TP-link Deco M5 Mesh sänder enbart ut på 2,4 ghz bandet

Permalänk
Medlem

TP-link Deco M5 Mesh sänder enbart ut på 2,4 ghz bandet

Hej!

Köpte ett trepack med TP-ink Deco M5 när jag var på affärsresa i Kanada och nu när jag kopplat upp dem hemma så sänder de ut enbart bara på 2,4ghz bandet, kört wifi analyser i min lur å de är helt tomt på 5 ghz bandet. Någon här som varit med om liknande strul med Deco? Borde ju inte spela någon roll att jag köpt dem i Kanada tycker jag. De har AC1300 standard. Har även skapat ett supportcase hos TP-link, får se om det ger något.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Hadde något liknande på min Asus router att jag inte kunde se 5ghz bandet.
Det som löste det för mig var att jag tästade att byta kanal manuellt, för den som routern automatiskt hadde valt södde inte minna enheter. Har fungerat utan sedan.

Tror det var det i alla fall, ändrade nämligen någon mer sak jag inte kommer ihåg nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Går tyvärr inte ändra några direkta inställningar då Deco är en väldigt enkel lösning och kan bara administreras med app.. eller inte i mitt fall längre

root@M5:/# cat /proc/version
Linux version 3.14.43 (tpuser@liushuaiwei) (gcc version 4.8.3 (OpenWrt/Linaro GCC 4.8-2014.04 unknown) ) #110 SMP PREEMPT Thu Aug 23 11:37:04 CST 2018
root@M5:/#

Coolt att de köra OpenWRT i grunden!

Efter jag fick kontakt med TP-links support så kopplade de upp sig mot mig och la in en firmware så man kan komma administrera dem via ett shell! å de lät det vara kvar efter så nu har jag full kontroll över mina Decos som ingen annan har..

För kännedom så finns det även ett webinterface i www-katalogen som de påbörjat men inte är komplett. Så kanske är något på g där.

Lösningen på mitt problem var iaf att byta landskod från CA till DE samt ett ID i konfigfilen så nu rullar de på med 5 Ghz här och fungerar klockrent! Imponerad att supporten kunde lösa detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5