Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Hdd password

Jag har köpt en begagnad hårddisk (WD 3TB) och när jag kopplar in den i datorn kommer det upp en förfrågan om password. Jag kan inte ens gå in i BIOS eller boot options. Är det bara att kasta den eller går den att rädda?

Permalänk

@Kalito:
Konstigt att du inte kan gå in i bios och välja en annan boot disk. Att disken är krypterad ska inte vara ett problem om du får igång widnows från en annan disk. Bara att formatera den.

Jag antar att du redan har windows installerat på en annan HD?

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem

Om disken är låst via BIOS (dvs. använder PATA-SATA diskpassord av den förra användaren via dess BIOS) så har jag för mig att det går att få tillbaka denna genom att använda disken egna raderingsfunktion.

dvs använda dig av disktillverkarens egna program och initiera en diskradering och sedan låta disken få sina timmar med ström på sig innan disken är åtkomlig igen.

Det är gjort så för att verkligen all gammal data skall vara borta innan någon kan läsa innehållet på disken igen om man inte har rätt passord...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalito:

Jag har köpt en begagnad hårddisk (WD 3TB) och när jag kopplar in den i datorn kommer det upp en förfrågan om password. Jag kan inte ens gå in i BIOS eller boot options. Är det bara att kasta den eller går den att rädda?

Skrivet av xxargs:

Om disken är låst via BIOS (dvs. använder PATA-SATA diskpassord av den förra användaren via dess BIOS) så har jag för mig att det går att få tillbaka denna genom att använda disken egna raderingsfunktion.

dvs använda dig av disktillverkarens egna program och initiera en diskradering och sedan låta disken få sina timmar med ström på sig innan disken är åtkomlig igen.

Det är gjort så för att verkligen all gammal data skall vara borta innan någon kan läsa innehållet på disken igen om man inte har rätt passord...

Jag hissar upp xxargs inlägg, detta då jag gjorde samma sak själv när jag fick in en laptop för något halvår sedan.

Jag minns inte hur jag gjorde men jag använde WD´s egna program för det precis som xxargs säger.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Ja visst har jag Windows på andra hårddiskar men har jag den låsta hårddisken inkopplad så kommer jag förbi första bilden där man väljer ”set up F2” eller ”boot options F12” jag kan trycka på dessa och de highlightas men nästa skärm är alltid hdd pasword. Jag undrar hur jag kan använda tillverkarens mjukvara? Jag har tillgång till andra datorer så jag kan ju bränna ut det på CD eller USB men kommer detta automatiskt sätta igång en process? Tusen tack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Kalito:
Plugga in disken efter att Windows startat?

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem

Enklast att göra det via en diskdocka och pluggar i den spärrade disken efter att datorn startar, eventuellt kan du välja disktillverkarens version av bootbar programpaket (bränd på skiva eller inlagd på bootbar USB-sticka) se till att boot-ordningen är rätt eller att du kan välja vilken disk du vill starta på (F12 tidigt vid starten av datorn ger på en del BIOS valalternativ vilken media man vill starta ifrån - är det på bios med UEFI - se till att startbara mediat finns inpluggad innan du slår på strömmen (dvs. kall-boot) annars får du aldrig upp det som alternativ vid bootning i BIOS)

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen igen. Jag har lyckats stoppa disken i en dator som kan både hitta den (bara i bios) och som kan starta upp men jag hittar inte var jag kan ladda ner en ISO fil som jag kan bränna ut. Någon som kan hjälpa mig med en länk?

Skickades från m.sweclockers.com