Byta Firmware på Netgear WNDR3700v2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Byta Firmware på Netgear WNDR3700v2

Hejsan !

Tänkte ställa fråga på en gammal router. Den får inte längre några uppdateringar och därför
undrar jag om det är klokt att installera någon openwrt mjukvara eller kanske bäst o låta
den ha kvar den här som är på själva routern ?

Chassi: Antec NINE HUNDRED . CPU: Intel i5-750 @ 3,2 Ghz. Moderkort: Asus P7P55D. Kylare: be quiet! Pure Rock GPU: EVGA GTX 950 SC. HDD: SSD Samsung 120 EVO WD Caviar Black 1TB. Minne: Corsair XMS3 16GB 1600Mhz. PSU: be-quiet L8 530W Modulär Operativsystem: Windows 10 Home 64bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/var/www
Registrerad
Maj 2008
Skrivet av Ramixo:

Hejsan !

Tänkte ställa fråga på en gammal router. Den får inte längre några uppdateringar och därför
undrar jag om det är klokt att installera någon openwrt mjukvara eller kanske bäst o låta
den ha kvar den här som är på själva routern ?

Har du erfarenhet i att uppgradera routrar med ny firmware, visst. Om inte så köp en ny.
TYvärr så stöds inte din router för openwrt. https://openwrt.org/toh/start?dataflt%5BBrand*%7E%5D=netgear&...

got root?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
som gud är min närvaro överallt.
Registrerad
Nov 2005

@Ramixo: tja varför inte, du hittar info här för din router. https://wiki.dd-wrt.com/wiki/index.php/Netgear_WNDR3700

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag;-)

main dator: rampage v10, 6950x, Titan xp,64gig ram,intel 950,2x 10gig nic, asus 2k 165hz ips skärm, 900D custom vattenkylning.
main server: Supermicro, amd 6386se 16 trådar, 20TB i raid 6, 64gig ecc ram, 6x 10 gig nic. custom vattenkylning. 1/1gig nätverk via dedikerad fiberlina, router:usg pro4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av edroon:

Har du erfarenhet i att uppgradera routrar med ny firmware, visst. Om inte så köp en ny.
TYvärr så stöds inte din router för openwrt. https://openwrt.org/toh/start?dataflt%5BBrand*%7E%5D=netgear&...

Den ligger ju på plats 29 i listan du länkade?
Stöd för release 17.01.4.

EDIT: Sen är det såpass enkelt att byta/uppgradera firmware så det är alltid värt att testa (i alla fall om man ändå tänkt köpa ny i värsta fall)

|| Intel 8700K || MSI GTX 1080 TI Gaming X || Xonar DG || Samsung 750 EVO 500GB & OCZ Agility 3 120GB & Samsung 960 EVO 250GB & Crucial V4 256GB || XFX XXX 650W || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/var/www
Registrerad
Maj 2008
Skrivet av DunderKlumpen:

Den ligger ju på plats 29 i listan du länkade?
Stöd för release 17.01.4.

EDIT: Sen är det såpass enkelt att byta/uppgradera firmware så det är alltid värt att testa (i alla fall om man ändå tänkt köpa ny i värsta fall)

My bad, jag sökte på "WNDR3700v2" i kolumnen "model" och hittade inget. hehe sorry

Ja, för den som kan är det enkelt. Sedan var det länge sen jag byte firmware på en router. finns ingen tid för det så jag köper alltid nytt hehe

got root?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av edroon:

My bad, jag sökte på "WNDR3700v2" i kolumnen "model" och hittade inget. hehe sorry

Ja, för den som kan är det enkelt. Sedan var det länge sen jag byte firmware på en router. finns ingen tid för det så jag köper alltid nytt hehe

Man laddar bara ned en fil, klickar på upgrade i routern:s interface och pekar ut filen, sen sköter routern resten... Blir det strömavbrott kan man få problem, men annars kan inte så mycket hända

|| Intel 8700K || MSI GTX 1080 TI Gaming X || Xonar DG || Samsung 750 EVO 500GB & OCZ Agility 3 120GB & Samsung 960 EVO 250GB & Crucial V4 256GB || XFX XXX 650W || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.