Nu har jag inte koll på vad 1030 var kapabel till innan denna sänkning i prestanda du pratar om men hade den ens chans att spela ett enda spel?

Min poäng är denna: Kommer någon som köper detta kort märka av denna prestandaförlust? Jag kan absolut ha fel men tänker att man köper detta kort för att endast kunna koppla in en eller flera skärmar och då spelar prestandan egentligen ingen roll. Jag ska kika på videon och kolla in det nya samt gamla kortet om en liten stund när jag har tid!

Kan vara så att när jag väl kollar så besvaras mina frågor!

Den vanliga versionen av GT1030 är bättre än de omtalade riktigt låg-budget gaming APU'erna 2200G & 2400G. GT1030 klarar 60fps i Fortnite 1080p med "competetive settings" enligt HW Unboxed.
Jag gick i tankarna att köpa ett GT1030 till min HTPC för 4k @60Hz output, men även för att kunna köra lite emulatorer som integrerade Intel grafiken ej klarar. Det hade absolut påverkat där. Men som jag skrev i första inlägget, kanske inte det kort folk köper för spelprestandan primärt.
Värt att nämna är att AMD Ryzen 2200G kostar ungefär lika mycket som detta GT 1030. Då får man alltså CPUn på köpet med 2200G även fast den har bättre grafikprestanda!

Lite länkar från sweclockers tester med ordinarie GT1030:

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Kunde inte hitta någon som berörde detta ämne på swec med en snabb sökning så skapar en tråd för säkerhets skull. Kanske hör hemma på förstasidan hos swec?

Nvidia smugit ut en kraftigt försämrad version med mindre än 50% av prestanda av GT1030 med samma namn och pris. Kanske inget kort som någon direkt köper för spelprestanda men med tanke på den extrema skillnaden så är det väl bäst att varna.

https://www.youtube.com/watch?v=qOnkpIfTEQs

Helt klart en väldigt relevant fråga, har för mig att Gamers Nexus varit väldigt aktiva med detta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

de flesta billiga kort kan man spela med, hör och häpna. men 1080P kan man inte alltid räkna med ens med allt på low.
perfekt med sådana kort är att spela lite äldre spel, sådana finns det många av som är rätt bra :).
byggde nyligen en dator åt en kompis med mitt gamla skrot, tyckte synd om han eftersom han satt på en gammal athlon x2 han fick av mig för...ja väldigt längesedan och den hade tröttnat på tillvaron och slängde upp lite bsods hela tiden.

så han fick en haswell eller vad det var och 4gig ram mot hans gamla 2 gig samt en ny 850ssd. hans gamla geforce 210(tror jag det hette) fick hänga med och det klarade left4dead, flatout 2, supreme commander, total annihilation, red alert 2, half life 2 och diverse andra äldre spel han gillar. men supreme commander fick leva med 1024*768 med allt på ultra low eller off och då gick det tungt så det var på gränsen.

fult men for hoppas att priset justeras ned...hoppas kan man ju alltid.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv

Det borde vara olagligt att nämna spel och 1030 i samma mening, 1030 är ett kontorsdator grafikkort. Som i många fall duger alldeles utmärkt till kontorsjobb, men om det blir slöare så kanske det ej räcker.
En kontorsdator behöver inte vara budgetutrustade som 99,9% av alla speldatorer är, det är bara det att man har valt att prioritera andra hårdvaror.

Nå det är riktigt skit att tillverkare håller på och fular sig, det är inte precis första gången för Nvida. Jag minns en liknande skandal för 10 år sedan, där en av de populäraste dyra skärmar helt olösligt fick sämre panel utan att namnet ändrades, där vissa hävde typ att folk som köper billigare skärmar för under 10 000kr ändå inte bryr sig om bildkvalite..

Permalänk
Medlem

Oj vilken scam!

Hur vanligt är det att en scam står utskriven i klartext på framsidan av kartongen? Frågar åt en kompis.

Permalänk
Avstängd

De här har ju vart känt ett bra tag. Och de är inte de första kortet som NVIDIA fipplar med i GTX 10 serien. Dom har ju för vana att ändra konfigurationen på sina grafikkort och ändå kalla döpa dom till samma sak. Ta GTX 1060 varianterna till exempel. Eller varför inte modellerna för den asiatiska marknaden där man nu också har en 3GB variant av GTX 1050 Ti med 96 bitars bus och även en version av GTX 1060 med 5GB minne.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Oj vilken scam!

Hur vanligt är det att en scam står utskriven i klartext på framsidan av kartongen? Frågar åt en kompis.

Att medvetet vilseleda sina kunder är betraktat som en scam av de flesta. Du kanske är en av de få som köper komponenter i en fysisk butik? Jag har aldrig någonsin köpt ett grafikkort på det sättet.

Vad är det man köper egentligen? https://www.computersalg.se/i/4594586/vga-evga-gtx1030-2gb

Även om det står DDR4 någonstans i specifikationen så hade förmodligen jag blivit lurad då jag knappast haft det i åtanke när jag köpt kortet. Jag hade väntat mig att ett GT 1030 presterar som ett GT 1030, speciellt när priset är detsamma. Eller vad säger din kompis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Oj vilken scam!

Hur vanligt är det att en scam står utskriven i klartext på framsidan av kartongen? Frågar åt en kompis.

Detta måste fan vara satir lol

Nvidia kör fulspel för 1030 ddr4 ska egentligen heta 1020 och inget annat. Det finns sjukt många därute som redan fallit för 1060 3gb varianten där de också kört fult med att inte ha lika antal CUDA cores som 6gb varianten. Detta lär bara förvirra personer när de inte vet skillnaden och tror 1030 = 1030 och tar den billigaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Att medvetet vilseleda sina kunder är betraktat som en scam av de flesta.

Är det nedgraderade minnet dolt från specifikationerna? Att någons förväntningar inte uppfylls kan omöjligen vara bedrägeri.

Skrivet av veckans:

Du kanske är en av de få som köper komponenter i en fysisk butik? Jag har aldrig någonsin köpt ett grafikkort på det sättet.

Jag kollar upp grejer innan jag köper dem, men jag har faktiskt köpt ett par grafikkort i butik. I de fall jag köpt i butik så har jag också gjort informerade köp, utan att läsa på kartongen. Den som skickar efter ett kort har ju 14 dagars returrätt, så för dem är det ju ännu enklare.

Skrivet av veckans:

Jag vet inte vad det är för lustig sida du hittat, jag handlar hos näthandlare som har en vettig webbsida där det går enkelt att begripa vad man beställer, men å andra sidan står tillverkarens modellnummer utskrivet där. Kamelåså!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Detta måste fan vara satir lol

Ja det klart att det måste vara satir, för det ska ju inte behöva finnas några konsekvenser för att vara för lat och dum för att kolla upp vad det är man köper.

Skrivet av ”Teicaus”:

Nvidia kör fulspel för 1030 ddr4 ska egentligen heta 1020 och inget annat.

Kan du dra logiken bakom det modellnamnet, tack?

Skrivet av ”Teicaus”:

Det finns sjukt många därute som redan fallit för 1060 3gb varianten där de också kört fult med att inte ha lika antal CUDA cores som 6gb varianten. Detta lär bara förvirra personer när de inte vet skillnaden och tror 1030 = 1030 och tar den billigaste.

Det kan ju vara ganska bra att lära sig att 1) kolla upp vad man köper och 2) lära sig att priset hänger ihop med vad man får.

Om den lärpengen kan göras så billigt som på ett grafikkort för under 1000 kr så är det ju inte så illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja det klart att det måste vara satir, för det ska ju inte behöva finnas några konsekvenser för att vara för lat och dum för att kolla upp vad det är man köper.
Kan du dra logiken bakom det modellnamnet, tack?
Det kan ju vara ganska bra att lära sig att 1) kolla upp vad man köper och 2) lära sig att priset hänger ihop med vad man får.

Om den lärpengen kan göras så billigt som på ett grafikkort för under 1000 kr så är det ju inte så illa.

Som du vet så kanske alla inte har tid att lägga ner för att se att deras produkt som de köper inte ska vara missvisande. Köper jag ett gtx 1080 prestanda så borde jag få gtx 1080 prestanda, men sen råkade jag köpa gddr4 gtx 1080 och missade att det stod så på boxen och har nu hälften av prestandan av ett med gddr5x. Tycker du då det inte är en aning missvisande? Tycker du det håller standaren att kallas ett gtx 1080 om det nu skiljer sig hälften?

Eller ska vi börja behöva kolla upp flera timmar på allt vi köper idag så att vi inte faller i sådana fällor?

Klart Nvidia inte gör något juridiskt fel men att hålla på med sådana fasoner kallas bara fulspel. Dom kom undan med 1060 3gb för det höll sig i närheten av 6gb. Men med detta så har Nvidia gått ett steg längre.

Permalänk
Medlem

Inte för att vara den, men detta är ju flera månader gamla nyheter

Permalänk
Avstängd

Håller med att det är jävligt dåligt att mixa helst med ett kort som knappt klarar "allt " i 1080p low settings med runt 30-45fps men man faktiskt kommer ganska långt på och är lite samma som amd´s 2400g att man kan tom köra farcry 5 på dom trots det kanske inte är bästa upplevelsen så går det

Strypa ett sånt kort med 30% är förbannat dåligt även om gamers kanske siktar mer mot enklare spel som fortknight eller minecraft och många ser det som ett desktop kort är det en stor prestanda förlust

Sett till lowend gaming duger 2gb vram och smyga in ddr4 kort och ddr5 som är lätt att ta fel på är jävligt dåligt och lär knappast vara någon drastisk skillnad i tillverkningskostnad för nvidia och kan hålla med om att det känns som en scam

Sen kommer frågan är det ens är värt att köpa ett 1030 som kostar runt 900kr vilket är samma som 2200g där man får gpu med i cpu´n eller 2400g där man får lägga till 300-400kr eller så med en bra cpu + likvärdig gpu med oc som är integrerad och ett bättre val än 1030 + cpu för där är ett 1030 ett värdelöst köp

Ska man köpa en extern gpu tycker jag minst 1050 är ett bättre val för ca 400kr extra men orkar dra 45-60fps i majoriteten av spel även tripple A där 1030 krokar ner mot 30fps orkar 1050 45+ i medium settings med fxaa i dom flesta fall och är väl spenderade pengar

ska man bara ha ett desktop dator kan man köra på vilket integrerat man vill så 1030 både med ddr4 och 5 är inget vidare bra köp

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Att köpa datorkomponenter kräver ju lite mer kunskap än att köpa en liter mjölk. Att kolla upp VAD du tänkt köpa INNAN du trycker på köpknappen är väl en bra idé. Att ropa scam är ju bara löjligt.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MarcusHuddinge:

Inte för att vara den, men detta är ju flera månader gamla nyheter

Stämmer, detta uppmärksammades på vissa sidor redan i slutet på Mars. Men jag har inte hört ett knyst om det här på Sweclockers, så här får det väl fortfarande anses vara en nyhet. Jag fick inte reda på det förrän nu när jag såg HW Unboxeds video, bevisligen är det fler än mig som inte känner till det så jag kände att det var viktigt att upplysa eventuella spekulanter om detta.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sveklockarn:

Ja det klart att det måste vara satir, för det ska ju inte behöva finnas några konsekvenser för att vara för lat och dum för att kolla upp vad det är man köper.

Det framstår inte mindre som satir nu.

Citat:

Kan du dra logiken bakom det modellnamnet, tack?

Kan du dra logiken bakom modellnamnet GT 1030 på ett kort som inte ens presterar hälften så bra som ett GT 1030?

Citat:

Det kan ju vara ganska bra att lära sig att 1) kolla upp vad man köper och

Du ställer helt orimliga krav på konsumenter, i synnerhet med tanke på grafikkortets prestanda- och prisklass.

Citat:

2) lära sig att priset hänger ihop med vad man får.

Aha. Jag måste ha missat att dåliga GT 1030 är lika mycket billigare än vanliga GT 1030 som det är sämre. Typiskt.

Självklart är detta ett riktigt fult tilltag av Nvidia (om än inget nytt). Det är obegripligt hur du kan försvara det så benhårt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Forsgren:

Nu har jag inte koll på vad 1030 var kapabel till innan denna sänkning i prestanda du pratar om men hade den ens chans att spela ett enda spel?

Jodå, jag spelar GTA V på high/very high med några få inställningar på normal (medium?) samt även ultra. Dock är det ju 1080p/30fps som gäller i det fallet (28-35 får jag ut vid normalt spelande med de inställningarna). Kortet är överraskande bra, skulle jag vilja påstå. Det behöver ingen extra strömkabel och den version jag har är passivt kyld och därmed även knäpptyst.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja det klart att det måste vara satir, för det ska ju inte behöva finnas några konsekvenser för att vara för lat och dum för att kolla upp vad det är man köper.
Kan du dra logiken bakom det modellnamnet, tack?
Det kan ju vara ganska bra att lära sig att 1) kolla upp vad man köper och 2) lära sig att priset hänger ihop med vad man får.

Om den lärpengen kan göras så billigt som på ett grafikkort för under 1000 kr så är det ju inte så illa.

Du gör bort dig totalt här. Det finns inget företag i världen som kommer undan en sådan här grej. Skulle inte förvåna mig om de blir stämda och förlorar gällande detta.

Men visst, försvara du stora multinationella företag som uppenbarligen medvetet vill vilseleda sina kunder.

Ps. Förklara gärna varför man inte kunde döpt de nya cripplade korten till GT 1020.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Jag tycker också det är fel av Nvidia men jag tycker inte det är värre än när de släppte tre olika GT 730, där två var Kepler och en var Fermi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

de flesta billiga kort kan man spela med, hör och häpna. men 1080P kan man inte alltid räkna med ens med allt på low.
perfekt med sådana kort är att spela lite äldre spel, sådana finns det många av som är rätt bra :).
byggde nyligen en dator åt en kompis med mitt gamla skrot, tyckte synd om han eftersom han satt på en gammal athlon x2 han fick av mig för...ja väldigt längesedan och den hade tröttnat på tillvaron och slängde upp lite bsods hela tiden.

så han fick en haswell eller vad det var och 4gig ram mot hans gamla 2 gig samt en ny 850ssd. hans gamla geforce 210(tror jag det hette) fick hänga med och det klarade left4dead, flatout 2, supreme commander, total annihilation, red alert 2, half life 2 och diverse andra äldre spel han gillar. men supreme commander fick leva med 1024*768 med allt på ultra low eller off och då gick det tungt så det var på gränsen.

fult men for hoppas att priset justeras ned...hoppas kan man ju alltid.

Saken är dock att istället för ett sånt kort köper man *80 eller *70 från en eller två generationer tillbaka och får bättre prestanda.
970 t.ex kostar nära på ingenting. Jag kunde inte ens sälja mit 580 för 500:- när 980 kom, kunde inte ens ge bort det efter ett tag. Så det hamnade på skroten.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Saken är dock att istället för ett sånt kort köper man *80 eller *70 från en eller två generationer tillbaka och får bättre prestanda.
970 t.ex kostar nära på ingenting. Jag kunde inte ens sälja mit 580 för 500:- när 980 kom, kunde inte ens ge bort det efter ett tag. Så det hamnade på skroten.

Åhfan. Sålde mitt 560ti för 300 kronor i vintras (dec 2017).

1030 kostar cirka 900 kronor.
När jag kollar avslutade annonser på tradera så är det 960 som man får för runt samma summa.
https://www.tradera.com/item/341372/312796006/msi-geforce-gtx...

Visst. Det är ett bättre kort. Men också kräver mer ström, är större PCB och kylare, låter mer, samt defacto är begagnat.

Iaf. Knappast ett 980 man kan köpa istället för 1030...

Känns som att för de flesta prissegment så gäller regeln att man får mer för pengarna om man köper beg. Dock kan det finnas undantag i form av reor. Ex jag köpte mitt 1050 ti för 600 kr, men kan inte kalla det för ett normalt pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Autodidact @anon12433 Okej, där ser man! Kortet är ju helt klart betydligt bättre än vad jag från början trodde! Då kan jag också tycka att det känns fult (läs: Fulare än jag först trodde).

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Åhfan. Sålde mitt 560ti för 300 kronor i vintras (dec 2017).

1030 kostar cirka 900 kronor.
När jag kollar avslutade annonser på tradera så är det 960 som man får för runt samma summa.
https://www.tradera.com/item/341372/312796006/msi-geforce-gtx...

Visst. Det är ett bättre kort. Men också kräver mer ström, är större PCB och kylare, låter mer, samt defacto är begagnat.

Iaf. Knappast ett 980 man kan köpa istället för 1030...

Känns som att för de flesta prissegment så gäller regeln att man får mer för pengarna om man köper beg. Dock kan det finnas undantag i form av reor. Ex jag köpte mitt 1050 ti för 600 kr, men kan inte kalla det för ett normalt pris.

Har sett 970s för omkring 1000:- här på sidan, 680s för 500:- här och på blocket.
R9 280x osv går också under 1000:- vilket borde springa cirklar runt ett 1030.

Är ju klart det är skillnad, man får ju ett riktigt grafikkort. Att det sen tar typ 150-200W mer i ström spelar nog sällan roll om man byggt burken själv. Får köper under 400W agg.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Nvidia har gjort såhär med sina kort med prefixet 10/20/30/40, och den här generationen fick Gtx 1060 den behandlingen för man antar ju att gtx 1060 3GB/6GB borde prestera identiskt så länge minnet räcker:) right?, men nej 3GB versionen har mindre kraft under huven med mindre beräknings enheter,

Jag är lite förvånad över att de håller på såhär dock eftersom de äger större delar av, och att det äns är lagligt 1060 3GB borde heta Lesser editon eller Gtx 1055 Ti, för sån här taktik luktar unket och jag är förvånad över att det ens verkar lagligt för det känns som falsk marknadsföring hemskt klart

Deras bärbara kort ser ännu värre ut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyprus:

Att köpa datorkomponenter kräver ju lite mer kunskap än att köpa en liter mjölk. Att kolla upp VAD du tänkt köpa INNAN du trycker på köpknappen är väl en bra idé. Att ropa scam är ju bara löjligt.

Tid är pengar, i företagssammanhang så kostar varje timme extra man granskar ett köp runt 1000kr, ska man då ha en billig stationär till en kund för runt 5000kr och sedan lägger 5h på att djupgående granska datorn, så får man sälja datorn till kund för minst 10 000k. (man bör ha ett prispålägg på datorn också för att täcka framtida garantikostnader m.m, så säg 12500kr)
Detta leder till att folk även om de är tekniska inte lägger ner så mycket granskning av hårdvaran utan de litar på större tillverkare inte säljer bluff grafikkort, cpu, ram, ssd etc.

Nej all utmärkning ska av tillverkaren vara så tydlig som möjligt, detta är inte alltid det lättaste, men de flesta gör som gott som de kan. Grafikkortstillverkare är dock kända för att ha e motsats agenda och försöka lura på kunder som ej är observanta dålig dritt, detta i tron att de egentligen köper något bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Tid är pengar, i företagssammanhang så kostar varje timme extra man granskar ett köp runt 1000kr, ska man då ha en billig stationär till en kund för runt 5000kr och sedan lägger 5h på att djupgående granska datorn, så får man sälja datorn till kund för minst 10 000k. (man bör ha ett prispålägg på datorn också för att täcka framtida garantikostnader m.m, så säg 12500kr)
Detta leder till att folk även om de är tekniska inte lägger ner så mycket granskning av hårdvaran utan de litar på större tillverkare inte säljer bluff grafikkort, cpu, ram, ssd etc.

Nej all utmärkning ska av tillverkaren vara så tydlig som möjligt, detta är inte alltid det lättaste, men de flesta gör som gott som de kan. Grafikkortstillverkare är dock kända för att ha e motsats agenda och försöka lura på kunder som ej är observanta dålig dritt, detta i tron att de egentligen köper något bra.

Jag vet inte om du skämtar, men är inköparna så inkompetenta och prispålägget så stort skulle jag knappast skylla på otydlig märkning. Det är ju inte rocket science direkt.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU