Förhandsbokat RTX 2080 TI 😁 nĂ„gon mer som har?

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av EnglishViking:

@Harddrive: We are seeing around 26% increase in TFlops and a further 23% improvement on Memory performance so I am expecting the increase to be closer to 35-40%

Also worth noting that for DLSS support - Nvidia has told developers if they send them their code they will write the DLSS optimisation for them for free, so I expect we will see a lot of developers taking them up on that offer as it will give them a significant performance improvement at zero cost. This was a great move by Nvidia.

Come 2019 I will be very surprised if any new projects were being developed without support for real time ray tracing and DLSS.

Well we don't know anything yet about the performance, that's the point of this discussion.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

PermalÀnk
Inaktiv
●
Skrivet av EnglishViking:

@Harddrive: We are seeing around 26% increase in TFlops and a further 23% improvement on Memory performance so I am expecting the increase to be closer to 35-40%

Also worth noting that for DLSS support - Nvidia has told developers if they send them their code they will write the DLSS optimisation for them for free, so I expect we will see a lot of developers taking them up on that offer as it will give them a significant performance improvement at zero cost. This was a great move by Nvidia.

Come 2019 I will be very surprised if any new projects were being developed without support for real time ray tracing and DLSS.

The move by Nvidia makes perfect sense..
They are totally dependent on DLSS support in games.. without it the price tag on the cards is even more laughable.
They want it to be established as standard as fast as possible to cement their position on the market.
Price tags are still a little bit offensive though especially in SEK. Hope that you are right about the 35-40% increase..

PermalÀnk
●

@anon179202: Yeah the SEK price is way out. It should have been around 12k (inc VAT) SEK so there is a 2k premium which is sickening. But if it means I don't need to upgrade for another 3-5 years, I don't mind so much.

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av Mocka:

Var nÄgot specialpris antar jag för det verkar inte synas nÄgonstans lÀngre.

Jag tycker som du att det Àr sÄ fel att korten kostar sÄ sjukt mycket, Àven om de Àr bra. Samma med processorer, 9900K lÀr vÀl kosta nÀstan 8k, minnespriserna Àr uppÄt vÀggarna, 4K/120Hz skÀrmar kostar 25 lax. Att vara PC gamer har ju alltid kostat mer Àn konsol (av förklarliga skÀl) men nu börjar det verkligen gÄ överstyr. NÀstan halvsugen pÄ att sÀlja datorn, köpa en enklare laptop och spela pÄ PS4 Pro istÀllet

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det Ă€r precis detta som kommer att följden av Nvidias och Intels prisstegringar (AMD hade gjort detsamma utan konkurrens, jag vet). Fler och fler kommer att börja anvĂ€nda konsoler istĂ€llet, som erbjuder en helt ok spelupplevelse till ett lĂ„gt pris. Är det den utvecklingen som PC-fantasterna vill ha? Dvs mindre och mindre resurser till utvecklingen av PC-spel?

HÄller med helt! Man har ju sjÀlv övervÀgt tanken att gÄ över till konsol istÀllet med tanke pÄ priserna. Om inte priserna sjunker Àr det bara en tidsfrÄga innan efterfrÄgan av speldatorer sjunker. Det Àr rena spekulationer, men inom nÄgra Är lÀr ju PC-marknaden ha en vÀldigt smal mÄlgrupp om det fortsÀtter pÄ det hÀr viset.

TILLÄGG:

Skrivet av Dinoman:

Jag hÄller inte med om det.

Nvidia satsar pÄ nya marknader, AI och Neural Network Àr framtiden. Företag som Google, Apple och Amazon har ett obegrÀnsat behov av att tekniken Àr dedikerad för den sortens berÀkningar. LikasÄ Àr bilindustrin och sjÀlvkörande bilar en stark faktor för Nvidias driv att utveckla.

De satsar helt enkelt inte lika hÄrt pÄ gaming lÀngre. DÀr finns inte de stora pengarna. De stora pengarna finns i datacenter och att göra massiva berÀkningar som inte krÀver den exaktheten som normala CUDA-kÀrnor ger. Tensor core arbetar i en matris om 4x4 kÀrnor som tillsammans berÀknar genom sÄ kallad halvprecision FP16 och kan omforma dessa berÀkningar till ett helprecisions format FP32. De kallar detta för mixed precision.

Vad Nvidia har gjort med RTX serien Àr att lista ut olika sorters berÀkningar som kan göras med lÀgre precision, aka att de kan utnyttja Tensor Cores, vilka inte alls Àr utvecklade med gaming i Ätanke överhuvudtaget. Det Àr dÀrför det pushade RTX samt DLSS sÄ hÄrt pÄ deras keynote. Dessa tekniker gör att Tensor Cores kan avlasta ordinarie CUDA cores och att de kan "rÀdda" prestandaförlusten som det innebÀr att kÀrnan har fÀrre CUDA-kÀrnor till förmÄn för Tensor.

Det Àr rÀtt imponerande ingenjörsarbete om du frÄgar mig.

Men man ska inte ha nÄgra illusioner om att Nvidia innoverar av sig sjÀlva pÄ spelfronten. De innoverar för att andra marknader stÀller kraven. Spel Àr inte Nvidia huvudfokus, de plÄstrar och hittar pÄ sÀtt att utnyttja hÄrdvaran pÄ bÀsta sÀtt i efterhand istÀllet.

Kunde inte ha sagt det bÀttre sjÀlv!

Skrivet av Flamadoodoo:

Jag förhandsbokade ett. Dock pÄ faktura sÄ jag har inte lagt ut pengar Àn sÄ jag kan tÀnka lite pÄ saken och avbryta ordern utifall.

Grejen Àr att det Àr sjukt dyrt men för min del sÄ köper jag grafikkort riktigt sÀllan sÄ jag förvÀntar mig att anvÀnda detta lÀnge. Sedan sÄ sitter jag trots allt vid datorn varje dag sÄ varför inte spendera pengar pÄ det jag gillar. Men jag hÄller med vad som generellt sÀgs att priset Àr lite galet och jag hoppas att detta inte Àr trenden för framtiden.

SjÀlvklart ska man fÄ investera i sin hobby. Det rÄder skyhöga priser pÄ marknaden och genom att köpa dessa kort godkÀnner man medvetet eller omedvetet dessa priser pÄ marknaden. Vad finns det dÄ för skÀl för företagen att sÀnka priserna? Med det sagt förstÄr du nog att den logiken Àr helt absurd. Man kan inte pÄ riktigt tro att problemet löser sig sjÀlvt nÀr man Àr en del av det. Inget illa menat mot dig personligen men jag kunde inte lÄta bli att kommentera det sista stycket i ditt inlÀgg!

PermalÀnk
Medlem ★
●

Yes, EVGA 2080 Ti XC ULTRA

Skickades frÄn m.sweclockers.com

PermalÀnk
●

EVGA GeForce RTX 2080 Ti FTW3 ULTRA (tre flÀktar) ... ser ju intressant ut.
Det Àr det första bekrÀftade Customkortet verkar det som? GÄr inte att bestÀlla Àn.
Alla andra modeller som man visat verkar vara referens med olika kylarlösningar.

Edit: Modellen XC Ultra med tvÄ flÀktar verkar ha större flÀktar Àn modellen med tre flÀktar?

Visa signatur

<RIGS>
Sth10, Smh10, Rtx 2080 Ti, Vatten

PermalÀnk
●

Har bokat Asus 2080 TI dual oc.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design North Svart TG * AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB * ASUS ROG Crosshair X670E Hero * G.Skill 128GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo * Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 * ASUS ROG Ryuo III 240 A-RGB * ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4080 16GB GDDR6X OC Edition * be quiet! Dark Power 13 1000W * ASUS ProArt PA32UCX-K * Dali Mentor Menuet SE 2.0 * Windows 11 Pro x64 Canary Insider

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av sandlÄdan:

EVGA GeForce RTX 2080 Ti FTW3 ULTRA (tre flÀktar) ... ser ju intressant ut.
Det Àr det första bekrÀftade Customkortet verkar det som? GÄr inte att bestÀlla Àn.
Alla andra modeller som man visat verkar vara referens med olika kylarlösningar.

Edit: Modellen XC Ultra med tvÄ flÀktar verkar ha större flÀktar Àn modellen med tre flÀktar?

Precis, kanske 90/100mm vs 80. BÀsta kylaren jag haft var Gainward 1080 GLS med 2 större flÀktar med fet kylare. Inte alls impad av mitt Asus strix 1080ti med 3st mindre.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

PermalÀnk
●
Skrivet av Karl-Johan:

Har bokat Asus 2080 TI dual oc.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Har ocksÄ bokat 2st Asus 2080 Ti Dual OC (förmodligen referens)... men fÄr se ifall nÄgot intressant dyker upp de kommande veckorna.

Visa signatur

<RIGS>
Sth10, Smh10, Rtx 2080 Ti, Vatten

PermalÀnk
●
Skrivet av Eyeless1983:

Precis, kanske 90/100mm vs 80. BÀsta kylaren jag haft var Gainward 1080 GLS med 2 större flÀktar med fet kylare. Inte alls impad av mitt Asus strix 1080ti med 3st mindre.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Ja fÀrre och större ser oftast bÀttre ut tycker jag... med 3st flÀktar och korten blir sÄ avlÄnga annars.
Har Strix kortet sjÀlv och tycker att det Àr bland det fulaste kortet man kan ha.

Visa signatur

<RIGS>
Sth10, Smh10, Rtx 2080 Ti, Vatten

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av gamerfreak87:

Tjena Ă€r det nĂ„gon mer Ă€n mig som redan har förhandsbokat RTX 2080 TI eller 2080 utan TI? 😁 SjĂ€lv sĂ„ har jag bestĂ€llt msi rtx 2080 TI trio X 😁 Ă€r sjukt förlĂ€ngtansfull nu 😁 hur bra kan det va över ett pascal gtx 1080 ti? Hittar inga tester Ă€n 😜

Lite pessimistiska kommentarer i trÄden men jag tror att du blir nöjd.

Fast i Sverige gÄr korten Ànnu att förboka. PÄ andra sidan Atlanten sa det swoosh och allt blev förbokat om man ska tro vad som sades i fredagens Wan show.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skÀrm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

PermalÀnk
Medlem
●

Helt ny rigg pÄ ingÄende, dÄ Àven med ett 2080 Ti.
BF5 ser grymt ut

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

PermalÀnk
Medlem
●

Problemet med förbokningar, oavsett om det gÀller spel eller hÄrdvara, Àr att man skapar en delvis falsk efterfrÄgan som i förlÀngning försÀmrar för alla konsumenter. Det blir en hype om att "korten kommer ta slut, du mÄste förboka" vilket fÄr fler och fler att haka pÄ. Alla Àr beredd att köpa grisen i sÀcken sÄ lÀnge man Àr först att fÄ grisen.
Utnyttja den enda kraft ni har som konsument, vÀnta med köp tills spelet/hÄrdvaran Àr recenserad/testad/provat etc.
Just my 5cents.

Visa signatur

Mini ITX burken: CPU: Ryzen 5800x Moderkort: Gigabyte B550I AORUS PRO AX Kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 Ram: G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB Grafikkort: ASUS 2080 PSU: Corsair SF750 750W 80+ Platinum Lagring: Intel SSDx3 2tb Chassi: Cooler master NP200 Tillbehör: Sennheiser HD595 Logitech G915 TKL Logitech G903, AOC 35GSYNC

PermalÀnk
AvstÀngd
●
Skrivet av Gr8t:

Helt ny rigg pÄ ingÄende, dÄ Àven med ett 2080 Ti.
BF5 ser grymt ut

KÀnns tveksamt med att lÀgga ut 15000kr för 60fps i 1080p och BFV

vÀntar pÄ 7nm kort

Visa signatur

TrÀna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (LÀr dig Googla)

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av Flopper:

KÀnns tveksamt med att lÀgga ut 15000kr för 60fps i 1080p och BFV

vÀntar pÄ 7nm kort

Det gÄr sÀkert motivera det ocksÄ, men jag skall köra i 2560 x 1440, ultra-presets och jag vill inte att det skall dippa ner under 100 fps, nÄgonsin. Förhoppningsvis orkar 2080Ti detta med raytracing pÄslaget, blir intressant att se.

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

PermalÀnk
AvstÀngd
●

Var det nÄgon annan hÀr pÄ forumet som var uppmÀrksam i början av lanseringenl som fann 2080tis för 12k?

https://imgur.com/a/4c61k4V

Om kortet klarar 150/165fps utan ray tracing i 1440p+höga instÀllningar sÄ Àr jag nöjd definitivt vÀrt 12k

LĂ„t oss anta att 2080ti klarar 100+fps i 4k i ultra.

4k har dubbelt sÄ mÄnga pixlar att rendera i jÀmförelse med 1440p sÄ dÄ bör det vara 200fps i 1440p rent teoretiskt.

Eller Àr jag ute och cyklar?

Vi fÄr helt enkelt se den 15 sep

Tror du dock att de inte blir avbok pÄ ordern iaf sÀger magkÀnslan.

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

PermalÀnk
Medlem ★
●

@Gr8t: Man kan nog glömma att 2080Ti klarar 100fps+ med raytracing @ ultra i 1440P dÄ korterna inte ens klarade 60fps i 1080P pÄ gamescom

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

PermalÀnk
AvstÀngd
●
Skrivet av X-TroNiC:

@Gr8t: Man kan nog glömma att 2080Ti klarar 100fps+ med raytracing @ ultra i 1440P dÄ korterna inte ens klarade 60fps i 1080P pÄ gamescom

@X-TroNiC Jag utgÄr ifrÄn att inte köra raytracing! Jag vill uppnÄ de dÀr 200fpsen.

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av sandlÄdan:

Edit: Modellen XC Ultra med tvÄ flÀktar verkar ha större flÀktar Àn modellen med tre flÀktar?

XC ULTRA har en monsterkylare och tar upp 3 hela kortplatser, nÀr de andra bara ligger pÄ 2.

PermalÀnk
AvstÀngd
●
Skrivet av X-TroNiC:

@Gr8t: Man kan nog glömma att 2080Ti klarar 100fps+ med raytracing @ ultra i 1440P dÄ korterna inte ens klarade 60fps i 1080P pÄ gamescom

Ja det var nog fullt optimerat redan nu..

Visa signatur

Mr. Scriptman

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Flopper:

KÀnns tveksamt med att lÀgga ut 15000kr för 60fps i 1080p och BFV

vÀntar pÄ 7nm kort

Skrivet av Flopper:
Skrivet av Flopper:
Skrivet av Flopper:
Skrivet av Flopper:
Skrivet av Flopper:
Skrivet av Flopper:
Skrivet av Flopper:
Skrivet av Flopper:
Dold text

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

PermalÀnk
●

@Cybrus: NÀe det Àr lugnt, en annan medlem pÄpekade detta innan som jag svarade pÄ. TÀnkte inte de banorna innan jag skrev mitt inlÀgg.

Hoppas förövrigt pÄ 144fps med 1440p i spel (utan raytracing). Personligen sÄ tyckte jag att raytracing var trevligt och sÄ men inte en "game changer" i riktigt alla spel, men vem vet. Det kanske Àr som 144hz - man fattar inte hur man kunde sitta utan det tills man faktiskt prövade.

PermalÀnk
AvstÀngd
●
Skrivet av Flamadoodoo:

@Cybrus: NÀe det Àr lugnt, en annan medlem pÄpekade detta innan som jag svarade pÄ. TÀnkte inte de banorna innan jag skrev mitt inlÀgg.

Hoppas förövrigt pÄ 144fps med 1440p i spel (utan raytracing). Personligen sÄ tyckte jag att raytracing var trevligt och sÄ men inte en "game changer" i riktigt alla spel, men vem vet. Det kanske Àr som 144hz - man fattar inte hur man kunde sitta utan det tills man faktiskt prövade.

@Flamadoodoo Jag tror starkt att 2080ti kmr leverera 144fps+ pÄ 1440p (utan raytracing)
om kortet klarar av över 100fps i 4k.

Visst har vi inga riktiga benchmarks ifrÄn Nvidia eller nÄgon annan nÀr de gick ut med deras grafer.

Men det borde ÀndÄ vara rimligt nÀra frÄn Nvidias grafer till vad som motsvarar verklig prestanda.

Tror de inte Àr dumma nog att skjuta deras egna fötter nÀr de sitter pÄ enorma marknads andelar.

I believe!

Om det Àr blir sanning Àr 2080ti vÀrt 12k för mig iaf!

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Flopper:

KÀnns tveksamt med att lÀgga ut 15000kr för 60fps i 1080p och BFV

vÀntar pÄ 7nm kort

Okej, tror du dessa kort blir en mellanserie, en paus i historian, innan 7nm korten kommer?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skÀrm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

PermalÀnk
●

RTX in BFV leaked (Alpha Build and compressed video but still looks nice):

https://www.youtube.com/watch?v=r-SSyf5oXxQ

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av EnglishViking:

RTX in BFV leaked (Alpha Build and compressed video but still looks nice):

https://www.youtube.com/watch?v=r-SSyf5oXxQ

Really adds a certain realism to the game, especially given the reflections of the water puddles throughout the map (beautiful map by the way, can't wait to try it out on the Open Beta)! NVIDIA most certainly have outdone themselves with RTX.

My only hope now is that 2070 or 2080 will be able to run this game at at least 100 FPS in 1440p Ultra with RTX On as I am not very comfortable shelling out ~15000 kr for 2080 Ti with its Gen. 1 RTX architecture (will likely see great optimization in hardware as well as software in the coming years). Didn't look so smooth in the gameplay but its probably due to lack of proper drivers and that the game is not fully optimized yet (especially for RTX).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) ‱ 2x16GiB 3200MHz C14 ‱ RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz ‱ X570 I PW ‱ Ghost S1 MKII

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av X-TroNiC:

@Gr8t: Man kan nog glömma att 2080Ti klarar 100fps+ med raytracing @ ultra i 1440P dÄ korterna inte ens klarade 60fps i 1080P pÄ gamescom

DĂ„ blir det raytracing OFF

Förhoppningsvis fÄr dom bÀttre flyt pÄ grejerna framöver, sÄ jag hÄller tummarna, annars borde SLI fixa biffen

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

PermalÀnk
Inaktiv
●
Skrivet av Gr8t:

DĂ„ blir det raytracing OFF

Förhoppningsvis fÄr dom bÀttre flyt pÄ grejerna framöver, sÄ jag hÄller tummarna, annars borde SLI fixa biffen

Är inte SLI en ganska död teknologi i dagens lĂ€ge?

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av EnglishViking:

RTX in BFV leaked (Alpha Build and compressed video but still looks nice):

https://www.youtube.com/watch?v=r-SSyf5oXxQ

Varför skriver du pÄ engelska?

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av landahl:

Varför skriver du pÄ engelska?

Skrivet av EnglishViking:

Apologies, I do not speak Swedish (I haven't lived here long) but wanted to join the Swedish community.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.