Permalänk

Vad är YCC 4:2:2?

Jag har en Xbox One X som har en bildinställning man kan slå på som kallas "YCC 4:2:2". Om jag inte slår på denna inställning så detekterar inte konsolen att TVn har stöd för HDR10 (vilket jag vet TVn har). De svar på nätet om vad YCC 4:2:2 egentligen betyder som jag hittat kokar ner till "slå på det om du vill ha HDR" eller "stäng av det, det är dåligt", svar som inte gjort mig så mycket klokare. Jag vet inte ens vad "YCC" är en förkortning för än mindre varför jag måste slå på det för att få HDR. Nu har jag blivit nojjig och inbillat mig att TVn inte har HDR för att Xboxen inte detekterar HDR-stöd utan att jag slår på det mystiska "YCC 4:2:2". Men det står på TV-kartongen att den stödjer HDR10.

Är det någon som vet vad YCC 4:2:2 är och hur det skall användas? Blir bilden bättre eller sämre av att jag har det på eller av? Är min TV skräp om jag måste slå på YCC 4:2:2 för att få HDR eller är det normalt?

Permalänk
Avstängd

YCC 4 2 2 är väl det sämre valet av 4 4 4 eller full RGB.

Antar att Xboxet eller TV'n inte kan skicka signaler mellan varandra över 4 2 2 kvalité.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Du kan läsa denna Sweclockers-guide om du vill veta mer ingående vad det betyder, men kortfattat så betyder det att färgdatan i bildsignalen reduceras. Detta krävs eftersom HDMI 2.0 inte har tillräckligt med bandbredd för att klara av 4K@60Hz med 10-bitars HDR och full färg, men däremot 4K@60Hz med HDR och 4:2:2.

Permalänk
Medlem

Vad har du för TV? Om du har en Samsung av senare modell kan du behöva gå in på inställningar och slå på UHD-Color.
Var tvungen att göra det på min Samsung för att få full RGB till datorn i 4k.

Visa signatur

Åbäke: AMD R7 5700X3D | ASUS X470 Strix-F | AMD RX 7900XT | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: Intel i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | EVGA GTX 1080 FTW | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii