The Witcher, serie på Netflix

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det saknas helt slavisk känsla. Witcher är stöpt i slavisk kultur, folkminnen och mytologi (blandat med annan mytologi). Det finns inget som ger den känslan i TV-serien.

Tack gode gud för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Tack gode gud för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du känner så kan man ju undra varför du över huvud taget är intresserad av The Witcher. Det är liksom hyfsat centralt för dess identitet. Lit som att önska att Sagan om Ringen kunde göra sig av med alla influenser från nordisk mytologi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Om du känner så kan man ju undra varför du över huvud taget är intresserad av The Witcher. Det är liksom hyfsat centralt för dess identitet. Lit som att önska att Sagan om Ringen kunde göra sig av med alla influenser från nordisk mytologi.

Vilket knappt märks. Om det hade varit nått man la märke till så hade det varit svårt att leva sig in i fantasy värden som de skapade i filmerna.
På samma sätt är det bra att man inte får nån uppfattning i witcher serien att det skulle handla om nått sorts parallell slavisk värd. Skulle förstöra inlevelse faktorn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur många av Netflix 158 mille användare tror ni läst boken? Känner till The Witcher? Öht vet att serien baseras på en bok?

Jag skulle säga att det är rätt givet att serien anpassats för en ”mainstream” tittarbas.
Har bara sett första avsnittet och det var -långt- över förväntan.

Däremot är jag besviken på 8 avsnitt? Det är ju mer en miniserie. En säsong ska ju upp i 20-24 avsnitt för att vara värd namnet.
Men verkar ju vara nya tidens grej nu, landa runt 6-10 eps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Vilket knappt märks. Om det hade varit nått man la märke till så hade det varit svårt att leva sig in i fantasy värden som de skapade i filmerna.
På samma sätt är det bra att man inte får nån uppfattning i witcher serien att det skulle handla om nått sorts parallell slavisk värd. Skulle förstöra inlevelse faktorn

Skickades från m.sweclockers.com

Om du inte märker av det är du helt enkelt väldigt dåligt påläst om gamla folkminnen och mytologi. Witcher badar i det som Geralt badar i monsterblod, och Sagan om Ringen har ännu mer av det. Det blir rätt konstigt att prata om inlevelse när du så tydligt missat mycket centrala delar av berättelsernas identitet. Lite som att säga att det är skönt att det inte är en massa vikingar i Vikings.

Permalänk
Avstängd

Såg klart den i lördags, riktigt bra. Blev så pepp att jag gick och startade ett nytt game i Witcher 3

8 avsnitt på 60-65 min tycker jag inte är så kort för en säsong när det är första.

Hoppas det blir lite fler till S2 dock

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Hur många av Netflix 158 mille användare tror ni läst boken? Känner till The Witcher? Öht vet att serien baseras på en bok?

Jag skulle säga att det är rätt givet att serien anpassats för en ”mainstream” tittarbas.
Har bara sett första avsnittet och det var -långt- över förväntan.

Däremot är jag besviken på 8 avsnitt? Det är ju mer en miniserie. En säsong ska ju upp i 20-24 avsnitt för att vara värd namnet.
Men verkar ju vara nya tidens grej nu, landa runt 6-10 eps.

Hur många hade gjort det inför spelen?

Varför är det givet att anpassa serien? Kan inte en mainstream-publik uppskatta att det finns lite djup till serien och att världen blir mer levande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

...
Varför är det givet att anpassa serien? ...

För att kunna tjäna så mycket pengar som möjligt och kunna producera fler avsnitt?
De har nog full koll på vad som säljer till en så bred skara tittare som möjligt

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Är det inte lite väl många missar här och där?
Detta får ju den kända Starbucks-muggen från GoT att framstå som just ett misstag, i The Witcher verkar det mer höra till serien.
Det som ligger närmast i tanke, vad hände med den unga drottningens lerindränkta, mörka hår? Tog hon sig en snabbdusch på vägen till lägret?

I övrigt, tämligen tam serie som är överskattad men det kanske kan bli bättre om några säsonger? Om nu Netflix inte lägger ner den...

Skrivet av Sonywalk:

För att kunna tjäna så mycket pengar som möjligt och kunna producera fler avsnitt?
De har nog full koll på vad som säljer till en så bred skara tittare som möjligt

David Benioff and D. B. säger hallå hej!

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonywalk:

För att kunna tjäna så mycket pengar som möjligt och kunna producera fler avsnitt?
De har nog full koll på vad som säljer till en så bred skara tittare som möjligt

Så de som gjorde det där lilla indie-spelet med primitiv grafik, vilket sedermera ledde till en enorm AAA-succe, var egentligen fel ute?
Varför skulle det sälja mindre om miljöer och rekvisita var mer baserat på verkligheten? Är det bättre om de byter namn på Novigrad? Skulle det sälja mindre om den generiska musiken byttes mot stämningsfull folk-inspiretad musik? Vad är problemet med att bättre förstå vad en Striga är? Kanske borde man ta bort The Wild Hunt, för att göra det mer mainstream?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

David Benioff and D. B. säger hallå hej!

Ja, de visste precis hur man skulle få med sig publiken i sista säsongen av GoT!

Permalänk
Medlem

Har sett serien nu och är nöjd 😃 jag försöker se den med frugan som fullkomligt avgudar GOT.
Det finns vissa saker som jag hoppas de gör bättre i s2, CGI..sååå ojämnt. Faunen och alverna ser helt galet dåliga ut.
De kunde tagit bort scenen med faunen helt. Fruktansvärt dåligt gjort.
Samma gäller den hungriga saken i skogen på väg till drakarna
Guld draken var likaså den katastrof dålig. Käns som CGI från 2000.
Andra CGI effekter var riktigt bra så dwt väger upp.

Sen har vi det största problemet av allt. Det är även ett av de största klagomålen på de flesta reviews jag läst. Jag pratar om tidslinjerna.
Man får ingen hint alls om att karaktärernas händelser inte utspelas samtidigt och allt käns helt knasigt i de sista två avsnitten då allt skall knytas ihop.
Samma scener om och pm igen för att lyckas förklara varför alla är på samma plats samtidigt i sista avsnittet.
En konstig lösning tycker jag.

Annars var serien bra. Ser fram emot s2.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Sen har vi det största problemet av allt. Det är även ett av de största klagomålen på de flesta reviews jag läst. Jag pratar om tidslinjerna.
Man får ingen hint alls om att karaktärernas händelser inte utspelas samtidigt och allt käns helt knasigt i de sista två avsnitten då allt skall knytas ihop.
Samma scener om och pm igen för att lyckas förklara varför alla är på samma plats samtidigt i sista avsnittet.
En konstig lösning tycker jag.

Annars var serien bra. Ser fram emot s2.

Absolut, jag älskade den och tyckte att den var riktigt bra. Men jag har läst alla böckerna och är medveten om att det hoppas vilt fram och tillbaka i tidslinjen. Det kräver en hel del tankekraft och fokus för att hänga med om man inte redan vet storyn.

Men det hade inte behövts mycket mer än ett årtal eller vad fan som helst som visar att man hoppar lite fram och tillbaka.. (Även om det är ganska uppenbart när vissa karaktärer helt plötsligt lever igen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Om du inte märker av det är du helt enkelt väldigt dåligt påläst om gamla folkminnen och mytologi. Witcher badar i det som Geralt badar i monsterblod, och Sagan om Ringen har ännu mer av det. Det blir rätt konstigt att prata om inlevelse när du så tydligt missat mycket centrala delar av berättelsernas identitet. Lite som att säga att det är skönt att det inte är en massa vikingar i Vikings.

Så du tycker nu att Netflix witcher serien har massa Slaviska delar i sig. Bestäm dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Så de som gjorde det där lilla indie-spelet med primitiv grafik, vilket sedermera ledde till en enorm AAA-succe, var egentligen fel ute?
Varför skulle det sälja mindre om miljöer och rekvisita var mer baserat på verkligheten? Är det bättre om de byter namn på Novigrad? Skulle det sälja mindre om den generiska musiken byttes mot stämningsfull folk-inspiretad musik? Vad är problemet med att bättre förstå vad en Striga är? Kanske borde man ta bort The Wild Hunt, för att göra det mer mainstream?

Menar du att Minecraft inte var en chansning som lika gärna kunde misslyckats?
MC anpassades ju inte till dåvarande mainstream för att kunna garantera vinst, MC blev nya mainstream. Inte direkt en klockren jämförelse med indie-utveckling och högbudget tv-serie.

Jag vet inte, jag är inte filmregissör, men antar att de någorlunda tänkt genom det;
inte vad som skulle sälja, eller ens sälja bäst, utan vad som har störst chans att garanterat sälja skapligt.
Jag tror t.ex majoriteten som sitter och kollar i soffan skiter fullständigt i detaljerna angående vad en Striga är.

Förstår att du blir besviken, men tycker inte det låter som dina önskningar reflekterar det mainstream och svensson riktigt bryr sig om, vilket är gruppen storbudget Netflix-serie antagligen kommer rätta sig efter

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Svårt att inte Fantasy ska bli pajjigt - Verkligen få fall där man lyckats. Den här var ju både stel och larvig. Xena Warrior Princess möte Twilight, typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Så du tycker nu att Netflix witcher serien har massa Slaviska delar i sig. Bestäm dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, jag tycker Witcher-världen har en massa slaviska delar i sig, vilket torde vara uppenbart att jag pratar om.

Skrivet av Sonywalk:

Menar du att Minecraft inte var en chansning som lika gärna kunde misslyckats?
MC anpassades ju inte till dåvarande mainstream för att kunna garantera vinst, MC blev nya mainstream. Inte direkt en klockren jämförelse med indie-utveckling och högbudget tv-serie.

Jag vet inte, jag är inte filmregissör, men antar att de någorlunda tänkt genom det;
inte vad som skulle sälja, eller ens sälja bäst, utan vad som har störst chans att garanterat sälja skapligt.
Jag tror t.ex majoriteten som sitter och kollar i soffan skiter fullständigt i detaljerna angående vad en Striga är.

Förstår att du blir besviken, men tycker inte det låter som dina önskningar reflekterar det mainstream och svensson riktigt bryr sig om, vilket är gruppen storbudget Netflix-serie antagligen kommer rätta sig efter

Jag menar att CDP gjorde något de tyckte var bra och efterföljande succé talar om att de haft bra koll på hur man gör bra spel som tilltalar en stor publik. Självklart tog de risker. Det brukar vara nödvändigt för att faktiskt skapa något bra.

Ja, de har säkert gjort en kalkyl på vad som kommer sälja hyfsat i förhållande till insatsen. Och det är därför TV-serien som bäst är medioker.

Jag är övertygad om att en serie som varit mer välgjord, fyllts med mer stämningsfulla miljöer som hämtat inspiration från verkligheten, design och rekvisita som även den influerats av det, med hintar av bakomliggande historia, mer passande känsla och musik... och så vidare, hade tilltalat "mainstream" mycket mer. Det hade kunnat höja serien till GoT-nivå.

Nu är det en generisk fantasy-serie. Den hade kunnat utspela sig i vilken värld som helst och inget kommer vara direkt minnesvärt med den. De kommer säkert tjäna lite pengar men mer än så blir det inte, om de inte lyckas göra efterföljande säsonger markant bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Svårt att inte Fantasy ska bli pajjigt - Verkligen få fall där man lyckats. Den här var ju både stel och larvig. Xena Warrior Princess möte Twilight, typ.

Ja, jag tänkte faktiskt direkt på Xena och Hercules. Kvalificerad B-underhållning. Det var skiten man såg på TV när det inte fanns något bättre. Dåligt och tramsigt men det fanns ett litet underhållningsvärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Är det inte lite väl många missar här och där?
Detta får ju den kända Starbucks-muggen från GoT att framstå som just ett misstag, i The Witcher verkar det mer höra till serien.
Det som ligger närmast i tanke, vad hände med den unga drottningens lerindränkta, mörka hår? Tog hon sig en snabbdusch på vägen till lägret?

I övrigt, tämligen tam serie som är överskattad men det kanske kan bli bättre om några säsonger? Om nu Netflix inte lägger ner den...

David Benioff and D. B. säger hallå hej!

Oerhört kul citat av Stephen Colbert för övrigt:

"That Starbucks cup in Game of Thrones really broke the reality of a dragon-riding lady in love with a guy who came back from the dead."

Permalänk
Medlem

Tittade klart 1 säsongen igår, nån som vet när säsong 2 släpps?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av XPerion:

Tittade klart 1 säsongen igår, nån som vet när säsong 2 släpps?

Inget som sagts än. Den ska börja filmas i början av nästa år, så kanske premiär efter sommaren om vi har tur?

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Inget som sagts än. Den ska börja filmas i början av nästa år, så kanske premiär efter sommaren om vi har tur?

Enligt IMDB står det 2021.
Dessutom gick netflix ut med 2021.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WCH-sopa:

Enligt IMDB står det 2021.
Dessutom gick netflix ut med 2021.

I stand corrected. Ännu längre väntan alltså.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, jag tycker Witcher-världen har en massa slaviska delar i sig, vilket torde vara uppenbart att jag pratar om.

Jag menar att CDP gjorde något de tyckte var bra och efterföljande succé talar om att de haft bra koll på hur man gör bra spel som tilltalar en stor publik. Självklart tog de risker. Det brukar vara nödvändigt för att faktiskt skapa något bra.

Ja, de har säkert gjort en kalkyl på vad som kommer sälja hyfsat i förhållande till insatsen. Och det är därför TV-serien som bäst är medioker.

Jag är övertygad om att en serie som varit mer välgjord, fyllts med mer stämningsfulla miljöer som hämtat inspiration från verkligheten, design och rekvisita som även den influerats av det, med hintar av bakomliggande historia, mer passande känsla och musik... och så vidare, hade tilltalat "mainstream" mycket mer. Det hade kunnat höja serien till GoT-nivå.

Nu är det en generisk fantasy-serie. Den hade kunnat utspela sig i vilken värld som helst och inget kommer vara direkt minnesvärt med den. De kommer säkert tjäna lite pengar men mer än så blir det inte, om de inte lyckas göra efterföljande säsonger markant bättre.

Och jag tyckte att mytologi är svårt att göra förståeligt på film och tv-serier och att man gör bättre i att tona ned det om man inte gör en komisk show där man kan förklara övertydligt med grafik när något riktigt mytologiska kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Och jag tyckte att mytologi är svårt att göra förståeligt på film och tv-serier och att man gör bättre i att tona ned det om man inte gör en komisk show där man kan förklara övertydligt med grafik när något riktigt mytologiska kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Mhm, typ som "The Crones" i Witcher 3?

Permalänk
Medlem

Dags att se ett par avsnitt till nu, har inte hunnit se hela säsongen än.

Bonus: Jaskier/Dandelion låten - Toss A Coin To Your Witcher

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Mhm, typ som "The Crones" i Witcher 3?

Witcher 3 är inte en tvserie... Eller har jag missförstått spelet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Witcher 3 är inte en tvserie... Eller har jag missförstått spelet?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror problemet framförallt är att du vill missförstå.

"The Ladies of the Wood" eller "The Crones" var knappast ett problem i spelen, men du som inte vill ha något mytologi i TV-serien måste rimligen tycka en av de mest populära historielinjerna i spelet är dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag tror problemet framförallt är att du vill missförstå.

"The Ladies of the Wood" eller "The Crones" var knappast ett problem i spelen, men du som inte vill ha något mytologi i TV-serien måste rimligen tycka en av de mest populära historielinjerna i spelet är dåligt.

Det är svårt att få med komplicerad mytologi i en tv serie. Se t. Ex game of thrones, de byggde upp White walkers över säsonger. Samma med witcher spelet, du har tid att läsa på och dialogerna etc tog lååång tid för den delen. Då skulle du behöva en säsong per monster.
Det är inte ett recept för en bra tv serie, kanske när de fått momentum på tv serien.
Edit:sen så försöker jag föra en diskussion om mytologi på film och tv serie, du kontrar att det går bra i böcker, jag försöker igen förklara om mytologi på tv, du kontrar om spelen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så jävla bra är hooked! Sista avsnittet var sjukt bra! Fan att man måste vänta nu så länge på S2

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200